+1 امتیاز
8.7k بازدید
در شایعات (پراکنده گویی ها) توسط
سلام دوست عزیز

 

ادعا شده که جمعیت ایران موقع حمله اعراب صد میلیون بوده و جمعیت سپاه اعراب چندهزار نفر

 

و لااقل یک تفاوت هزار برابری بینشان بوده طوری که سپاه اعراب در آنها گم میشده

 

پس فتح ایران به آسانی و با استقبال کامل مردم از اعراب صورت میگرفته و در موارد نادری که بعضی شهرها مقاومت میکرده اند درکیری رخ میداده

 

پاسخ این مطلب چیست؟ اگر لینک هم بدهید بسیار ممنون میشوم.

7 پاسخ

+2 امتیاز
توسط (2.6k امتیاز)
ویرایش شده توسط
 
بهترین پاسخ

با سلام. این ادعا ها بسیار عجیب و مسخره میماند. به عنوان مثال خدمت شما عرض کنم مثلا وقتی ما به جمعیت ایران در دوره قاجار قبل از قحطی بزرگ (هولوکاس ایرانیان به دست استعمار گران انگلیسی) نگاه میکنیم جمعیت ایران را چیزی حدود 15 میلیون نفر میدانند. چگونه در عهد ساسانی که چیزی حدود 1200سال با قاجار فاصله دارد 100 میلیون نفر جمعیت ایران باشد؟ با ان که تکنولوژی و غذا و بهداشت در زمان قاجار به مراتب  بیشتر از 1200سال قبل از خود است. شاید تصور کنید که در اثر جنگ ها مردم کشته شدند باید بدانید که در جنگ جهانی دوم اگر اشتباه نکنم کل تلفات چیزی حدود 60 میلیون نفر است . حال چگونه جنگی باعث کاهش اینچنینی جمعیت میشود؟؟؟ با انکه در جنگ های گذشته مثل جنگ جهانی دوم از سلاح های پیشرفته برخوردار نبودند!!

 

اما در توجیه شکست ایران تقریبا تمامی مورخین ایرانی از ان نقل کرده اند که عده سپاه و تجهیزات ایران بیش از تازیان بوده است. 

«تورج دریایی»در توجیه این شکست در رساله دکتری خود با عنوان «افول و سقوط ساسانیان» با انتقاد از نظراتی که در قرن بیستم در باره علل سقوط ساسانیان ابراز شده است،آنها را متاثر و تحت نفوذ دیدگاه کمونیستی می‌داند و می‌گوید:« استفاده از تکنولوژی رومی مانند منجنیق، و سوارنظام سریع و سبک عرب، توانست سوار نظام سنگین و کند ساسانی را به راحتی شکست دهد(دریایی،1384»

و علاوه بر این ها مردم از حکومت ساسانی ناراضی بودند و این باعث شکست و پشتیبانی نکردن ساسانیان شد. از سویی دیگر یزگرد فردی جوان و میهن دوست بود اما بسیاری از فرماندهان به او وفادار نبودند.

اما پشتیبانی نکردن مردم از ساسانیان به دلیل حمایت ان ها از تازیان نبود و در تاریخ ما شاهد مقاومت بسیاری از شهر های ایران در برابر تازیان هستیم. به عنوان مثال

 

عبدالحسين زرين کوب در کتاب دو قرن سکوت مي نويسد: فاتحان، گريختکان را پي گرفتند؛ کشتار بيشمار و تاراج گيري باندازه اي بود که تنها سيصد هزار زن و دختر به بند کشيده شدند.شست هزار تن از آنان به همراه نهصد بار شتري زر و سيم بابت خمس به دارالخلافه فرستاده شدند و در بازارهاي برده فروشي اسلامي به فروش رسيدند ؛ با زنان در بند به نوبت همخوابه شدند و فرزندان پدر ناشناخته ي بسيار بر جاي نهادند

 

—-

 

پس از تسلط اعراب

در حمله به سيستان؛ مردم مقاومت بسيار و اعراب مسلمان خشونت بسيار کردند بطوريکه ربيع ابن زياد ( سردار عرب ) براي ارعاب مردم و کاستن از شور مقاومت آنان دستور داد تا صدري بساختند از آن کشتگان ( يعني اجساد کشته شدگان جنگ را روي هم انباشتند ) و هم از آن کشتگان تکيه گاهها ساختند؛ و ربيع ابن زياد بر شد و بر آن نشست و قرار شد که هر سال از سيستان هزار هزار ( يک ميليون ) درهم به امير المومنين دهند با هزار غلام بچه و کنيز. ( کتاب تاريخ سيستان صفحه۳۷، ۸۰ – کتاب تاريخ کامل جلد1 صفحه ۳۰۷)

در حمله اعراب به ري مردم شهر پايداري و مقاومت بسيار کردند ؛ بطوريکه مغيره ( سردار عرب ) در اين جنگ چشمش را از دست داد . مردم جنگيدند و پايمردي کردند… و چندان از آنها کشته شدند که کشتگان را با ني شماره کردند و غنيمتي که خدا از ري نصيب مسلمانان کرد همانند غنائم مدائن بود .( کتاب تاريخ طبري؛ جلد پنجم صفحه ۱۹۷۵)

در حمله به شاپور نيز مردم پايداري و مقاومت بسيار کردند بگونه اي که عبيدا ( سردار عرب ) بسختي مجروح شد آنچنانکه بهنگام مرگ وصيت کرد تا به خونخواهي او؛ مردم شاپور را قتل عام کنند؛ سپاهيان عرب نيز چنان کردند و بسياري از مردم شهر را بکشتند. (کتاب فارسنامه ابن بلخي؛ صفحه 116 -کتاب تاريخ طبري؛ جلد پنجم صفحه 2011)

در حمله به اليس؛ جنگي سخت بين سپاهيان عرب و ايران در کنار رودي که بسبب همين جنگ بعد ها به « رود خون » معروف گرديد در گرفت. در برابر مقاومت و پايداري سرسختانه ي ايرانيان؛ خالد ابن وليد نذر کرد که اگر بر ايرانيان پيروز گرديد « چندان از آنها بکشم که خون هاشان را در رودشان روان کنم » و چون پارسيان مغلوب شدند؛ بدستور خالد « گروه گروه از آنها را که به اسارت گرفته بودند؛ مي آوردند و در رود گردن مي زدند » مغيره گويد که « بر رود؛ آسياب ها بود و سه روز پياپي با آب خون آلود؛ قوت سپاه را که هيجده هزار کس يا بيشتر بودند؛ آرد کردند … کشتگان ( پارسيان ) در اليس هفتاد هزار تن بود.( کتاب تاريخ طبري؛ جلد چهارم؛ صفحه ۱۴۹۱- کتاب تاريخ ده هزار ساله ايران؛ جلد دوم برگ 123)

در شوشتر؛ مردم وقتي از تهاجم قريب الوقوع اعراب با خبر شدند ؛ خارهاي سه پهلوي آهنين بسيار ساختند و در صحرا پاشيدند. چون قشون اسلام به آن حوالي رسيدند ؛ خارها به دست و پاي ايشان بنشست ؛ و مدتي در آنجا توقف کردند. پس از تصرف شوشتر ؛ لشکر اعراب در شهر به قتل و غارت پرداختند و آناني را که از پذيرفتن اسلام خود داري کرده بودند گردن زدند. (کتاب الفتوح صفحه ۲۲۳ – کتاب تذکره شوشتر؛ صفحه۱۶ )

در چالوس رويان؛ عبدالله ابن حازم مامور خليفه ي اسلام به بهانه (دادرسي ) و رسيدگي به شکايات مردم؛ دستور داد تا آنان را در مکان هاي متعددي جمع کردند و سپس مردم را يک يک به حضور طلبيدند و مخفيانه گردن زدند بطوريکه در پايان آنروز هيچ کس زنده نماند … و ديه ي چالوس را آنچنان خراب کردند که تا سالها آباد نشد و املاک مردم را بزور مي بردند. (کتاب تاريخ طبرستان صفحه ۱۸۳ – کتاب تاريخ رويان؛ صفحه ۶۹ )

در حمله به سرخس؛ اعراب مسلمان «همه ي مردم شهر را بجز يک صد نفر ؛ کشتند . (کتاب تاريخ کامل؛ جلد سوم؛ صفحه 208و 303)

در حمله به نيشابور؛ مردم امان خواستند که موافقت شد؛ اما مسلمانان چون از اهل شهر کينه داشتند؛ به قتل و غارت مردم پرداختند؛ بطوريکه « آنروز از وقت صبح تا نماز شام مي کشتند و غارت مي کردند. (کتاب الفتوح؛ صفحه 282)

در حمله ي اعراب به گرگان؛ مردم با سپاهيان اسلام به سختي جنگيدند؛ بطوريکه سردار عرب ( سعيد بن عاص ) از وحشت؛ نماز خوف خواند . پس از مدتها پايداري و مقاومت؛ سرانجام مردم گرگان امان خواستند و سعيد ابن عاص به آنان « امان » داد و سوگند خورد « يک تن از مردم شهر را نخواهد کشت » مردم گرگان تسليم شدند؛ اما سعيد ابن عاص همه ي مردم را بقتل رسانيد؛ بجز يک تن؛ و در توجيه پيمان شکني خود گفت: « من قسم خورده بودم که يک تن از مردم شهر را نکشم! .. تعداد سپاهيان عرب در حمله به گرگان هشتاد هزار تن بود. (کتاب تاريخ طبري جلد پنجم صفحه ۲۱۱۶ – کتاب تاريخ کامل؛ جلد سوم ؛ صفحه ۱۷۸ )

پس از فتح» استخر» (سالهاي 28- 30 هجري) مردم آنجا سر به شورش برداشتند و حاکم عرب آنجا را کشتند. اعراب مسلمان مجبور شدند براي بار دوم» استخر» را محاصره کنند.مقاومت و پايداري ايرانيان آنچنان بود که فاتح «استخر» (عبدالله بن عامر) را سخت نگران و خشمگين کرد بطوريکه سوگند خورد که چندان بکشد از مردم » استخر» که خون براند. پس خون همگان مباح گردانيد و چندان کشتند خون نمي رفت تا آب گرم به خون ريختندپس برفت و عده کشته شدگان که نام بردار بودند «چهل هزار کشته » بودند بيرون از مجهولان.(کتاب فارسنامه ابن بلخي صفحه 135– کتاب تاريخ کامل؛ جلد سوم صفحه 163)

رامهرمز نيز پس از جنگي سخت به تصرف سپاهيان اسلام در آمد و فاتحان عرب؛ بسياري از مردم را کشتند و زنان و کودکان فراواني را برده ساختند و مال و متاع هنگفتي بچنگ آوردند.(کتاب الفتوح؛ صفحه 215)

مردم کرمان نيز سالها در برابر اعراب مقاومت کردند تا سرانجام در زمان عثمان؛ حاکم کرمان با پرداخت دو ميليون درهم و دو هزار غلام بچه و کنيز؛ بعنوان خراج سالانه؛ با اعراب مهاجم صلح کردند.(کتاب تاريخ يعقوبي صفحه 62 -کتاب تاريخ طبري جلد پنجم صفحه 2116, 2118 – کتاب تاريخ کامل؛ جلد سوم صفحه 178,179)

جنايات اعراب تنها به اين شهر‌ها ختم نشده است و اينها تنها گوشه‌اي از تاراج ميهنمان به دست تازيان بود و آشکارا مقاومت ايرانيان در برابر آنان را ثابت مي‌کند

در کتاب عقدالفريد چاپ قاهره-جلد ۲ صفحه ۵ -سخني از خسرو پرويز نقل شده که مي گويد: اعراب را نه در کار دين هيچ خصلت نيکو يافتم و نه در کار دنيا. آنها را نه صاحب عزم و تدبير ديدم و نه اهل قوت و قدرت. آنگاه گواه فرومايگي و پستي همت آنها همين بس که آنها با جانوران گزنده و مرغان آواره در جاي و مقام برابرند .فرزندان خود را از راه بينوايي و نيازمندي مي کشند و يکديگر را بر اثر گرسنگي و درماندگي مي خورند.از خوردنيها و پوشيدنيها و لذتها و کامروانيهاي اين جهان يکسره بي بهره اند.

 

برخی میگویند که اعراب به دلیل ایمان و اعتقاد به خدا توانستند پیروز شوند . که کاملا اشتباه است. اعراب به دو دلیل 1 تاراج کشور ثروتمند ایران 2 دسترسی به زمین های قابل کشت  به ایران حمله کردند.

از سویی در برخی از جنگ های پیامبر گذارش شده که اعراب برای میزان و سهم غرامات بدست امده با پیامبر منازعه میکردند و حتی در یک جنگ باعث شکست سپاه اسلام شدند. پس هرگز حمله اعراب به ایران برای گسترش اسلام نبوده است.

 

 

0 امتیاز
توسط
برادر عزیز چند مورد رو براتون توضیح میدم و بعدشما قضاوت کنید.

اولا در چنگ هر کسی روبروی شماست قصد قتل شما رو داره.پس فکر نکنید وقتی جنگ بشود نقل و نبات بهم میدند جنگ خون ریزی داره مثل تفکر اریایی نژاد برتر هیتلر باعث کشته شدن 50 میلیون نفر بیگناه شد.

2-در اسلام  در زمان پیامبر و بعد از پیامبر همچون برخورد با قبیله های یهود اسلام چند راه را میگذاشت که جنگ اخرین راه حل اونا بود.

اول یا اسلام بیارید و همچون مسلمان همدیگر رو برادر بدونید و از حق و حقوق و بیت مال بصورت مساوی بهره ببرید.

دوم در دین خود بمانید و مانند اهل کتاب جزیه بدید. و هیچ وقت مسلمان چه عرب و چه عجم را نکشید و با دشمنان اسلام همکاری نکنید.

و سوم و اخرین راه میدان جنگ پیروز را مشخص و بازنده تمامی شرط رو قبول میکند

این مورد رو در همین سایت میتونید ببیند.پس اگه جنگ شد به خواسته ایرانیا بوده و نه مسلمانان.اینکه جنگ ها ایران و اسلام چطور شروع شده روهم میتونید تحقیق کنید که این ایران بود که شروع کننده همه جنگ ها بوده.البته بی درایتی را هم در حمله مغول دید هرچند مغلول ها نه مسلمان بودند و نه عرب و هر چی جلوشون بود نابود کردند زنان را اسیر نکردند با تمام بی رحمی کشتن و از بچه ها هم نگذشتن و شهرها رو نابود کردند و طوری که هنوز نسل انها و ایلخان رو میتونید در کشورمون دید در این کشت و کشتار هم ایران شروع کنند بود وقتی در سلسله خوارزمی والی خراسانتاجران مغول رو کشت و اموالشون رو دزدید و مغولان گفتن یا والی رو بدید یا حمله میکنیم و بقیه اش رو خودتون میدونید چی شد.
توسط
این چه مهملاتیه که بهم میبافین جمعیت ایران در ان زمان چند میلیون نفر بیشتر نبوده عرب ها برای اینکه دل وجرات بگیرن برای حمله های متعدد در تعداد وجنک ها افسانه سرایی کردن تعداد سربازان ایرانی به مراتب کمتر از اعراب بوده چون ایران درگیر اشوب بود وتوسط سه مدعا شاهی اداره میشد پس ثلث جمعیت در هر جنگ از هر بخشی با تعداد سربازانش وارد جنگ میشد وهمه جمعیت شامل زن وبچه وپیر وکودک شامل نیروی جنگی نمیشد در جنگ قادسی یک عده در جنگ جسر یک عده ودر جنگ نهاوند یک عده با اعراب وارد جنگ شدند و اتحادی نداشتند وسوا از هم در هر گوشه وارد جنگ شدند تعداد سربازان ایرانی با روش تخمین زنی باید بین ۱۰تا ۱۵هزار نفر واعراب از ۳۰تا۵۰هزار نفر درست میباشد این یک ....دو جوری که شما از قتل وعام تازیان سگ صفت میگین دیگه کسی زنده نمیمونه فارسی حرف بزنه برادران یکم منطقی فکر کنین اعراب در حد واندازه ایران نبودن ولی بعلت اینکه سالها به زاد وولد در نجد عربستان بدون هیچ دشمنی بودند دارای جمعیت جنگی به مراتب بالاتر از ایران بودن ایران دچار اشوب وطاعون وزلزله و وخسته از جنگ های روم نمیتونه با ۱۵۰هزار نفر به پیکار اعراب رفته باشه
توسط
آقای حامد لطفا چرند نفرمایید
توسط
آقای حامد ر. یدی با این سواد تاریخی
0 امتیاز
توسط

جمعیت ایران در زمان ساسانیان ۵میلیون نفر بوده.

 

منبع

توسط
گیلان ژیلان نشد.اسلام بدون جنگ به ایران اومد و ما خودمون خواستیم بیان تا یهودیان رو بکشند یهودیان داشتن حکومت رو میگرفتن..ولی عمر خیانت میکنه.https://youtu.be/YQsVo_tjSlk
0 امتیاز
توسط (150 امتیاز)
در اون دوران چون که ایران از مناطق خوش اب و هوایی جهان بود و جهان مثل الان نبود که تکنولوژی و علم به گرمترین و سردترین مناطق قابلیت زندگی کردن داده،، و این گسترش جمعیت هم نبود و مردم در مناطق خوش آب و هوا انبوه بودند و چون امپراتوری ایران در دوران ساسانیان بزرگ بود و اکثر مناطق خوب و خاک مرغوبی برای کشاورزی داشتند مردم زیادی در این مناطق زندگی میکردند ،پس جمعیت در حد صد میلیون برای ایران اون زمان میتونه درست و قابل درک باشه...
توسط
کاملا موافقم
0 امتیاز
توسط
برادر من چیزی که این وسط حساب نمیشه وسعت ایرانه در زمان ساسانیان وسعت ایران چقدر بود؟ شاید سه برابر اگه وسعت الان ایران مثل اون موقع میشد جمعیت ایران بالای یک میلیارد میشد
0 امتیاز
توسط
نمایش از نو
عزیز من وقتی 1000 سال قبل در زمان هخامنشیان نیمی از جمعیت کل دنیا و 50 میلیون نفر پارسی بودن به نظر خودت بعد از 1000 سال 50 میلیون نفرته روش؟ خدایی مغزت معیوبه نه؟! اینکه 100میلیون بوده جمعیت ساسانیان کاملا منطقی میتونه باشه
0 امتیاز
توسط
ایران در زمان خسرو پرویز با 800هزار نظامی به روم حمله می‌کنه که بعد از فتح روم به زودی شکست میخوره و به مرزهای قبلیشون برمی‌گردن. بعد از خسرو پرویز دو دخترش به نوبت پادشاه ایران میشوند و ایرانی ناراضی به وجود میآورند. از زمان بعثت پیامبر تا حمله اعراب 25 سال طول می‌کشه پیامبر سه جنگ مهم همزمان با جنگ ایران و روم داره که تعداد نفرات در جنگهایشان زیر هزار نفر بوده از نظر من در طی 10سال نه جمعیت اعراب آنقدر زیاد شده و نه جمعیت ایران آنقدر کم. فقط یک نظریه هست که میگه اعراب سلمان فارسی را داشتند که او خوب از اوضاع ایران خبر داشت. منظورم اینه که 700نفر داعشی نصف عراق را تصرف کردند در همین زمونه و دقیقا با کسانی که تسلیم شدند همه دیدیم چه کاری کردند.فقط الان یک سری کشورها به همایت از مردم و دولت عراق نذاشتن فاجعه بیشتر بشه ولی در دوران ساسانیان کسی از ایرانیها حمایت نکرد. جالبتر اینکه آن زمان هم اول اعراب عراق امروزی را گرفتن و حال میبینیم که بعد از 1500 سال هنوز به همون شکل کشورشان را ویران کردن.و جالبتر اینکه عراقی ها در زمان کوروش با نام بابل هم همین کار را کردند و در زمان علی ابن ابی طالب نیز همینطور. ولی چه کنیم که تمام تاریخ ایران در زمان اعراب نابود میشه و جالبتر اینکه تاریخ اعراب نیز بعد از حمله مغولها نابود میشه.و غربیها نیز تاریخ ما را آنگونه که دوست دارند روایت میکنند آیا با سرنوشت ایرانی‌های باستان خیلی شباهت نداره
توسط
طبق تخمینی که آقای سعید نفیسی در کتاب تاریخ اجتماعی ایران زدند در دوره ساسانیان ایران ۱۴۰ میلیون نفر جمعیت داشتند
قوانین : هر گونه توهین به قومیت ها و استفاده از کلمات نامناسب یا هر گونه بحث سیاسی آی پی شما در بلک لیست سرور ما قرار خواهد گرفت و به هیچ وجه دیگر به سامانه ما دسترسی نخواهید داشت.

توجه!

خواهشمندیم برای گردانش پرسشها خود ( ویرایش ، ستردن(حذف) ، ...) ودریافت امتیاز ناگزیر در پارسیان دژ هموند(عضو) شوید. خواهشمندیم برای دریافت پاسخ پرسشها خود کمی بردبار باشید ، به ویژه برای پرسشها برجسته .

ask

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

محبوب ترین برچسب ها

ایران آریایی،ترک - ، کوروش آذری آذربایجان هخامنش،هخامنشیان،مکانهای_تاریخی،تاریخ_تجارت اریایی حضرت آریایی کتاب قوم_یهود، یهودی، کورش-بزرگ زرتشت حمله اعراب هخامنشیان دین هولوکاست، اسرائیل، آریایی، سیستان،ایران،تاریخ،باستان،زبان،یعقوب،رادمان،صفاری،آریایی،فارس،گاه بختياري -حمزه کوروش-ابوریحان کوروش- سخنان ،باستان شیر بودن محمد ابهام فردوسی باستان عرب آیا تاریخ به کرد سبیل_هیتلر شباهت_هیتلر_و_صادق_هدایت، کشتار_یهودی_ها_توسط_هیتلر_و_آلمان_نازی، ایلومیناتی دروغ، افکنی، آتش_زدن_قرآن هولوکاست هوش_یهودیان، هوش_آریاییها نژاد_مردم_اروپا، آیا_هیتلر_آریایی_بود، نژاد_آریایی، ایران_باستان بختیاری-لر-فارس ایجاد،اکانت،جدید سومر نامه،پیشگویی،عجیب کولی توران y رودبار شماری سکایی مقبره-کوروش-کبیر-دروغ-حقیقت مادرسلیمان خردگان،خردگان ٬ لیان -ایران لر شایعه الهی میترائیسم قربانی اووادئیچیه قفقاز ترکی ساسانیان-هخامنشیان-تاریخ کوروش-منشور-ترجمه جعلی تاریخ- مورخ یهود -دروغو-تحریف زرتشت- زرتشت-دین-قران -باستان کوروش-جمله-اعتبار ایلام -هخامنشیان- تارنگار کوروش-ابهام-بابل پیامبران بازار فروشی کردها یهودیان فارس

301 سوال

708 پاسخ

1.4k دیدگاه

30 کاربر

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 625 بازدید
سوال شده سپتامبر 16, 2022 در قهرمان ها توسط بی نام
0 امتیاز
0 پاسخ 322 بازدید
سوال شده سپتامبر 15, 2022 در قهرمان ها توسط بی نام
0 امتیاز
1 پاسخ 1.2k بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 2.2k بازدید
...