Rokhshai, the first assistant of Iranian artificial intelligence Rokhshai, the first assistant of Iranian artificial intelligence
Iran in the contemporary era

Rudaki's advice to the world

رودکی
رودکی

 

این سخنان رودکی سمرقندی بسیار شیوا و شیرین است و خود راه و شیوه ای است برای مردمانی که می خواهند زندگی شادی داشته باشند. فرهنگ ایران همواره جهانیان را به شاد زیستن و آزاد زندگی کردن فرا می خواند.

از گفتار همه ی سخن سرایان ایرانی می توان به این برآیند دلپذیر دست یافت.اگر به ژرفی به این دو بیت بنگریم خواهیم دید که خود دفتریست آموزنده برای شاد بودن و شاد زیستن.

فرمان فرهنگ ایران:

پند رودکی سمرقندی به جهانیان

با داده قناعت كن و با داد بزي در بند تكلف مشو و آزاد بزي

در به ز خودي نظر مكن غصه مخور در كم زخودي نظر كن و شاد بزی

 

و دست از آز برکشیم. زندگانی خود را صرف گردآوری مال و ثروت نکنیم. درخت زندگی خود را با داد و انصاف آبیاری کنیم.

در این چند روزی که میهمان این جهانیم برای خود دردسر و گرفتاری و تکلیف های گوناگون درست نکنیم و آزادانه و با اندیشه ای آزاد و بدون دغدغه های فکری و روزمرگی زندگی کنیم.آنچه را که داریم قدرش را بدانیم .و در زندگی بدنبال چشم و همچشمی با دیگران نباشیم و به این بیندیشیم که در این جهان مردمانی هستند که همین نعمت هایی که ما اکنون در اختیار داریم را ندارند و خداوند را برای آنچه که به ما داده سپاس گوییم و شاد باشیم.

Source : مهر میهن

Rokhshai, the first assistant of Iranian artificial intelligence Rokhshai, the first assistant of Iranian artificial intelligence

Shamshad Amiri Khorasani

Knowing the history and culture of Iran is like entering a world where nothing awaits us except love and honor and sometimes sadness, maybe our history is stored in the memory of our genes so that we can use it to expand self-awareness and self-awareness. .

Related Articles

Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Back to top button