خانه کوروش بزرگ (کوروش شناسی) سخن پیامبر اسلام (ص) درباره ی شخصی به نام «ذوالقرنین»

سخن پیامبر اسلام (ص) درباره ی شخصی به نام «ذوالقرنین»

بسم الله الرّحمن الرّحیموَ یَسئَلُونَکَ عَن ذِی القَرنِین…

در سوره ی «کهف»، آیه ی 83 بیان می شود که از پیامبر اسلام (ص) درباره ی شخصی به نام «ذوالقرنین» پرسیده شد.”و از تو (ای پیامبر) سوال از ذوالقرنین می کنند، پاسخ ده که من به زودی حکایتی از او بر شما خواهم خواند.”و این آیه مقدمه ای بود بر این که خداوند پاسخ را بدین گونه بدهد…

ذوالقرنین

در این تصویر دوشاخ بر سر مجسمهٔ منسوب به کوروش بخوبی نمایان است.

همانطور که تصویر میبینید تصویر منسوب به کورش بزرگ دارای دو شاخ در بالای سر تصویر هست معنی ذوالقرین یعنی دارنده دو شاخ

 

بسم الله الرّحمن الرّحیموَ یَسئَلُونَکَ عَن ذِی القَرنِین.

در سوره ی «کهف»، آیه ی 83 بیان می شود که از پیامبر اسلام (ص) درباره ی شخصی به نام «ذوالقرنین» پرسیده شد: 

“و از تو (ای پیامبر) سوال از ذوالقرنین می کنند، پاسخ ده که من به زودی حکایتی از او بر شما خواهم خواند.”و این آیه مقدمه ای بود بر این که خداوند پاسخ را بدین گونه بدهد: ” ما او را در زمین تمکن و قدرت بخشیدیم و از هر چیزی رشته ای به دست او دادیم.

او هم رشته ای را پی گرفت. تا هنگامی که در حرکت و سیر خود به مغرب رسید، خورشید را که در دریای محیط، غروب می کرد چنین یافت که در چشمه ی آب تیره ای پنهان می شود؛ و آنجا قومی را یافت که چون کافر بودند به ذوالقرنین دستور دادیم که درباره ی این قوم یا قهر و عذاب (در صورتی که ایمان نیاورند) و یا لطف و رحمت (اگر ایمان آوردند) به جای آور. ذوالقرنین (خطاب به) آن قوم گفت: «ما هر کس از شما را که ظلم و ستم کرده به کیفر خواهیم رساند و سپس که (پس از مرگ) به سوی خداوند بازگردد، خدا او را به عذابی سخت کیفر خواهد داد. و اما هر کس به خداوند ایمان آورد و نیکوکردار باشد، نیکوترین اجر را خواهد یافت و ما هم امر را بر او آسان می گیریم.»

و باز وسیله و رشته ای را پی گرفت (سفرش را ادمه داد). هنگامی که به مشرق زمین رسید، آنجا دید که خورشید بر قومی می تابد که میان آنها و آفتاب مانعی قرار نداده ایم. همچنین بود، و البته ما از احوال او کاملاً باخبر بودیم. باز وسیله و رشته ای را پی گرفت (و به سمت شمال سفر را ادامه داد). تا چون رسید میان دو سد (دو کوه)؛ آنجا قومی را یافت که سخنی فهم نمی کردند (و سخت وحشی و زبان نفهم بودند). آنان گفتند: «ای ذوالقرنین، قومی به نام یأجوج و مأجوج در این سرزمین و پشت این کوه فساد (و خونریزی و وحشیگری) بسیار می کنند؛ آیا چنانچه ما خرج آن را بر عهده گیریم، سدی میان ما و آنها می بندی؟»

ذوالقرنین گفت: «تمکن و ثروتی که خداوند به من عطا فرموده (از هزینه کردن شما) بهتر است؛ شما (فقط) با قدرت بازویتان به من کمک کنید (هزینه را خودم بر عهده خواهم گرفت) تا سدی محکم برای شما بسازم (که مانع دستبرد آنها شود). برایم قطعات آهن بیاورید.» (آنگاه دستور داد که زمین را هنگام رسیدن به آب بکنند و از عمق زمین تا مساوی دو کوه از سنگ و آهن دیواری بسازند). زمانی که میان آن دو کوه را برابر ساخت، گفت: «در آتش بدمید» تا هنگامی که آهن را به سان آتش گداخت، گفت: «برایم مس گداخته آورید تا بر آن فرو ریزم».

از آن پس آن قوم نه هرگز توانستند به بالای آن سد برسند و نه هرگز بر شکستن آن سد و رخنه در آن توانایی یافتند.

ذوالقرنین گفت که این لطف و رحمتی از خدای من است و آنگاه که وعده ی خدای من فرا رسد .

 

(که روز قیامت و یا روز ظهور منجی بشریت است) آن سد را متلاشی و هموار با زمین گرداند و البته وعده ی خدای من محقق و راست است.” اول از همه این که خیلی از منابع تفسیرهای بسیار زیادی در این باره نوشتند، . پیش ازگفتن هر چیزی لازم به ذکر است که بقایای این سد هنوز در خاک گرجستان باقی است و معنای نام محلی که این سد در آن قرار گرفته، به زبان پارسی برابر با “کوروش” است.

در ضمن معنای کلمه ی “ذوالقرنین” در پارسی “شخص صاحب دو شاخ” است.اما با توجه به این که در این آیات…ذوالقرنین فردی است که توانسته جهان را تحت حکومت خود در بیاورد. پس ذوالقرنین می تواند یکی از این افراد باشد:١- کوروش بزرگ؛٢-داریوش بزرگ؛٣-اسکندر مقدونی.البته عده ای می گویند که یکی از پادشاهان یمن هم باید جزو لیست احتمالات اشاره به ذوالقرنین باشد، چون اول نامش “ذو” دارد! اما هیچ جای تاریخ به جهانگشایی پادشاهان عرب در پیش از اسلام اشاره ای نشده!برگردیم به لیست…!با توجه به این که داریوش بزرگ هنگامی به پادشاهی رسیده که خیلی از نواحی جهان را از پادشاهان قبل از خود به ارث برده و فقط مصر و چند کشور را خود او تحت سلطه درآورده، پس او را از لیست خارج می کنیم. پس فقط کوروش و اسکندر ماندند.

در آیات داریم که ذوالقرنین به نیکی با مردم رفتار می کرد و نیکوکردار بود. با توجه به منابع تاریخی خودمان که می دانیم اسکندر آنچنان هم نیکوکردار نبود! از آتش زدن تخت جمشید گرفته تا ویرانی ها و قتل و غارت های گسترده اش در سراسر جهان.اما درباره ی کوروش بزرگ؛ بهتر است نگاهی به استوانه ی نگاشته شده توسط او، معروف به کتیبه یا منشور حقوق بشر کوروش نگاه کنید که در آن شرح فتح بی خونریزی سرزمین های بابل (Babylon)، سومر (Sumer) و اکد (Akkad) آمده است.به علاوه سدی که در گرجستان واقع شده، و بسیاری دیگر دلالت بر اشاره ی این آیات به کوروش بزرگ دارد.همان طور که اول مطلب گفتم، ذوالقرنین یعنی صاحب دوشاخ. پس بهتر است خودتان را خسته نکرده و تصاویر زیر را که تندیس در تصاویر چند سال پیش در پارسه پیدا شد و مربوط به کوروش است را ببینید. اگر خوب به این تصاویر نگاه کنید، بر روی سر کوروش بزرگ، چیزی شبیه به دو شاخ می بینید.

اگر به خاطر داشته باشید قبلا هم گفته ام که کوروش بزرگ نخستین پادشاهی بود که توانسته بود دو سرزمین پادشاهی پارس ها و ماد ها را با صلح پایدار متحد کند. خود کوروش هم از این موضوع باخبر بود، و برای این افتخارش دستور داده بود که از دو طرف تاجی که برای او می سازند، دو شاخ به نشانه ی افتخار متحد ساختن این دو سرزمین وجود داشته باشد. پس ذوالقرنین مورد اشاره در قرآن، همان کوروش بزرگ است. اما حالا از چه افتخاراتی دیگر درباره ی کوروش بزرگ باخبر شدیم؟!کوروش…نخستین کسی که سدی بزرگ ساخت، نخستین کسی که آلیاژ ساخت، و نخستین های دیگر. دوباره آیات را بخوانید!


تفسیر آیه های قرآن درباره ذوالقرنین

ذوالقرنین در آیات83 تا 98سوره کهف آمده است. از این آیات چنین بر می آید که:

1- این لقب را گروهی می شناسند و از پیامبر پرسش می کنند. همانطور که می دانیم یهودیان در مدینه بودند و در تورات از کوروش نوشته شده است و احتمالا یهودیان از پیامبر اکرم (ص) درباره عقاب شرق یا کوروش سوال کرده بودند.

2- خداوند کشوری را به کف با کفایت او سپرده و وسایل فرمانروایی را برای او فراهم ساخته است.

3- کارهای عمده او عبارت است از سه جنگ بزرگ، نخست در غرب تا آنجا که به حد مغرب رسیده است و آنجا را که خورشید غروب می کند به چشم دیده است (کوروش در ابتدا سرزمینهای ماد و لیدی و بابل را تصرف کرد)، دوم در جنگ مشرق تا آنجا رسیده است که دیگر جز صحرایی خشک و بدون آبادی ندیده است و ساکنین آن نیز بدوی بوده اند (با لشکر کشی کوروش به مکران و سیستان و حدود و حوالی بلخ و باکتربا انطباق دارد و ظن قوی این است که کوروش در این سفر ، بلاد سند را هم فتح کرده است و ایرانیان سند را هند می نامیده اند و از این جهت در کتیبه داریوش، نام هند نیز در میان نامهای ممالک بیست و هشت گانه مفتوحه ذکر شده است). کار سوم که شاهکار اوست ساختن سد بر تنگه و دره ای سخت گذر بوده که از ورای آن تنگه، عده ای مرتبا به ساکنین این منطقه هجوم می آورده اند و آنان را غارت می کرده اند. ساکنین این منطقه قوم مزبور را یاجوج و ماجوج نامیده بودند که قومی وحشی و بدون تربیت و فرهنگ بوده اند.

از آیات قرآنی چنین بر می آید که یاجوج و ماجوج دو قبیله وحشی و خونخوار جنگجو و غارتگر بوده اند و در دوردست ترین نقاط شمال آسیا زندگی می کردند. بر پایه دگرگونی واژگان و دگرگیسی زبان می توان گمان برد كه یاجوج و ماجوج همان مغولیان بوده‏اند، چون این دو كلمه به زبان چینى منگوك و یا منچوك است، و معلوم مى‏شود كه دو كلمه مذكور به زبان عبرانى نقل شده و یاجوج و ماجوج خوانده شده است، و در ترجمه‏هائى كه به زبان یونانى براى این دو كلمه كرده‏اند گوك و ماگوك مى‏شود، و شباهت تامى كه میان ماگوك و منگوك هست حكم مى‏كند بر اینكه كلمه مزبور همان منگوك چینى است همچنان كه منگول و مغول نیز از آن مشتق و نظائر این تطورات در الفاظ آنقدر هست كه نمى‏توان شمرد. پس یاجوج و ماجوج مغول هستند و مغول امتى است كه در شمال شرقى آسیا زندگى مى‏كنند، و در اعصار قدیم امت بزرگى بودند كه مدتى به طرف چین حمله‏ور مى‏شدند و مدتى از طریق داریال قفقاز به سرزمین ارمنستان و شمال ایران و دیگر نواحى یورش می بردند، ولی پس از آنکه سد ساخته شد به سمت شمال اروپا حمله مى‏بردند. اروپائیان آنها را سیت مى‏گفتند.

——————————————————–

می دانیم که کوروش نخستین کسی است که سد ساخته است و از آهن به نحو انبوه استفاده کرده است و این سد در تنگه داریال در گرجستان امروزی قرار دارد. در آثار باستانی ارامنه این دیوار « بهاگ کورایی » به معنی « تنگه کوروش » نامیده می شود.

سد یاد شده نه تنها از سنگ و آجر بوده بلکه از آهن و پولاد نیز در آن به کار رفته است و چنان عظیم و سدید بود که از هجوم غارت کنندگان جلوگیری کامل می نمود.

در قرآن آمده است که ذوالقرنین سپس چنین دستور داد: قطعات بزرگ آهن براى من بیاورید. هنگامى كه قطعات آهن آماده شد، دستور چیدن آنها را به روى یكدیگر صادر كرد تا كاملا میان دو كوه را پوشاند. صدف در اینجا به معنى كناره كوه است و از این تعبیر روشن مى‏شود كه میان دو كناره كوه، شكافى بوده كه یاجوج و ماجوج از آن وارد مى‏شدند، ذو القرنین تصمیم داشت آن را پر كند. از این رو به آنها گفت مواد آتشزا(هیزم و مانند آن) بیاورید و آنرا در دو طرف این سد قرار دهید، و با وسائلى كه در اختیار دارید در آن آتش بدمید تا قطعات آهن را، سرخ و گداخته كرد. در حقیقت او مى‏خواست از این راه قطعات آهن را به یكدیگر پیوند دهد و سدی یكپارچه‏اى بسازد، و با این طرح عجیب، همان كارى را كه امروز بوسیله جوشكارى انجام مى‏دهند انجام داد، یعنى به قدرى حرارت به آهنها داده شد كه كمى نرم شدند و به هم جوش خوردند. سرانجام آخرین دستور را چنین صادر كردگفت: مس ذوب شده براى من بیاورید تا بروى این سد بریزم و به این ترتیب مجموعه آن سد آهنین را با لایه‏اى از مس پوشانید و آن را از نفوذ هوا و پوسیدن حفظ كرد.

4- پادشاهی عادل و رعیت نواز بوده و از خونریزی جلوگیری کرده و قوم مغلوب را آزار و کشتار نمی نموده است. وقتی که به قوم مغرب استیلا پیدا کرد مغلوبان گمان کردند که مثل سایر فاتحان مورد شکنجه و بیداد قرار خواهند گرفت. اما پادشاه چنین نکرد و گفت که نیکوکاران و رجال قوم از آسیب محفوظ خواهند بود و او کوشش خواهد کرد.

که به داد و دهش قلوب آنان را تسخیر کند. می دانیم که کوروش پس از استیلا بر ماد و لیدی و بابل و دیگر جاها نه تنها به مردمان مختلف کاری نداشت بلکه حتا به دین و آیین آنها هم احترام می گذاشت و با اینکه یکتاپرست و زرتشتی بود خدایان دیگر جاها از جمله مردوک خدای بابل را گرامی میداشت.

5- ذوالقرنین به مال و اندوخته ی دنیایی نیاز نداشت و حریص نبود و حتی زمانی که ستم دیدگان خواستند برای ساخت سد پولی فراهم و جمع کنند، از گرفتن آن ابا کرد و گفت خداوند مرا از مال و اندوخته شما بی نیاز ساخته است، فقط به نیروی بازوی خویش مرا همراهی کنید تا سدی آهنین در برابر دشمن بنا کنیم. کوروش در همه جا از خود سخاوت نشان داد. به طور مثال از خزانه ی ایران هزینه ی دستور ساختن معبد اورشلیم برای یهودیان را داد و معبدهایی که نبوکدنصر خراب کرده بود دوباره آباد ساخت.

—————————–

دلیل دیگری که می شود به آن استناد کرد عقیده ی قوم یهود است. کتابهای دینی یهود تصریح می کند که کوروش فرستاده خداوند و مسیح اوست که برای دادگستری و فراهم آوردن خشنودی خود، او را برگزیده است. همه می دانیم که یهودیان در تاریخ خود به ندرت از فردی غیر یهود تعریف کرده اند پس اگر کوروش یکتاپرست و دادگستر نبود هیچوقت از ایشان تعریف نمی کردند.

برخی با غرض یا به اشتباه اسکندر گجستک  را ذوالقرنین می دانند لیكن‌ این‌ معنی‌ با لسان‌ قرآن‌ سازش‌ ندارد. چون‌ نخست قرآن‌ میگوید ذوالقرنین‌ مؤمن‌ به‌ خدا و روز قیامت‌ بوده‌ است‌ و دین‌ او دین‌ توحید بوده‌ است‌؛ ولی‌ ما می دانیم‌ كه‌ اسكندر مشرك‌ بوده‌ همچنان که قربانی کردنش برای سیاره مشتری خود شاهد آن است و یونانیان و مقدونیان ایزدان بسیاری داشتند که در تاریخ ثبت است

دوم قرآن‌ ذوالقرنین‌ را مرد صالح‌ از عباد خدا و صاحب‌ عدل‌ و داد‌ می ‌شمارد که تاریخ‌ برای‌ اسكندر خلاف‌ آن را بیان‌ میكند. اسکندر سفاک و عیاش بوده است ( چنانچه در ماجرای آتش زدن تخت جمشید معروف است .( و سوم اینکه در هیچیك‌ از تواریخ‌ نیامده‌ است‌ كه‌ اسكندر مقدونی‌ سد یأجوج‌ و مأجوج‌ را بنا كرده‌ باشد. چهارم مسیر لشکرکشی اسکندر از غرب به شرق بوده است و حال آنکه به تصریح قرآن شروع لشکر کشی ذوالقرنین به سمت غرب بوده است. ضمنا یادی از اسکندر مقدونی در عهد عتیق نیست. گروهی از پژوهشگران دلیل این را که مفسران نخستین اسکندر را ذوالقرنین نامیده اند ناشی از ناآگاهی آنان از تاریخ باستان ایران و وجود شخصیتی اشکانی به نام اسکندر در برابر الکساندر مقدونی می دانند که خوش رفتاری های فرد اخیر به حساب جهانگیر مقدونی نهاده شده است.

این موضوع می تواند مورد پژوهشی دقیق قرار گیرد. در پایان، سخنی که می توان بیان کرد دوتا از فروع دین ما یعنی تولی و تبری است که یعنی دوست داشتن دوستان خدا و دشمن داشتن دشمنان خدا. چون کوروش بزرگ دوست خدا و فردی بود که احکام الهی را در زمین جاری می کرد باید مورد احترام همگی ما باشد و مقامش را گرامی داریم. کوروش بزرگ نماد ملیت و هویتمان و هم نماد فردی نیک اندیش از نظر کتابهای آسمانی مانند تورات و قرآن است و هم نماد انسانی یکتاپرست و دادگستر در سراسر گیتی. مهرش افزون باد و ایرانش همیشه جاوید.

ذوالقرنین2

نظر و دیدگاه  مورخین سده‌های اسلامی- موافق بر ذوالقرنین بودن کورش بزرگ

ابوالفرج بن عبری در مختصر الدول: کورُش، ابوریحان در آثار الباقیه بنا بر مدارک غربی نیز او را کورُش می‌نامد. مسعودی در مروج الذهب وی را کورُش، ابو جعفر محمد بن جریر طبری در تاریخ الرسل و الملوک او را کیرُش می‌نامد و لقب سپهبد بابل را به وی می‌دهد.ابن اثیر در تاریخ کامل خود وی را کیرُش و حمزهٔ اصفهانی در تاریخ سنن ملوک الارض و الانبیاء وی را کوروش می‌نامد و در ادامه بیان می‌دارد که: کی اردشیر را همان می دانند که یهودیان گویند بهمن است و در اخبار آنان به کوروش تعبیر شده و ما می دانیم که حروف «واو» در برخی از گویش‌های مناطق ایران نیز (همچو لهجه‌های جنوبی) گاهی به یاء دگرگون می‌شود، چنانکه خون را خین و دور را دیر گویند، و به همین دلیل کوروش نیز در نوشته‌های کهن (کی رش، کی ارش) نگاشته شده که گونه‌های درست آن است…
———————————
پس از فتح بابل توسط ایشان(بیت المقدس) خانه خدائی را که توسط ابراهیم و پسرش بنیان گذاشته و سپس توسط سلیمان پسر داود ساخته شده بود توسط بخت النصر تخریب
کردیده بود بدستور کوروش دستور بازسازی آن شروع و در زمان داریوش به پیان رسید.
عزرا باب ۶ آیات ۱۴ و ۱۵
۱۴- و مشایخ یهود به بنانمودن مشغول شدند و برحسب نبوت حجی نبی و زکریا با این عدو کار را پیش بردند برحسب حکم خدای اسرائیل و فرمان کوروش و داریوش و ارتحشیستا پادشاهان فارس آن را بنا نموده به انجام رسانیدند.
۱۵- و این خانه در روز سوم ماه آذار در سال ششم داریوش پادشاه تمام شد.
———————————-
منابع برای عوامی که دسترسی به منابع بالا ندارند
تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، تفسیر سوره کهف، آیه های ۸۳ تا ۹۷، جلد ۱۳
تفسیر نمونه، مکارم شیرازی و جمعی از نویسندگان، رویه (صفحه) های ۳۳۸ و ۵۳۲ و ۵۵۱ و ۵۵۲، جلد ۱۲
کوروش بزرگ(ذوالقرنین)، ابوالکلام آزاد، ترجمه ی محمد ابراهیم باستانی پاریزی

————————————————-

ابوالکلام آزاد، دانشمند شهیر هندی و وزیر فرهنگ دولت نهروهم این نگاره را ذوالقرنین خوانده و بر پایه آن، کوروش را همان ذوالقرنین یاد شده در قرآن دانسته است.

در تورات در «سفر دانیال» (8-1) از بیچارگی و رهایی و پیشگویی در نجات یافتن یهودیان به وسیله قوچ (تشبیه به کلاه کوروش)، به ذوالقرنین اشاره شده است. این موضوع در «سفر یشعاه و سفر یرمیاه» هم آمده است. او در رویای دانیال پیغمبر به صورت قوچی که دارای دو شاخ است، درمی آید. شخصیت کوروش در عقاید یهود دارای مکان و منزلت مهمی است.

قرن (هم در عربی و هم در عبری)  معنای شاخ و هم گیسو را می دهد که در واقع کوروش کلاهی بر سرش بوده مانند سرو، همانطور که در نگاره می بینیم. نگاره مزبور درباره لقب کوروش کمک شایانی به ما می کند که همانا ذوالقرنین است. دو بال نگاره هم گویای همان تصویری است که در سفر یشعاه (عقاب شرق) بیان شده بود. با توجه به اینكه نام كوروش در كتیبه مفقود شده بالای آن ذكر گردیده گرایش بیشتر وجود داشته كه همان «ذوالقرنین» یعنی دارنده دو شاخ موجود در  قرآن است. در کتاب عزرا (3-1 و 1) گفته شده که تمام اسیرانی که بوسیله نبوکد نصر گرفتار شده بودند به سرزمین خود اورشلیم بازگشته و معبد خود را از نو بنا کردند و در جای دیگر کوروش را به عقاب شرق تشبیه کرده است: «من عقاب شرق را فراخواندم. من این مرد را که از سرزمین دور می آید و خشنودی مرا فراهم می کند فراخوانده ام» (11:46). خلاصه از نص اسفار یهود چنین بر می آید که تصویر کوروش، همان ذوالقرنین است.

——————————-

با سپاس از آقای محسن قاسمی شاد

 

بارگذاری بیشتر در کوروش بزرگ (کوروش شناسی)

دیدگاه بگذارید

290 نظر on "سخن پیامبر اسلام (ص) درباره ی شخصی به نام «ذوالقرنین»"

avatar
  مشترک شوید  
جدیدترین‌ها قدیمی ترین‌ها بیشترین رای
اطلاع از
سورنا
مهمان
خب از این چرت و پرت هایی که گذاشتین و سرمون رو گرم کردین ممنونیم .. اقای اندیشمند و فیلسوف مگه میشه ادم یه جوالدوز رو تو سواخ میخ جا کرد نه نمیشه گله ..اخه جا نمیشه ..چرا از بحث کوروش پرستی بیرون نمیاین باوا …اولا اینکه ذوالقرنین موحد بوده و بهش وحی میشده و همیشه از خدای یگانه و همراهی خداوند سخن میگفته ..درحالی که کوروش اصلا مشخص نیست چیو میپرستیده .تو همین متشور آزلدی که پرفسور داشتی حرف میزدی چنبار خدایان محلی و هدای بابل مردوک رو ستایش کرده ..حالا این هیچی ..دوما اینکه سدی که تو قفقاز… Read more »
Mohamad
مهمان

چه ذوالقرنین باشه چه نباشه ما کورش رو دوست داریم و کور شود هر آن کس که بزرگی ایران را نخواهد و دنبال تفرقه هست . اسم کورش گذشته از این حرفها باعث اتحاد ملی مردمه .کاری که مذهب نتونست بکنه و ما میبینیم که خیلی از ******* جدایی طلب شیعه هستند و نفرت عجیبی از اسم کورش که یکی از علل ملی گرایی هست دارند .چیزی که باعث پیشرفت این کشور میشه فقط و فقط اینه که کسانی راس کار بیایند که فکری جز ایران و فقط ایران نداشته باشند

یداله
مهمان

کوروش نماد تمدن ماست ریشه ماست نماد فرهنگ ایرانی است حکومت داری ایشان خیلی بهتره تو همه کتاب های تاریخ از ایشون به عنوان انسان مصلح یاد میشد برادران به تاریخ شک کنید تاریخ نقل میشه از افراد متفاوت بنابرین برای درک دقیق از کوروش بزرگ باید زیاد مطالعه کرد

محمد
مهمان

ای بابا ماایرانیا چسبیدیم به کورش و گذشته این گذشته کاری برای ما نمیکنه ادم خوبه که اصل خودش رو فراموش نمیکنه ولی لازمه زندگی امروزی این چیزها نیست به خودمون بیایم دارن مملکت رو غارت میکنن ما هم دنبال کورش و گذشته هستیم یعنی اینکه ذهن مارو در گیر این مسائل کردن

مهران تراختورچي
مهمان
نقش آشوري انسان با دو بال كه به كوروش منسوب كردين تا ادعا كنين كوروش ذوالقرنين بود .از این‌گونه تصاویر در بین النهرین و ایران فراوان وجود دارد و همه آن‌ها بسیار قدیمی‌تر از دوره موسوم به هخامنشی هستند. البته شاید باستان پرستان ایرانی بخواهند همه آن‌ها را ذوالقرنین و ذوالقرنین را نیز کوروش معرفی کنند، اما بدون شک با ادعاهای بی‌پایه و اساس نمی‌توان حقیقت و مجاز را درهم آمیخت. بدین ترتیب در ذوالقرنين خواندن كوروش یک جعل وحشتناک و یک دروغ پردازی بی اساس روی داده است. اگر كوروش آدم خيلي مهمي بود چرا نامي از آن در… Read more »
تراب ابوترابی
مهمان

طبق حدیثی طولانی از حضرت علی علیه السلام ذوالقرنین در سه مقطع زمانی زندگی می کرد که در اولین و دومین بار مردم بر سمت چپ و راست او زدند و مدتی بیهوش سپس دوباره به هوش آمد و در دفعه سوم خداوند به او قدرت زیاد بخشید و داستان قدرت او را نیز در قرآن آورد و در آخر نیز به طور کامل از دنیا رفت تفسیر قمی ج ۲ ص ۱۵
حال این مطلب را با ادعای خود منطبق کنید تا به پاسخ برسید

کی آرش
مهمان

پادشاهان «کیانی» و پیشدادی با آمیختگی با افسانه های قدیمی ایرانی بیان کننده ی تاریخ باستان هستند احتمالا در بخش شمالی کشور به شاه محلی « کیا» یا کئی» می گفته اند که حالا هم بسیاری از شهرهای شمالی مازندران و گیلان حتا در مناطق مرکزی کشور به این نام مانده اند کیاشهر، کیاسر، کیاکلا و سایر و به اسم افراد «کیه خوسرو وه» = کی خسرو » که فردوسی بکارش برده پیشوند شده است. او به منابعی دسترسی داشته که امروز نیست و ما امکاناتی در دست داریم که او نداشته است.

حسین
مهمان
با عرض سلام. چرا هر وقت بحث تاریخی میشه به دوره هخامنشی ربطش میدید جان خودتون ما این همه اشخاص بزرگ داری پس چرا از اون ها صحبتی نمیشه مثل شاه عباس صفوی یا امامقلی خان یاخیلی های دیگه من نمیخواهم بگم کورش خوبه یا بد بله دوران هخامنش کارهای انسانی خوبی کردن برای ما یه افتخار ولی چرا بعضی ها نژاد پرستانه حرف میزنند مگه جنگ جهانی دوم که 75میلیون آدم کشته شد سر یه حرکت نژاد پرستانه نبود کاری که شیطان کرد گفت من از آتش هستم پس برتر هستم چه تفاوتی بین شیطان و نژاد پرست هست… Read more »
john
مهمان
کوروش مورخان یونانی (هردوت و گزنفون) همان آفریدون فردوسی و ذوالقرنین قرآن است. آشورابانی‍پال تاریخی ضحاک شاهنامه و نمرود انجیل است که تخت او بیت المقدس بوده. چهار کس پادشاهی روی زمین را به دست آوردند که دو نفرشان مؤمن و دو نفرشان کافر بودند: اما دو نفر مؤمن سلیمان بن داود و ذوالقرنین (یکتاپرستان یهودی و زرتشتی) بودند و اما دو نفر کافر نمرود و بخت نصر بودند (شیطان پرست و صهیونیست) …» [۳] به نقل از حضرت علی (علیه السلام) اوّلین کسی که بعد از حضرت نوح(ع) سکه‌های دینار و درهم را ساخت، نمرود بن کنعان بود (شیطان… Read more »
محمد
مهمان

سلام

اگر ممکنه منبع سد ساختن کوروش از منابع متقدم مثل تاریخ هرودوت یا کتزیاس و گزنفون بدید من هر چی گشتم نتوانستم سد ساختن کوروش را در جایی پیدا کنم.
با تشکر

علیزاد
مهمان
جالبه اینجا عکس از تندیس کورش کبیر با کلاه‌خود دوشاخ نشان می‌دهید و یکی میاد میگه فلانی هم داشته( یعنی تندیس باستانی را با کلام خودش همتراز میدونه و هردو را دارای یک سندیت حساب میکنه!!!) یکی میاد میگه کورش کبیر را خونریز دانسته‌اند!! کدام تبهکاری هست که خود را مظلوم و مظلوم را ظالم ندونه؟ مگه در صدر اسلام پیامبر و حضرت علی را دشمنانشان به خوبی تعریف می‌کردند؟ یکی دیگه میاد با کشور ۱۵۰ ساله‌اش، طلبکار مفاخر ۷۰۰-۸۰۰ سال پیش دانشمندان ایرانی میشه. فکر نمیکنه ما امثال ابن سینا را در همین قرن هم داشته‌ایم: مثلا دکتر حسابی… Read more »
آرش
مهمان
سلام. ببینید ما هنوز تاریخ رو کامل نمی شناسیم، ببیند که چطور متون مختلف تاریخی هم از کوروش به نیکی یاد می کنن و از طرفی بسیار خونریز از وی یاد می کنن، اما کسی تا به حال به این فکر نکرده که این مسئله مربوط به 2500 سال پیش است، —- این شدت تناقض می تونه به این دلیل باشه که اصلاً ما یک کوروش در تاریخ نداریم! — کسی تا حالا به این توجه کرده؟ —- امکان اینکه فردی که قرآن آن را ذوالقرنین می نامد از سرزمین ایران باشد بسیار بالاست، چون دین یکتا پرستی در ایران… Read more »
كاظم
مهمان
دوستان عزيز ذوالقرنين دانستن كورش فقط يك نظريه هست كه عده اي طرفدار آن هستند، هم از علماي ديني و هم از غير معممين و مردم عادي، در برابر آن ديگراني هم افراد ديگري را ذوالقرنين مي دانند. اين هم كاملا طبيعي است كه افرادي با همين دلايل قانع شوند و برخي هم نشوند. مثلا خود من به علت ايراني بودنم دوست دارم كه يكي مثل كورش ذوالقرنين باشد ولي واقعيتش عنوز قانع نشدم و اين دلايل را كافي نمي دانم بخصوص كه دلايلي بر رد اين نظريه هم وجود دارد. در مجله مكتب اسلام در قبل از انقلاب مطلب… Read more »
سمیر
مهمان

سلام ببخشید اول هند و سند روز اول دو سرزمین نبوده است بلکه دو تا برادر بوده اند هند و سند بن توقیر بن یقطین حام بن نوح.دوم این شما نوشته ای اما حواله ننوشتی.سوم این هر شخص مشهور و معروف را به کشور خودتان نسبت می دهید.مثلا بو علی سینا و میر حامد حسین هندی را نسبت دادی به کشورخودتان. مشک خودش ببوید نا که عطار بگوید.آیا شما ها می پذیرید که شما ها اهل فلسطین ای یا یهودی هستم چون زبان عبری فقط اینها می گفتند.

پر پشت شدن ابرو با قرص ال دی
مهمان

بگویید این جمله در گوش باد
چو ایران نباشد تن من مباد

لباس عروس
مهمان

سلام
مقاله خوبی بود
سپاس

یک ایرانی
مهمان
دوستان تاریخ از دو بخش تشکیل شده,بخش اول حدس و گمان و بخش دوم تعصب.لازم هست عرض کنم در حالی که ما چنگیز خان رو ظالم و خونخوار میدونیم ولی در شرق از او بعنوان امپراطوری حکیم و توانا و قدرتمند و دادگر یاد میشه.و یا الکساندر در مقدونیه که در اروپا بعنوان شخصی حکیم و فیلسوف و پادشاهی مقتدر و نیرومند که از ارسطو فلسفه و حکمت آموخت و توانست دنیا را فتح کند یاد میشود و جالب اینکه کلاهخودی که بر سر میگذاشت دارای دو شاخ بود.ولی عرض کردم که بخشی از تاریخ حدس و گمان هست,همانطور که… Read more »
koros
مهمان

اگر منظور از قرنین دو شاخ روی کتیبه باشه شباهت داره به دوشاخی که برروی سر یکی از چهارخدای مصر باستان هست و چون یک کهن الگوست بیشتر به نظر میاد که زاده طرز فکری مصریان باشند.

صبا
مهمان

سلام
همه دوستانی که این مطلب را خواندند و نویسنده محترمی که مطلب را نوشتند دعوت می کنم به مطالعه کتاب ” ذوالقرنین ” نوشته آقای عبدالله مستحسن
مطالب خیلی جالبی داره .امیدوارم که این کتاب رو از دست ندید .
موفق باشید

کانال پیش عایق
مهمان

خیلی ممنون از سایتتون

مایکل
مهمان
احسنت بتو دوست عزیز حس جان عرب های حجاز هیچگاه علاقه ای به پادشههان ایرانی نداشته اند به دلیل ان که بار ها به علت پاره ای مراحمت های مرزی و دستبرد مورد تنبیه نبرو های امپراتوری ایران قرار می گرفته اند.بنابر این دلیلی منطقی تیست که تو کتاب عرب ها از کوروش نامی برده شود.پیروزی ان ها بر ایران . همین محمد( ز) فردی بود که صلیب مقدس را به اورشلیم برگرداند و اتشمده پارس را خاموش کرد. و بدین سان از او تعریف و تمجید میشود و ار شاه ایران با لقب فرعون یاد میشود. خوب بود درسته… Read more »
سایه
مهمان

سلام شما دارین به مذهب اسلام توهین میکنید اینجا بحث از دین نیست این فرقی ندارد که پیامبر بزرگوار اسلام از کدام سرزمین باشد ضرور هم نیست فقط ایرانی باشد و دیگرا همین ایران ایرانی نبود بر کشورها چون افغانستان تا یونان و مصر حکومت میگرد؟ ولی همین ایرانی نبود که توسط افغانها ترکها اعراب اسکندر هفتالیان بارها مورد تجاوز قرار گرفت پس علت نابودی تمدن ایران اسلام نیست خودمان هستیم

سعید.امیرخانی فراهانی
مهمان
سلام دوست عزیز.این که به هویت خودتان اهمیت میدهید و برایتان حائز اهمیت میباشد امریست فی النفسه مطلوب و بسیار ارزشمند. وامآ…از ادبیاتتان میتوانم حدس بزنم که شما احتمالا از هموطنان مسیحی ما هستید.این که شما به آقا رسول اکرم محمد(صلی الله علیه وآله)توهین کردید امر معقولی نیست وهمینطور در مورد حضرت عیسی مسیح (سلام الله علیه)گفتیدکه پسر خدا بوده این غلط است زیرا خود آن بزرگوار هیچ گاه نگفت من پسر خدا هستم و چنین ادعایی نداشتند بلکه وقتی ایشان به دنیا آمدند در نوزادی خطاب به کاهنان یهودی فرمود:من بنده خداوند و پیامبر او هستم که خداوند مرا… Read more »
میکائیل
مهمان
ای کاش فقط یک بار قرآن را درست میخواندید و متوجه می شدید که این همه نکات بی نظیر از عالم هستی توسط کسی که حتی سواد خواندن و نوشتن نداشت ممکن است؟شمایی که حضرت مسیح(ع) را فرزند خداوند میخوانید باید بدانید که دقیقا به دلیل همین اعتقاد شماست که خداوند بارها در قرآن ذکر کرده اند که من فرزندی ندارم و خود آن بزرگوار هم خود را پیامبر خداوند معرفی کرده نه پسر خداوند قوم تازی که وحشی بودند پس از اسلام پیشرفت علمی چشمگیری پیدا کردند که اروپاییان به آنها قبطه می خوردند هیچ گاه پیامبر اسلام و… Read more »
Cyarash
مهمان

پوشش کاران

حسن
مهمان
عرب های حجاز هیچگاه علاقه ای به پادشههان ایرانی نداشته اند به دلیل ان که بار ها به علت پاره ای مراحمت های مرزی و دستبرد مورد تنبیه نبرو های امپراتوری ایران قرار می گرفته اند. حتی عرب های ساکن میان رودان نیز از شاهان ایرانی زیاد راضی نبودند. بنابر این دلیلی منطقی تیست که تو کتاب عرب ها از کوروش نامی برده شود. موضوع بر میگردد به حمله هراکلیوس (هرقل) از امپراطوری بیزانس و پیروزی ان ها بر ایران . همین فرد بود که صلیب مقدس را به اورشلیم برگرداند و اتشمده پارس را خاموش کرد. و بدین سان… Read more »
محمد1234
مهمان

کوروش ذوالقرنین نیست اگه هم باشه اسلام و دین خدا را زیر پا گذاشته پس چرا دستور داد برادر با خواهر و مادر و….
ازدواج کنه مگه حرام نیست اصلا هم کوروش ذوالقرنین نیست

میکائیل
مهمان

دوست عزیز کمی بهتره که مطالعاتتو بیشتر کنی تا متوجه بشی که چه کسی ازدواج با محارم رو و به چه دلیلی آزاد کرد فقط یه اشاره ای بکنم که کمبوجیه ی دوم بخاطر هوس رانی خودش به علمای زرتشت به نوعی اجبار کرد که این رسم خلاف شرع رو وارد کنند و قبل از اون به هیچ وجه چنین کاری انجام نمیشد بهتره در مورد کمبوجیه ی دوم و دو خواهرش که به همسریش در اومدن تحقیق کنی

Adel
مهمان

کسی که نخواد قبول کنه خدا هم بیاد میگه نه کوروش دروغ
فرق هست بین کسی که راه رو عوضی میره با اونی که عوضی راه‌ میره حالا برای خودتون اراجیف ببافید‌مختونو پرکردن از چرت و پرت ها

خ-ق
مهمان
سلام دوستان این اراجیف چیه میگین مثل شما مثال همون یارو شد که بهش گفتن چن تا از آثار و ابنیه باستانی شهرتون رو معرفی کنید گفتش قبلا هیچی نبود ولی خدا به انقلاب اسلامی برکت وطول عمر بده بعد انقلاب چن تا رو شروع کردن به ساختن ولی هنوز کامل نشده بابا چه خبرتونه یه روز آقای کروش رو از آریاییها میدونین که از همون شمال آسیا که نوشتین وحشی بودن اومدن یه روز میگین قریش همون کروشه آخه مومن مسجد ندیده خدا شمال آسیا کجا و فارس کجاو عربستان وقریش کجاو…. راستی اگه مغولها شمال آسیا هستن آریاییهای… Read more »