خانه دکتر سید‌جواد طباطبایی ابن‌سینا – حکمت مشرقی

ابن‌سینا – حکمت مشرقی

دلیل سهروردی در توضیح این‌که ابن‌سینا را توانِ آن نبود تا طرحِ «حکمت مشرقی» را به انجام رساند، این است که او از «اصل مشرقی» که مؤید درستی عنوان «مشرقی» است، آگاهی نداشت. ابن‌سینا این اصل را که نزد حکمای خسروانی ظاهر شده بود و آن همان حکمت الهی است، نمی‌شناخت.

شیخ ما می‌نویسد:
«در ایران باستان امتی بودند که به حق راهنمایی می‌کردند و قائل به حق بودند. اینان حکمای فاضلی بودند که نباید آنان را با مجوسان اشتباه کرد. من حکمت شریفه‌ی نوریه‌ی آنان را که ذوق افلاطونی و اسلاف او نیز بر آن گواهی دارد، در کتاب حکمت‌الاشراق زنده کردم و کسی در این امر بر من پیشی نگرفته است.»…

ابوالقاسم کازرونی می‌نویسد:
«چنان‌که فارابی مجدِّد فلسفه‌ی مشایی بود و ازین‌رو معلم ثانی خوانده‌شد، سهروردی نیز در کتاب‌ها و رساله‌های پرشمار خود حکمت اشراقیان را احیاء کرد.»

تاریخ فلسفه اسلامی (هانری کربن)
صص۲۶۳-۲۶۴
ترجمه: دکتر جواد طباطبایی

مشاهده محتوا بیشتر

1
دیدگاه بگذارید

avatar
1 موضوع دیدگاه
0 موضوع پاسخ
0 Seguidores
 
بیشترین پاسخ واکنش نشان داد
پرطرفدارترین نظر
1 نویسنده دیدگاه
ابراهيمي نویسندگان نظرات اخیر
  اشتراک  
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
به من اطلاع بده
ابراهيمي
مهمان
ابراهيمي

با سلام
در مورد نقد فلسفه اشراق «حكمت اشراق» يا «حكمت مشرقي» يا «حكمت خسرواني» و نقد ديدگاه كربن، بهتر است به مقاله اي كه آقاي حسن انصاري در سايت بررسي هاي تاريخي قرار داده اند رجوع شود.
با تشكر

همچنین ببینید

فایل سخنرانی «سیدجواد طباطبایی» در روز بزرگداشت سعدی

فایل سخنرانی «سیدجواد طباطبایی» در روز بزرگداشت سعدی تاریخ ۱م اردیبهشت ۹۵ شیراز ۱۱ MB طول:…