رخشاي ، المساعد الأول للذكاء الاصطناعي الإيراني رخشاي ، المساعد الأول للذكاء الاصطناعي الإيراني
حكم الأخمينية

تاريخ (إذا فقدت اليد ، فلنقاتل بالأسنان)

هناك قطعة أدبية قديمة في الأدب الفارسي : “إذا فقدت اليد ، فلنقاتل بالأسنان.”
این قطعه ادبی ریشه ای بس کهن دارد و مربوط میشود به عهد هخامنشیان و دلاوری سردار نامی ایران آریوبرزن که نسل به نسل پس از هخامنشیان در دل ایرانیان غیور نقل شده و امروزه نیز جایگاه خود را در ادب پارسی دارد.
جریان این بند از آن قرار است که: پس از حمله اسکندر وقتی در منطقه دربند پارس جنگ میان سپاه اسکندر و سپاه آریوبرزن درگرفت پس از تنش زیاد و دلاوری آریوبرزن عرصه بر این سردار تنگ گشته و یک دست وی در نبرد قطع میشود که وی شمشیر را به دست دیگرش گرفته و به نبرد ادامه میدهد و پس از چندی دشمن دست دیگر آریوبرزن را قطع کرده و شمشیر از این سردار دلاور جدا میشود، اما آریوبرزن برای اینکه تسلیم نشده و روحیه سربازان را بالا ببرد به زمین خم شده و شمشیرش را به دندانش گرفته و دوباره به سمت سربازان مقدونی یورش برد و جان خویش را برای ایران نهاده و نام خویش را تا ابد جاویدان میکند.

این داستان نسل به نسل تا به امروز میان ایرانیان زنده و پاس داشته شده است.

(مصدر: تاریخچه پرچم ایران، بخش درفش هخامنشیان)

رخشاي ، المساعد الأول للذكاء الاصطناعي الإيراني رخشاي ، المساعد الأول للذكاء الاصطناعي الإيراني

شمشاد أميري خراساني

إن معرفة تاريخ وثقافة إيران يشبه الدخول إلى عالم لا ينتظرنا فيه شيء سوى الحب والشرف وأحيانًا الحزن ، ربما يتم تخزين تاريخنا في ذاكرة جيناتنا حتى نتمكن من استخدامه لتوسيع الوعي الذاتي والوعي الذاتي . .

مقالات ذات صلة

نبّهني عن
زائر

1 تعليقات -
الأحدث
الأقدم الأكثر تصويتًا
التقيمات المضمنة
عرض كل التعليقات
سعید

درود بر آریوبرزن
درود بر پیروز نهاوندیان
درود بر رستم فرخزاد
و درود بر تمام سربازانی که جانشان را در راه ایران داده اند،از قبل از هخامنشیان گرفته تا شهدای هشت سال دفاع مقدس و درود ویژه بر شهدای قادسیه که به نظر من مظلوم ترین سربازان ایران زمین هستند.

زر الذهاب إلى الأعلى