رخشاي ، المساعد الأول للذكاء الاصطناعي الإيراني رخشاي ، المساعد الأول للذكاء الاصطناعي الإيراني
الآثار والقيم التاريخيةبلاد فارس القديمة

احتفال فارفاردينجان أو فروداج

فروردینگان

اليوم أعددنا لكم مقالاً لكم أعزائي مستخدمي Parsian Dej لصديقنا العزيز السيد Fareh Kiani (باحث في إيران القديمة)

جشن فروردینگان یکی از جشن های دوازده گانه هر سال است. اسم آخر لهذا المهرجان Froudag(الضفدع) هو. عندما يكون اسم Farvardin مساويًا لاسم الشهر ، فقد حان الوقت للاحتفال بهذا المهرجان ، وهو التاسع عشر من Farvardin.. هذا اليوم خاص للحداد على الموتى والأجداد ، لذلك يذهب الزرادشتيون إلى المقابر من أجل السعادة والازدهار السلس لموتىهم.. من أجل سعادة أرواحهم ، يصلون ويصلون ويصدقون.

لمشاهدة بقية هذه المقالة ، قم بتنزيل ملف PDF وانتقل إلى بقية المقالة

زرتشتیان تهران در این روز به آرامگاه ها می روند و از موبدانی که در انجا باشنده هستند می خواهند که بنام درگذشتکان آنها، آفرینگان بخوانند. در هنگام سرودن آفرینگان مواد خوشبو روی آتش دود می کنند، شمع روشن می نمایند، گل و سبزه حاضر بر سر آرامگاه می گذارند. آنها میوه های تازه را به اندازه های کوچک درآورده و پس از مراسم به همراه لُرک(1)(Lork) و سوروگ(2)(Soorog) میان باشندگان پخش می کنند.

همچنین علاوه بر مراسم افرینگان خوانی همگانی موبدان به یاد درگذشتگانش و بر سر آرامگاه آنان نماز و سرودهایی را که ویژه ی این روز است میخوانند.این نیایش ها اغلب عبارتند از :آفرینگان دهمان,یک کرده سروش,همازور دهمان.یکی دیگر از سرودهایی که در چنین روزی و توسط موبدان خوانده میشود فروردین یشت است.

اما منضور از فروهر چیست؟

این واژه در اوستا فروشی و در زبان پهلوی فروهر گفته می شود و به چم نیروی پیشرفت و سربلندی می باشد.

ذره ای از ذرات نود خداوند است که در بدن هر یک از ادمها وجود دارد. فوروهار إنه مثل شعلة مشتعلة تضيء محيطها وتبين الطريق والبئر. فوروهار هو المرشد الروحي للحياة. سخن دیگری که می توان بیان کرد این است که فروهر نوری ست سرچشمه گرفته از خداوند و از چنین نوری جز روشنایی و راهنمایی چیزی دیگری تراوش نمی کند. Forohar دائمًا طاهر أو مقدس ، ولا يفقد نقاوته خلال حياته ، ولا يتضاءل حتى.. في نسخاي (كتب) بيهي فوروهار الدين إلى راخنامي (شكل) پیرمردی نورانی مجسم شده که دارای دو بال گشاده است.فروهر هریک از آدمها پس از مرگ راه بالا را پیش گرفته و به سرچمشه خود می پیوندد.

آنگونه كه از نخستین بندهای فروردین یشت برمی‌آید، اهورامزدا به اشوزرتشت می‌گوید: « ای زرتشت، فروهرهای پاكان مرا در كار آفرینش یاری كردند. از پرتو فر و شكوه آنهاست كه من آسمان و زمین و آنچه در روی آن است از رود و گیاهان و جانوران و مردمان را نگاه می‌دارم. و این چنین خواهد بود تا دامنه رستاخیز؛اگر یاری فروهر پاكان نبود هرآینه نه گیتی پایدار می‌ماند و نه انسان و نه چهارپایان. و سراسر گیتی گرفتار دیو دروغ می‌شد.

1) ترکیبی از میوه‌های خشک مانند؛ خرما، انجیر، سنجد، کشمش، بادام، برگه‌خشک میوه‌ها

2) نان ویژه ای که در روغن کنجد میپزند

به امید روزی که این گونه جشن های ملی به طور رسمی در کشورمان برگزار شود

این روز به یادماندی بر شما و درگذشتگان تان خجسته باد

برای دانلود متن بالا به صورت پی دی اف کلیک کنید

دانلود فایل پی دی اف

رخشاي ، المساعد الأول للذكاء الاصطناعي الإيراني رخشاي ، المساعد الأول للذكاء الاصطناعي الإيراني

شمشاد أميري خراساني

إن معرفة تاريخ وثقافة إيران يشبه الدخول إلى عالم لا ينتظرنا فيه شيء سوى الحب والشرف وأحيانًا الحزن ، ربما يتم تخزين تاريخنا في ذاكرة جيناتنا حتى نتمكن من استخدامه لتوسيع الوعي الذاتي والوعي الذاتي . .

مقالات ذات صلة

نبّهني عن
زائر

3 تعليقات
الأحدث
الأقدم الأكثر تصويتًا
التقيمات المضمنة
عرض كل التعليقات
مهدي

درود بر فروهر تمام آریایی های آزاده و بزرگ منشی.

قرب

درود برشما وسپاس بخاطر این مطالب ارزنده.صعودتیم ملی ایران به جام جهانی رو به تمام شما شادباش میگویم.

زر الذهاب إلى الأعلى