رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی
آثار باستانی و ارزش های تاریخیایران باستان

هنر ایلامی

(برای دیدن کامل عکس ها به ادامه مطلب بروید)

تصاویر با بالاترین درجه کیفیت ممکن تهیه شده اند 

نقش برجسته برنزي- شوش قرن 12 پ.م. رديف بالا رژه هفت جنگجو را نشان ميدهدكه هريك كماني در يك دست و تيغه اي در دست ديگر دارند. در كتيبه اي در كنار اين نقوش آمده است كه اين لوح توسط شاه .......، به اضافه هداياي ديگري تقديم به يك مكان مقدس شده است. در رديف پايين چند پرنده در كنار چند درخت پر برگ نشسته اند
نقش برجسته برنزي- شوش قرن ۱۲ پ.م.
رديف بالا رژه هفت جنگجو را نشان ميدهدكه هريك كماني در يك دست و تيغه اي در دست ديگر دارند. در كتيبه اي در كنار اين نقوش آمده است كه اين لوح توسط شاه …….، به اضافه هداياي ديگري تقديم به يك مكان مقدس شده است. در رديف پايين چند پرنده در كنار چند درخت پر برگ نشسته اند
گلدان با موجود دو شاخ از آثار باستانی دوره ایلام است. بر روی این گلدان کهن، موجود دو شاخی حک شده‌است که در حال مبارزه با ابلیس است. این اثر باستانی که در دست قاچاقچیان اشیاء عتیقه بود در مرز ایران و ترکیه، هنگام خروج از ایران ضبط و توقیف گردید.
گلدان با موجود دو شاخ از آثار باستانی دوره ایلام است. بر روی این گلدان کهن، موجود دو شاخی حک شده‌است که در حال مبارزه با ابلیس است. این اثر باستانی که در دست قاچاقچیان اشیاء عتیقه بود در مرز ایران و ترکیه، هنگام خروج از ایران ضبط و توقیف گردید.
آجرهاي قالبي معبد اينشوشيناك كه در قرن 23 پ.م. توسط كوتيرناهونته و شيلهك ساخته شده است.- موزه لوور از اين نوع آجرها بعدا هخامنشيان در شوش استفاده كردند. اين نقوش بر تمامي ديوار خارجي معبد نقش بسته بود. كتيبه اين ديوار مي گويد اين معبد توسط كوتير ناهونته آغاز و بدست برادر و جانشينش شيهلك اين شوشيناك به اتمام رسيده است
آجرهاي قالبي معبد اينشوشيناك كه در قرن ۲۳ پ.م. توسط كوتيرناهونته و شيلهك ساخته شده است.- موزه لوور
از اين نوع آجرها بعدا هخامنشيان در شوش استفاده كردند. اين نقوش بر تمامي ديوار خارجي معبد نقش بسته بود. كتيبه اين ديوار مي گويد اين معبد توسط كوتير ناهونته آغاز و بدست برادر و جانشينش شيهلك اين شوشيناك به اتمام رسيده است
تندیس نقره‌ای گاو نشسته یکی از اشیای باستانی است که متعلق به دوران نیا-ایلامی است. قدمت این تندیس ۲۹۰۰ تا ۳۱۰۰ سال پیش از میلاد است. سر و دستان موجود، گاو است و تن آن انسان می‌باشد. تندیس نقره‌ای گاو نشسته در جنوب غرب ایران کشف شده‌است. این تندیس ۱۶٫۳ سانتی‌متر ارتفاع دارد. مجسمه نقره‌ای لباس مخصوصی را بر تن کرده که دارای الگوی پله-پله می‌باشد و به شکلی راه راه آن را مزین کرده‌است. گاو در حال گرفتن یک جام با دهانه لوله‌ای است. تندیس نقره‌ای گاو نشسته در موزه متروپولیتن نیویورک نگهداری می‌شود . مجسمه گاو ایلامی با لباسی منقوش به طرح پلکانی و جام دهانه داری که در دست دارد، آمیختگی جالبی از ویژگی‌های انسان و حیوان را نمایش می‌دهد. البته این گونه نمایش ترکیبی (حیوان در نقش انسان) در دوره ایلامی مقدم معمول بوده و احتمالاً نشان نوعی قدرت فوق طبیعی بوده که از طرف خدایان به پادشاهان اعطا می‌شده‌است. با اینکه کاربرد این تندیس کاملاً مشخص نشده‌است، نوع جام و طرح‌های حک شده روی لباس، بیانگر نوعی مراسم آیینی یا جشن مذهبی است. همچنین جنس نقره‌ای این مجسمه معروف که در عصر مس (حدود ۵۰۰۰ سال پیش) ساخته شده، علاوه بر هنرمندی قابل ستایش سازندگان آن، بیانگر پیشگامی تمدن ایلام در فناوری استخراج و ذوب فلزات گرانبها است .
تندیس نقره‌ای گاو نشسته یکی از اشیای باستانی است که متعلق به دوران نیا-ایلامی است. قدمت این تندیس ۲۹۰۰ تا ۳۱۰۰ سال پیش از میلاد است. سر و دستان موجود، گاو است و تن آن انسان می‌باشد. تندیس نقره‌ای گاو نشسته در جنوب غرب ایران کشف شده‌است. این تندیس ۱۶٫۳ سانتی‌متر ارتفاع دارد. مجسمه نقره‌ای لباس مخصوصی را بر تن کرده که دارای الگوی پله-پله می‌باشد و به شکلی راه راه آن را مزین کرده‌است. گاو در حال گرفتن یک جام با دهانه لوله‌ای است. تندیس نقره‌ای گاو نشسته در موزه متروپولیتن نیویورک نگهداری می‌شود .
مجسمه گاو ایلامی با لباسی منقوش به طرح پلکانی و جام دهانه داری که در دست دارد، آمیختگی جالبی از ویژگی‌های انسان و حیوان را نمایش می‌دهد. البته این گونه نمایش ترکیبی (حیوان در نقش انسان) در دوره ایلامی مقدم معمول بوده و احتمالاً نشان نوعی قدرت فوق طبیعی بوده که از طرف خدایان به پادشاهان اعطا می‌شده‌است. با اینکه کاربرد این تندیس کاملاً مشخص نشده‌است، نوع جام و طرح‌های حک شده روی لباس، بیانگر نوعی مراسم آیینی یا جشن مذهبی است. همچنین جنس نقره‌ای این مجسمه معروف که در عصر مس (حدود ۵۰۰۰ سال پیش) ساخته شده، علاوه بر هنرمندی قابل ستایش سازندگان آن، بیانگر پیشگامی تمدن ایلام در فناوری استخراج و ذوب فلزات گرانبها است .
آجرهاي قالبي معبد اينشوشيناك كه در قرن 23 پ.م. توسط كوتيرناهونته و شيلهك ساخته شده است.- موزه لوور از اين نوع آجرها بعدا هخامنشيان در شوش استفاده كردند. اين نقوش بر تمامي ديوار خارجي معبد نقش بسته بود. كتيبه اين ديوار مي گويد اين معبد توسط كوتير ناهونته آغاز و بدست برادر و جانشينش شيهلك اين شوشيناك به اتمام رسيده است
آجرهاي قالبي معبد اينشوشيناك كه در قرن ۲۳ پ.م. توسط كوتيرناهونته و شيلهك ساخته شده است.- موزه لوور
از اين نوع آجرها بعدا هخامنشيان در شوش استفاده كردند. اين نقوش بر تمامي ديوار خارجي معبد نقش بسته بود. كتيبه اين ديوار مي گويد اين معبد توسط كوتير ناهونته آغاز و بدست برادر و جانشينش شيهلك اين شوشيناك به اتمام رسيده است
مهري از سنگ آبي رنگ كه شيلهك اين شوشيناك به دخترش باراولي تقديم كرده است. قرن 12 پ م - موزه بريتيش لندن ابعاد: 0.04*0.0*3-1.018 سانتيمتر  نوشته به خط ايلامي: من شيلهك اين شوشيناك عظمت بخش امپراتوري اين سنگ يشف را از پوراليش آوردم. با دقت آنرا درست كردم و به باراولي دختر عزيزم دادم
مهري از سنگ آبي رنگ كه شيلهك اين شوشيناك به دخترش باراولي تقديم كرده است. قرن ۱۲ پ م – موزه بريتيش لندن
ابعاد: ۰.۰۴*۰.۰*۳-۱.۰۱۸ سانتيمتر
نوشته به خط ايلامي: من شيلهك اين شوشيناك عظمت بخش امپراتوري اين سنگ يشف را از پوراليش آوردم. با دقت آنرا درست كردم و به باراولي دختر عزيزم دادم
مجسمه برنزي ناپيرآسو همسر اونتاش گال-قرن 13 پ م -مكشوفه از معبد نينهورساگ در شوش-موزه لوور دور لباس، نواري پهن و شرابه اي ديده ميشود و در جلوي آن شالي زردوزي شده افتاده كه بالا تنه را پوشانده است و در سر شانه با سنجاقي به شكل نخل به پيراهن وصل شده است. در نوشته پشت مجسمه، نام او و نفرين نسبت به كسي كه به مجسمه سوء نيت داشته باشد وجود دارد ترجمه متن نوشته ایلامی: من ناپیرآسو همسر اونتاش ناپیریشا هستم. هر کس که بخواهد مجسمهٔ مرا تصرف کند، هر کس که بخواهد آن را درهم بشکند، هر کس که این کتیبه را خراب کند و یا نام مرا پاک کند، باشد که مورد غضب خدایان اینشوشیناک، نپ ایریشا و کیریریشا قرار گیرد و نام و نسلش از میان برداشته شود .
مجسمه برنزي ناپيرآسو همسر اونتاش گال-قرن ۱۳ پ م -مكشوفه از معبد نينهورساگ در شوش-موزه لوور
دور لباس، نواري پهن و شرابه اي ديده ميشود و در جلوي آن شالي زردوزي شده افتاده كه بالا تنه را پوشانده است و در سر شانه با سنجاقي به شكل نخل به پيراهن وصل شده است. در نوشته پشت مجسمه، نام او و نفرين نسبت به كسي كه به مجسمه سوء نيت داشته باشد وجود دارد
ترجمه متن نوشته ایلامی:
من ناپیرآسو همسر اونتاش ناپیریشا هستم. هر کس که بخواهد مجسمهٔ مرا تصرف کند، هر کس که بخواهد آن را درهم بشکند، هر کس که این کتیبه را خراب کند و یا نام مرا پاک کند، باشد که مورد غضب خدایان اینشوشیناک، نپ ایریشا و کیریریشا قرار گیرد و نام و نسلش از میان برداشته شود .
مجسمه برنزي ناپيرآسو همسر اونتاش گال-قرن 13 پ م -مكشوفه از معبد نينهورساگ در شوش-موزه لوور دور لباس، نواري پهن و شرابه اي ديده ميشود و در جلوي آن شالي زردوزي شده افتاده كه بالا تنه را پوشانده است و در سر شانه با سنجاقي به شكل نخل به پيراهن وصل شده است. در نوشته پشت مجسمه، نام او و نفرين نسبت به كسي كه به مجسمه سوء نيت داشته باشد وجود دارد
مجسمه برنزي ناپيرآسو همسر اونتاش گال-قرن ۱۳ پ م -مكشوفه از معبد نينهورساگ در شوش-موزه لوور
دور لباس، نواري پهن و شرابه اي ديده ميشود و در جلوي آن شالي زردوزي شده افتاده كه بالا تنه را پوشانده است و در سر شانه با سنجاقي به شكل نخل به پيراهن وصل شده است. در نوشته پشت مجسمه، نام او و نفرين نسبت به كسي كه به مجسمه سوء نيت داشته باشد وجود دارد
مجسمه برنزي ناپيرآسو همسر اونتاش گال-قرن 13 پ م -مكشوفه از معبد نينهورساگ در شوش-موزه لوور دور لباس، نواري پهن و شرابه اي ديده ميشود و در جلوي آن شالي زردوزي شده افتاده كه بالا تنه را پوشانده است و در سر شانه با سنجاقي به شكل نخل به پيراهن وصل شده است. در نوشته پشت مجسمه، نام او و نفرين نسبت به كسي كه به مجسمه سوء نيت داشته باشد وجود دارد
مجسمه برنزي ناپيرآسو همسر اونتاش گال-قرن ۱۳ پ م -مكشوفه از معبد نينهورساگ در شوش-موزه لوور
دور لباس، نواري پهن و شرابه اي ديده ميشود و در جلوي آن شالي زردوزي شده افتاده كه بالا تنه را پوشانده است و در سر شانه با سنجاقي به شكل نخل به پيراهن وصل شده است. در نوشته پشت مجسمه، نام او و نفرين نسبت به كسي كه به مجسمه سوء نيت داشته باشد وجود دارد
مجسمه برنزي ناپيرآسو همسر اونتاش گال-قرن 13 پ م -مكشوفه از معبد نينهورساگ در شوش-موزه لوور دور لباس، نواري پهن و شرابه اي ديده ميشود و در جلوي آن شالي زردوزي شده افتاده كه بالا تنه را پوشانده است و در سر شانه با سنجاقي به شكل نخل به پيراهن وصل شده است. در نوشته پشت مجسمه، نام او و نفرين نسبت به كسي كه به مجسمه سوء نيت داشته باشد وجود دارد
مجسمه برنزي ناپيرآسو همسر اونتاش گال-قرن ۱۳ پ م -مكشوفه از معبد نينهورساگ در شوش-موزه لوور
دور لباس، نواري پهن و شرابه اي ديده ميشود و در جلوي آن شالي زردوزي شده افتاده كه بالا تنه را پوشانده است و در سر شانه با سنجاقي به شكل نخل به پيراهن وصل شده است. در نوشته پشت مجسمه، نام او و نفرين نسبت به كسي كه به مجسمه سوء نيت داشته باشد وجود دارد
مجسمه زن - مكشوفه از شوش
مجسمه زن – مكشوفه از شوش
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- احتمالا مجسمه ایشتر- شوش - هزاره دوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- احتمالا مجسمه ایشتر- شوش – هزاره دوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی-تندیس سیماشکی- شوش - هزاره دوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی-تندیس سیماشکی- شوش – هزاره دوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی-تندیس سیماشکی- شوش - هزاره دوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی-تندیس سیماشکی- شوش – هزاره دوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- مجسمه سیماشکی- شوش هزاره دوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- مجسمه سیماشکی- شوش هزاره دوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- مجسمه - شوش - هزاره دوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- مجسمه – شوش – هزاره دوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی-ظرف سفالی شوش هزاره سوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی-ظرف سفالی شوش هزاره سوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- مجسمه ایشتر- شوش- هزاره دوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- مجسمه ایشتر- شوش- هزاره دوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- ظرف پایه دگمه ای شوش هزاره دوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- ظرف پایه دگمه ای شوش هزاره دوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- ظرف سفالی شوش هزاره سوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- ظرف سفالی شوش هزاره سوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- مهر استوانه ای - هزاره سوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- مهر استوانه ای – هزاره سوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- مهر استوانه ای - هزاره سوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- مهر استوانه ای – هزاره سوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- مهر استوانه ای - هزاره سوم یا دوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- مهر استوانه ای – هزاره سوم یا دوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- احتمالا مجسمه ایشتر- شوش - هزاره دوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- احتمالا مجسمه ایشتر- شوش – هزاره دوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- مهر از سنگ دیوریت- هزاره سوم یا چهارم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- مهر از سنگ دیوریت- هزاره سوم یا چهارم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- اثر مهر بر گل پخته- هزاره سوم یا چهارم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- اثر مهر بر گل پخته- هزاره سوم یا چهارم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- گل پخته- هزاره سوم یا چهارم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- گل پخته- هزاره سوم یا چهارم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی-گل پخته- هزاره سوم یا چهارم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی-گل پخته- هزاره سوم یا چهارم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- گل پخته- هزاره سوم یا چهارم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- گل پخته- هزاره سوم یا چهارم پیش از میلاد
سنگ‌نگاره یادبود اونتاش ناپیریشا  بر روی این سنگ نگاره باستانی نقش زنی حک شده‌است که دم ماهی دارد و مارهایی را در دستان خود گرفته‌است. در بالای تصویر کامل این سنگ نگاره، کاهنه‌های معبد در حال عبور هستند. جنس این سنگ نگاره از ماسه سنگ می‌باشد. این اثر که مربوط به دوره ایلامی میانه و دودمان ایگی هالکید است، مربوط به ۱۳۴۰ تا ۱۳۰۰ پیش از میلاد می‌باشد. این یادبود در سدهٔ دوازده پیش از میلاد از چغازنبیل به شوش آورده‌شده و هم‌اینک در موزه لوور قرار دارد .
سنگ‌نگاره یادبود اونتاش ناپیریشا
بر روی این سنگ نگاره باستانی نقش زنی حک شده‌است که دم ماهی دارد و مارهایی را در دستان خود گرفته‌است. در بالای تصویر کامل این سنگ نگاره، کاهنه‌های معبد در حال عبور هستند. جنس این سنگ نگاره از ماسه سنگ می‌باشد. این اثر که مربوط به دوره ایلامی میانه و دودمان ایگی هالکید است، مربوط به ۱۳۴۰ تا ۱۳۰۰ پیش از میلاد می‌باشد. این یادبود در سدهٔ دوازده پیش از میلاد از چغازنبیل به شوش آورده‌شده و هم‌اینک در موزه لوور قرار دارد .
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی-مهر از سنگ دیوریت- هزاره سوم یا چهارم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی-مهر از سنگ دیوریت- هزاره سوم یا چهارم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی-مجسمه سفالی حیوان - شوش هزاره سوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی-مجسمه سفالی حیوان – شوش هزاره سوم پیش از میلاد
سنگ‌نگاره بز با دم ماهی یکی از آثار باستانی دوره ایلام میانه‌ (۱۱۰۰ تا ۱۵۰۰ پیش از میلاد) است. این نگاره بر روی سنگ آهک ایجاد شده‌است و یک نوع تشریفات مذهبی را نمایش می‌دهد. این اثر در بخش عتیقه های شرق نزدیک، طبقه همکف، اتاق ۱۰ موزه لوور نگهداری می‌شود.
سنگ‌نگاره بز با دم ماهی یکی از آثار باستانی دوره ایلام میانه‌ (۱۱۰۰ تا ۱۵۰۰ پیش از میلاد) است. این نگاره بر روی سنگ آهک ایجاد شده‌است و یک نوع تشریفات مذهبی را نمایش می‌دهد. این اثر در بخش عتیقه های شرق نزدیک، طبقه همکف، اتاق ۱۰ موزه لوور نگهداری می‌شود.
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی-مجسمه گاو - شوش هزاره سوم پیش از میلاد
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی-مجسمه گاو – شوش هزاره سوم پیش از میلاد
تندیس فاخته لاجوردی از آثار باستانی دوره ایلام است. این اثر باستانی از جنس سنگ لاجورد و به شکل پرنده فاخته است. این پرنده باستانی متعلق به ۱۳۰۰ سال پیش از میلاد یعنی دوره ایلامی میانه‌است. این اثر با قپه‌های طلایی میخکوب شده‌است. طول این پرنده ۱۱ سانتی متر است و در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود .
تندیس فاخته لاجوردی از آثار باستانی دوره ایلام است. این اثر باستانی از جنس سنگ لاجورد و به شکل پرنده فاخته است. این پرنده باستانی متعلق به ۱۳۰۰ سال پیش از میلاد یعنی دوره ایلامی میانه‌است. این اثر با قپه‌های طلایی میخکوب شده‌است. طول این پرنده ۱۱ سانتی متر است و در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود .
ظرف لعابدار با درپوش-شوش-موزه ملی ایران
ظرف لعابدار با درپوش-شوش-موزه ملی ایران
ظرف سفالی لعابدار-شوش- موزه ملی ایران
ظرف سفالی لعابدار-شوش- موزه ملی ایران
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی-خط ایلامی - محل کشف نامعلوم
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی-خط ایلامی – محل کشف نامعلوم
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- خط ایلامی
موزه مقدم تهران- آثار ایلامی- خط ایلامی
آجرهاي قالبي معبد اينشوشيناك كه در قرن 23 پ.م. توسط كوتيرناهونته و شيلهك ساخته شده است.- موزه لوور از اين نوع آجرها بعدا هخامنشيان در شوش استفاده كردند. اين نقوش بر تمامي ديوار خارجي معبد نقش بسته بود. كتيبه اين ديوار مي گويد اين معبد توسط كوتير ناهونته آغاز و بدست برادر و جانشينش شيهلك اين شوشيناك به اتمام رسيده است
آجرهاي قالبي معبد اينشوشيناك كه در قرن ۲۳ پ.م. توسط كوتيرناهونته و شيلهك ساخته شده است.- موزه لوور
از اين نوع آجرها بعدا هخامنشيان در شوش استفاده كردند. اين نقوش بر تمامي ديوار خارجي معبد نقش بسته بود. كتيبه اين ديوار مي گويد اين معبد توسط كوتير ناهونته آغاز و بدست برادر و جانشينش شيهلك اين شوشيناك به اتمام رسيده است
مجسمه صورت يك زن- مكشوفه از شوش
مجسمه صورت يك زن- مكشوفه از شوش
ماكت يك معبد و مراسمي كه در بر آمدن آفتاب اجرا ميشده است- برنز، موزه لوور مراسم مذهبي شامل شستشو و تطهير، توسط دو روحاني برهنه انجام ميگيرد و يكي روي دست ديگري آب ميريزد. اين مراسم در وسط صحن مقدس معبد انجام ميشود.
ماكت يك معبد و مراسمي كه در بر آمدن آفتاب اجرا ميشده است- برنز، موزه لوور
مراسم مذهبي شامل شستشو و تطهير، توسط دو روحاني برهنه انجام ميگيرد و يكي روي دست ديگري آب ميريزد. اين مراسم در وسط صحن مقدس معبد انجام ميشود.
ماكت يك معبد و مراسمي كه در بر آمدن آفتاب اجرا ميشده است- برنز، موزه لوور مراسم مذهبي شامل شستشو و تطهير، توسط دو روحاني برهنه انجام ميگيرد و يكي روي دست ديگري آب ميريزد. اين مراسم در وسط صحن مقدس معبد انجام ميشود. بر این اثر به اکدی نوشته شده طلوع آفتاب  این اثر مربوط به محله مقدس شوش است که میان دو زیگورات قرار دارد. بیشه ای بین ایندو قرار دارد. میز و دو ستون یک کوزه سفالین بزرگ و دو لگن بزرگ یا حوض سنگی. مردی آب بر دست دیگری می ریزد. هر دو لخت هستند. بر روی این تابلو، کتیبه‌ای با این مضمون حک شده‌است :     من شیلهاک اینشوشیناک پسر شوتروک ناهونته پادشاه شوش و انشان و خدمتگزار خدای اینشوشیناک این تابلو را ساختم .
ماكت يك معبد و مراسمي كه در بر آمدن آفتاب اجرا ميشده است- برنز، موزه لوور
مراسم مذهبي شامل شستشو و تطهير، توسط دو روحاني برهنه انجام ميگيرد و يكي روي دست ديگري آب ميريزد. اين مراسم در وسط صحن مقدس معبد انجام ميشود. بر این اثر به اکدی نوشته شده طلوع آفتاب
این اثر مربوط به محله مقدس شوش است که میان دو زیگورات قرار دارد. بیشه ای بین ایندو قرار دارد. میز و دو ستون یک کوزه سفالین بزرگ و دو لگن بزرگ یا حوض سنگی. مردی آب بر دست دیگری می ریزد. هر دو لخت هستند.
بر روی این تابلو، کتیبه‌ای با این مضمون حک شده‌است :
من شیلهاک اینشوشیناک پسر شوتروک ناهونته پادشاه شوش و انشان و خدمتگزار خدای اینشوشیناک این تابلو را ساختم .
لوحي ايلامي-3100 تا 2850 پ م
لوحي ايلامي-۳۱۰۰ تا ۲۸۵۰ پ م
تصويري از شوش در سال 647 پيش از ميلاد توسط آشوربانيپال
تصويري از شوش در سال ۶۴۷ پيش از ميلاد توسط آشوربانيپال
سنگ‌نگاره زن ایلامی و ندیمه  بر روی این سنگ نگاره نقش زنی ایلامی وجود دارد که در حال نخ‌ریسی است و موهایش را به زیبایی آراسته و ندیمه اش او را باد می‌زند. زن ایلامی بر روی چهار پایه‌ای نشسته و مشغول نخ ریسی است، جلوی او هم میزی با بشقاب غذا (ماهی سرخ شده) قرار دارد. این اثر در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود. تاریخ ساخت این سنگ‌نگاره سده هفتم و هشتم پیش از میلاد می‌باشد. این اثر تاریخی در منطقه شوش کشف شده‌است.
سنگ‌نگاره زن ایلامی و ندیمه
بر روی این سنگ نگاره نقش زنی ایلامی وجود دارد که در حال نخ‌ریسی است و موهایش را به زیبایی آراسته و ندیمه اش او را باد می‌زند. زن ایلامی بر روی چهار پایه‌ای نشسته و مشغول نخ ریسی است، جلوی او هم میزی با بشقاب غذا (ماهی سرخ شده) قرار دارد. این اثر در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود. تاریخ ساخت این سنگ‌نگاره سده هفتم و هشتم پیش از میلاد می‌باشد. این اثر تاریخی در منطقه شوش کشف شده‌است.
طرح يك مهر ايلامي
طرح يك مهر ايلامي
ايلام ميانه-هزاره دوم پيش از ميلاد - موزه متروپوليتن- از جنس برنز
ايلام ميانه-هزاره دوم پيش از ميلاد – موزه متروپوليتن- از جنس برنز
مجسمه سر يك مرد- شوش
مجسمه سر يك مرد- شوش
لوح نقاشي شده ايلام جديد
لوح نقاشي شده ايلام جديد

39 38 36

مجسمه سنگي از خرس
مجسمه سنگي از خرس
مهر ايلامي
مهر ايلامي
لوح گلي با اعداد و نشانه ها-ايلام قديم
لوح گلي با اعداد و نشانه ها-ايلام قديم
لوح گلي با اعداد و نشانه ها-ايلام قديم
لوح گلي با اعداد و نشانه ها-ايلام قديم

35 37

نقش مهر از دوره ايلام قديم
نقش مهر از دوره ايلام قديم
نقش مهر از دوره ايلام قديم
نقش مهر از دوره ايلام قديم
لوح گلي با اعداد و نشانه ها-ايلام قديم
لوح گلي با اعداد و نشانه ها-ايلام قديم
لوح گلي با اعداد و نشانه ها-ايلام قديم
لوح گلي با اعداد و نشانه ها-ايلام قديم
مجسمه مرمري-ايلام مقدم
مجسمه مرمري-ايلام مقدم
ظرف پايه دار سنگي
ظرف پايه دار سنگي

برگرفته شده از اطلس ایران

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

شمشاد امیری خراسانی

شناخت تاریخ و فرهنگ ایران به نمونه ورود به دنیایی است که جز عشق و افتخار و گاهی اندوه چیزی انتظار ما را نمی کشد ، شاید تاریخ ما در حافظه ژن های ما ذخیره شده است تا بتوانیم با آن آگاهی به خود و فرا خود را گسترش دهیم .

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

12 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زینب

خیلی عالی بود لطفا بازم بزارید.. درباره نسب ایلامی ها اونا نه عرب بودن نه آریایی مردمان بومی کشور عزیزمان ایران بودن و الان منقرض شدن و دیگه وجود ندارن لرها هم آریایی هستن ایلامی نیستن

آرش NK

یکسان بودن تبار ایلامیان و پارسیان
پرو ﺸﮕﺮ ﺍﺭﺟﻤﻨﺪ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺳﻮﺭﻧﺎ ﻓﯿﺮﻭﺯﯼ ﺩﺭ ﮐﻨﮑﺎﺵ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻧﯽ ﺑﺮ ﺟﺎﯼ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺯ ۳۵۰۰ ﺗﺎ ۶۰۰۰ ﺳﺎﻟﻪ ﺩﺭ ﺗﭙﻪ ﻫﺎﯼ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﻭ ﮔﻮﺭﻫﺎﯼ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﺎﻭﺭﺩﻫﺎﯾﯽ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﯾﮑﺴﺎﻥ ﺑﻮﺩﻥ ﺗﺒﺎﺭ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺑﺎ ﺗﻤﺪﻥ ﺍﯾﻼﻡ ﺩﺳﺖ ﯾﺎﻓﺖ .
ﺩﺭ ﺣﺪ ﻓﺎﺻﻞ ﺳﺎﻟﻬﺎﯼ ۱۳۸۶ ﺗﺎ ۱۳۸۸ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪﯼ ﻭ ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺷﻬﺮﮐﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﻧﮕﺮﺵ ﮊﻧﺘﯿﮑﯽ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺁﺯﻣﺎﯾﺶ ﻫﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﺳﻮﯼ او ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ . ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻫﺎﯼ ﮊﻧﺘﯿﮑﯽ ، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻫﺎﯼ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ۸ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﯾﻼﻣﯽ ‏( ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﻫﻔﺖ ﺗﭙﻪ ﺷﻮﺵ ﻭ ﺩﺯﻓﻮﻝ ﺑﺎ ﻗﺪﻣﺖ ﻫﺎﯼ ۱۵۰۰ ﺗﺎ ۲۰۰۰ ﭖ . ﻡ ‏) ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺎﺭﮐﺮﻫﺎﯼ ﭘﺪﺭﯼ ﺷﺎﺧﺺ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﺁﺭﯾﺎﯾﯽ ﻣﻮﺭﺩ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ .
ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻭﺳﻌﺖ ﺑﻮﻡ ﻧﮕﺎﺭﺍﻧﻪ ‏( ﺟﻐﺮﺍﻓﯿﺎﯾﯽ ‏) ﻭ ﻧﯿﺰ ﺷﻤﺎﺭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ‏( ۱۷ ﻧﻤﻮﻧﻪ ‏) ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﯾﻦ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﻫﺎﯼ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪُ ﺟﻬﺎﻥ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﺒﺎﺭ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺩﺭ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ، ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻧﯽ ﻭ ﺩﻧﺪﺍﻧﯽ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﯾﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﺯﻣﺎﯾﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻃﯽ ﺁﻥ، ﺩﺭ ﻫﺮ ﺳﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺧﻮﺯﯼ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﺩﺯﻓﻮﻝ، ﺩﺭ ﺳﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺯ ﭘﻨﺞ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﯾﻼﻣﯿﺎﻥ ﻫﻔﺖ ﺗﭙﻪ ﺑﺎ ﻗﺪﻣﺖ ﻫﺎﯼ ﭘﯿﺸﺘﺮ ﯾﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﯾﮏ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﺯ ﺳﯿﻠﮑﯽ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺩﯾﺮﯾﻨﮕﯽ ۶۰۰۰ ﺳﺎﻝ، ﻣﺎﺭﮐﺮ M17 ﻭ R1a ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺷﺪ .
ﻫﺎﭘﻠﻮ ﮔﺮﻭﻩ M17 ﺷﺎﺧﺼﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺻﺮﻓﺎ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﺁﺭﯾﺎﯾﯽ ﯾﺎﻓﺖ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ . ﺑﻪ ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺗﻮﺯﯾﻊ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺩﺳﺘﻪ ﻧﮋﺍﺩﯼ ﯾﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺯﯾﺮ ﯾﺎﻓﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ : ﺍﯾﺮﺍﻧﯿﺎﻥ ﺍﺯ %۵۰ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺧﺎﻭﺭﯼ ﺗﺎ %۱۵ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻏﺮﺑﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺍﺳﻼﻭﻫﺎﯼ ﺭﻭﺱ %۴۷ ، ﺍﺳﻼ ﻭﻫﺎﯼ ﺍﻭﮐﺮﺍﯾﻦ %۵۴ ، ﮐﺮﻭﺍﺕ ﻫﺎ %۲۹ ، ﮊﺭﻣﻦ ﻫﺎﯼ ﺍﺳﮑﺎﻧﺪﯾﻨﺎﻭﯾﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﻧﺮﻭﮊ %۲۸ ، ﮊﺭﻣﻦ ﻫﺎﯼ ﺍﺗﺮﯾﺶ %۲۶ ، ﮊﺭﻣﻦ ﻫﺎﯼ ﺁﻟﻤﺎﻥ %۱۶ ﻭ …
ﻫﻢ ﺭﺩﻩ ﺍﯾﻦ ﻣﺎﺭﮐﺮ ﯾﻌﻨﯽ R1b ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﻫﺎﯼ ﻫﻨﺪ ﻭ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ – ﺍﺭﻭﭘﺎﯾﯽ ﻏﺮﺑﯽ ﭼﻮﻥ ﮊﺭﻣﻦ ﻫﺎﯼ ﺁﻟﻤﺎﻥ ﺑﺎ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ %۴۵ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺭﺍﯾﺞ ﺍﺳﺖ .
ﺍﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﺷﺎﺧﺺ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﯼ ﺳﺎﻣﯽ ﭼﻮﻥ ﻋﺒﺮﯾﺎﻥ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺳﺎﯾﺮ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﯼ ﻧﮋﺍﺩﯼ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺼﺮﯾﺎﻥ ﻭ ﺯﺭﺩﭘﻮﺳﺘﺎﻥ ﺩﯾﺪﻩ ﻧﻤﯿﺸﻮﺩ . ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﻣﺎﺭﮐﺮ ﯾﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﺧﻮﺯﯾﺎﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ﮐﻪ ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺍﺩﻋﺎ ﺷﺪﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺭﻭﻧﺶ ﻭ ﻭﺭﻭﺩ ﺁﺭﯾﺎﯾﯽ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻓﻼﺕ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺳﺮﺯﻣﯿﻦ ﺯﻧﺪﮔﺎﻧﯽ ﻣﯿﮑﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺩﯾﺪﻩ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﮐﻬﻦ ﻫﻢ ﺗﺒﺎﺭ ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ ﺗﯿﺮﻩ ﻫﺎﯼ ﺁﺭﯾﺎﯾﯽ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﯾﻌﻨﯽ ﭘﺎﺭﺗﯽ ﻫﺎ، ﭘﺎﺭﺳﯿﺎﻥ، ﮐﺮﺩﻫﺎ، ﺁﺫﺭﯼ ﻫﺎ، ﺍﺭﻣﻨﯽ ﻫﺎ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ . ﺩﺭ ﻏﯿﺮ ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ، ﺑﻪ ﺳﺎﻥ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﻧﺎﺁﺭﯾﺎﯾﯽ، R1a ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﯾﺪﻩ ﻣﯿﮕﺸﺖ .
ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺑﺮ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﯾﺎﺩ ﺷﺪﻩ، ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﭘﺎﺭﺗﯽ ﻫﺎﯼ ﻧﺎﺣﯿﻪ ﻭﻟﯿﺮﺍﻥ ﺩﻣﺎﻭﻧﺪ ﻭ ﻧﯿﺰ ﺳﺎﮐﻨﺎﻥ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﭘﺲ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ ‏( ﺍﺳﻼﻣﯽ ‏) ﺑﻢ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺁﺯﻣﺎﯾﺶ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻫﻢ ﺭﺍﺳﺘﺎ ﺑﺎ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻣﺎ، ﻭﺟﻮﺩ ﻫﺎﭘﻠﻮﮔﺮﻭﻩ R1a ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﺎﯾﯿﺪ ﺷﺪ.
«با سپاس از استاد سورنا فیروزی»

شماعلاوه بر نظر می توانید مطالب خود را به ایمیل ([email protected]) یا قسمت تماس با ما بفرستید نشر مطالب جنبه خبری و لزوما دیدگاه سایت نیست..

منبع.https://tezhgah.ir/597-%DB%8C%DA%A9%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%86.html

Reza

عیلامی اصالت قدیمی عرب های خوزستانه عیلامی ها از طرز پوشش اینا کاملا میشه فهمید ،آریاییها با قدمت ورودشون در یازده هزار سال پیش از سیبری در فلات ایران از تخت جمشید تا هگمتانه سکنا گزیدند که همگی کوه نشین بودند .فرهنگ عیلامی ها و آشوریها هر دو از نژاد سام نوح پیامبر هستند طرز پوشش زنان برهنه کاملا مشهوده

آرش NK

طایفه آسترکی یکی ازطوایف باب دورکی شاخه هفت لنگ ایل بختیاری می باشد که قدمتش به هزاران سال قبل برمیگردد.

مولف كتاب تاريخ و فرهنگ بختياری ( عبدالعلي خسروي ، كتاب سوم ) مي نويسد :طايفه آستركی از كهن ترين طوايف بختياری مي باشد و نام آستركی سابقه ( ۳۸۰۰ ) ساله دارد و اين پيشينه مربوط مي شود به دوران پادشاهی آشتروك ناهونته ایلامی در شهرستان ايذه كه آن روزگاران« آنزان» بوده است.

همچنین درسنگ نوشته یافت شده از عقیلی نزدیک شوشتر که دکتر گیرشمن آنرا ترجمه کرده ازقول (آنتاشکال) که یکی ازپادشاهان ایلام بودچنین مینویسد: من آنتاشکال فرمانروای سرزمین آنزان(آنشان) و کوه های بختیاری هستم اگر چنین باشد پس باید نسل بختیاریها از پادشاهان ایلام دانست، طی تحقیقات به عمل آمده نشان میدهد که کهن ترین طایفه ای که در بختیاری میتوان روی آن پافشرد آسترکی است.و قدمت آسترکی به دوران آشتروک ناهونته میرسد و این طایفه خود را از اعقاب و اسلاف این پادشاه ایلامی میدانند و دلیل این ادعا را قرابت واژه آستروک و آشتروک خوانده اند. همچنین لازم به ذکر است بختیاری ها حرف ش را به س تبدیل می‌کنند که آشتروک به آستروک و سپس به آسترک تبدیل شده

اما کلمه آشتروک به معنی آستاره و ستاره میباشد و ناهونته معنی خورشید می دهد.

ناهونته در اصل همان آناهیتا=ناهید میباشد.

بااین وصف آشتروک ناهونته=ستاره خورشید.

همچنین کلمه آسترک یا آستراک همان ستاره میباشد که با (ی)آخر پسوند نسبت به آن داده اند.

نام بختیاری با به حکومت رسیدن تاجمیرخان آسترکی به لربزرگ اطلاق شده است

رویا

چرا اکثر مجسمه های زن آن زمان، زنها سینه‌ای خود رو در دست می گرفتن؟ هیچ جا توضیحی نیست. آیا نشانه برکت، مادر و یا چیز دیگری بوده؟

سودا

چرا بعصی اثار در موزه لوور است نمیشود به ایران برگراند؟
با دیدن این اثار به ایرانی بودن خودم بالیدم

روله لر

والترهینتس عیلام شناس برجسته آلمانی عیلام را نیاکان لرها(لک٬بختیاری٬مینجایی٬شوشتری٬ممسنی٬بویراحمدی و…)می داند (کتاب شهریاری عیلام وکتاب دنیای گم شده ی عیلام) البته خانم مارسلا روم پف و دانیل تی وجرج کامرون هم همین نظر رودارندو‌جغرافیای عیلام دقیقا در ولات کنونی لرهاازشرق عراق تا بوشهربوده.نام اصلی عیلام هلتمتی یا تمتی بود افسانه تمتی هنوز ها درمیان افسانه های شفاهی ومتل های لرها زنده است وسینه به سینه نقل شده است متاسفا امروز برخی بیسواد که نمی دانند هرچه دارند از لر دارند هر روز به لرها جک می گن

آیلین کشکولی

خب زبانتون!؟
من زبان اوستایی،ایلامی،هخامنشی…… رو مطالعه کردم و به زبان کوردی بسیار بسیار شباهت داره.
تو این دوران زبانتون فراز و نشیب داشته!؟
ولی هیچ نژاد خالصی باید درک کنیم که وجود،نداره!
ولی من حس می کنم چغای آقایون بختیاری خیلی به اشکالِ نرده مانندِ راه پله تخت جمشید شباهت داره،خودم دیدم.
لباس ساسانیان شباهت داره به لباس آقایون لرستانی و لک.
من هم متوجه نشدم!

آرش NK

چقدر حرفت بی خود شباهت لباس محلی بختیاری ها با معماری های ایران باستان
همانگونه که در فیلم میبینید لباس محلی بختیاری (چوقا) الهام گرفته از معبد (زیگورات) چغازنبیل میباشد.
.
همینطور راه راه های سیاه لباس چوقا الهام گرفته از مزار های هخامنشی همچون گوردخمه در دشتستان یا مقبره کوروش یا پارس مزار در ترکیه میباشد.
.
از دیگر نکات جالب توجه قوم بختیاری وجود شیر های سنگی که نماد ایرانیان باستان است بر روی مزار بزرگان و خوانین قوم بختیاری
منبع.https://www.tarafdari.com/node/1082093

AAA

تا اونجایی که من اطلاع دارم کوتیرناهونته و شیلهک دوران حکومت از ۱۵۰۰قبل از میلاد اما شما در تصاویر ۳ و ۵ .۲۳۰۰ق.م نوشتید.لطفا برای من و دوستان توضیح میدید؟ممنون .

سینا

عالی بود واقعا ادم مسرور وشادمان ازدارابودن همجین اجدادوتاریخی میشه
همانطور که مشخصه تمدن بابل وسومرو.اشوری از۳۵۰۰تانهایت ۵۰۰۰قدمت دارد واما اثار بجامانده از تاریخ ایلام از۵۰۰۰تا۷۰۰۰و۹۰۰۰هم مشاهده شده وقدر مسلم بیشتر نمادهایی که در بابلیان واشوریان وسومریان استفاده میشده از تمدن عیلام به انجارفته

موعود

با عرضه سلام
تصاویر مربوط به اشیای یافت شده از تمدن عیلامی واقعا جالب و حیرت انگیز هستند.
از استادم بابت جمع کردن این مجموعه تشکر میکنم .
خواهش میکنم نسبت به منطقه استقرار این تمدن در گذشته و همچنین نژاد آنها اطلاعاتی در صورت وجود بیان بفرمایید.
ممنون

دکمه بازگشت به بالا