رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی
آثار باستانی و ارزش های تاریخی

چرا اکثر تمدنهای باستانی در جهان هرم ساختند؟

چرا اکثر تمدنهای باستانی در جهان هرم ساختند؟

ما وقتی کلمه هرم را می شنویم یا جایی می بینیم، ناخودآگاه به یاد کشور مصر و اهرام ثلاثه مشهور آن می افتیم. شاید برای شما جالب باشد که بدانید اهرام و تکنولوژی ساخت آنها فقط مربوط به مصریان نبوده و در اکثر تمدنهای باستانی، می توان آثار اهرام ساخته شده توسط انها را مشاهده کرد.

مثلا در کثور ما ایران نزدیک به ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح زیگورات چغازنبیل که در واقع نوعی هرم است ساخته شده است.

همچنین نمونه هایی از اهرام در سراسر دنیا، از چین، جاوه اندونزی، هند واتیوپی، تا یونان و ایتالیا و آمریکای مرکزی و جنوبی مشاهده شده است.

چرا اکثر تمدنهای باستانی در جهان هرم ساختند؟

در زیر به طور خلاصه به دلایل ساخت اهرام توسط تمدنهای باستانی دور از هم می پردازیم.

الف: هرم شکلی هندسی و ساده است که از قدیم توسط انسان شناخته شده بود و مطمئنا ساختن سازه های هرمی شکل بسیار آسانتر از ساخت ساختمان بلند مکعبی شکل بوده است.

ب: آنها جایگاه خدای خود را در بلندی می پنداشتند و برای نزدیکی به او به ساخت اهرام بلند دست می زدند. همچنین در تمدن مایا، اهرام جایی بود برای رئیس قبیله یا کاهن مذهبی که علاوه بر اجرای مراسمات، مراقب لشکریان دشمن که از دور می آمدند باشد و از آن به عنوان برج مراقبت استفاده می شد.

ج: قوانین انسانی و فیزیک می تواند دلیل این امر باشد. سازه های بلند در تمدنهای باستانی نشانه ای از قدرت و الوهیت بوده است. قوانین فیزیکی که ساخت اهرام را تحت تاثیر قرار می دهد برای همه تمدنها در اقصی نقاط زمین یکسان و ساده بوده است. هرم بهترین شکل برای ساخت سازه بلند و پایدار بوده است.

د: در زمانی که علم مهندسی ساختمان پیشرفت نکرده بود و مصالح ساختمانی برای ساخت پی ساختمان های عظیم و بلند، استحکام کافی نداشتند، شکل مثلثی هرم باعث تقسیم وزن، و جلوگیری از فرو رفتن آن به درون زمین می شد.

ه: شاید اهرام نمادی از اشعه خورشید یا باروری مردانه و یا حتی ریزش آب بوده اند.

ز: شاید اهرام مسیری بود که فرعون مرده به طور سمبولیک با بالا رفتن از آنها و رسیده به آسمان به زندگی جاودان دست می یافت.

موضوع جالب درباره مصری های این است که آنها تلاش کردند هرمی با شکل منحنی بسازند، ولی در این هرم بسیار زود استحکام خود را از دست داد و فرو ریخت.

هرم منحنی
هرم منحنی
ویرانی هرم منحنی
ویرانی هرم منحنی

 به هر حال دلایل واقعی ساخت اهرام در میان تمدنهای باستان هر چه باشد بر ما پوشیده است و ما فقط می توانیم درباره آنها به حدس و گمان بسنده کنیم.

هرم ماه
هرم ماه

 برای دانلود کتاب پی دی اف این مطلب بر روی لینک زیر کلیک کنید

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

شمشاد امیری خراسانی

شناخت تاریخ و فرهنگ ایران به نمونه ورود به دنیایی است که جز عشق و افتخار و گاهی اندوه چیزی انتظار ما را نمی کشد ، شاید تاریخ ما در حافظه ژن های ما ذخیره شده است تا بتوانیم با آن آگاهی به خود و فرا خود را گسترش دهیم .

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هادی

با سلام خدمت شمامن نمیدونم از کجا میگین که هرم ساده ترین شکل سازه بوده ولی اگه ساده ترین هستش برای چی الان دیگه هیچ هرمی ساخته نمیشه ؟؟؟؟؟؟ بعدشم اگه ساده ترین شکل هستش پس باید هزینه ساختش هم کمتر باشه ولی اینطور نیست.تا جایی که من میدونم و ضرب المثل “خشت اول چون نهد معمار کج،تا ثریا میرود دیوار کج” میگه سخت ترین کار بالا بردن دیوار کجه نه دیوار راست که تو سازه های مکعبی شکل استفاده میشه.ولی در مورد تاریخ ایران مستند “تختگاه هیچ کس” را ببین بعدش در مورد زرتشت و …. نظر بده.

سعید

هادی جان اون ضرب المثل داره میگه واسه اینکه یک کارو درست انجام بدی باید قدم اول رو درست برداری مثل کسی که میخواد بره رشته ریاضی ولی ریاضی اول دبیرسانو خوب یاد نگیره و اونوقت اگه مهندس هم بشه، از اون مهندسایی میشه که فقط خرابکاری میکنن
یعنی واقعا این همه نبوغ و هوش سرشارو از کی به ارث بردی؟
احیانا از اونایی نیستی که عکس پروفایل فیس بوکشون طوری هست که دارن وضو میگیرن؟

دکمه بازگشت به بالا