پرچم هخامنشیان

 

پرچم هخامنشیان

عقاب سمبل کشور ایران دروه هخامنشی

سلسله هخامنشی عقاب را به لحاظ اینکه میان مخلوقات روی زمین قوی ترین بینائی را دارد و به ارتفاع میرود تا بتواند همه جوانب را ببیند انتخاب نمودند.

دایره بالای سر عقاب سمبل تفکر بیرنگری و سه بعدی داشتن و در
دست های عقاب سمبل هدیای آزادی و رفاه ملی بود که برای مردم سرزمین خود به ارمغان می آورد.

پادشاهان هخامنشی بخصوص کورش بزرگ دور اندیشی و سه بعدی نگری فکری داشته با شعار آزادی و رفاه ملی سرزمین ایران که در موارد زیادی با مقاومت خیلی کم از طرف نیرو های مخالف مواچه میشد گسترش یافت.

مشاهده محتوا بیشتر
ادامه مطلب شمشاد امیری خراسانی
بارگذاری بیشتر در آثار باستانی و ارزش های تاریخی
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
boy

برادر یا خواهر گرامی با سپاس و درود بر شما ای میهن دوست ……………. اگه میشه در مورد شباهت پرچم هخامنشیان ( عقاب درون عکس ) و نماد عقاب که در پرچم امریکاست نوشته ای داشته باشید

AtrinA

سلام . مطلب کم ولی جالبی بود . آقایی که نظر گذاشتید ؛ اسمتون رو ننوشتین قفط نوشتینBOY
اگه توجه کنید به نماد فر کیانی یا همون فروهر میتونید جواب بهتری بگیرید . نماد فروهر هم دو تا بال داره که مثل بال های عقاب هستن . تنها فرقی که دارن اینه که در فروهر به جای سر و تن یک عقاب ؛ سر و تن یک مرد با لباس های پارسی وجود داره .
درباره نماد عقاب آمریکا هم بگم مثل اینکه ما نماد خودمون رو کردیم یوزپلنگ ، یا استرالیا که نمادش کانگرو هست ، اونا هم عقاب رو انتخاب کردن . این دو هیچ ارتباطی با هم ندارن.

بهروز

بسیار جالب بود ممنون
مفهوم نشان “فره وهر”

نکته بسیار شگفت انگیز درباره ی این نشان ملی ما ایرانیان آن است که ذره ذره ی این نشان دارای مفهوم و دانشی نهفته است. اینک به تشریح این نشان ملی می پردازیم:

نشان فروهر چیست؟

چهر ی یک پیرمرد

قرار دادن چهره یک پیرمرد سالخورده در این نگاره اشاره به شخص نیکوکار و یکتا پرستی دارد که رفتار و ظاهر مرتب و پسندیده اش سرمشق و الگوی دیگر مردمان بوده است و دیگران تجربیات وی را ارج می نهادند. بنابراین قرار دادن چهره ی یک پیرمرد به عنوان سر نگاره نشان از خرد و تجربه ی پیرمرد دارد.

دست راست پیرمرد

دست راست نگاره به سوی آسمان دراز شده است که اشاره به ستایش و پرستش “دادار هستی اورمزد” خدای واحد ایرانیان دارد، که زرتشت در ۴۰۰۰ سال پیش آن را به جهان هدیه نمود، و عجیب آنجاست که پیش از زرتشت، آریاییان به وجود “فره وهر” (روح) و “اهور” (خدا) اعتقاد داشته اند.

حلقه ای که در دست چپ پیرمرد است

چنبره ای (حلقه ای) در دست چپ نگاره وجود دارد که نشان از عهد و پیمانی است که بین انسان و اهورامزدا بسته میشود و انسان باید خدای واحد را ستایش کند و همیشه در همه امور وی را ناظر بر کارهای خود بداند. مورخین حلقه های ازدواجی که بین جوانان رد و بدل می شود را برگرفته شده از همین چنبره میدانند و آن را یک سنت ایرانی میدانند که به جهان صادر شده است. زیرا زن و شوهر نیز با دادن چنبره (حلقه) به یکدیگر پیمانی را با هم امضا نموده اند که همیشه به یکدیگر وفادار بمانند.

بالهای نشان فره وهر

بالهای کشیده شده در دو طرف نگاره اشاره به تندیس پرواز به سوی پیشرفت و ترقی در میان انسانهاست و در نهایت امر رسیدن به اورمزد دادار هستی خدای واحد ایرانیان است.

سه ردیف پر بر روی بالهای فره وهر

سه قسمتی که روی بالها به صورت طبقه بندی شده قرار گرفته است اشاره به سه دستور جاودانه پیر خرد و دانش جهان “اشو زرتشت” دارد که بعدها به نشان اضافه شد که بی شک میتوان گفت تا میلیونها سال دیگر تا جهان در جهان باقی باشد این سه فرمان پابرجاست و همیشه الگو و راهنمای مردمان جهان است. این سه فرمان که روی بالهای فروهر نقش بسته شده همان کردار نیک، گفتار نیک و پندار نیک ایرانیان است. بالهای “فره وهر” برای پرواز، پیشرفت و تعالی انسان به سوی اهورامزدا از این سه ردیف پر تشکیل شده و بالهای انسان تنها با حمایت این سه ردیف پر (کردارنیک، گفتارنیک، پندارنیک) توانایی پرواز و پیشرفت را دارد.

حلقه ای که کمر پیرمرد را دربرگرفته است

در میان کمر پیرمرد ایرانی یک چنبره (حلقه) بزرگ قرار گرفته شده است که اشاره به “دایره روزگار” و جهان هستی دارد که انسان در این میان قرار گرفته است و مردمان موظف شده اند در میان این چنبره روزگار روشی را برای زندگی برگزینند که پس از مرگ روحشان شاد و قرین رحمت و آمرزش الهی قرار بگیرد.

دو سر حلقه که به پایین آویزان گشته است

دو رشته از چنبره (حلقه) به راست (خیر) و چپ (شر) کشیده شده است که نشان از دو عنصر باستانی ایران دارد. یکی سوی راست و دیگری سوی چپ. نخست ” سپنته مینو” که همان نیروی الهی اهورامزدا است و دیگری “انگره مینو” که نشان از نیروی شر و اهریمنی است. انسان در میان دو نیروی خیر و شر قرار گرفته است که با کوچکترین لرزشی به تباهی کشیده می شود و نابود خواهد شد. پس اگر از کردار نیک، گفتار نیک، پندار نیک پیروی کند همیشه نیروی سپنته مینو در کنار وی خواهد بود و او به کمال خواهد رسید و هم در این دنیا نیک زندگی خواهد کرد و هم در دنیای پسین روحش شاد و آمرزیده خواهد بود.

قسمت دم که سه ردیف پر دارد

قسمت دم نیز همانند قسمت بالها به سه ردیف پر تقسیم شده. انتهای لباس پیرمرد سالخورده باستانی ایران به صورت سه طبقه بنا گذاشته شده است که اشاره به کردار نیک، گفتار نیک و پندار نیک دارد. پس تنها و زیباترین راه و روش نیک زندگی کردن و به کمال رسیدن از دید “اشو زرتشت” همین سه فرمان است که دیده می شود امروز جهان تنها راه و روش انسان بودن را که همان پندارهای زرتشت بوده است، برای خود برگزیده است و خرافات و عقاید پوچ را به دور ریخته است.

این تنها گوشه ای از آثار نیاکان گرامی ماست که امروز وظیفه ماست از آن پاسداری کنیم.

به امید روزی که ایرانی به هویت ملی خویش بازگردد…

آرشامه

دوست گرامی عقاب واژه ای بیگانست ما شیرازیهای شمالی در زبان خودمان اِلوگ )elog گوییم لرها نیز دال گویند و یک طایفه لر نیز خود را دال زاده میدانند و نام خانوادگیشان دالوند میباشد و لارها نیز آل گویند بهتره واژه پارسی بکار ببری

همچنین ببینید

سازندگان پاسارگاد (مقبره کوروش بزرگ) که بودند ؟

سازندگان پاسارگاد از گواهی‌هایی که مورخان یونانی و رومی بر جای گذارده‌اند، مشخص است که ( پ…