رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی
ایران در دوران معاصر

شکل صحیح نگارش نام آذربایجان یا آزربایجان

شکل صحیح نگارش نام آذربایجان بر اساس اسناد معتبر تاریخی

در این جستار برآنیم تا با استفاده از اسناد دست اول و معتبر تاریخی پیرامون یکی دیگر از تحریفات و جعلیات آشکار و مضحک محافل پانترکی و تجزیه طلب ، یعنی تغییر شکل نوشتاری نام آذربایجان و استفاده از شکل نوشتاری مجعول و ساختگی « آ/ز/ر/ب/ا/ی/ج/ا/ن » به بحث بنشینیم.

نام آذربایجان همواره در منابع معتبر تاریخی به شکل « آذربایجان » و با استفاده از حرف « ذ » به تحریر درآمده بطوریکه ابن اثیر،یاقوت حموی، ابن واضح یعقوبی، مسعودی، طبری، الفخری و دیگران همگی «آذربایجان» را با « ذ » نوشته اند. در هیچیک از متون تاریخی «آذربایجان» با « ز» نوشته نشده است. در ادامه اسنادی تاریخی و معتبر پیرامون موضوع مذکور ارائه میگردد.

سند شماره یک : تصویری از نقشه جهان ترسیم شده توسط محمد بن علی بن حوقل معروف به ابن حوقل جغرافی‌دان قرن چهارم هجری قمری ( قرن دهم میلادی ) در کتاب «مسالک و الممالک » یا «صورة الارض» ، نام آذربایجان در مرکز تصویر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است .( 1 )
سند شماره یک : تصویری از نقشه جهان ترسیم شده توسط محمد بن علی بن حوقل معروف به ابن حوقل جغرافی‌دان قرن چهارم هجری قمری ( قرن دهم میلادی ) در کتاب «مسالک و الممالک » یا «صورة الارض» ، نام آذربایجان در مرکز تصویر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است .( ۱ )

 

سند شماره دو : تصویری از نقشه جهان ترسیم شده توسط محمود بن حسین بن محمد کاشغری نویسنده نخستین فرهنگ ترکی، دیوان لغات الترک که در قرن پنجم هجری ( قرن یازدهم میلادی ) می زیسته است . نام آذربایجان در تصویر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است .( 2 )
سند شماره دو : تصویری از نقشه جهان ترسیم شده توسط محمود بن حسین بن محمد کاشغری نویسنده نخستین فرهنگ ترکی، دیوان لغات الترک که در قرن پنجم هجری ( قرن یازدهم میلادی ) می زیسته است . نام آذربایجان در تصویر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است .( ۲ )
سند شماره سه : تصویری ازحدود دریای خزر ترسیم شده توسط محمد بن علی بن حوقل معروف به ابن حوقل جغرافی‌دان قرن چهارم هجری قمری ( قرن دهم میلادی ) در کتاب «مسالک و الممالک » یا «صورة الارض» ، نام آذربایجان در تصویر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است .( 1 )
سند شماره سه : تصویری ازحدود دریای خزر ترسیم شده توسط محمد بن علی بن حوقل معروف به ابن حوقل جغرافی‌دان قرن چهارم هجری قمری ( قرن دهم میلادی ) در کتاب «مسالک و الممالک » یا «صورة الارض» ، نام آذربایجان در تصویر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است .( ۱ )
سند شماره چهار : تصویری ازحدود مناطق آذربایجان و اران و ارمنیه ترسیم شده توسط محمد بن علی بن حوقل معروف به ابن حوقل جغرافی‌دان قرن چهارم هجری قمری ( قرن دهم میلادی ) در کتاب «مسالک و الممالک » یا «صورة الارض» ، نام آذربایجان در تصویر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است. ( 1 )
سند شماره چهار : تصویری ازحدود مناطق آذربایجان و اران و ارمنیه ترسیم شده توسط محمد بن علی بن حوقل معروف به ابن حوقل جغرافی‌دان قرن چهارم هجری قمری ( قرن دهم میلادی ) در کتاب «مسالک و الممالک » یا «صورة الارض» ، نام آذربایجان در تصویر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است. ( ۱ )

 

سند شماره پنج : تصویری از نقشه جهان ترسیم شده توسط الشریف الادریسی یکی از سه جغرافیدان بزرگ عربِ قرن 12 میلادی در کتاب نزهة المشتاق فی اختراق الآفاق ، نام آذربایجان در تصویر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است.( 3 )
سند شماره پنج : تصویری از نقشه جهان ترسیم شده توسط الشریف الادریسی یکی از سه جغرافیدان بزرگ عربِ قرن ۱۲ میلادی در کتاب نزهة المشتاق فی اختراق الآفاق ، نام آذربایجان در تصویر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است.( ۳ )
سند شماره شش : تصویری از نقشه جهان ترسیم شده توسط عمر بن مظفر بن عمر ابن الوردی معروف به ابن الوردی جغرافیدان بنام قرن 14 میلادی ، نام آذربایجان در تصویر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است. ( 4 )
سند شماره شش : تصویری از نقشه جهان ترسیم شده توسط عمر بن مظفر بن عمر ابن الوردی معروف به ابن الوردی جغرافیدان بنام قرن ۱۴ میلادی ، نام آذربایجان در تصویر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است. ( ۴ )

 

در ادامه اسنادی از آرشیو دولتی نخست وزیری جمهوری ترکیه بخش عثمانی پیرامون موضوع مورد بحث ارائه میگردد .

 

سند شماره هفت : تصویر سندی از آرشیو دولتی نخست وزیری جمهوری ترکیه زیرگروه امپراطوری عثمانی بخش روابط با ایران . این سند متعلق به سال 1787 میلادی یعنی 225 سال پیش می باشد و مربوط است به حمله ارتش روسیه به بخش هایی از سرزمین های شمالی رودخانه ارس ( آران ) که در آن مقطع زمانی به دلیل آشفتگی های موجود در دولت زندیه ،تحت تصرف امپراطوری عثمانی قرار گرفته بود . نام آذربایجان در تصویر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است.( 5 )
سند شماره هفت : تصویر سندی از آرشیو دولتی نخست وزیری جمهوری ترکیه زیرگروه امپراطوری عثمانی بخش روابط با ایران . این سند متعلق به سال ۱۷۸۷ میلادی یعنی ۲۲۵ سال پیش می باشد و مربوط است به حمله ارتش روسیه به بخش هایی از سرزمین های شمالی رودخانه ارس ( آران ) که در آن مقطع زمانی به دلیل آشفتگی های موجود در دولت زندیه ،تحت تصرف امپراطوری عثمانی قرار گرفته بود . نام آذربایجان در تصویر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است.( ۵ )
سند شماره هشت : تصویر نقشه ای متعلق به آرشیو دولتی نخست وزیری جمهوری ترکیه بخش عثمانی و مربوط به سال ۱۳۳۳ هجری قمری برابر با ۱۹۱۱ میلادی با قدمت تحقیقی ۱۰۱ سال ، نام آذربایجان در تصویر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است. ( 5 )
سند شماره هشت : تصویر نقشه ای متعلق به آرشیو دولتی نخست وزیری جمهوری ترکیه بخش عثمانی و مربوط به سال ۱۳۳۳ هجری قمری برابر با ۱۹۱۱ میلادی با قدمت تحقیقی ۱۰۱ سال ، نام آذربایجان در تصویر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است. ( ۵ )
سند شماره نه : تصویر نقشه ای متعلق به آرشیو دولتی نخست وزیری جمهوری ترکیه بخش عثمانی و مربوط به حدود جغرافیایی ایرانزمین ، نام آذربایجان در تصویر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است. ( 5 )
سند شماره نه : تصویر نقشه ای متعلق به آرشیو دولتی نخست وزیری جمهوری ترکیه بخش عثمانی و مربوط به حدود جغرافیایی ایرانزمین ، نام آذربایجان در تصویر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است. ( ۵ )

 

 

در ادامه تصاویری از اسناد موجود درسازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ( کتابخانه و اسناد دیجیتال ) پیرامون موضوع مورد بحث ارائه میگردد.

سند شماره ده : تصویر صفحه ای از کتاب مجمع التواریخ اثر شهاب‌الدین عبدالله بن الطف الله بن عبدالرشید خوافی معروف به حافظ اَبرو تاریخنگار و جغرافیدان مشهور ایرانی قرن نهم هجری ، نام آذربایجان در تصویر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است.( 6 )
سند شماره ده : تصویر صفحه ای از کتاب مجمع التواریخ اثر شهاب‌الدین عبدالله بن الطف الله بن عبدالرشید خوافی معروف به حافظ اَبرو تاریخنگار و جغرافیدان مشهور ایرانی قرن نهم هجری ، نام آذربایجان در تصویر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است.( ۶ )

 

سند شماره یازده : تصویری از صفحه ی اول نخستین شماره روزنامه « آذربایجان » که در حدود 106 سال پیش یعنی سال 1906 میلادی و با سردبیری آقای علیقلی و به زبان پارسی در آذربایجان چاپ می شده است . نام آذربایجان در تصویر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است. ( 7 )
سند شماره یازده : تصویری از صفحه ی اول نخستین شماره روزنامه « آذربایجان » که در حدود ۱۰۶ سال پیش یعنی سال ۱۹۰۶ میلادی و با سردبیری آقای علیقلی و به زبان پارسی در آذربایجان چاپ می شده است . نام آذربایجان در تصویر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است. ( ۷ )

منابع :
______________________________

۱. ابن حوقل , صورة الأرض , دار صادر للطباعه والنشر , بیروت ۱۹۲۸

۲. Besim Atalay, Divanü Lügati’t – Türk, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara 2006 ISBN 975-16-0405-2.
۳. الادریسی، ابی عبدالله، الشریف،.(نزهة المشتاق فی اختراق الآفاق) مکتبة الثقافة الدینیة، بورسعید، الظاهرة: چاب ششم، انتشار سال ۱۹۷۹ میلادی. به (عربی).

۴. البعلبكي، منير. ابن الوردي ، زين الدين عمر بن مظفَّر. موسوعة المورد. موسوعة شبكة المعرفة الريفية. وُصِل لهذا المسار في ۳۰ تشرين الثاني ۲۰۱۱.
۵. آرشیو دولتی نخست وزیری جمهوری ترکیه بخش عثمانی
http://www.devletarsivleri.gov.tr/Forms/pgArticle.aspx?Id=0f2a5cfb-c614-4f67-9c7f-db18cb167ed1
۶. کتاب مجمع التوارخ حافظ اَبرو / سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ( کتابخانه و اسناد دیجیتال ) http://dl.nlai.ir/UI/ImageLayers/a6c9a455-bf1f-401b-880c-7ca22e13bb5a/index.html
۷. آرشیو بخش روزنامه ها / سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ( کتابخانه و اسناد دیجیتال )
http://dl.nlai.ir/UI/145dd2a2-b4c3-477e-8721-0bd83b6b927f/LRRView.aspx
پاینده ایران و ایرانی

[box radius=”2″]

برگرفته شده از وبسایت آذری ها #[/box]

وحید رنجبری
وحید رنجبری

 

 

 

 

 

 

 

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

شمشاد امیری خراسانی

شناخت تاریخ و فرهنگ ایران به نمونه ورود به دنیایی است که جز عشق و افتخار و گاهی اندوه چیزی انتظار ما را نمی کشد ، شاید تاریخ ما در حافظه ژن های ما ذخیره شده است تا بتوانیم با آن آگاهی به خود و فرا خود را گسترش دهیم .

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

14 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Alborz

حساسیت زیاد به اختراعات جاهلانه نداشته باشید . صورت نگارشی و املایی آذربایجان معلوم است اما هرکسی آزاد است هرطور دلش می خواهد بنویسد ، البته املا اشتباه دلیل بر عدم احاطه بر پیشینه واژه است

میلاد

از ایران هم که خبری نیست. البته طبیعی است کلا صد سال بیش تر نیست که اسم این مناطق را گذاشتند ایران

رامین

اگه به چشمات زحمت بدی می بینی توی همین مقاله نقشه که مال زمان عثمانی هست و در موزه ترکیه نگهداری میشه نقشه های سه و چهار،نوشته ممالک ایران.

کسری فولادی

خود خواستگاه آریاییا ۱۰ هزار سال پیش بهش میگفتن ایران ویج
بعد از اون توی امپراتوری ها اسم امپراتوری ایرانشهر بوده و دو بخش داشته ایران
که توش آریاییا بودن و انیران که غیر آریاییا بودن
گذشته از اون شاه اسماییل صفوی اسم ایران رو توی دستنوشته های روزای مرگش میاره
شاه طهماسپ یکم ملک ایران رو به بهشت بی نشان تشبیح میکنه میگه بهترین در زمینه و اون رو نشانه خلد برین میدونه
نادر شاه سکه با نام ایران میزنه بعد تو بیسواد پان البته همه پانا معمولا بیسوادن میای چرت میگی
بعد از اونور میگی آره توران ترک بودن حتی نمی دونی اسم توران رو از شاهزاده ایران که اسمش تور بوده گرفتن
که تو متون ابراهیمی ازش به عنوان قابیل یاد شده

امید

این احمق حتی به دیدن نقشه ایران واسم ایران هم حساسیت داره 🙂 شما اینقدر احمقید که جایی برای جدی گرفتنتان هم نیست پس خودت بفهم قبل از اینکه مجبور به فهمیدن باشی

سعید

درود بر شما بخاطر بارگزاری مطالب و مسلمات تاریخی جهت پاسخ به پان های ضد وطن

نوبت

کسی شک ندارد که نام اذربایجان از اذر به معنای اتش است و اذربایجان و اثرآپادگان به معنی اذرابادان و اذرهمیشه روشن است اما کاری که شما میکنید در جواب دادن ان دیوانگان کمتر زیان ندارد ترکان در قرن پیش کتابی جعلی درست کردند که گفتند اصل ان تا کنون گم بوده و به نام شخصی به نام محمود کاشغری نسبت دادن این کتاب برای جعلی بودنش پر از زمینخوردگی است و وقتی شما ان را مورد سند قرار میدهی از طرفی به جعل ان کمک کردی ما نیاز به کتاب جعلی محمود کاشغری نداریم

دوستار ایرانشهر

اصلا اسم اصلی آذربایجان، آتروپاتکان هستش . و بعد حمله تازیان آذربایجان شد

یاس

خود همون واژه تازی ترکیست و به غیر ترک گفته می‌شد مثل عجم که اعراب به غیر عرب میگفتن درضمن آتروپاتکان اسم قبرستون شهر شماست اسم آذربایجان همیشه آذربایجان بوده و خواهد ماند و مردمش هم افتخار میکنن به نامش و به اینکه ایرانی اند

کسری فولادی

تازی یعنی تازنده و تازش کننده مهاجم البته اون موقع به عرب های حجاز اینو میگفتن قبایل شمالی عربا ساتراپی ارابیه /ارابیا واسه ترکای صحرای اورخون هم میشه بکارش برد و اینکه فارسیه و عجیبه که سمت شما این معنی رو میده و اینکه اسم درست اونجا توی اوستا هست برو بخونش خودمم دقیق یادم نیست چجوری میگفتنش ولی با اسم الانش فرق میکنه

مهدی

تازی منسوب با قبیله ” تی” یکی از قبال عرب است.
برای نسبت دادن به آن قبیله به شکل ” تازی” در می آید.
شهر ” ری”. هم، چنین است.
برای نسبت دادن به این شهر به شکل ” رازی” در می آید.

حمید پارسایی

واژه آترو یعنی آتش
واژه آذر یعنی آتش

اون بخشی که تغییر کرده پاتکان هست که نخست میشه بایگان سپس به شوند اینکه عرب ها واژه گ را ندارند میشه بایجان
آتروپاتکاه یا آذربایگان = نگهدارنده آتش

سالار

بهنره نام قدیم طهران رو هم بررسی کنید!!!!!!!!!!!!!!!

نیما

تهران یعنی دامنه گرم در مقابل شمران یا شمیران به معنی دامنه سرد.

منبع : https://www.afkarnews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-5/132390-%D8%B1%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86

آخرین ویرایش 2 سال قبل توسط نیما
دکمه بازگشت به بالا