Home آثار باستانی و ارزش های تاریخی نشانه شناسی اساطیری نقوش قالی ایرانی

نشانه شناسی اساطیری نقوش قالی ایرانی

طرح ماهی درهم (هراتی)

بنیاد طرح هراتی را در آیین مهر (میترائیسم) یافته اند.

درآیین مهر، میتره / میترا درون آب متولد شده است، به همین دلیل در آثار این آیین، مهر را به صورت کودکی بر روی نیلوفر آبی تصویر می کنند و دو ماهی یا دو دلفین مهر را از آب بیرون می آورند!!!
اساس طرح هراتی و گونه ای از ماهی در هم عبارت از دو ماهی و گل گردی (معمولآ هشت پر) در میان آن می باشد . بدیهی است در دوره اسلامی ماهی ها به برگ شباهت یافته اند چرا که در دوره اسلامی بر روی فرش و امثال آن نقش واقعی از بین برده اند.

تحول نقش ماهی در هم
تحول نقش ماهی در هم

نقش گل شاه عباسی (ختایی)

منزه بودن گل نیلوفر، سر بر آوردن از آب و باز شدن گل به هنگام طلوع خورشید از ویژگی هاییست که این گل را در اساطیر ایران و هند برجسته کرده .
که در نقش لوتوس نیز دیده می شود.
نماد خورشید ( گرد بودن و ۸ پر بودن)
نماد آناهیتا
جایگاه بودا

نقش گل شاه عباسی برگرفته از این گل است.

یکی از نقوش شاه عباسی

نقش بته جقه
نقش بته ریشه در نقش شعله ی آتش، سرو، میوه ی ترنج و … دارد. که همگی به اساطیر ایران و هند اشاره دارند.

نقش پته

 

انواع طرح های جنگلی و شکاری و باغی در قالی ها اشاره به باغ عدن و جهانبینی و نگرش شرقی باستانی، که دیدگاهی آن جهانی و مثالی داشته اند، دارد!!! 

 

منبع مبحث اسطوره در نقوش فرش

مجموعه مطالعات اسطوره شناسی بهاره کریمی
کتاب: نماد و نشانه شناسی در فرش ایران
نویسنده: محمد افروغ

مشاهده محتوا بیشتر
ادامه مطلب شمشاد امیری خراسانی
بارگذاری بیشتر در آثار باستانی و ارزش های تاریخی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

همچنین ببینید

ناسیونالیسم (ملی گرایی) ایرانی : تبارگرا یا دموکراتیک

 ناسیونالیسم ایرانی: تبارگرا یا دموکراتیک بخشی از سرمقاله فصلنامه پویه، شماره ۳ و ۴، بهار …