Rokhshai, the first assistant of Iranian artificial intelligence Rokhshai, the first assistant of Iranian artificial intelligence
Ancient PersiaAchaemenid rule

Ancient Iranian literature

Ancient Iranian literature
Ancient Iranian literature

هرودوت مورخ یونانی که در قرن پنجم پیش از میلاد می زیسته و با چند تن از پادشاهان هخامنشی معاصر بوده است می نویسد که ایرانیان به فرزندان خود از پنج سالگی تا بیست سالگی تنها سه چیز می آموختند: سواری و تیر اندازی و راستگویی.

همین مورخ می گوید ایرانیان دروغگویی را بدترین عیب ها می دانند و حتی از قرض خواستن خوداری می کنند، زیرا مقروض ممکن است مجبور به دروغ گفتن شود.

باز به گفته همین مورخ ایرانیان از آب دهان افکندن و قضای حاجت در معابر و در حضور دیگران خودداری می کردند و حتی در آب روان دست و رو نمی شستند و آب را به کثافت نمی آلودند.

ایرانیان از قدیم جوانان را از کودکی به ورزش و دویدن و تحمل سرما و گرما و به کار بردن اسلحه ی گونان و سواری و ارابه رانی عادت می دادند و بزرگترین صفات ایشان رشادت و مردانگی و شجاعت بود.

گزنفون می نویسد که ایرانیان اطفال را در دادگاه حاضر می کردند تا دادرسی را به چشم ببینند و به اصول عدالت و دادگستری آشنا شوند، همچنین خاصیت گیاه ها را به جوانان می آموختند تا از آنچه مفید است استفاده کنند و از آنچه زیان آور است بپرهیزند.

از دیگر صفات پسندیده ی ایرانیان نیز این بود که همسایگان خود محترم می داشتند. به کسسانی که در راه حفظ مملکت خدماتی کرده بودند پاداش بزرگ می دادند. از گرفتن رشوه و دزدی و تصرف مال غیر خودداری می کردند. از شکم پرستی و پرخوارگی پرهیز داشتند. هنگام راه رفتن چیزی نمی خوردند. شکار را از جهت اینکه ورزش بود دوست می داشتند.

وقتی شرایط حالمان را با قرن ها پیش مقایسه می کنیم، می بینیم که ما پس از قرن ها، قرن ها از گذشته مان هم عقب افتاده ایم. ما به سرعت در حال عقب گردیم.

Source:History of Herodotus

Rokhshai, the first assistant of Iranian artificial intelligence Rokhshai, the first assistant of Iranian artificial intelligence

Shamshad Amiri Khorasani

Knowing the history and culture of Iran is like entering a world where nothing awaits us except love and honor and sometimes sadness, maybe our history is stored in the memory of our genes so that we can use it to expand self-awareness and self-awareness. .

Related Articles

Subscribe
Notify of
guest

8 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Leila

درود…………..به امید روزی که تمام ایین ها وفرهنگ نیاکان و ایرانمون رو در جای جای سرزمینمون ببینیم. که امیدوارم اون روزها نزدیک باشه…………اینده روشن خواهد بود ………………و ایران مهد تمدن هاست»نپسندند ویرانش…….Good luck

مهراریا

نظامی خوش سرود آن پیر کامل زمین باشد تن و ایران ما دل

ooooooooooo

ممنون خیلی لذت

ecco

درود. خواهش میکنم دوست من. Good luck

Golmakan

متشکرم بابت این مطالب ارزشمند
اما افسوس و صد افسوس که خیلی از فرهنگ ها رو به باد فراموشی سپردیم

ecco

درود دوست من. انگار ما داریم عقب میریم تا به جلو متاسفانه دست من و شما هم نیست افسوس

Ashkan

ممنووووونم بابت این متن . ایران از زمانی کهه فرهنگ جدید قالب شد رو به سقوطه . میشه با آگاه سازی ازین مسیر برگشت (اگه تعصب یه عده نباشه )

ecco

درود. قابل شمارو نداره. بله متاسفانه تعصب بعضی ها ما رو به اینجا کشونده و فقط هم مختص این صده نیست.پاینده باشید.

Back to top button