خانه حوادث مهم تاریخ اسلام کورش بزرگ (کبیر) از زبان پیامبر اسلام (حضرت محمد)

کورش بزرگ (کبیر) از زبان پیامبر اسلام (حضرت محمد)

7 دقیقه خوانده شده
5
1,660

جلال الدین سیوطی از عالمان پرکاروکوشای اهل سنت-در درالمنثور (ج۴، ص ۱۶۵) به نقل از ابن جریر از حذیفه ابن الیمان صحابی پیامبر(ص) می آورد که آن حضرت فرمود: «چون بنی اسرائیل در روز سبت سرکشی کرد و برتری جست و پیامبران را کشت،خداوند بختنصر را بر ایشان برانگیخت تا اینکه به بیت المقدس وارد شد و در عوض خون زکریا(ع)، هفتاد هزار نفر از ایشان را کشت و خاندانشان و فرزندان انبیا را به اسارت گرفت و زینت آلات بیت المقدس را با خود به بابل برد.»

حذیفه می گوید: عرض کردم: «ای پیمبر خدا، بیت المقدس که در نزد خداوند مهم بود.» حضرت تأیید کردند و درباره نحوه ساختن و جواهرات به کار رفته در آن توضیح دادند و اینکه بختنصر آنها را به بابل برد و بنی اسرائیل در حالی که بینشان برخی پیامبران و پیغمبرزادگان بود، سالها عذاب کشیدند تا اینکه خداوند بر ایشان رحم آورد: «… فاَوحی الی ملک من ملوک فارس، یقال له کورس و کان مؤمنا، اَن سر الی بقایا بنی اسرائیل حتی تستنقذهم… : پس به یکی از پادشاهان پارس که مرد مؤمنی بود، به نام کوروش، وحی کرد که به نزد بازماندگان بنی اسرائیل برود و آزادشان سازد… فسار کورس ببنی اسرائیل و دخل بیت المقدس حتی رده الیه: کوروش چنین کرد و داخل بیت المقدس شد و زینت آلات آن را بازگرداند و بنی اسرائیل صد سال فرمانبردار خداوند بودند. سپس دوباره به گناه بازگشتند و خدا یکی از پادشاهان روم را بر ایشان چیره گردانید که به بیت المقدس آمد و اهالی را اسیر کرد و مسجد را سوزانید و به آنها گفت: «ای بنی اسرائیل، ان عدتم فی المعاصی، عدنا علیکم فی السبائ: اگر به گناهان بازگردید، ما هم به شیوه اسیر بردن شما برمی گردیم…»(۳۸) آنگاه حضرت فرمود: «این بود بخشی از صفت زینت آلات بیت المقدس و مهدی آنها را به بیت المقدس بازمی گرداند …»
این حدیث را سوای درالمنثور، با کمی اختلاف در جزئیات، محمد بن جریر طبری – متوفای ۳۱ ق- در جامع البیان (ج۱۵، ص ۱۷) و ثعلبی در کتاب الکشف البیان عن تفسیر القرآن یا تفسیر ثعلبی (ج۶، ص ۷۰) آورده است. مرحوم شیخ ابوالفتوح رازی در روض الجنان (ج۱۲، ص ۱۶۳) در ترجمه همین حدیث می نویسد: «… خدای تعالی بر زبان بعضی پیغامبران امر کرد پادشاهی را از پادشاهان پارس، نام او کوروش، و او مردی مؤمن بود، که: برو و بنی اسرائیل را از دست بختنصر بستان و حلّی بیت المقدس از او بستان و باز جای بر… مهدی(ع) در روزگار خود حلّی بیت المقدس باز جای فرماید بردن… و خدای تعالی خلق اولین و آخرین را در بیت المقدس جمع کند.» ناگفته نماند که آن مرحوم در جای دیگر (ج۱۲، ص ۱۸۶) از کوروش به صورت کیرش بن احشو برش یاد کرده که احتمالاً کوروش بن خشایارشا منظور بوده که البته اشتباه است! اما طبری در تاریخ (ج۱، ص ۳۸۵) نسبتاً درست نقل کرده: اخشویرش بن کیرش. مرحوم جرجانی نیز در تفسیر گازر (ج۵، ص ۲۵۵) به حدیث نبوی و روایت حذیفه اشاره کرده است، و نیز سید جعفر مرتضی به طور خلاصه در الصحیح من السیره (ج۳، ص ۴۱) همین معانی را آورده است. طبری در تاریخش (ج۱، ص ۱۴۱) چند جا از کیرش الماوذی (کوروش مادی) یاد کرده است و اینکه او بنی اسرائیل را به دیارشان بازگرداند (ج۱، ص ۳۸۱)؛ همین طور ابن خلدون در تاریخ (ج۲، ص ۱۰۸).
اقدام کوروش در بازسازی بیت المقدس که مسعودی- متوفای ۳۴۵ ق- در التنبیه و الاشراف (ص ۱۷۱) بدان اشاره می کند، در اشعار عربی نیز بازتاب داشته است؛ چنان که ابن سعد تمیمی سمعانی- متوفای ۵۶۲ ق- در کتاب الانساب (ج۵، ص ۳۶۳) در این باره نخست به ویرانی بیت المقدس به دست بختنصر می نویسد و آنگاه شعر «وافر» را نقل می کند که:
و بیت المقدس المعمور بیت
ورثناه عن المتقدمینا
بناه کورش البانی المعالی
بأمره الله خیر الآمرینا
یعنی: بیت المقدس، این خانه آباد را ما از پیشینیان خود به میراث برده ایم. کوروش – آن بنیانگذار بزرگواری ها- به دستور خداوند که بهترین فرماندهان است، آن را بنا نهاد.
در تفسیر نمونه (ج۱۲، ص ۲۹) حدیثی نبوی به نقل از تفسیر طبری آورده می شود که مضمون احادیث گذشته را تأیید می کند.
محمد حمید یزدان پرست لاریجانی – پایگاه راسخون

بارگذاری بیشتر در حوادث مهم تاریخ اسلام
warning
قوانین بخش ارسال دیدگاه :
1 - توهین به اقوام و ادیان مختلف و اشخاص در متن دیدگاه باعث منتشر نشدن دیدگاه شما می شود !
2 - استفاده از جملاتی مانند : مرگ بر و ....  در متن دیدگاه باعث منتشر نشدن دیدگاه شما می شود !
4 - لطفا برای شرکت در بحث ها از منابع و کتاب های معتبر استفاده کنید .
5 - بخش هایی که با ستاره * در بعضی دیدگاه میبینید توسط مدیریت سایت به دلیل رعایت نکردن قوانین حذف شده اند .
توجه : پارسیان دژ این حق را برای خود محفوظ می داند که دیدگاه هایی که قصد بر هم زدن محیط فرهنگی سایت را دارند منتشر نکند !

دیدگاه بگذارید

5 دیدگاه بر "کورش بزرگ (کبیر) از زبان پیامبر اسلام (حضرت محمد)"

مرا باخبر کن از
avatar
مرتب سازی بر اساس:   جدیدترین | قدیمی ترین | بیشتر رای دادند
محمد
مهمان

اگر صفحه قبل حدیث را می گذاشتین مشخص می شد
رواد بن جراح از سفیان ثوری حدیث منکر نقل میکنه پس حدیث ضعیفه.
بختنصر 600 سال قبل از حضرت زکریا زندگی میکرده چطور انتقام حضرت زکریا را گرفته در حالی که حضرت زکریا بیش از600 سال بعد تازه به دنیا امده.

محمد
مهمان

البته ممکن منظور از زکریا زکريا بن يهودا باشه که منطبقه ولی هنوز مشکله سندی داره

بیژن
مهمان

آنچه مسلم است بیشتر آحادیث و روایات جعلی و ساختگی اند . در آن دوران نه طبری از کورش چیزی میدانست و نه پیامبر اسلام . ایرانی ها هم تا همین اواخر که باستان شناسان امکان کشف و خواندن کتیبه های باستانی را یافتند پاسگارد را مقبره سلیمان و یک زیارتگاه می پنداشتند . تنها سندایرانیان شاهنامه بود که بیشتر افسانه است تا تاریخ ! و اسامی پادشاهان ایرانی هم نه کوروش بود و نه داریوش !

سید محمد مهدی صدری
مهمان
سلام ☝️متنِ فوق رو بررسی کردم توی هیچ یک از منابعِ حدیثی و تفسیریِ “شیعه” وجود نداشت. نهایت چیزی که دستم اومد متنِ فوق در سه کتابِ الکشف و البیان، جامع البیان و درالمنثور اومده که هر سه تاشم از کتبِ تفسیریِ اهل سنت است و نه شیعه. 📚البته سنی بودن، لطمه ای به سند نمی زنه. اگه سنیِ موردِ “وثوق” حدیثی رو نقل کنه، بسیاری از علما نقلش رو معتبر میدونن. کتابِ جامع البیان ـ اثرِ مرحومِ طبری ـ چون مالِ قرن 4 هست، ظاهرا اولین بار متنِ فوق از جانبِ ایشون ادعا شده. اما این کتاب رو هم… Translate Read more » 17/5000 ادامه مطلب »
متین
مهمان

خیلی ممنون از به اشتراک گذاری این مطلب زیبا
با اجازتون انتشارش میدم تا افراد بیشتری ببینند این مطلب رو

wpDiscuz

بررسی کنید

سخن بزرگان در مورد کورش بزرگ

تمدن ايران از اين حيث كه در دورانهاي مختلف با وجود يورشها گوناگون و تغييرات سياسي به حيات …