آثار باستانی و ارزش های تاریخیایران باستان
هنر ایلامی
(برای دیدن کامل عکس ها به ادامه مطلب بروید)
تصاویر با بالاترین درجه کیفیت ممکن تهیه شده اند

رديف بالا رژه هفت جنگجو را نشان ميدهدكه هريك كماني در يك دست و تيغه اي در دست ديگر دارند. در كتيبه اي در كنار اين نقوش آمده است كه اين لوح توسط شاه …….، به اضافه هداياي ديگري تقديم به يك مكان مقدس شده است. در رديف پايين چند پرنده در كنار چند درخت پر برگ نشسته اند


از اين نوع آجرها بعدا هخامنشيان در شوش استفاده كردند. اين نقوش بر تمامي ديوار خارجي معبد نقش بسته بود. كتيبه اين ديوار مي گويد اين معبد توسط كوتير ناهونته آغاز و بدست برادر و جانشينش شيهلك اين شوشيناك به اتمام رسيده است

مجسمه گاو ایلامی با لباسی منقوش به طرح پلکانی و جام دهانه داری که در دست دارد، آمیختگی جالبی از ویژگیهای انسان و حیوان را نمایش میدهد. البته این گونه نمایش ترکیبی (حیوان در نقش انسان) در دوره ایلامی مقدم معمول بوده و احتمالاً نشان نوعی قدرت فوق طبیعی بوده که از طرف خدایان به پادشاهان اعطا میشدهاست. با اینکه کاربرد این تندیس کاملاً مشخص نشدهاست، نوع جام و طرحهای حک شده روی لباس، بیانگر نوعی مراسم آیینی یا جشن مذهبی است. همچنین جنس نقرهای این مجسمه معروف که در عصر مس (حدود ۵۰۰۰ سال پیش) ساخته شده، علاوه بر هنرمندی قابل ستایش سازندگان آن، بیانگر پیشگامی تمدن ایلام در فناوری استخراج و ذوب فلزات گرانبها است .

از اين نوع آجرها بعدا هخامنشيان در شوش استفاده كردند. اين نقوش بر تمامي ديوار خارجي معبد نقش بسته بود. كتيبه اين ديوار مي گويد اين معبد توسط كوتير ناهونته آغاز و بدست برادر و جانشينش شيهلك اين شوشيناك به اتمام رسيده است

ابعاد: ۰.۰۴*۰.۰*۳-۱.۰۱۸ سانتيمتر
نوشته به خط ايلامي: من شيلهك اين شوشيناك عظمت بخش امپراتوري اين سنگ يشف را از پوراليش آوردم. با دقت آنرا درست كردم و به باراولي دختر عزيزم دادم

دور لباس، نواري پهن و شرابه اي ديده ميشود و در جلوي آن شالي زردوزي شده افتاده كه بالا تنه را پوشانده است و در سر شانه با سنجاقي به شكل نخل به پيراهن وصل شده است. در نوشته پشت مجسمه، نام او و نفرين نسبت به كسي كه به مجسمه سوء نيت داشته باشد وجود دارد
ترجمه متن نوشته ایلامی:
من ناپیرآسو همسر اونتاش ناپیریشا هستم. هر کس که بخواهد مجسمهٔ مرا تصرف کند، هر کس که بخواهد آن را درهم بشکند، هر کس که این کتیبه را خراب کند و یا نام مرا پاک کند، باشد که مورد غضب خدایان اینشوشیناک، نپ ایریشا و کیریریشا قرار گیرد و نام و نسلش از میان برداشته شود .

دور لباس، نواري پهن و شرابه اي ديده ميشود و در جلوي آن شالي زردوزي شده افتاده كه بالا تنه را پوشانده است و در سر شانه با سنجاقي به شكل نخل به پيراهن وصل شده است. در نوشته پشت مجسمه، نام او و نفرين نسبت به كسي كه به مجسمه سوء نيت داشته باشد وجود دارد

دور لباس، نواري پهن و شرابه اي ديده ميشود و در جلوي آن شالي زردوزي شده افتاده كه بالا تنه را پوشانده است و در سر شانه با سنجاقي به شكل نخل به پيراهن وصل شده است. در نوشته پشت مجسمه، نام او و نفرين نسبت به كسي كه به مجسمه سوء نيت داشته باشد وجود دارد

دور لباس، نواري پهن و شرابه اي ديده ميشود و در جلوي آن شالي زردوزي شده افتاده كه بالا تنه را پوشانده است و در سر شانه با سنجاقي به شكل نخل به پيراهن وصل شده است. در نوشته پشت مجسمه، نام او و نفرين نسبت به كسي كه به مجسمه سوء نيت داشته باشد وجود دارد




















بر روی این سنگ نگاره باستانی نقش زنی حک شدهاست که دم ماهی دارد و مارهایی را در دستان خود گرفتهاست. در بالای تصویر کامل این سنگ نگاره، کاهنههای معبد در حال عبور هستند. جنس این سنگ نگاره از ماسه سنگ میباشد. این اثر که مربوط به دوره ایلامی میانه و دودمان ایگی هالکید است، مربوط به ۱۳۴۰ تا ۱۳۰۰ پیش از میلاد میباشد. این یادبود در سدهٔ دوازده پیش از میلاد از چغازنبیل به شوش آوردهشده و هماینک در موزه لوور قرار دارد .










از اين نوع آجرها بعدا هخامنشيان در شوش استفاده كردند. اين نقوش بر تمامي ديوار خارجي معبد نقش بسته بود. كتيبه اين ديوار مي گويد اين معبد توسط كوتير ناهونته آغاز و بدست برادر و جانشينش شيهلك اين شوشيناك به اتمام رسيده است


مراسم مذهبي شامل شستشو و تطهير، توسط دو روحاني برهنه انجام ميگيرد و يكي روي دست ديگري آب ميريزد. اين مراسم در وسط صحن مقدس معبد انجام ميشود.

مراسم مذهبي شامل شستشو و تطهير، توسط دو روحاني برهنه انجام ميگيرد و يكي روي دست ديگري آب ميريزد. اين مراسم در وسط صحن مقدس معبد انجام ميشود. بر این اثر به اکدی نوشته شده طلوع آفتاب
این اثر مربوط به محله مقدس شوش است که میان دو زیگورات قرار دارد. بیشه ای بین ایندو قرار دارد. میز و دو ستون یک کوزه سفالین بزرگ و دو لگن بزرگ یا حوض سنگی. مردی آب بر دست دیگری می ریزد. هر دو لخت هستند.
بر روی این تابلو، کتیبهای با این مضمون حک شدهاست :
من شیلهاک اینشوشیناک پسر شوتروک ناهونته پادشاه شوش و انشان و خدمتگزار خدای اینشوشیناک این تابلو را ساختم .



بر روی این سنگ نگاره نقش زنی ایلامی وجود دارد که در حال نخریسی است و موهایش را به زیبایی آراسته و ندیمه اش او را باد میزند. زن ایلامی بر روی چهار پایهای نشسته و مشغول نخ ریسی است، جلوی او هم میزی با بشقاب غذا (ماهی سرخ شده) قرار دارد. این اثر در موزه لوور پاریس نگهداری میشود. تاریخ ساخت این سنگنگاره سده هفتم و هشتم پیش از میلاد میباشد. این اثر تاریخی در منطقه شوش کشف شدهاست.














برگرفته شده از اطلس ایران
خیلی عالی بود لطفا بازم بزارید.. درباره نسب ایلامی ها اونا نه عرب بودن نه آریایی مردمان بومی کشور عزیزمان ایران بودن و الان منقرض شدن و دیگه وجود ندارن لرها هم آریایی هستن ایلامی نیستن
عیلامی اصالت قدیمی عرب های خوزستانه عیلامی ها از طرز پوشش اینا کاملا میشه فهمید ،آریاییها با قدمت ورودشون در یازده هزار سال پیش از سیبری در فلات ایران از تخت جمشید تا هگمتانه سکنا گزیدند که همگی کوه نشین بودند .فرهنگ عیلامی ها و آشوریها هر دو از نژاد سام نوح پیامبر هستند طرز پوشش زنان برهنه کاملا مشهوده
چرا اکثر مجسمه های زن آن زمان، زنها سینهای خود رو در دست می گرفتن؟ هیچ جا توضیحی نیست. آیا نشانه برکت، مادر و یا چیز دیگری بوده؟
چرا بعصی اثار در موزه لوور است نمیشود به ایران برگراند؟
با دیدن این اثار به ایرانی بودن خودم بالیدم
والترهینتس عیلام شناس برجسته آلمانی عیلام را نیاکان لرها(لک٬بختیاری٬مینجایی٬شوشتری٬ممسنی٬بویراحمدی و…)می داند (کتاب شهریاری عیلام وکتاب دنیای گم شده ی عیلام) البته خانم مارسلا روم پف و دانیل تی وجرج کامرون هم همین نظر رودارندوجغرافیای عیلام دقیقا در ولات کنونی لرهاازشرق عراق تا بوشهربوده.نام اصلی عیلام هلتمتی یا تمتی بود افسانه تمتی هنوز ها درمیان افسانه های شفاهی ومتل های لرها زنده است وسینه به سینه نقل شده است متاسفا امروز برخی بیسواد که نمی دانند هرچه دارند از لر دارند هر روز به لرها جک می گن
خب زبانتون!؟
من زبان اوستایی،ایلامی،هخامنشی…… رو مطالعه کردم و به زبان کوردی بسیار بسیار شباهت داره.
تو این دوران زبانتون فراز و نشیب داشته!؟
ولی هیچ نژاد خالصی باید درک کنیم که وجود،نداره!
ولی من حس می کنم چغای آقایون بختیاری خیلی به اشکالِ نرده مانندِ راه پله تخت جمشید شباهت داره،خودم دیدم.
لباس ساسانیان شباهت داره به لباس آقایون لرستانی و لک.
من هم متوجه نشدم!
تا اونجایی که من اطلاع دارم کوتیرناهونته و شیلهک دوران حکومت از ۱۵۰۰قبل از میلاد اما شما در تصاویر ۳ و ۵ .۲۳۰۰ق.م نوشتید.لطفا برای من و دوستان توضیح میدید؟ممنون .
عالی بود واقعا ادم مسرور وشادمان ازدارابودن همجین اجدادوتاریخی میشه
همانطور که مشخصه تمدن بابل وسومرو.اشوری از۳۵۰۰تانهایت ۵۰۰۰قدمت دارد واما اثار بجامانده از تاریخ ایلام از۵۰۰۰تا۷۰۰۰و۹۰۰۰هم مشاهده شده وقدر مسلم بیشتر نمادهایی که در بابلیان واشوریان وسومریان استفاده میشده از تمدن عیلام به انجارفته
با عرضه سلام
تصاویر مربوط به اشیای یافت شده از تمدن عیلامی واقعا جالب و حیرت انگیز هستند.
از استادم بابت جمع کردن این مجموعه تشکر میکنم .
خواهش میکنم نسبت به منطقه استقرار این تمدن در گذشته و همچنین نژاد آنها اطلاعاتی در صورت وجود بیان بفرمایید.
ممنون