0 امتیاز
2.5k بازدید
در شایعات (پراکنده گویی ها) توسط
درود فراوان بر شما ببخشید اگر سوال کمی خنده دار بنظر میرسه ولی خیلی ها هر چقدر هم که بهشون توضیح میدی باز زیر بار نمیروند و میگن کوروش بزرگ یکتا پرست نبود ممنون میشم  که اگر با دلیلی محکم ثابت کنید که یکتا پرست بود.

با سپاس فراوان از شما

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط (10.4k امتیاز)
ویرایش شده توسط

درود دوست گرامی

متاسفانه چیزی که دین گراهای افراطی ،جدایی طلبان و دشمنان ایران و یا نا آگاهان در مورد کورش بزرگ درک نمی کنند اندیشه والای کورش بزرگ بوده است که حتی هنوز هم کامل قادر به انجام آن نیستیم.

و آن دید بدون هیچگونه تعصب کورش زرگ شاه عدل است ،کورش حتی اگر میدید افرادی بر افکاری غلط سوارند هرگز بر آنان زور نمی کرد یا آنان را مجبور به کاری که مطابق میلشان نبود نمی کرد. کورش بزرگ به هر قوم با هر آیینی احترام میگزاشت  و حتی برای احترام به آن آنها خدایشان را نیز احترام می کرد.

 

خداوند خود بندگانش را با قدرت اختیار  خلق کرده و هیچ انسانی حق گرفتن این اختیار را ندارد.

و اما در مورد دین کورش بزرگ  به منابع زیر رجوع کنید : ( و به غیر از منابع معتبر هیچ چیز را از هیچ کس قبول نکنید)

 

دین کوروش
در بابل و جاهای دیگر، مدارک فراوانی در ارتباط با تسامح کوروش در امور دینی بدست آمده و هیچ نشانه‌ای از تعصب وی به دین ملی‌اش دیده نشده‌است.[مالوان، تاریخ ایران کمبریج، ۴۹۳.]

دربارهٔ اینکه کوروش چه دینی داشت، اختلاف نظر وجود دارد و احتمالاً کوروش خود می‌بایست پرستندهٔ اهورامزدا بوده‌باشد، اگرچه تقریباً هیچ چیزی دربارهٔ باورهایش نمی‌دانیم. مطابق با گزارش گزنفون، کوروش در بارگاهش پیرامون مسائل دینی از رهنمودهای مغان پیروی می‌نمود. اگرچه بسیاری از پژوهشگران، کوروش را زرتشتی نمی‌دانند، مری بویس قویاً استدلال می‌کند که کوروش خود یک زرتشتی بود که چنان پا جای پای نیاکان خود می‌گذارد، نیاکانی که از سدهٔ هفتم پیش از میلاد هنوز پادشاهان کوچکی در انشان بودند. او خاطرنشان می‌سازد که آتشکده‌ها و نیایشگاه‌های پاسارگاد حاکی از عمل به آیین‌های زرتشتی‌است و متن‌های یونانی نیز به عنوان شاهد آورده‌اند که مغان زرتشتی جایگاه‌های ارزنده‌ای در دربار کوروش داشته‌اند.[Dandamayev, Cyrus II The Great.]

لوییس گری عقیده دارد که کوروش دقیقاً پیرو آئین ایرانیان باستان قبل از گاتاهای زرتشت و بازماندهٔ آن در اوستای جدید بود و خدایانی که مورد تکریم کوروش بودند، با اهورامزدا، میترا، آذر و آناهیتا، قابل تطبیق هستند. وی معتقد است دین کوروش به آئین ارائه‌شده در اوستای جدید نزدیک بوده و دلیلی برای زرتشتی دانستن او وجود ندارد.[گری، هخامنشیان و دین زرتشت، ۲۳.]

در برابر، پژوهشگرانی همچون جورج کامرون و والتر هینتس عقیده دارند که زمان زندگی زرتشت مابین سال‌های ۶۶۰ تا ۵۸۲ پیش از میلاد بوده و کوروش در این مدت، حتی با زرتشت دیدار هم داشته و پیرو دین زرتشتی بوده‌است و دلیل این استدلال را آتشدان‌های ساخته‌شده در فضای آزاد و برج نگهداری آتش در پاسارگاد می‌دانند.[هینتس، داریوش و ایرانیان، ۹۳.]

ماکس مالوان می‌گوید که تاکنون هیچ مدرکی بدست نیامده که بر پایهٔ آن بتوان گفت، کوروش زرتشتی بوده‌است ولی رفتار او با آموزه‌های زرتشت و اصول دین او نقاط مشترک بسیاری دارد و شاید از دین زرتشتی تأثیر پذیرفته باشد.[مالوان، تاریخ ایران کمبریج، ۴۹۴.]

 

 در عزرانامه، کوروش به صورت شخصیت خدایی و در قامت یک پیامبر و شاه اسرائیل توصیف شده است. عدالتش، صداقتش، و شجاعتش در بین شاهان دنیا بی نظیر است. [Netzer، ʿEZRĀ-NĀMA، 131]

 

کوروش جایگاه ویژه‌ای در تاریخ یهودیان دارد، در منابع عهد عتیق، با عناوین «مسیح خداوند» و «سرور، خدای بهشت» خطاب شده و به او «همهٔ پادشاهی‌های روی زمین» داده شده‌است. در کتاب عزرا و اشعیای نبی، از وی چنین یاد شده‌است: «او شبان من است و رضایت خاطر مرا فراهم خواهد کرد.» [مالوان، تاریخ ایران کمبریج، ۴۹۵.]

 

داندامایف می‌گوید «کوروش محبوبترین شاه پارس و بنیانگذار یک امپراتوری جهانی بود».[داندامایف، تاریخ سیاسی هخامنشیان، ۹۲]

 

«به نظر می‌رسد کوروش به سنت و ادیان سرزمین‌های فتح شده احترام می‌گذاشت. پارسی‌ها او را پدر، روحانیان بابل او را برگزیده مردوک، یهودی‌ها او را مسیح فرستاده شده از جانب یهوه و یونانیان او را فاتحی بزرگ و سیاستمداری باهوش می‌دانستند. گزنفون در کورش‌نامه او را حکمرانی آرمانی و ایده‌آل توصیف می‌کند».[Dandamayev, Cyrus II The Great, 516–521]

ابوالکلام آزاد با تفسیر آیات ۸۲ تا ۹۵ سوره کهف دلایلی آورده‌است که ذوالقرنین موصوف، کوروش هخامنشی می‌باشد. [پورپیران، کوروش کبیر و ذوالقرنین، ۷۴]

در تفسیر نمونه از نظریهٔ انطباق کوروش با ذوالقرنین به عنوان نظریهٔ برتر یاد شده‌است و بر تأئید این نظریه در تفسیر من هدی القرآن، تفسیر الفرقان و تفسیر المنیر اشاره شده‌است. در تفسیر المنیر با قاطعیت، ذوالقرنین، همان کوروش دانسته شده که دو طرف جهان را گشت و احتمالاً به خاطر شجاعتش به ذوالقرنین ملقب شد. [یزدان‌پرست، ذوالقرنین یا کوروش، ۱۳۱]

توسط
درود بیکران بر شما مثل همیشه عالی بودین
قوانین : هر گونه توهین به قومیت ها و استفاده از کلمات نامناسب یا هر گونه بحث سیاسی آی پی شما در بلک لیست سرور ما قرار خواهد گرفت و به هیچ وجه دیگر به سامانه ما دسترسی نخواهید داشت.

توجه!

خواهشمندیم برای گردانش پرسشها خود ( ویرایش ، ستردن(حذف) ، ...) ودریافت امتیاز ناگزیر در پارسیان دژ هموند(عضو) شوید. خواهشمندیم برای دریافت پاسخ پرسشها خود کمی بردبار باشید ، به ویژه برای پرسشها برجسته .

ask

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

محبوب ترین برچسب ها

ایران آریایی،ترک - ، کوروش آذری آذربایجان هخامنش،هخامنشیان،مکانهای_تاریخی،تاریخ_تجارت اریایی حضرت آریایی کتاب قوم_یهود، یهودی، کورش-بزرگ زرتشت حمله اعراب هخامنشیان دین هولوکاست، اسرائیل، آریایی، سیستان،ایران،تاریخ،باستان،زبان،یعقوب،رادمان،صفاری،آریایی،فارس،گاه بختياري -حمزه کوروش-ابوریحان کوروش- سخنان ،باستان شیر بودن محمد ابهام فردوسی باستان عرب آیا تاریخ به کرد سبیل_هیتلر شباهت_هیتلر_و_صادق_هدایت، کشتار_یهودی_ها_توسط_هیتلر_و_آلمان_نازی، ایلومیناتی دروغ، افکنی، آتش_زدن_قرآن هولوکاست هوش_یهودیان، هوش_آریاییها نژاد_مردم_اروپا، آیا_هیتلر_آریایی_بود، نژاد_آریایی، ایران_باستان بختیاری-لر-فارس ایجاد،اکانت،جدید سومر نامه،پیشگویی،عجیب کولی توران y رودبار شماری سکایی مقبره-کوروش-کبیر-دروغ-حقیقت مادرسلیمان خردگان،خردگان ٬ لیان -ایران لر شایعه الهی میترائیسم قربانی اووادئیچیه قفقاز ترکی ساسانیان-هخامنشیان-تاریخ کوروش-منشور-ترجمه جعلی تاریخ- مورخ یهود -دروغو-تحریف زرتشت- زرتشت-دین-قران -باستان کوروش-جمله-اعتبار ایلام -هخامنشیان- تارنگار کوروش-ابهام-بابل پیامبران بازار فروشی کردها یهودیان فارس

301 سوال

703 پاسخ

1.3k دیدگاه

31 کاربر

سوالات مشابه

+1 امتیاز
2 پاسخ 917 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 217 بازدید
سوال شده دسامبر 30, 2020 در پیشنهادات توسط وطن پرست
0 امتیاز
1 پاسخ 645 بازدید
سوال شده اکتبر 10, 2015 در شایعات (پراکنده گویی ها) توسط شهاب
0 امتیاز
1 پاسخ 851 بازدید
...