رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی
ایران در دوران معاصر

قیام سند باد

در زمان قیام ابومسلم خراسانی بسیاری از ایرانیان هنوز اسلام نیاورده یا نوکیش بودند . اینان ابومسلم را امامی بر حق میدانستند و باور داشتند که وی یکی از موعود های وعده داده شده است. این ایرانیان مرگ وی را با ور نمیکرده و در انتظار بازگشتش بودند.

در سال ۱۳۷ مردی به نام سندباد یا سپهبد فیروز در خراسان قیام کرد. او که زرتشتی و ثروتمند بود ، پیش از قیام ابومسلم در اطراف نیشابور زندگی میکرد. در روایتی که در صحت آن تردید های بسیار است آمده که در پی اختلافات وی با امرای عرب آن منطقه ، اعراب پسر وی را کشتند و گوشت او را در غذایی به خورد سندباد دادند. میگویند پس از این واقعه همه موهای وی سپید شد. سند باد پس از این اتفاق به همراه برادرش در شبیخونی تمام اعراب نیشابور را کشت. چنین شد که سند باد کینه اعراب را به دل گرفت. و وقتی ابومسلم شورید ، به او پیوست. او به مقام سپه سالاری لشکر ابومسلم رسید و پس از کشته شدن ابومسلم ، ری، قزوین ، نیشابور و قومس را گرفت.در ری ، خزانه های ابومسلم را تحت اختیار خود درآورد و اموال را غارت کرده و زنان را به اسیری گرفت اما متعرض بازرگانان نشد . وی گفته بود میخواهد به سمت مکه رفته و کعبه را ویران کند.منصور عباسی شخصی را به نام جمهور بن مرار را با ده هزار سرباز به جنگ وی فرستاد. سند باد شکست خورده و عده زیادی از سربازانش کشته شدند. وی جهت کمک گرفتن از خورشید راهی طبرستان شد اما به گفته ابن اثیر در نیمه راه طبرستان به قومس کشته شد. قیام وی ۷۰ روز طول کشید.مسعودی او را یکی از خرمیان خراسان میداند که به خونخواهی ابومسلم شوریده و عده زیادی از اهالی جبال و طبرستان با وی همراه شدند.پیرامون قیام وی داستان های زیادی آمیخته با اغراق وجود دارد. میگویند سند باد و یارانش در زمان ابومسلم به صورت نیروهای چریکی به کمک سپاه وی می امدند.ایشان لباس های سیاه بر تن داشته و صورت های خود را میپوشانیدند . منابع قاتل وی را حاکم تطمیع شده طبرستان میدانند.همچنین در روایات آمده است که آثار جنگ سپاه وی با اعراب در نزدیکی ساوه تا سال ۳۰۰ هجری مشاهده میشده است…

تاریخ تحلیلی اسلام ، جعفر شهیدی
تاریخ ایران کمبریج از فروپاشی ساسانیان تا سلجوقیان، ریچارد فرای
مروج الذهب ، علی بن حسین مسعودی
تاریخ ایران از روزگار باستان تا انقراض قاجاریه ، محمد جواد مشکور

با سپاس از امیر آلبرت

سند باد

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

شمشاد امیری خراسانی

شناخت تاریخ و فرهنگ ایران به نمونه ورود به دنیایی است که جز عشق و افتخار و گاهی اندوه چیزی انتظار ما را نمی کشد ، شاید تاریخ ما در حافظه ژن های ما ذخیره شده است تا بتوانیم با آن آگاهی به خود و فرا خود را گسترش دهیم .

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا