فلسفه‌ی ایرانی و فلسفه‌ی تطبیقی – دکتر جواد طباطبایی

تا زمانی که کُربن با به‌کار‌گرفتن اسلوب پدیدارشناسی معنای مجدد بودن شیخ مقتول را و جایگاه او در تاریخ تداوم فلسفه در ایران را توضیح داد، اهل فلسفه توجهی به نوآوری‌های سهروردی نداشتند.

البته این نکته را نباید ناگفته گذاشت که کُربن را به مسامحه ایران‌شناس می‌توان خواند، زیرا او ایران‌شناس در معنای ظاهری کلمه نبود، بلکه اهل فلسفه ای بود که در یک جا‌به‌جایی بنیادین، مُقام از نظام سنت فلسفه‌ی اروپایی به درون نظام سنت فلسفی در ایران انتقال داده بود.

وآنگهی او جز به اعتبار تولد ظاهری و جسمانی فرانسوی نبود. ولادت روحانی او نخست در آلمان و آنگاه در ایران اتفاق افتاد، دو سرزمینی که او آن‌ها را «وطن فلاسفه و شاعران» می‌نامید!

فلسفه‌ی ایرانی و فلسفه‌ی تطبیقی
صص۱۱،۱۲
دکتر جواد طباطبایی

About شمشاد امیری خراسانی

Check Also

سیدجمال‌الدین اسدآبادی – دکتر جواد طباطبایی

سیدجمال‌الدین اسدآبادی پیروان بسیاری در همه‌ی کشورهای اسلامی و نیز در میان مسلمانان شبه قاره‌ی …

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x