رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی
ایران باستان

دیاکو بنیان گذار ایران و نخستین پادشاه سرزمین ماست!

دیاکو بنیانگذار ایران و نخستین پادشاه سرزمین ماست

 بهار سال ۷۲۸ پیش از میلاد بود جهان در تب و تاب ایجاد و زایش بزرگترین تمدن تاریخ خویش قرار داشت . سواران بسیاری به سوی هگمتانه روان بودند همه بر این باور که باید دست در دست یکدیگر کشوری یگانه را بنا نهند .در این بین جوانی خوش سیما و بلند نظر نگاه همه ریش سفیدان را شیفته خود ساخته بود همه ایمان داشتن او می تواند چنین کار بزرگی را به سامان برساند .

دیاکو از تیره ماد ( یکی از سه تیره ایرانی پارت ، ماد و پارس )بود مردم او را به خردمندی و دادگستری می شناختند و برای بر طرف شدن دعاوی بزرگ خویش از او کمک می خواستند .

ریش سفیدان سه تیره آریایی در فصل رویش شقایق های سرخ ، دیاکو نخستین فرمانروای ایران را برگزیدند .

در آن مجلس دو زن هم در میان ریش سفیدان و بزرگان بودند که هر دو از تیره پارت و پهلوی بودند سه روز پس از انتخاب دیاکو به فرمانروایی از نزدیک با او دیدار کردند و به او گفتند در آشور زنان تحت فشار سارگون (سارگن) هستند و هیچ حقی ندارند آیا تو هم به آن راه خواهی رفت که اگر اینطور باشد دوستی میان ما نیست دیاکو با وجود جوانی گفت ایران سرزمین آزادگان خواهد بود در آزادگی و وارستگی هر که بلندتر باشد میدان بزرگتری در اختیار خواهد داشت .

دیاکو ۵۳ سال پادشاهی کرد و همه در او دادگستری و گذشت را به نیکی دیدند چنانچه ارد بزرگ اندیشمند نام آشنای کشورمان می گوید : خود را برای پیشرفت مردم ارزانی دار تا مردم پشتیبان تو باشند . دیاکو توانست با پادشاهی شایسته خویش پایه اتحاد جاودانه سه تیره بزرگ آریایی ایران را بریزد که امروز همه ما به این همبستگی افتخار می کنیم .

دولت ماد یکی از سه تیره آریایی ( ماد، پارس و پارت ) فلات ایران است در سال ۱۳۳۲ پیش از تاریخ خورشیدی بود . مردم ایران او را به پادشاهی برگزیدند. شاهنشاه دیاکو همدان ( هگمتانه‌ ) را به پایتختی خود برگزید و در آن بر روی تپه‌ای، هفت دژ تو در تو ساخت و هر یک را به رنگ ویژه‌ای در آورد.دیاکو ۵۳ سال بر ایران فرمانروایی کرد او توانست اتحادی تاریخی بین تیره های مختلف نژاد آریایی ایجاد نماید .

دیاکو ابتدا توانست ۷ طایفه قوم ماد را با هم متحد کند ، وی سپس به عنوان رهبر و قاضی آن ۷ طایفه انتخاب شد که این مساله در سال ۷۰۱ قبل از میلاد مسیح اتفاق افتاد. پس از ۷ سال رهبری در بین این ۷ طایفه، وی از طرف مادها ، پارسها و پارتها به عنوان پادشاه ایران انتخاب شد و تا سال ۶۵۶ قبل از میلاد مسیح حکومت کرد. ماجراهای به قدرت رسیدن دیاکو در کتاب تاریخ هرودوت آمده است. دیاکو پسر کیاکسار (کسی که می‌تواند خوب نشانه‌گیری کند) و کیاکسار نام پدرش دیاکو را بر فرزند گذاشته بود .

فرهاد پسر دیاکو و دومین پادشاه ایران بود و بین سالهای ۶۶۵ قبل از میلاد تا ۶۳۳ قبل از میلاد حکومت کرد. مانند پدرش ، فرهاد هم جنگ بر علیه آشوریان را آغاز کرد اما متاسفانه شکست خورد ، به دست آشور بنی پال افتاد و به دست او کشته شد. جانشین فرهاد ، کیاکسار نام داشت او ارتش ماد را تجدید سازمان و نوسازی کرد و با نَبوپَلَّسَر شاه بابل متحد شد. برای استوارسازی این اتحاد، دختر کیاکسار به نام امتیس به همسری پسر نبوپلسر یعنی بخت‌النصر دوم درآمد. امتیس از زندگی در جلگه میان‌رودان دلگیر شد و برای کوه‌های بلند همدان و ایران دلتنگی بسیار کرد. از این رو بُخت‌النصر دوم به عنوان هدیه برای همسرش دستور ساختن باغ‌های معلق بابل را داد تا بلندای دیوارهای آن برای امتیس حکم کوهساران را داشته باشد.

کیاکسار در جوانی، شکست پدرش، فرهاد را در برابر آشوری ها دیده بود وز آن درس عبرتی آموخته بود. او فهمید که برای مقابله در برابر آشوریان، می بایست نیروی نظامی مجهزی تشکیل دهد. زیرا سربازانی که رؤسای زمین دار جمع آوری می کنند، هرگز از عهده ی سپاه منظم بر نمی آیند. از این رو، بر آن شد که سپاهی رزمی، مانند آشور، بنا کند. این نیرو، مجهز به تیر و کمان و شمشیر و سواره نظام ماهر بود.

کیاکسار با این نیروی نظامی، به سوی نینوا حرکت کرده، آن شهر را محاصره کرد. اما پس از مدتی، به او خبر رسید که سکاها، به ایران هجوم آورده اند. او دست از محاصره برداشت و به مقابله با آنان شتافت. کیاکسار ، در شمال دریاچه ی ارومیه، نبردی سخت با آنان کرد و از آنان شکست خورد. سکاها، ۲۸ سال بر سرزمین ماد تسلط یافتند و کیاکسار، در این مدت، مطیع آنان بود. سکاها، شهر سقز را بنا کردند و آن شهر را پایتخت خود قرار دادند.

با گذشت زمان ، کیاکسار ، تصمیم به بیرون راندن سکاها گرفت. او، فرمانده ی سکاها و سردارانش را به یک میهمانی دعوت کرد و همه ی آنان را یکجا مسموم کرد. سپس، لشکریان سکاها را از سرزمین ایران بیرون راند.

چون از این جهت، آسودگی خاطر فراهم شد، کیاکسار برای بار دوم، تصمیم به نابودی آشوریان گرفت. او و نبوپلسر توانستند با همیاری، امپراتوری آشور را درهم‌شکسته و پایتخت آن یعنی شهر نینوا را در ۶۱۲ پ.م فتح کنند. ساراگوس، چون در برابر ایرانیان و آشوریان، تاب مقاومت نیاورد، خود و خانواده اش را در آتش، سوزاند. سپس، شهر نینوا، با خاک یکسان شد و دنیا از جنایات دولت ستمگر آشور، رهایی یافت.

پس از این پیروزی ، ایرانیها میان رودان ( بین النهرین) ، ارمنستان و بخشهایی از آسیای صغیر و بخش شرقی رود قزل ایرماق را نیز ضمیمه امپراطوری خود کردند. در این شرایط رود قزل ایرماق به عنوان مرز بین امپراطوری قدرتمند ایران و سرزمین لیدیه شد. جنگ معروف بین ایرانی ها و لیدی ها که با نام جنگ قزل ایرماق معروف است ، در ۲۸ ماه می ۵۸۵ قبل از میلاد مسیح ، به دلیل کسوف ناگهانی پایان یافت.

کیاکسار پس از این که جنگ با پیروزی پسرش ، آستیاگ به پایان رسید از دنیا رفت. آستیاگ مرزهای ایران را تا اروپا گسترش داد او پدربزرگ مادری کوروش هخامنشی بود.

درود بر دلیران این مرز بوم ، روحش شاد ویادش گرامی باد

منبع:

دیاکونوف، تاریخ ماد

کامرون، ایران در سپیده‌دم تاریخ

Schmitt, DEIOCES.

زرین‌کوب، تاریخ مردم ایران، ۸۹

بریان، تاریخ امپراتوری هخامنشیان، ۹۴.

مهاجری‌نژاد، تاریخ ماد، ۳۸.

برای دانلود نوشتار(دانستنی های دیاکو) بر روی تصویر زیر کلیک کنید

 

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

شمشاد امیری خراسانی

شناخت تاریخ و فرهنگ ایران به نمونه ورود به دنیایی است که جز عشق و افتخار و گاهی اندوه چیزی انتظار ما را نمی کشد ، شاید تاریخ ما در حافظه ژن های ما ذخیره شده است تا بتوانیم با آن آگاهی به خود و فرا خود را گسترش دهیم .

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

38 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
mehdi

قبل ورود اقوام هندو ایرانی در ایران اقوام پروترک زندگی می کردند و سرزمینشان توسط اقوام هندو ایرانی اشغال شد یکی از این اقوام پارسها بودند که در اطراف خلیج فارس سکنی گزیدند زبان پارسی بعدها با حمله اعراب نابود شد و زبان دری که با زبان فارسی و هندی خویشاوندی داشت در تاجیکستان و خراسان بزرگ ابداع شد و بعد ها به کل ایران گسترش یافت و اکنون در ایران زبان فارسی ، در افغانستان دری و تاجیکستان تاجیکی نامیده می شود ترکهای اذربایجان بازماندگان ترکهای قبل از ورود اریایی ها هستند و قدمت ۷ هزار ساله در ایران دارند اثار باستانی کشف شده این را ثابت می کند
باید از زبان ترکی محافظت کرد

هوشنگ مریخیان

بنطرم تاریخ فتح نینوا را که ۶۱۲ قبل از میلاد باشد را به اشتباه تایپی پس از میلاد با اختصار پ م نوشته اید، سپاس از توجهی که خواهید فرمود

محمودمرادی

باسلام وعرض ادب دیااوکو ترک بود ویک چشم وی درجنگی کورشده بود وچون به زبان ترکی کوربود را کوردی نوشته میشود وی راکرد میگویند

معین

دیاکو یکی از نام های کردی است مانند اهورا هنوزم در نام های کردی امروزی هم رایج هست پیامبر زرتشت کرد بوده زبان لکی و لری یکی از ریشه های زبان کردی است کردها در تاریخ ایران و جهان مردمانی محترم و با اصالت هستند و در یک کلمه زنده باد کرد وبه زبان کردی بژی کردستان

مهدی

اخر نفهمیدیم دیاکو ترک بود لر بود شمالی بود چی بود بنده خدا اینا رو خودش میدید از خنده میترکید ک این همه ادم هرکدوم یچیزی در موردش میگ ما ک نفهمیدیم

Moradmilan

داداش ماد کورد بوده پارس فارس بوده وپارت ترک چون دیاکو اولین پادشاه ایران بود همه قوم ها میگن از ما بوده اما در واقع کورد بوده ماد وپارس از اروپا بعت کمبود ها به طرف ایران مهاجرت کردند

من ایرانی‌ام همین و بس

دوستان. اینکه هر کسی بخواد قوم،نژاد،شهر، خودشو برتر بدونه طبیعه چون همه دوست دارن سربلند باشن ولی ایران رو
مادها،پارس‌ها،پارتها دست در دست هم بنا نهادند ن یک قوم
و اینکه الان اگه آذری‌ها،کردها،لرها،پارسی‌ها، خودشون رو از بقیه اقوام جدا بدونند کار بیگانه هاست تا ب فرهنگ تمدن غنی و بزرگ <<>>ضربه بزنند
من افتخار میکنم ک کشورم مردمانی هایی مثل:کرد،لر،آذری و…داره
و سوژه قرار دادن بقیه مسایل فقط اختلاف میاره بین ایرانی ها

Kurd

تمام اثار باقیمانده از مادها توشهرهای کورد نیشین هست حتی کلمات وگویش ها بعد گذشت این همه سال خیلی فرق نکرده .زبان کوردی برگرفته از کتاب زرتشتیان یعنی اوستاست برید حرفهای هرودت را که همه جا هست بخونید.کوردها اصیل ترین وکهن ترین ملت تو ایران هستن وفقط سه چیز باعث شد تمدن کوردها اینجوری دست یه مشت ادم لجن حتی به تمسخر گرفته بشه.خیانت کوروش به استیاک پادشاه ماد،حمله امپراطوری عثمانی به صوفیه که بعدها بعد از سقوط شان به تصرف انگلیس وفرانسه دراومد ودر اخر حمله ی ارمنی ها به ترکیه امروزی وکمک کوردها به ترمها ودرنهایت خیانت ترکها توسط مصطفی کمال به کوردها ،ریشه ی خیلی از قومها وجدوابادشون حتی به تاریخ کفش کوردی هم نمیرسه کفشی که هنوزم کوردها میپوشن

بیطرف

سلام دوست عزیز از کلماتی که شما نوشتی مشخصه یه پانکورده محترم هستی که خیلی به قومت افتخار میکنی ولی باید بهت بگم تو اگه تو اسرائیل به دنیا میومدی الان نفرین همین ملت و قومی که ازش دم میزنی پشت سرت بود چه بسا هم شهریت و هم زبانیت بیاید تاریخ را که پر از درس و عبرت و آموزندگیست با تعصب بیجا کثیفش نکنیم التماس انسانیت نه قومیت

ali

سلام دیاکو در شرق دشت ماد دشت یا ماهیدشت(دشت نسا ماد) به دنیا اومده وزندگی میکرده وبر اساس تحقیقات مورخینی چون (مری بویس) ناحیه سیمره امروزی محل پیدایش اولین دولت در ایران بوده است و اولین دولت درشرق دشت نیسا یا نیشا ماهیدشت کنونی توسط دیاکو به وجود امد( در ناحیه زردلان و بالوند کنونی)
برای اطلاعات تکمیلی به آدرس زیر مراجعه کنید
http://holeylan.blogfa.com/post/32

عابدفضلی

درود خدمت شما
ازآنجاییکه در کشورمان ایران بخصوص بعداسلام حکومت های محلی و ایلی قدرتمند بودند تفکر ایلی و قبیله ای نیز در حافظه ی تاریخی ما ریشه ی عمیق دوانده است و هرکس دوست دارد تاریخ را از نگاه برتری قومیت خودش تعریف بکند.مسلما نمی شود بطور حتم گفت این کاری درست است یا اشتباه زیرا مورخ بی طرفی وجود ندارد و هرکس باید از زاویه ای پهنای بی انتهای تاریخ را بکاود.چقدر خوب و عالی می شود کمی تعصباتمان را کمتر کنیم تا به نتیجه ای منطقی و علمی برسیم طوریکه قومیت های دیگر هم به این اصل واقف بشوند و قبول کنند نه اینکه خدای ناکرده باعث توهین یا کدورت شود ماهمه ایرانی هستیم.شاید یکی از علل اینکه خارجی ها بهتر از ما تاریخمان را می نویسند همین نکته ظریف باشد.آن ها از زاویه دورتر شاید بی تعصب نگاه میکنند وآثارشان هم پرطرفدار و خواندنی می شود.خواهش می کنم دوستان هرکس تخصص خودش را طی بکند و از منظر تخصص خودش نظر بدهد کسی که تاریخ میخونه نمیتونه با یک اقتصاددان در رمینه اقتصادی بحث تخصصی بکند و بالعکس.سپاسگزارم عابدفضلی دانشجوی تاریخ دانشگاه تهران

ali

درود بر شما اینکه دیاکو اصالتش کجا و کدوم قومه مهم نیست ریشه همه ما ایرانی وآریایی است ولی محل زادگاه دیاکو وشکل گیری ماد در اطراف دشت نیسا ماد (کرمانشاه) است و کورش انشان (خوزستان امروزی) و…و این موارد رو مورخان گفتند نه ما و بنظرم همه میتونن در مورد تاریخ اظهار نظر کنند البته با منابع قابل استناد

امید

با سلام . اصیلترین نژاد ایران نژاد لک و لر میباشد که در غرب ایران زندگی میکنند جایی که دیاکو بزرگ به دنیا امده و سلطان ایران شد به طور مشخص می توان فهمید که چه نژادی داشته است

یزدان

ماد آریایی نبوده است ، بلکه طبق سند استوانه نبوپولاسر و کوروش بخشی از گوتی ها بوده‌اند ..
ماد بخشی از کورد است ، همه همه‌ی کوردان ماد نیستند ..
آریایی نیز هرگز بار قومی و نژادی نداشته ، به تعبیر بسیاری یک خط کشی بین مردمان بوده است ..
پارس های اصیل نیز خود شاخه ای از ماد بوده که با مهاجرت به جنوب با هندی ها و ایلامی ها درآمیختند
بدرود

امین

خیلی جالبه هر کسی که پشت لبش سبز میشه میشینه پشت کامپیوتر و واسه خودش یه پا باستان شناس میشه!! من نمی دونم کی فکر ماد بودن کردها رو انداخت تو سر یه عده! کرد ها کرد بودند و مادها ماد هیچ شاهد زبان شناسی و باستان شناسی یکسان بودن مادها و کردها رو تایید نمی کنه درسته قبول می کنم یک عده یک روزگاری یک فرضیه ای رو مطرح کردند که نگرفت! جا نیفتاد! و فراموش شد! بهتر است واقعیت را بپذیرید تاریخ رو به دلخواه کسی نمی نویسند

دیااکو لک

به این آدرس مراجعه کنید تا اطلاعات بیشتری بگیریدhttp://holeylan.blogfa.com/

پرهاد

پرهاد

محمد

خجالت بکشید دیاکو کجانوشته کرد یالر یا ترک بوده دیاکو از منطقه زردلان استان ایلام بوده از اصیل ترین قوم یعنی لک که ماد شناخته میشه ،زشته تاریخو سلیغه ای تفسیر کنید،کرد هیچگاه مادنبوده

اسحاق

http://mad-kurd.persianblog.ir/tag/حکومت_کرد_ماد
به این آدرس مراجعه کنید اطلاعات خوبی در مورد کردها دستگیرتان میشه

شهاب

درسته لرها هم ایرانی هستند و اصیل ….ب شما دوست عزیز باید بگم ک تاریخ و بیستر مطالعه کنی تا بدونی چرا کردها تو ترکیه و عراق هم هستند…اتحدیه اروپا چدا ترکیه رو ب طور کامل نمبپذیره؟؟؟ چون دولت مرکزی ترکیه کوردهارو قبول نداره و المانها ک نژادشون اریاییه گفتن تا زمانی ک کوردها ب رسمیت شناخته نشن جز اتحادیه قبولتون نمیکنیم…اینم بدونید ک ۶۷درصد مردم ترکیه کورد هستند..بله برادر
عزیز با دقت بیشتر تاریخو بخونی ب جواب سوالت میرسی…

عباس

عزیزان همهی ما ایرانی هستیم ما به انسانیتمان به یکتا پرستیمان از چهار هزار سال پیش به کوروشمان وبه همبستگیمان مفتخریم

اسحاق

جناب بلند طبقه اولا ما توهین نکردیم که گستاخی باشه اول حرف تو مزه کن بعد ی خورده تاریخ بخون که یاد بگیری این کشورهایی که اسم بردی قبلا جزئی از خاک ایران بودند

بلند طبقه

اسحاق وفرهاد عزیز چراماباید اینقدر گستاخانه نژاد خودمان رابرتر ازدیگران بدانیم؟
بنده نژادپرستی راازکانال ایرانیت می پذیرم نه قومیت!
اگه کردها اینقدر اصیل وایرانی هستند چرانصفشون توترکیه است نصفشون توعراقه نصفشون تو سوریه ست پس نتیجه می گیریم کردها فقط یکجا تشریف ندارند اونم قلب ایرانه!
کسانی می توانند ادعا کنند ایرانی اصیل هستند که درقلب زاگرس والبرز زندگی می کنند مثل لرها وبختیاریها ومازندرانی ها
لرها هیچگاه ازایران جدانبوده اند ونخواهند بود اگر ایران صدتکه شود بازهم آن تکه کوچک که لرها درآن می آسایند نامش ایران است.
کدوم کشور غیرازایران لر دارد؟
ترک وترکمن وکرد وعرب وبلوچ در خارج ایران زیست می کنند ولی لرهرگز

ali

عزیز ک مشخصه ۱۲ یا ۱۳ سالته .و تعصب الکی میکشی …و قطعا لر نیستی و خودتو لر جا میزنی ک مرد ها و لر ها رو به جون هم بندازی …‌عزیز کم سواد گلم اونوقت ایران اینقدر کوچک نبود و دقققیقا کردها نو قلب ایران بودن کردها اصیل ترین قوم ایرانی هستند و بنده هم لر هستم و لر برادر کرد است اگر هر دو یکی نباشند ..چون از هر نظر شباهت کم نظیری دارند …پس یادت باشه اونوقت ایران بزرگ بود و کردها وسط ایران بودند…و بنیانگزار های ایران مادها و پادشاه دیاکو بود ک کرد بود و باعث فخر ما لرهاست ک چنین برادر عزیزی داریم…و مردها عااااشق لرها هستند…موفق باشی …فتنه دیگه جواب نمیده

نادر

درود،پس تکلیف سکاهایکه سغزرابنانهادندچیست؟امروزه نزدیکترین زبان به مادهاراسمنانیان همدانیان اصیل دلیجانیان وبیشترشهرهای اصفهان دارامیباشندپس لطف برسرسفره جلوصاحبان نجیبش خیمه شب بازی نکرده وتنظیم جغرافیای بی تاریخ ننمائیدهرموقع اسنادی دال برموجودیت اعقابتان یافتیدگنده گفتن راسرآغازیدوگرنه پشت کله تخت بهتره کی سی بشه براکارسخت.

ali

محض اطلاعت عزیز لر در استان نیسان عراق پره ….مشخصه تاریخ رو تو قلیونی یاد گرفتی ….پس چیشد؟؟؟۱ …ایران اون زمان بزرگ بود و کردها وسطش بودن…۲…کرد و لر اگر یکی نباشن بشدت شبیح و برادرند…۳ایران رو کردها بنیانگذاری کردند…۴…اصیل ترین قوم ایرانی کرد است به گفته پورفسور یار شاطر…۵دیاکو یا هوشنگ اولین پادشاه ایران بود ….۶ …تاریخ رو بدون تعصب یاد بگیر و در قیلونی دنبال تاریخ نگرد …۷…غنی ترین زبان ایرانی کردیه نه فارسی چون فارسی خیلی عربی توش مونده ولی کردی خیلی خیلی کمتر عربی مونده توش …۸…ایران دو زبان ایرانی داریم و باقیه از دم لهجه محسوب میشن …زبانهای ایرانی یکی فرسی یکی کردی و باقی لهجه …ترکی و عربی زبان هستن ولی ایرانی نیستن

اسحاق

دوست عزیز کردها اصیل ترین قوم ایرانی هستند و مادها همان کردها بودند که حتی زبان گفتاریشان خیلی دستخوش تغییر قرار نگرفته حتی با حمله اعراب

فرهاد

سلام از اطلاع رسانی واهمیت دادن به تاریخ ایران خوشحال شدم بهتر بود از دیاکو که به عنوان اولین فرمانروای ماد یاد میشود إز ملت کرد که نماد مادها بوده و أصیل ترین قوم ایران هستند نام ببریم ٠

کوروش

دوست گرامی همه اقوام ایران با هر زبانی یک ملت محسوب می شوند و خطاب کردن یک قوم و قبیله به عنوان یک ملت اشتباه می باشد. اقوام در کنار هم ملت ایران را تشکیل می دهند.

اذر

فک نکنم زمانیکه دیاکو به پادشاهی رسید از ریش سفیدان پارسی اجازه گرفت اینها همه فقط حدس گمان شماست. اگه یه نگاهی به اثار باستانی شهر یری در استان اردبیل شهرستان مشگین شهر قدمت (۷۲۰۰) و یا شهر سوخته اولتان (+۵۰۰۰) بندازی فک کنم قدمت مردان اذری کمتر از حضرت ادم نیست. شهر یری اولین شهر جهان ولی کسی بهش توجهی نداره چون منطقه اذری زبانست

عباس

آذری ها از طوایف ترک مهاجر از نزدیکی دریاچه آرال هستند کرد ها به ماد نزدیکترند

معین

اذری ها اریایی هایی هستن که زبانشون تغییر کرده برو تاریخ بخون یا از پدر بزرگت سوال کن می فهمی.

Arya

ترک ها از چین و مغولستان اومدن دوست عزیز

حسن

ببخشیدها اما دیائاکو یکی از شاهان کرد کلهر بود وتاریخ رسمی کردها از دیائاکوست

بفرین

بله درسته دیاکو پادشاه ماد بوده کرد ها هم از مادها بودن دیگه

دکمه بازگشت به بالا