Home آثار باستانی و ارزش های تاریخی هنر بافندگي دوره ساسانی

هنر بافندگي دوره ساسانی

طرحها وكيفيت بافته های دوره ساسانی باعث شهرت آنها در زمان خود شده بود.طرح بافته ها شامل طرحهاي هندسي،اشكال جانوران، پرندگان ،گل و گياهان بومي و موجودات اسطوره اي بوده كه هم پيش از اين دوره در آثار هنري استفاده ميشد و پس از آن نيز آنها را ميتوان در بافته هاي دوره اسلامي مشاهده نمود.در دوره ساساني اين صنعت پيشرفت قابل توجهي داشت .

از روي بافته هاي به دست آمده ميتوان نتيجه گرفت كه دستگاههاي اين دوره حداقل چهار گورد براي بافت جناغي و چهار گورد ديگر براي ايجاد طرح داشته اند.بافته هاي محوطه باستاني صداحيه وجود وجود دستگاههاي چند تاركش و چله كش را اثبات ميكند. عرض بافته هاي چيني در اين دوره ۵۰ سانتيمتر بود ولي ساسانيان ميتوانستند پارچه هاي با عرض ۸۵ سانتيمتر را ببافند. آنطور كه سنگ نگاره هاي ساساني مخصوصا تاق بستان نشان ميدهند، پارچه هاي آن زمان آنقدر مرغوب بوده اند كه در حين فعاليت چين نمي خورده اند و صاف مي ايستادند. تاق بستان ،نقاشي هاي ديواري محوطه افراسياب و سنگ نگاره ها مراجع معتبري براي بررسي طرحهاي لباسهاي ساساني هستند . تكه پاره هاي مختلفي هم از پارچه هاي ساساني در مناطق مختلف باستاني به دست آمده است .به گزارش منابع سرياني يكي از اسراي رومي به نام پوزي كه در بافندگي پارچه هاي ابريشمي مهارت داشت به دستور شاپور در بيشاپور مستقر شد و يك كارگاه ساخت پارچه راه انداخت و صنعت توليد ابريشم را به ايرانيان ياد داد.

01
نقش بازسازي قوچ
7
بازسازي نقش روي پارچه در دست دبيربد
563
نقش بازسازي قوچ
782
پارچه از سده ۸-۹ ميلادي با نقش خروس
محل نگهداري: موزه واتيكان
42542
پارچه از سده ۸-۹ ميلادي با نقش شيران متقابل
محل نگهداري: موزه واتيكان
محل بافت: شرق ايران
رنگ: سبز،زرد،آبي،خاكستري و سفيد
414141

پارچه از سده ۸ ميلادي با نقش خروس
رنگ: زمينه قرمز – نقشها كرم ، قرمز ، سياه و سبز تيره
nljhl
پارچه ابريشمي از سده ۶-۷ ميلادي با نقش مرغابي هاي متقابل
محل نگهداري: موزه سين كيانگ
محل بافت: تركستان
رنگ: سرخ سفيد قهوه اي روشن
S_174
بازسازي لباس خسرو پرويز در حال تير اندازي
S_172
بازسازي نقش يك لباس از دوره ساساني
S_162
نقاشي ديواري افراسياب
نقش سيمرغ لباسهاي ورگومن و همراهان او
S_161
نقاشي ديواري افراسياب
نقش و رنگ لباسهاي ورگومن و همراهان او
S_148
خفتان با نقش سيمرغ-ابريشمي-سده ۹ ميلادي
محل نگهداري: موزه ارميتاژ
محل بافت: ايران
اين خفتان پيراهن بلندي به ارتفاع ۱۴۰ سانتيمتر است كه در قسمت بالا تنه يكدست و بدون برش است.در پايين تنه دو چاك دارد
S_130
پارچه ابريشمي از سده ۹-۱۰ ميلادي با نقش فيلهاي متقابل
رنگ: زرد، سبز، آبي و سفيد
محل بافت: شرق ايران
S_125
پارچه ابريشمي از سده ۸-۹ ميلادي با نقش شيران متقابل
محل نگهداري: موزه لورن در نانسي
محل بافت: شرق ايران
S_118
جل اسب با نقش اسب-پشم و كتان
محل نگهداري: موزه Abegg foundalio
سده ۶-۷ ميلادي
S_177
بازسازي لباس نوازنده چنگ تاق بستان
S_178
بازسازي لباس رقصنده قايق سوار تاق بستان
Untitled-1
بازسازي طرح لباس خسرو پرويز در صحنه خسرو سوار بر اسب

طرحها و نقوش لباسها و بافته هاي ساساني-محمد رضا رياضي

برگرفته شده از اطلس ایران

مشاهده محتوا بیشتر
ادامه مطلب شمشاد امیری خراسانی
بارگذاری بیشتر در آثار باستانی و ارزش های تاریخی
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوستداران تالش ( آستارا )

درود …………. سپاس از زحمات شما ….. بسیار عالی ……….. زنده باد ایران زمین ……

بهنام

سلام
ممنون از ساییتون
واقعا کارتون عالیه

ناظری

سلام. من در پایان نامه ام از وب سایت شما استفاده کردم. با تشکر از وب سایت خوب شما.

مرضیه معصومی

سلام مطالب و عکسها عالی هستن

همچنین ببینید

وصیت نامه کورش بزرگ + منبع

در متون تاریخی وصیت نامه ای از کوروش بزرگ نقل کرده اند که سرشار از مفاهیم بالای انسانی است…