رخشاي ، المساعد الأول للذكاء الاصطناعي الإيراني رخشاي ، المساعد الأول للذكاء الاصطناعي الإيراني
بلاد فارس القديمةنظف زرادشت

زرادشت الكبير

زرادشت الكبير
زرادشت الكبير

"زرادشت" هي واحدة من أعظم الأساطير في تاريخ العالم. فرزانه ای که از یک سو فرهنگ

« ودایی » و « اوستایی » را فراز بخشید و از سوی دیگر ، دانشمندان یونانی در پیشگاهش شاگردوار ، زانو زدند.

نطاق آرائه في التاريخ مثقفين مثل :

« فردوسی بی همتا » و « حافظ » و « سهروردی » را در بر گرفت.

از « فیساغورس » و « افلاتون » تا « هگل » و « نیچه » ستایشگر او بودند.

مایه ی ننگ و دریغ است که به جای « زرتشت » ، از « ارستو » که طرفدار « برده داری » بود ،

به عنوان « معلم اول »!! إنهم يتذكرون.

در این جستار ، دیدگاه چند تن از پژوهشگران جهان را درباره ی این استوره ی تاریخی ایران و جهان ــــ « زرتشت بزرگ » ــــ می نگریم:

—————————————————————————————
« محمد علی جمالزاده » در خاطرات خود می نویسد :
{ برای سخنرانی به دارالعلم « گوتینگن » ( در آلمان ) رفته بودیم. روزی به همسر استاد

محترم : « هیلتس » گفتم :
< شوهر شما هنوز جوان است. چرا باید این همه علیل و شکسته باشد؟ >

نگاهش را در نگاه من دوخت و گفت :
< تقصیر با زرتشت خودتان است! >

و مقصودش این بود که شوهرش از بس درباره ی « زرتشت » ، چیز خوانده و نوشته بود ،

علیل و ناتوان گردیده است. }

[ زمان و زندگی استاد پورداوود ▬ علی اصغر مصطفوی ▬ صفحه ی 352 ]

■ « ریچارد فرای » :
{ یک تفاوت که میان « گاتها » و « ریگ ودا » ( کتاب باستانی هندیان )

دیده می شود ، همانا رابطه ی ستایشگر ( زرادشت )

و خداست. لحن دوستانه ی « گاتها » خواننده را به

شگفت وا می داردآغاز روایات حماسی در ایران

شاید مصادف باشد با ظهور زرتشت که در پیشرفت

بعدی داستان های حماسی بی شک اثر کرده است.

اگر زرتشت پیدا نشده بود ، حماسه در ایران به همان

سرنوشتی دچار می شد که در میان « هندیان » و

مردم « ژاپن » دچار آمده است. }
[ [ میراث باستانی ایران ▬ ریچارد فرای ▬ ترجمه ی
مسعود رجب نیا ▬ سال 1344 ▬صفحه ی 54 و 57 ]

■ « ذبیح بهروز » :
{ بنابر آنچه دوست و دشمن در شرق و غرب نوشته اند ، « زرتشت » مردی حکیم و ریاضیدان

و منجم و شاعر بوده و حتی در عصر مسلمانی هم در کتب علمی هرجا به نام « زرتشت »

برخورد می کنیم عنوان « حکیم » را در جلوی نام او می بینیم. مکتب مزدایی زرتشت که ادب

عارفانه یا مغانه ی فارسی ، سند متواتر(پی در پی) آن است از نظر مبدأ و مقصود آفرینش

و سرانجام ، با اعتقادات مذاهب مشهور و معروف چندان شباهت ندارد و برای کسانی

که عشق و سودای جویندگی ، آنها را به سوی اندیشه های ژرف ، دور از خودبینی و

خودخواهی نمی کشاند و به مقدرات در آفرینش ، از مرگ و رنج و ناکامی و گذشت زمان ،

خشنود نیستند ، قابل دریافت و گوارش نیست… }
[ قصه ی سکندر و دارا ▬ اصلان غفاری ▬ سال 1379 ▬ مقدمه ]

نوشتار های پیشنهادی ما :

تأثير الزرادشتية على أوروبا

رخشاي ، المساعد الأول للذكاء الاصطناعي الإيراني رخشاي ، المساعد الأول للذكاء الاصطناعي الإيراني

شمشاد أميري خراساني

إن معرفة تاريخ وثقافة إيران يشبه الدخول إلى عالم لا ينتظرنا فيه شيء سوى الحب والشرف وأحيانًا الحزن ، ربما يتم تخزين تاريخنا في ذاكرة جيناتنا حتى نتمكن من استخدامه لتوسيع الوعي الذاتي والوعي الذاتي . .

مقالات ذات صلة

نبّهني عن
زائر

3 تعليقات
الأحدث
الأقدم الأكثر تصويتًا
التقيمات المضمنة
عرض كل التعليقات
افعل لي

تحيات
احتیاج به راهنمای دارم ممنون میشم یاریم کنید
با لبنانی بحث بر پیغمبر بودن زرتشت پاک داشتیم ایشان انکار میکردنند قرار بر این شد من با سند قاطع ثابت کنم زرتشت پیغمبر بوده
شكرا

ثري

با درود خدمت شما. در اوستا بار ها آمده که زرتشت با اهورامزدا همپرسگی میکند. تنها پیامبران می توانند با اهورامزدا ارتباط داشته باشند بنابراین زرتشت پیامبر است

زر الذهاب إلى الأعلى