رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی
حکومت هخامنشیان

پول ایران «داریك» ٢٥١٦ ساله شد

 برپایه‌ی بررسی‌های خاورشناسان(:مستشرقین) اروپایی [برپایه نوشته‌های رخدادنگاران یونان باستان كه كارهای داریوش بزرگ را درست و گسترده گزارش داده‌اند] و بر پایه‌ی سالنامه‌ها، پول رسمی ایران «سكه داریك» در ژانویه سال ۵۰۴ پیش از میلاد ضرب و رایج شد و این، نخستین سکه‌ی همگون جهان و دارای وزن و عیار یکسان بود كه در ژانویه ۲۰۱٢ دوهزار و ۵۱٦ ساله شده است. داریوش دستور ضرب این سكه را در دومین روز نخستین ماه زمستان سال ۵۰۴ پیش از میلاد «دی‌ماه و یک روز پس از شب چله ـ یلدا» داده بود.

سكه‌های داریك «گرفته شده از نام داریوش» تا پایان روزگار هخامنشیان [هنگامه‌ی اسکندر گجستك] رایج بودند. چهره‌ی شاهنشاه کشور بر یك روی سکه نیز از روزگار داریوش مرسوم شده است.بسیاری از كشورها نام پول ملی را از نام‌های تاریخی گرفته‌اند، مانند پول ونزوئلا از نام سیمون بولیوار، تاجیكستان از نام سامانیان «سامانی» و … ولی نام پول ملی ما ـ ریال ـ از اسپانیا است!

برگرفته از تارنمای انوشیروان كیهانی‌زاده

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

شمشاد امیری خراسانی

شناخت تاریخ و فرهنگ ایران به نمونه ورود به دنیایی است که جز عشق و افتخار و گاهی اندوه چیزی انتظار ما را نمی کشد ، شاید تاریخ ما در حافظه ژن های ما ذخیره شده است تا بتوانیم با آن آگاهی به خود و فرا خود را گسترش دهیم .

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم

بااجازه

دکمه بازگشت به بالا