رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی
ایران باستانحکومت اشکانیان

بانو ورتا فیلسوف بزرگ ایران

بانو ورتا فیلسوف بزرگ ایران
بانو ورتا فیلسوف بزرگ ایران

بانو ورتا ( ۴۱۴ تا ۳۱۴ پیش از میلاد ) فیلسوف و خردمند بزرگ تاریخ ایران درسال ۴۰۱ هنگامی که ۱۳ سال داشت به شاگردی آرشیت دانا ( نخستین فیلسوفی که در ایران باستان از او یاد شده است) در آمد در آن زمان آرشیت دانا ۷۵ ساله بود .

 

گفته می شود ورتا استعداد و حافظه بی نظیری داشت همه دانش های زمان خویش را به سرعت آموخت در ۱۵ سالگی تقریبا تمام علوم زمان خویش را می دانست  او عاشق اندیشه های استادش بود و تا پایان عمر ازدواج نکرد وقتی آرشیت دانا در ۱۴۶ سالگی درگذشت او ۸۶ سال سن داشت .

 

 

ورتا فیلسوفی بزرگ بود مورخان شرق او را مرجع دانش جهان در زمان زندگی اش می دانستند از همه جای دنیا برای آموختن به سویش می آمدند دانش نامه او (( مادر )) نام دارد .

 

او را پس از آرشیت دانا از اولین نظریه پردازان دموکراسی می نامند . که در نهایت آن اندیشه ها توسط مهرداد یکم پادشاه اشکانی به شکل ایجاد مجلس مهستان بروز یافت . او در سپیده دم ۴ اکتبر ۳۱۴ پیش از میلاد در سالروز تولد خود در زادگاهش سرخس ، در سن ۱۰۰ سالگی توسط اسپیروپولوس جاسوس یونانی کشته شد .

در لغت نامه دهخدا در برابر نام آرشیت آمده است: مهربانی ، مهربانتر ، نام اتاقی در تخت جمشید. درباره آرشیت و زندگی او منابع فراوانی وجود ندارد. در بعضی از گفتارها آمده است: «اولین حکیم و فیلسوف ایرانی است و در دوم ژانویه ۴۷۶ پ.م زاده شد و در ۲۸ فوریه ۳۳۰ پ. م درگذشت. وی ۱۴۶ سال زندگانی کرد و در این میان چهار هم نگری بزرگ میان وی و سه اندیشمند یونانی؛ سقراط، افلاطون و ارسطو رخ داد که در هر چهار بار اندیشمندان یونانی در برابر دانش و اندیشه برتر او کرنش نمودند.» با سقراط در اسوس و با افلاطون دو بار، یک بار در آتن و بار دیگر در ساردس و با ارسطو در زادگاهش استاگیرا. هنگامی که خبر مرگ آرشیت در زادگاهش ترشیز (کاشمر کنونی) را به ارسطو دادند او گریست و گفت: «کاش همانند او در تاریخ یونان نیز می‌داشتیم». نامی‌ترین شاگرد او بانو ورتا است.
علاقه مندی به اندیشه های فلاسفه بزرگی نظیر آرشیت و ورتا در دوران بعد از هخامنشیان و بر اساس تعالیم این دو فیلسوف، مردم سالاری در ایران به شکلی نوین اجرا شد.

 

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

شمشاد امیری خراسانی

شناخت تاریخ و فرهنگ ایران به نمونه ورود به دنیایی است که جز عشق و افتخار و گاهی اندوه چیزی انتظار ما را نمی کشد ، شاید تاریخ ما در حافظه ژن های ما ذخیره شده است تا بتوانیم با آن آگاهی به خود و فرا خود را گسترش دهیم .

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

14 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یا الله

همچین شخصیتی فقط در اوهام شما خراسانی های تازه به دوران رسیده هست،این ادم وجود خارجی نداره.

وهابی

سلام و تشکر از مطالب تانمن دنبال منابعی راجع به بانو «ورتا» هستم. لطفا منبع و صفحه مورد استفاده تان را برایم بگذارید.سپاسگزارم

رضا

ممنونم از اطلاع رسانی خوبتون، آه و افسوس بسیار چقدر اطلاعات مردم در مورد تاریخ و فرهنگ و استاید و سرداران سلحشور کم است

مىلاد

ىعنى کلا همىن قدر از تارىخ حکماى باستانى اىران مطلب موجود است است کتاباى اىن افراد کجاست چه بلاى سرشون آمده؟؟؟؟؟

سارا

خیلی خوب بود..ممنونم

انوش

درود و سپاس از وب وزین شما، من دنبال منابع برای آرشیت دانا می گردم، اگر میدانید در وبلاگم بنویسید، تندرست و پیروز باشید.

مصطفی

ای کاش به جای آموزش مطالب به درد نخور در مدارس حداقل یک فرصت کوتاه هم به آموزش این دانستنی های ارزشمند واسمون اختصاص می دادند.سپاس،عالی بود…

النا

عالی بود.من تا بحال حتی اسم این دختران شیر دل ایرانی را نمی دانستم.

fateme

ممنون .بسیار جالب بود

كورش كبير

بسیار جالب بود سپاسگذارم
سوالی از شما داشتم
اولین دانشگاه جهان دانشگاه اسلامی به ثبت رسیده است؟
با تشکر 🙂

دکمه بازگشت به بالا