Ancient Norouz
Sender and collector : جناب ضیاء – ط
From National celebrations ، سه Norouz ceremony ، مهرگان و سده ، امروز هم با شکوه ویژه در سطح ملی برگزار می شود ، و هر کوشش اهریمنی که در طی سده ها در کنار گذاشتن آن ها به کار رفته با شکست روبه رو شده است . امام محمد غزالی در کیمیای سعادت سفارش می کند که : Iranians Celebration Nowruz را و سده را نگیرند ! چراغانی نکنند ! لباس نو نپوشند ! حتی عزاداری کنند تا مجوس از بیم برود ! ولی برخلاف خواست نا به جای او ، مردم ایران پرست آن Celebration را نگاه داشتند . تا سده هفتم میلادی میان National celebrations و دینی ، تفاوتی نبود . زیرا دین ایران دین زرتشتی بود . گفت و گو در این باره پس از اسلامی شدن ایران ، پیش آمد .
…
Nowruz بدون گفت و گو ، زیباترین جشن میان جشن های همه ادیان و اقوام و منطقی ترین مبدا برای آغاز سال است . in this Celebration سه جنبه نجومی ، ملی و دینی با برجستگی به چشم می خورد .
از دیدگاه نجومی ، این روز مقارن با اعتدال ربیعی یعنی هنگامی است که خورشید روی مدار استوا قرار می گیرد و روز و شب برابر است ، روزی که طبیعت از خواب زمستانی بیدار می شود و زندگی نو آغاز می کند ، روزی که زیبایی آفرینش در والاترین چهره خود آشکار می شود . به گفته ابوریحان بیرونی : نوروز نخستین روز از فروردین ماه ، و پیشانی سال نو است ، و ششم فروردین ماه نوروز بزرگ باشد ، زیرا که خسروان بد آن پنج روز حق های حشم ( خویشان و چاکران ) و گروهان بگذارندی و حاجت ها روا کردندی و آن گاه بد آن روز ششم خلوت کردندی خاصگان را و اعتقاد پارسیان اندر نوروز نخستین است که اول روزی است که از زمانه و بدو ملک آغازید گردیدن . ( روز ششم ، روز خرداد فروردین ماه ، روز زایش اشوزرتشت سپنتمان است .)…
از دیدگاه ملی و تاریخی آمده است :
هنگامی که جمشید شاه از کارهای سازندگی فارغ شد ، مردمان در آسایش ، کشور در آبادانی ، و همه چیز فراوان بود ، به دیوان فرمان داد تا تختی زرین و جواهرنشان برای او بسازند و او را به هوا برند و این روز را آغاز سال نو خواندند . به گفته سراینده بزرگ ملی فردوسی :
چو این کارهای وی آمد به جای … ز جای مهی ، برتر آورد پای
به فر کیانی یکی تخت ساخت … چه مایه بر و گوهر اندر نشاخت
که چون خواستی دیو برداشتی … ز هامون به گردون بر افراشتی
چو خورشید تابان ، میان هوا … نشسته بر او شاه فرمانروا
سر سال نو ، هرمز فرودین … بر آسوده از رنج تن ، دل ز کین
چنین جشن فرخ از آن روزگار … بمانده از آن خسروان یادگار
Aborihan Biruni writes : به باور پارسیان در این روز جهان هستی یافت و آفرینش آغاز گردید . خیام در نوروز نامه می نویسد : و گویند چون ایزد تبارک و تعالی بد آن هنگام که فرمان فرستاد که ثبات گیرد تا تابش و منفعت او به همه چیزها برسد آفتاب از سر حمل برفت و آسمان او را برگردانید و تاریکی از روشنایی جدا گشت و شب و روز پدیدار شد و آن آغازی شد بر تاریخ جهان را .
از دیدگاه دین ، مراسم جشن نوروز همیشه با خواندن جَشَن آغاز می شود و زرتشتیان پیش از دید و بازدید نوروزی به ” درمهر ” و پرستشگاه های خود می روند و ستایش خداوند را به جای می آورند . شاهان هخامنشی در این روز در تالار آپادانا بار عام می دادند ، نمایندگان کشورهای خارجی ، استادان ، گروهای مختلف ، به پیشگاه شاه بار می یافتند ، هدیه می دادند و هدیه می گرفتند . داریوش کبیر در نوروز هر سال به معبد بابل می رفت و دست رب النوع بابل را می گرفت . شاهان ساسانی با شکوه فراوان ، نوروز را جشن می گرفتند . پادشاه با جامه ابریشمی در بارگاه می نشست و موبدان موبد با سینی بزرگی که در آن ، نان و سبزی ، شراب ، انگشتر ، شمشیر ، دوات و قلم و … بود با اسب و باز به پیش شاه می رفت و شادباشی می گفت . پس از چیرگی تازیان ، در زمان بعضی از خلفای عباسی ،جشن نوروز با شکوه برگزار می شد . مثلا آمده است که عمر بن عبدالعزیز خلیفه اموی و معتضد دو خلیفه عباسی با تقلید از سنت ساسانیان ، لباس زربفت می پوشیدند ، روی تخت می نشستند و سپس یک تن ، خوش صدا و خوش قدم ، به نام ” امیر نوروزی ” Or ” میمنت ” پروای ورود می خواست و شادباش می گفت . از زمان ساسانیان رسمبود که 25 روز پیش از نوروز بر روی هفت ستون گلی ، غلات یا حبوبات می کاشتند و هر کدام محصولش خوب می شد ، باور داشتند که آن محصول در آن سال خوب می شود . خانه تکانی ، لباس نو پوشیدن ، دید و بازدید و تبادل هدایا از سنتهای این عید است . سفره هفت سین یا هفت شین ( گویا درست تر است ) ، که اشاره به هفت امشاسپندان است … آتش ، آیینه ، اوستا ، گلاب پاشی و نقل سفید ، ظرف آب ، آویشن ، شاخه های سرو و مورد ، پلو ماهی ، انار و آجیل همه مفاهیم نمادی ( سمبلیک ) they had .
Source : A new view of an ancient religion - Zoroastrian philosophy - Dr. Farhang Mehr - 8th edition 1388 – صفحه ، 184 –188
مشخصات فرستنده و نویسنده نوشتار
gatherer : Zia T
Writer : Zia T
Blog writer: link(Click here)
book introduction :
Azerbaijan is not Turkey ( Turkish is the language ) ، کیامهر فیروزی ، تهران ، انتشارات به نگار ، قیمت : 2 هزار تومان …
تلفن سفارش : 02188482249 / 02188482293
———————————————————-
Greetings to all friends ….. دوستان می توانند برای سفارش این کتاب با انتشارات به نگار تماس گرفته و این کتاب به صورت پستی برایشان ارسال خواهد شد …………..
ساعات کار انتشارات به نگار در روزهای عادی و تعطیلات نوروز :::
از روز 5 farvardin 1393 به بعد انتشارات به نگار دایر می باشد و دوستان می توانند این کتاب را سفارش دهند ….
از ساعت 8 صبح الی 5 بعد از ظهر ….
آدرس انتشارات به نگار :::::: Tehran – خیابان ولیعصر – بالاتر از خیابان شهید بهشتی – Plaque 2230 – برج سپهر ساعی – طبقه سوم – واحد 301 –
سایت انتشارات به نگار ::::::: http://www.behnegar-pub.com/
———————————————————————
………………. کتاب بخوانید و کتاب هدیه بدهید …………………