Rokhshai, le premier assistant de l'intelligence artificielle iranienne Rokhshai, le premier assistant de l'intelligence artificielle iranienne
Perse antiqueRègle parthe

Lady Verta, la grande philosophe de l'Iran

بانو ورتا فیلسوف بزرگ ایران
Lady Verta, la grande philosophe de l'Iran

بانو ورتا ( 414 jusqu'à ce que le 314 avant Jésus-Christ ) فیلسوف و خردمند بزرگ تاریخ ایران درسال 401 هنگامی که 13 سال داشت به شاگردی آرشیت دانا ( نخستین فیلسوفی که در ایران باستان از او یاد شده است) در آمد در آن زمان آرشیت دانا 75 ساله بود .

گفته می شود ورتا استعداد و حافظه بی نظیری داشت همه دانش های زمان خویش را به سرعت آموخت در 15 سالگی تقریبا تمام علوم زمان خویش را می دانست او عاشق اندیشه های استادش بود و تا پایان عمر ازدواج نکرد وقتی آرشیت دانا در 146 سالگی درگذشت او 86 سال سن داشت .

ورتا فیلسوفی بزرگ بود مورخان شرق او را مرجع دانش جهان در زمان زندگی اش می دانستند از همه جای دنیا برای آموختن به سویش می آمدند دانش نامه او (( مادر )) On l'appelle .

او را پس از آرشیت دانا از اولین نظریه پردازان دموکراسی می نامند . که در نهایت آن اندیشه ها توسط مهرداد یکم پادشاه اشکانی به شکل ایجاد مجلس مهستان بروز یافت . او در سپیده دم 4 Octobre 314 پیش از میلاد در سالروز تولد خود در زادگاهش سرخس ، در سن 100 سالگی توسط اسپیروپولوس جاسوس یونانی کشته شد .

در لغت نامه دهخدا در برابر نام آرشیت آمده است: مهربانی ، مهربانتر ، نام اتاقی در تخت جمشید. درباره آرشیت و زندگی او منابع فراوانی وجود ندارد. در بعضی از گفتارها آمده است: «اولین حکیم و فیلسوف ایرانی است و در دوم ژانویه ۴۷۶ پ.م زاده شد و در ۲۸ فوریه ۳۳۰ پ. م درگذشت. وی ۱۴۶ سال زندگانی کرد و در این میان چهار هم نگری بزرگ میان وی و سه اندیشمند یونانی؛ سقراط، افلاطون و ارسطو رخ داد که در هر چهار بار اندیشمندان یونانی در برابر دانش و اندیشه برتر او کرنش نمودند.» با سقراط در اسوس و با افلاطون دو بار، یک بار در آتن و بار دیگر در ساردس و با ارسطو در زادگاهش استاگیرا. هنگامی که خبر مرگ آرشیت در زادگاهش ترشیز (کاشمر کنونی) را به ارسطو دادند او گریست و گفت: «کاش همانند او در تاریخ یونان نیز می‌داشتیم». نامی‌ترین شاگرد او بانو ورتا است.
علاقه مندی به اندیشه های فلاسفه بزرگی نظیر آرشیت و ورتا در دوران بعد از هخامنشیان و بر اساس تعالیم این دو فیلسوف، مردم سالاری در ایران به شکلی نوین اجرا شد.

Rokhshai, le premier assistant de l'intelligence artificielle iranienne Rokhshai, le premier assistant de l'intelligence artificielle iranienne

Shamshad Amiri Khorasani

Connaître l'histoire et la culture de l'Iran, c'est comme entrer dans un monde où rien ne nous attend sauf l'amour et l'honneur et parfois la tristesse, peut-être que notre histoire est stockée dans la mémoire de nos gènes afin que nous puissions l'utiliser pour développer la conscience de soi et la conscience de soi . .

Articles similaires

S’abonner
Notifier de
invité

14 commentaires
Le plus récent
Le plus ancien Les plus votés
Commentaires en ligne
Voir tous les commentaires
یا الله

همچین شخصیتی فقط در اوهام شما خراسانی های تازه به دوران رسیده هست،این ادم وجود خارجی نداره.

وهابی

سلام و تشکر از مطالب تانمن دنبال منابعی راجع به بانو «ورتا» هستم. لطفا منبع و صفحه مورد استفاده تان را برایم بگذارید.سپاسگزارم

Reza

ممنونم از اطلاع رسانی خوبتون، آه و افسوس بسیار چقدر اطلاعات مردم در مورد تاریخ و فرهنگ و استاید و سرداران سلحشور کم است

مىلاد

ىعنى کلا همىن قدر از تارىخ حکماى باستانى اىران مطلب موجود است است کتاباى اىن افراد کجاست چه بلاى سرشون آمده؟؟؟؟؟

Sara

خیلی خوب بود..ممنونم

انوش

درود و سپاس از وب وزین شما، من دنبال منابع برای آرشیت دانا می گردم، اگر میدانید در وبلاگم بنویسید، تندرست و پیروز باشید.

Mostafa

ای کاش به جای آموزش مطالب به درد نخور در مدارس حداقل یک فرصت کوتاه هم به آموزش این دانستنی های ارزشمند واسمون اختصاص می دادند.سپاس،عالی بود

النا

عالی بود.من تا بحال حتی اسم این دختران شیر دل ایرانی را نمی دانستم.

fais moi

ممنون .بسیار جالب بود

كورش كبير

بسیار جالب بود سپاسگذارم
سوالی از شما داشتم
اولین دانشگاه جهان دانشگاه اسلامی به ثبت رسیده است؟
با تشکر 🙂

Bouton retour en haut de la page