رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی
آثار باستانی و ارزش های تاریخی

کتاب چکیده تاریخ ایران از باستان تا پایان دوره قاجاربه

کتاب چکیده تاریخ ایران از باستان تا پایان دوره قاجاربه بازارآمد:

هر قوم و ملتی که تاریخ اسلاف و نیاکان خویش و سبب ترقّی و تنزّل آن‌ها را نداند، مانند طفلی است که پدر خود را نشناسد و هر قوم که تاریخ اسلاف خود را در دست نداشته باشد، ممکن است به یک حادثه جزیی – چون اسناد و قباله‌های قومیّت و ملیّت آن در دست نیست- محو ونابودگردد.
آشنایی با تاریخ کشورمان مقدمه ای لازم برای درک خلقیات مردم و شناخت زمینه های تحولات کنونی و سیر آن در آینده می باشد. نویسنده ی این کتاب با نگاهی از فراز تاریخ ایران، نکات برجسته ی تحولات سیاسی ۲۵ قرن منتهی به زمان حال را با دقت درخور تحسینی به اجمال مرور کرده و کتابی فراهم آورده که برای نوجوانان و جوانان مشتاق مطالعه ی تاریخ میهن و بزرگترهای تاکنون غافل از تاریخ کشورمان بسیار سودمند است.
درکتاب چکیده تاریخ ایران از باستان تا پایان دوره قاجار، شما می توا نید با پیدایش هر سلسله در یک فصل مجزا آشنا شوید و اطلاعات کلی درباره اتفاقاتی که در اون دوره افتاده و از همه ی پادشاهان و حکمرانهایی که در سرنوشت ایران تاثیر گذاشتند اطلاعات جامعی داشته باشید.

درکتاب “چکیده تاریخ ایران” اثرعلی غلامرضائی،تمدن ایران در زمان هخامنشیان چنین ترسیم گردیده است:
شاهنشاهان هخامنشی به دادگستری و احقاق حق دلبستگی بسیار داشتند. در هر یک از ولایات ایران دادرسانی برای رسیدگی به دعاوی مردم تعیین می شدندبنیان سیاست دولت هخامنشی بر اساس داد و راستی و حق پرستی بود. داریوش بزرگ خود در کتیبه بیستون می گوید: اهورامزدا و ایزدان دیگر از آن جهت مرا یاری کردند که من و دودمانم بددل و دروغگوی و بی انصاف نبودیم…
فرهنگ و تمدن ساسانی را این‌گونه معرفی می‌کند:
ایرانیان در عهد ساسانی از نعمت امنیت داخلی برخوردار و از افتخار فتوحات خارجی بهره‌مند بودند. از این جهت در پناه امنیت علوم و صنایع خود را ترقّی دادند و به سبب فتح و غلبه بر دشمنان بزرگ بیگانه، حس شجاعت و مناعت و سایر اخلاق حسنه که نتیجه نیرومندی و توانایی است، در وجود آنان قوت گرفت.
جای جای کتاب آکنده از مطالبی پرشور و حماسی است.

جایگاه صفاریان در کسب استقلال ایرانیان نیز چنین توصیف شده است:
این سلسله از لحاظ ظهور ملیّت ایران اهمیتی به‌سزا دارد. یعقوب گذشته از این که حکومت عرب را در ولایاتی که گرفته بود از بین برد، فارسی، یعنی زبان ملّی ما را هم رونق داد. تا آن زمان خطبه را به عربی می‌خواندند. او امر کرد محمدبن وصیف که شاعر درباری بود، خطبه به فارسی ترجمه کند و این خود شروع رسمیت یافتن زبان فارسی بود و ظاهر این است که ایرانیان از آن زمان بنای شعر گفتن به فارسی گذاشتند. به‌طور کلّی، ایرانیان در این دوره بار دیگر حیات ملّی خود را آغاز کردند و به زنده کردن تاریخ و رسوم کشور خود برخاستند و شاعران و نویسندگان سخن فارسی را از نو زبان علم و ادب قرار دادند و دانشمندان به ترویج علوم پرداختند.

و در مورد خدمات سامانیان به استقلال ایران نیز آمده است:
سامانیان خاندان بزرگ ایرانی بودند که پس از استیلای عرب برخاسته و از نو میهن ما را به آیین ایرانی آراستند از خدمت‌های بزرگ سامانیان نسبت به میهن، این که در ضمن احیای ملیّت ایرانی، به زنده کردن تاریخ ایران هم همت گماشتند و گذشته از تهیه تاریخ منثور، فرمان دادند تا داستان دیرین میهن، ما به نظم هم سروده شود. با این ترتیب، در واقع نخستین طرح شاهنامه را حاکمان سامانی ریختند؛ منتهی تکمیل آن به زمان محمود غزنوی رسید. پس می بینیم که هزار سال پیش که قسمت بزرگ جهان در تاریکی و نادانی به سر می برد، ایران مرکز علم و جایگاه دانشمندان و سرزمین هنر بوده و شاهان سامانی به دست وزیران لایق از طرفی به نشر علم و ادب و ترویج ادبیات فارسی و زنده کردن تاریخ ایران کوشیده و از طرفی نیز به فرونشاندن شورشگران و رفع نفاق و ستیزگی و ایجاد وحدت ملّی همت ورزیده‌اند.

در این کتاب نقش صفویان برای تأمین وحدت کشور چنین توصیف شده است:
پیش از صفویان بدبختانه رشتة اتحاد و یگانگی ملت ما که در اساس وجود داشته، از هم گسیخته بود. ما ایرانیان به‌طور کلّی منسوب به یک ملت و یک نژاد بوده‌ایم و تمام ساکنین این خاک دارای دین و عادات و رسوم و اخلاق مشترک بوده و جملگی خود را ایرانی می‌دانسته‌اند و علاقة قلبی به قدرت و ترقّی میهن و سرافرازی ملت ایران داشته اند؛ ولی گاهی حوادث بد مانند بروز جنگ‌ها و ظهور بعضی سرکشانِ نادانِ خونخوار و نادانی مردم، موجبات ستیز و نفاق فراهم آورده و شیرازة زندگی و رشتة یگانگی این ملت را از هم پاشیده است. یکی از دوره‌های نفاق و دشمنی دورة فترت بین دولت تیموری و صفوی بوددر چنین موقع باریکی دولت صفوی ظهور کرد و ایران یک بار دیگر وحدت ملّی خود را به‌دست آورد.
کتاب “چکیده تاریخ ایران از باستان تا پایان دوره قاجار” اثرعلی غلامرضائی در حدود۳۴۰ صفحه و با قیمت ۲۵ هزار تومان توسط انتشارات دافوس چاپ شدو در دسترس علاقه‌مندان تاریخ ایران زمین قرار گرفت.

 

خرید کتاب : انتشارات دافوس – تلفن انتشارات وقت اداری ۶۶۴۱۴۱۹۱

 

 

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

شمشاد امیری خراسانی

شناخت تاریخ و فرهنگ ایران به نمونه ورود به دنیایی است که جز عشق و افتخار و گاهی اندوه چیزی انتظار ما را نمی کشد ، شاید تاریخ ما در حافظه ژن های ما ذخیره شده است تا بتوانیم با آن آگاهی به خود و فرا خود را گسترش دهیم .

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه -
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
وحید

سلام و خسته نباشید
بسیار عالی و آموزنده بود.

دکمه بازگشت به بالا