Rokhshai, the first assistant of Iranian artificial intelligence Rokhshai, the first assistant of Iranian artificial intelligence
Ancient PersiaGreece

(The true history of Iran-Greece relations and wars) Part IV

دان : ((Curse on the evil evil Herodotus the liar ))

Herodotus
Herodotus

Now, we quote the testimonies of the great Greeks and Greeks such as Xenophon, Plato and Alexander the Great about Iranians..

The first evidence : گزنفون که ایرانیان را به خوبی می شناخته است. این آتنی شاگرد سقراط ، سردار سپاه ، مورخ و فیلسوف که درباره ظرافت دوستی و خود آرایی ایرانیان با ما سخن می گوید.

xenophon_picture[1]

گواه دوم : افلاطون ، شایسته ترین نماینده یونان کهن و مظهر فوق العاده اندیشه یونانی است که برخی گمان می کنند که از پیروان مکتب زرتشت بوده است.

ادامه در ادامه نوشه

13910603000276_PhotoL[1]

گواه سوم : اسکندر مقدونی ، مظهر روح جنگاوری و دلاوری یونان (!!!) که شاهنشاهی هخامنشی را نابود کرد.

ashnaiibaalexander[1]

خواهیم دید که این سه نفر ایرانیان را نه تحقیر می کنند و نه ظرافت دوستی و تجمل خواهی ایشان را ، بلکه خواهیم دید که گزنفون ایرانیان را می ستاید ، افلاطون به ایرانیان غبطه می خورد و اسکندر آداب و رسوم ایرانیان را چنان می پذیرد که به گفته مونتسکییو ((ایرانی می شود)).

گزنفون در قسمتی از کتاب خود عیوب اخلاقی ایرانیان زمان خود را چنین نکوهش کرده است :
((دیگر برای ایرانیان کافی نیست که روی تشک ها و ناز بالش های نرم بخوابند ، بلکه پایه های تختخواب خود را نیز روی فرش می گذارند تا سختی کف اتاق را احساس نکنند. در زمستان ها تنها به این اکتفا نمی کنند که سرو تن و پاهای خود را بپوشانند ، بلکه به دست هایشان نیز دستکش های آستر دار می کنند. در تابستان دیگر به سایه درختان راضی نیستند بلکه سایه مصنوعی می سازند. به خود می بالند که بیشترین جام ها را دارند ، تعداد بالاپوش اسب هایشان بیشتر از پوشش بستر هایشان است…))

اکنون هیچ کس توجه نمیکند که این باصطلاح تن آسانی ها یعنی تختخواب را روی فرش گذاشتن و خوراک های خوشمزه را دوست داشتن و سروتن را را در زمستان پوشاندن و دستکش به دست کردن و پا برهنه راه نرفتن و سایه را در جایی جز در زیر درخت جستن و بر اسب زین گذاشتن و از جنگ بیزار بودن ، امروزه از اصول ابتدایی هر جامعه پیشرفته و نشانه های ظاهری هر زندگی متمدن و حتی الفبای ادب و نزاکت به شمار می روند.

به جمله زیر از افلاطون یونانی توجه کنید:
Plato says in his treatise on hospitality : ((One day, by chance, I saw Socrates who had come out of the heat and was wearing shoes, and such a thing rarely happened…))

به هر حال زندگی شرافتمندانه و سازگار با اصول ادب و پاکدامنی و نزاکت برای ایرانیان باستان یک دستور و اصل دینی بوده که می کوشیدند هرگز از آن تخلف نکنند.

اکنون آنچه را که گزنفون یونانی در باره شیوه رفتار ایرانیان در جامعه گفته است نقل می کنیم :
((A well-educated Iranian tries not to show cravings and excitement in front of food and drink, or to look at them with a longing and longing look.. According to Iranians, one should be sensible and moderate when eating, and they think that getting excited by seeing food and drink is only for pigs and wild animals.. At the dinner table, they only ask questions about topics that others like to ask about, and they only joke about topics that are pleasing to others.. When shaking hands with others, they carefully avoid any insults, inappropriate movements and any bitter language to each other.))

برای آنکه معنای حقیقی این ستایش از میانه روی و اعتدال ایرانیان باستان را به خوبی دریابید باید تصور کنید که یک میهمانی یونانی چگونه بوده است. حتی اگر میهمانی فضلا و حکما و فرزانگان باشد. از این رو به رساله میهمانی افلاطون یونانی رجوع می کنیم که در آن آریستوفان دچار سکسکه شده و التماس می کند که مسکنی به او بخورانند زیرا که هنوز غرق در شراب شب پیش است و آلکیبیاد مست لایعقل دست بر دوش دوشیزه نی نواز عریانی داخل مجلس می شود و به بانگ بلند می گوید : آگاثون کجاست؟ مرا در کنار آگاثون بنشانیدآگاثون برخاست و در کنار سقراط جای گرفت در این هنگام ناگهان گروهی از شرابخواران که از میهمانی شبانه ای بازمی گشتند به در خانه رسیدند و به درون خانه ریختند و غوغایی برانگیختند و همه را مجبور کردند که بی رعایت ترتیب و به افراط شراب بنوشند و

باید توجه داشت که برای شناخت آداب و رسوم ایرانیان باستان از دیدگاه یونانیان ، امروزه بیش از دو گواهی بسیار مهم معاصر با شاهنشاهی هخامنشی در اختیار نداریم که یکی کتاب تواریخ هرودوت خبیث است که در حدود سال 484 پیش از میلاد در هالیکارناس که بخشی از امپراطوری خشایارشا بوده ( هرودوت از اتباع خشایارشا به حساب می آمد ) متولد شد و دیگری مجموعه آثار گزنفون است که دو سال پیش از مرگ هرودوت خبیث به دنیا آمده است.

continues…Goodbye

Rokhshai, the first assistant of Iranian artificial intelligence Rokhshai, the first assistant of Iranian artificial intelligence

Shamshad Amiri Khorasani

Knowing the history and culture of Iran is like entering a world where nothing awaits us except love and honor and sometimes sadness, maybe our history is stored in the memory of our genes so that we can use it to expand self-awareness and self-awareness. .

Related Articles

Subscribe
Notify of
guest

3 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
do me

Greetings
بسیار عالی بود سپاس

دان

درود بانوی پارسی.سپاس از مهرتان. خوشحالم که خوشنود شدید.در ادامه این نوشتار ها حقایقی رو خواهم نوشت که ای کاش می شد کاری کرد که اینها رو اروپاییان بویژه یونانی ها هم می خوندند تا راست و درست دروغهای تاریخشون رو می دونستند.آنهایی که از حقیقت تاریخ بی خبرند حقیقت را بدانند و آنهایی که دانسته و از روی خبث طینت به دروغهای تواریخ هرودوت دامن می زنند دستشون رو بشه.به امید رسیدن این روز.بدرود

Rich

حرف های دل من را نوشته اید. واقعا چنین مطالبی برای اصلاح تاریخ نیاز هستند. ارایه چنین مقالاتی نیاز به سواد کافی دارد که هر کسی ندارد یا اگر هم داشته باشد حوصله (عرضه و غیرت) نوشتن چنین مطالبی را ندارد.
شاهکار کردین. فقط همین.

Back to top button