رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی
ایران باستانحکومت هخامنشیانداریوش بزرگکوروش بزرگ (کوروش شناسی)

دانستنی هایی جالب درباره داریوش بزرگ

داریوش بزرگ
داریوش بزرگ

دان : ((به راستی داریوش بزرگ متعلق به زمان خود نبود و ۲۰۰۰ سال جلوتر از خود می اندیشید))

۱.فیثاغورث که به دلایل مذهبی از کشور خود گریخته و به ایران پناه آورده بود توسط داریوش بزرگ دارای یک زندگی خوب همراه با مستمری دائم شد.

۲.داریوش بزرگ برای جلوگیری از قحطی آب در هندوستان که جزیی از قلمرو ایران بوده سدی عظیم بر روی رود سند بنا نهاد.

۳.داریوش بزرگ در هر سال برای ساخت کاخ به کارگران بیش از نیم میلیون سکه طلا می داد که به گفته مورخان گران ترین کاخ دنیا محسوب می شده است.در حالی که در همان زمان در مصر کارگران به بیگاری گرفته شده بودند بدون پرداخت مزد که با شلاق همراه بوده است.

۴.تقویم کنونی ماه ۳۰ روزه به دستور داریوش بزرگ پایه گذاری شد.بر طبق تقویم جدید داریوش بزرگ، روز اول و پانزدهم هر ماه تعطیل بود و در طول سال دارای ۵ عید مذهبی و ۳۱ روز تعطیل رسمی که یکی از آنها نوروز و دیگری سوگ سیاوش (سووشون) بوده است.

۵.داریوش بزرگ برای اولین بار در ایران وزارت راه، سازمان اسناد و سازمان پست و تلگراف (چاپارخانه) را بنیان نهاد. اولین راه شوسه و زیرسازی شده در جهان توسط داریوش بزرگ ساخته شد.(راه شاهی از شوش تا سارد به طول ۲۴۰۰ کیلومتر)

۶.داریوش بزرگ برای ساخت کاخ پرسپولیس که نمایشگاه هنر آسیا بود ۲۵ هزار کارگر بصورت ۱۰ ساعت در تابستان و ۸ ساعت در زمستان به کار گماشته بود. به هر خانواده از کارگران به غیر از مزد آنها روزانه ۲۵۰ گرم گوشت همراه با روغن،کره،عسل و پنیر می داد و هر ۱۰ روز یکبار استراحت داشتند.

۷. در طول سلطنت داریوش بزرگ ۲۴۲ حکمران بر علیه او شورش کرده بودند و او پادشاهی بود که با ۲۴۲ مورد شورش مقابله کرد و همه را به جای خود نشاند و عدالت را در سرتاسر ایران گسترش داد.

۸.داریوش بزرگ در سال آخر پادشاهی به اندازه ۱۰ میلیون لیره انگلستان زر در زرخانه بر جای گذاشت.

۹.داریوش بزرگ در سال ۵۲۱ قبل از میلاد فرمان داد: من عدالت را دوست دارم، از گناه بیزارم و از ستم طبقات بالا به طبقات پایین اجتماع خوشنود نیستم.

۱۰.داریوش بزرگ سواد آموزی را اجباری و رایگان بنیان گذاشت که به موجب آن همه مردم می بایست خواندن و نوشتن بدانند.

۱۱.داریوش بزرگ در سال دهم پادشاهی خود شاهراه بزرگ کوروش را به اتمام رساند که از خراسان به مغرب چین می رفت که بعد ها جاده ابریشم نام گرفت.

۱۲.اولین بار بدستور داریوش بزرگ ماکت پرسپولیس ساخته شد که بزرگترین کاخ آسیا شبیه سازی شده باشد و کل ساخت کاخ ۶۵ سال به طول انجامید.

۱۳. داریوش بزرگ پادگان و نظام وظیفه را در ایران پایه گذاری کرد و به مناسبت آن تمام جوانان چه فرزند شاه چه فرزند وزیر باید به خدمت بروند و تعلیمات نظامی ببینند تا بتوانند از سرزمین پارس دفاع کنند.

۱۴.یکی دیگر از اقدامات جالب داریوش بزرگ حفر کانال سوئز است که دریای مدیترانه را به دریای سرخ مرتبط کرد تا رفت و آمد کشتی ها بین دو دریای نامبرده برقرار شود.

((به راستی داریوش بزرگ متعلق به زمان خود نبود و ۲۰۰۰ سال جلوتر از خود می اندیشید))

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

شمشاد امیری خراسانی

شناخت تاریخ و فرهنگ ایران به نمونه ورود به دنیایی است که جز عشق و افتخار و گاهی اندوه چیزی انتظار ما را نمی کشد ، شاید تاریخ ما در حافظه ژن های ما ذخیره شده است تا بتوانیم با آن آگاهی به خود و فرا خود را گسترش دهیم .

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

8 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اتلیه عکاسی

ممنون از سایت خوبتون موفق باشید

مختار رئیسی

تشکر

مینا

تشکر از مطالب جالب شما

دان

سپاسگزارم

دریا

مطالب ارسالی شما خیلی زیبا و غرور انگیز هستند سپاس

دان

درود بانو دریا سپاسگذارم.

fateme

سپاس از زحمات شما

دان

درود.سپاس از مهرتان. با چند جمله نمی توان داریوش بزرگ را شناساند. او ابرمرد تاریخ است.زنده باد نام داریوش بزرگ.زنده باد ایران

دکمه بازگشت به بالا