رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی
ایران باستانبانوان افتخار آفرین ایران زمینکوروش بزرگ (کوروش شناسی)

کاساندان، یگانه همسر کوروش بزرگ

کاساندان، یگانه همسر کوروش بزرگ
کاساندان، یگانه همسر کوروش بزرگ

(شهبانو کاساندان) دختر فرناسپه از شاهدختان خاندان هخامنشی بود. وی از اصالت ایرانی برخوردار بوده و همسر، همراه و همفکر همیشگی بزرگ مردی به نام کوروش بود.

 

کوروش بزرگ در طول زندگی خود فقط یک زن اختیار کرد و او کاساندان نام داشت. کاساندان قبل از کورش درگذشت و بعد از او کورش در اندوهی فراوان ماند و برای همیشه و به احترام همسرش تنهایی را برگزید.

کوروش کاساندان را بسیار دوست می داشت. هنگام مرگ کاساندان در بابل ۶ روز عزای عمومی اعلام شد.

مقبره شهبانو کاساندان در پاسارگاد در کنار آرامگاه کوروش بزرگ می‌باشد.

پس از کورش بزرگ او نخستین شخصیت قدرتمند کشور بزرگ ایران بود. کاساندان ملکه ۲۸ کشور آسیائی بود که کورش بزرگ بر آنها پادشاهی می کرده است.

مورخین یونانی و گزنفون از وی با نیکی و بزرگ منشی یاد می کرده اند.

کاساندان ملکه ایران ۵ فرزند داشت

منابع به در خواست بازدید کنندگان اضافه شد

منابع:

  • داندامایف، محمد ع. تاریخ سیاسی هخامنشیان. ترجمهٔ فرید جواهر کلام. تهران: نشر و پژوهش فرزان روز، ۱۳۸۹. شابک ‎۹۷۸-۹۶۴-۳۲۱-۳۱۰-۷.
  • داندامایف، محمد. ایران در دوران نخستین پادشاهان هخامنشی. ترجمهٔ روحی ارباب. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۸۶. شابک ‎۹۷۸-۹۶۴-۴۴۵-۳۳۴-۲.
  • داندامایف، محمد ا. ایرانیان در بابل هخامنشی. ترجمهٔ محمود جعفری دهقی. تهران: انتشارات ققنوس، ۱۳۹۱. شابک ‎۹۷۸-۹۶۴-۳۱۱-۹۸۲-۹.

نسخه انگلیسی همین کتاب

Dandamayev, Muhammad. “CASSANDANE”. In Encyclopædia Iranica. vol. ۵. ۱nd ed. New York: Bibliotheca Persica Press, 1992. 62. Retrieved ۲۰۱۲-۰۸-۰۹.

Dandamayev, Muhammad A. “CYRUS iii. Cyrus II The Great”. In Encyclopædia Iranica. vol. ۶. New York: Bibliotheca Persica Press, 1993a. 516-521. Retrieved ۲۰۱۲-۰۴-۲۵.

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

شمشاد امیری خراسانی

شناخت تاریخ و فرهنگ ایران به نمونه ورود به دنیایی است که جز عشق و افتخار و گاهی اندوه چیزی انتظار ما را نمی کشد ، شاید تاریخ ما در حافظه ژن های ما ذخیره شده است تا بتوانیم با آن آگاهی به خود و فرا خود را گسترش دهیم .

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

9 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حامد

کنت کورث مورخ رومی از حرمسرای کوروش بزرگ یاد می کند و می نویسد : « در دنبال قشون شاه تمام زنان قصر ملکه با اسب حرکت می کردند و زنان غیر عقدی شاه که به ۳۶۵ نفر بالغ می شد با پای پیاده به دنبال ملکه در حرکت بودند.» (تاریخ اجتماعی ایران ، مرتضی راوندی ، ج ۳ ، برگه ۶۲۳)

سعید

جالبه،کار دشمنان کوروش به جایی رسیده که برای کمرنگ کردنش به پاراگراف های تاریخی رجوع میکنند در صورتی که صد برابر از این پاراگراف ها در کتب تاریخی دیگر به جوانمردی کوروش اشاره کردن.
درود بر کوروش بزرگ که شده نماد حقوق بشر و فقط یه ضد بشر میتونه ازش متنفر باشه.

بهزاد

درود به شما دوستان میخواستم بپرسم تغییر کرده نام کاسندان الان چیه ؟
درباره پور سینا باید بگم که این بزرگ مرد همه دوران تارخ. ۴۵۰ تا کتاب نوشته تو ۴۵ سالگی مرده من ایمان دارم از بیخوابی مرده چون هم پزشکی میکرده هم تحقیقات درباره همه چیز میکرده چندین زبان آریایی میدونسته و آموزگار هم بوده و هم کتاب مینوشته این مرد بزرگ چطور میتونسته زن باره باشه؟شرم بر کسانی که همچین چیزی گفتن.من نظرم اینه که کسی که همش داشته به دانش می پرداخته و سفر میکرده از از دست پادشاهانو جنگ.میدونین که اون بدترین زمان برای زندگی بوده چون زمان جنگهای ایران با عرب و مغول و ترک نقطه اوجش بوده..امیدوارم بزرگترین دانشمند تاریخ اون دنیا بهترین جایگاهو داشته باشه.انوشه روان پورسینا

ایرانی

نظر شما درباره نوع مرگ پورسینا نوشته شده درویکیپدیا نوشته شده چیست؟
واینکه میگن همسر کوروش خاله اش بوده ؟
به نظر شما هالیوود اریایی ستیز است؟وفیلم ابن سینا چطور بود؟
باسپاس لطفا با سند مرا راهنمایی کنید تا در ذهنم واقعیت جای بگیرد .

ایرانی

باسپاس از شما…
البته من هم فقط دوجا دیدم نوشته بود که همسر کوروش خاله اش بوده ولی اطمینان دارم که بر اثر اشتباه یا غرض ورضی نوشته شده ولی گفتم ازشما دوستان خردمندوبااطلاع وخوش نیت هم بپرسم.

(دوره های زکانیرو بررسی کنید)چیه؟

اون سوال اولی هم ویکیپدیا درمورد این دانشمندوپزشک بزرگ گفته بود:براثر مقاربت بیش از حد بازنان مرده است !(اما فکر میکنم دروغی بیش نیست. )

اکرم

مرسی از مطالب زیبا و دلنشین تان.
به ایرانی بودنمان افتخار می کنیم
امیدوارم موفق و پیروز باشید
من می خوام که این مطالب رو در کلاس دانشگاه ودر مورد تحقیقم بیان کنم لطف می کنید منبع نوشته هاتون رو هم برامون بزارید.خیلی خیلی خیلی … وبی نهایت ممنون
درود بر شما سال نو پیشاپیش مبارک.

دکمه بازگشت به بالا