خانه دکتر سید‌جواد طباطبایی ابن‌سینا – حکمت مشرقی

ابن‌سینا – حکمت مشرقی

دلیل سهروردی در توضیح این‌که ابن‌سینا را توانِ آن نبود تا طرحِ «حکمت مشرقی» را به انجام رساند، این است که او از «اصل مشرقی» که مؤید درستی عنوان «مشرقی» است، آگاهی نداشت. ابن‌سینا این اصل را که نزد حکمای خسروانی ظاهر شده بود و آن همان حکمت الهی است، نمی‌شناخت.

شیخ ما می‌نویسد:
«در ایران باستان امتی بودند که به حق راهنمایی می‌کردند و قائل به حق بودند. اینان حکمای فاضلی بودند که نباید آنان را با مجوسان اشتباه کرد. من حکمت شریفه‌ی نوریه‌ی آنان را که ذوق افلاطونی و اسلاف او نیز بر آن گواهی دارد، در کتاب حکمت‌الاشراق زنده کردم و کسی در این امر بر من پیشی نگرفته است.»…

ابوالقاسم کازرونی می‌نویسد:
«چنان‌که فارابی مجدِّد فلسفه‌ی مشایی بود و ازین‌رو معلم ثانی خوانده‌شد، سهروردی نیز در کتاب‌ها و رساله‌های پرشمار خود حکمت اشراقیان را احیاء کرد.»

تاریخ فلسفه اسلامی (هانری کربن)
صص۲۶۳-۲۶۴
ترجمه: دکتر جواد طباطبایی

بارگذاری بیشتر در دکتر سید‌جواد طباطبایی

1
دیدگاه بگذارید

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
ابراهيمي Recent comment authors
  Subscribe  
Notify of
ابراهيمي
Guest
ابراهيمي

با سلام
در مورد نقد فلسفه اشراق «حكمت اشراق» يا «حكمت مشرقي» يا «حكمت خسرواني» و نقد ديدگاه كربن، بهتر است به مقاله اي كه آقاي حسن انصاري در سايت بررسي هاي تاريخي قرار داده اند رجوع شود.
با تشكر