رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی
ایران در دوران معاصر

اظهارات آيزنهاور درباره اهميت ايران و ابراز نگراني از احياء میلیتاریسم ايراني

ژنرال آيزنهاور
ژنرال آيزنهاور

ژنرال آيزنهاور ۲۹ نوامبر ۱۹۵۲در نخستين مصاحبه عمومي اش پس از انتخاب شدن به سمت رئیس جمهور آمریکا گفت: گمان نمي كنم منطقه اي مهمتر از ايران روي نقشه جغرافيايي جهان وجود داشته باشد؛ ايران؛ داراي نفت است و هم در چهار راه جهان واقع شده است [حايل ميان قدرت هاي مطرح].
آيزنهاور در این مصاحبه افزوده بود: اگر روزگاري ايران و شوروي با هم كنار آيند، كره زمين جاي امني براي غرب (كشورهاي عضو ناتو) نخواهد بود. همچنین نباید وضعیتی پیش آید که ایران به گذشته دور خود بازگردد و یک قدرت نظامی شود. وای به وقتی که میلیتاریسم ایرانی زنده شود؛ بروید تاریخ این کشوررا بخوانید تا متوجه حرف من بشوید. آيزنهاور نزدیک دو ماه بعد زمام امور آمريكا را به دست گرفت. در دو دهه جاری (قرن ۲۱) مفسران غرب بارها از توجه ایران به نیروهای مسلح خود یادکرده و گفته اند که احتمال میلیتریزه شدن وجود دارد.

چرچيل نخست وزیر وقت انگلستان از اين مصاحبه آيزنهاور استفاده كرد، به واشنگتن رفت و به استناد اين اظهار ايزنهاور آنقدر به گوش او خواند تا پذيرفت كه در براندازي حکومت دكتر مصدق كمك كند و چند ماه بعد ماجراي ۲۸ امُرداد روي داد. چرچيل به آيزنهاور گفته بود كه اگر حكومت مصدق يك سال ديگر دوام يابد، پيش بيني او (كنار آمدن ايران و شوروي) عملي خواهد شد.

تالیف : نوشيروان کيهاني زاده ، پیوند تارنگار

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

شمشاد امیری خراسانی

شناخت تاریخ و فرهنگ ایران به نمونه ورود به دنیایی است که جز عشق و افتخار و گاهی اندوه چیزی انتظار ما را نمی کشد ، شاید تاریخ ما در حافظه ژن های ما ذخیره شده است تا بتوانیم با آن آگاهی به خود و فرا خود را گسترش دهیم .

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

9 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شایان

بنده هم تمام سخن‌رانی‌ها، نشست‌های خبری، و … مربوط به آیزنهاور رو که کلمه‌ی «Iran» توش بود نگاه کردم، ولی چنین اظهاراتی یا حتی نزدیک به اونها رو هم پیدا نکردم. وبگاه presidency.ucsb.edu منبع کاملی برای این قبیل اسناد محسوب می‌شه.

mahdi

به شخصه من هم منبع معتبری پیدا نکردم بعد دیدن ویدیو ها اما مشابه این گفته بعید نیست و احتمالا منبع شایعه کمی موثقه چون ایزنهاور یک ژنرال نظامی بوده که دست بسیار واضحی طبق تمام اسناد رسمی در سایتهایی که دوست عزیزمون اینجا مطرح کردن در کودتای ایران و سایر وقایع نظامی ایران بازی کرده .همچنین گفته هایی از اهمیت نفت ایران هم دیدم گرچه مستقیما این دیالوگ را ندیدم بعید نیست هم گفته باشد ولی انچنان عمومی نشده باشد

فرید

سلام . بنده هم تمام سایتهای مربوط به نطق ها و برنامه های ایزنهاور در سال ۱۹۵۵ را بررسیزکردم ولی این مورد رو ندیدم. ممنون خواهم شد ارسال یا درج بفرمائید. ادرسهای مورد بررسی من بقرار ذیل است:
Dwight Eisenhower 1952 Acceptance Speechhttps://www.c-span.org/video/?153098-1/dwight-eisenhower-1952-acceptance-speech
https://www.c-span.org/video/?153080-1/eisenhower-campaign-commercial 
https://www.cia.gov/library/center-for-the-study-of-intelligence/kent-csi/vol38no5/pdf/v38i5a08p.pdf 
Eisenhower’s Military-Industry Complex Warning, 50 Years Later : NPR
https://www.npr.org/2011/01/17/132942244/ikes-warning-of-military-expansion-50-years-later

https://www.presidency.ucsb.edu/documents/the-presidents-news-conference-351
https://en.wikipedia.org/wiki/Eisenhower%27s_farewell_address
و حتی سایت نوشیروان کیهان زاده را. حتی برای ایشان ایمیل هم کردم منتظر پاسخ هستم.
http://www.iranianshistoryonthisday.com/farsi.asp?GD=29&GM=11#5835

فرید
راحیل

در مصاحبه ها جستجو کنید نه سخنرانی ها. ابتدا میگه اگر شوروی و ایران باهم متحد شوند زمین برای غربیها امن نیست و در ادامه از احیای قدرت نظامی ایران احساس خطر میکنن

VivaIran51

سلام مجدد.مقصودم منابع خارجی بود….هر چه گشتم نیافتم.شما اگر منبع خارجی می شناسید لطف کنید بدهید.میدانید که فضای مجازی سرشار از اطلاعاتی است که در عین اینکه میتواند آگاهی ببخش باشد به همان میزان ممکن است باعث گمراهی نیز بشود.هر چیزی را نمیشود باور کرد و پذیرفت.روزانه جملات زیادی را به اشخاص گوناگون نسبت میدهند که بیش از نیمی از آنان خلاف واقع هستند.بعضی روایات مثل همین گفته ی آیزنهاور در صورت درستی اهمیت تاریخی دارند.پس باید صحت آن را بررسی کرد.ممنون

VivaIran51

سلام.اگر سندی معتبر برای این گفته دارید ارائه بفرمایید.

دکمه بازگشت به بالا