رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی
حکومت هخامنشیانکوروش بزرگ (کوروش شناسی)

نظر افراد برجسته در مورد کوروش بزرگ

 

۱۹

نظر شخصیت های مهم در مورد کوروش بزرگ

آلبرشاندور در مورد کورش بزرگ می گوید : شاهنشاهی کوروش بزرگ ایرانیان ذبا کمک یکدیگر و به یاری شاهان خود شکوهی را در تاریخ به جای گذاشته اند که نشانه هوش و نژاد پاک انان است. انان درخششی در جهان از خود به جای گذاشتند که برای ایندگان نیز خواهد ماند. او برای اینکه نشان دهد هدف جنگ و کشتار ندارد و تنها در جایگاه شاهی است که ملتش او را برای ازادی و صلح پذیرفته اند گام به بابل گذاشت. در همین زمان سنگنگاشته های شاهان همزمان او از برده داری و تکه تکه کردن انسان های بی گناه و بریدن دست و پای انان سخن میگوید.

ژنرال سرپرسی سایکس در مورد کورش بزرگ می گوید : همگان هم داستانند که کوروش سزاوار فرنام”بزرگ” بوده است به راستی من در گمانم که ایا برای ما مردمان هند اروپایی هیچ بنای دیگری هست که از ارامگاه بنیانگذار دولت ایران ارجمندتر باشد؟ کوروش اندیشه هایی داشت که به راستی از ان تاریخ ان زمان نبوده است من تعا کنون سه بار توانسته ام ارامگاه این ابر مرد را زیارت کنم و من بسی خوشبخت بوده ام که به چنین افتخاری دست یافته ام.

هرودوت در مورد کورش بزرگ می گوید : تاریخ هرودوت (۴۸۴ تا ۴۲۵) پیش از میلاد: در زمان کوروش ایرانیان از ازادی برخوردار بوده و سربازان او پیوشته اماده جان فشانی بودند به خاطر او به پیشواز هر خطری میرفتند.

گزنفون در مورد کورش بزرگ می گوید : کوروشنامه(۴۴۵ پیشاز میلاد): ما در این باره اندیشه کردیم که چرا کوروش به این اندازه برای فرمانروایی دادگرانه ساخته شده بود. سه برهان برایش پیدا کردیم. نخست نژاد ایرانی او و سپس جوهره طبیعی و سپس هوش ذاتی او از کودکی بوده است.

کنت دوگوبینو  سفیر پیشین فرانسه در تهران- کتاب ایران باستان در مورد کورش بزرگ می گوید : کوروش در جهان مانند نداشت. زیرا سرنوشت او را چنین برای مردمان افرید تا برتر از همه جهان باشد. تا کنون هیچ انسانی نتوانسته است اثری را که کوروش در تاریخ جهان برجای گذاشت در اندیشه میلیونها مردم جهان پدید اورد

….

کریستین سن ایرانشناس- استاد زبانهای اوستایی و پهلویدر مورد کورش بزرگ می گوید : در قانون کوروش گرامی داشت حقوق مردم و نیز فرستادگان کشورهای دیگروجود داشته است که همین قانون ها امروزه روابط بین الملل نامیده میشود.

ویل دورانت کتاب تاریخ تمدن مشرق زمین در مورد کورش بزرگ می گوید : کوروش سرداری بود که پیش از هر شاه دیگری دوست داشته میشد و پایه های شاهنشاهی اش را بر بخشش و جوانمردی بنیان گذارده بود.

کلمان هوار تمدن ایرانی در مورد کورش بزرگ می گوید : کوروش بزرگ با پیروزی هایی ناگهانی و شگفت انگیز شاهنهشاهی پهناوری را از خود بر جای گذاشت که تا امروز کسی در جهان ان را ندیده است. او به هیچ روی دین خود را بر دیگران تحمیل نکرد.

مولانا ابوالکلام احمد ازاد فیلسوف هندی- کتاب کوروش بزرگ در مورد کورش بزرگ می گوید : کوروش همان ذوالقرنین است. وی پیامبر ایران بود زیرا انسانیت و منش و کردار نیک را به مردمان ایران و جهان پیشکش کرد.

دکتر جهانگیر اوشیدری کتاب دانشنامه مزدیسنا در مورد کورش بزرگ می گوید : او خرد واندیشه را بر شمشیر و جنگ برتری داد. منشور جهانی او زینت بخش سازمان ملل متحد و جهان است.

 

 

هارولد لمب دانشمند امریکایی- کتاب کوروش بزرگ در مورد کورش بزرگ می گوید : در شاهنشاهی ایران باستانکه کوروش نماد انان است خود شاهنشاه در جلوی ارتش برای پاسداری از کیان کشورشان میجنگیده است.

افلاتون کتاب قوانین (۴۷۷ تا۳۴۷ پیش از میلاد) در مورد کورش بزرگ می گوید : در زمان کوروش مردم پیوندهای پایداری با شاهان خود داشتند از این رو در هنگام خطر به یاری انان میشتافتند و در جنگها شرکت میکردند.

دکتر هانری بر دانشمند فرانسوی-کتاب تمدن ایران باستان در مورد کورش بزرگ می گوید : این شاه بزرگ یعنی کوروش هخامشی وارون بر سلطان ها سنگدل و ستمگر بسیار دادگر و بخشنده و مهربان بود.

اخیلوس (اشیل) شاعر یونانی- کتابتراژدی پارسه در مورد کورش بزرگ می گوید : کوروش یک تن فانی هما بخت بود. او به مردمان ارامش بخشید. خدایان او را دوست داشتند. او دارای خرد و هوشی سر شار از بزرگی بود.

پروفسور ایلیف مدیر موزه لیورپول انگلستان در مورد کورش بزرگ می گوید :  درجهان امروزبرجسته ترین شخصیت جهان باستان کوروش شناخته شده است. زیرا  نواوری او در بنیانگذاری شاهنشاهی درازهنگام ایرانیان مایه شگفتی است.

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

شمشاد امیری خراسانی

شناخت تاریخ و فرهنگ ایران به نمونه ورود به دنیایی است که جز عشق و افتخار و گاهی اندوه چیزی انتظار ما را نمی کشد ، شاید تاریخ ما در حافظه ژن های ما ذخیره شده است تا بتوانیم با آن آگاهی به خود و فرا خود را گسترش دهیم .

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا