Rokhshai, il primo assistente dell'intelligenza artificiale iraniana Rokhshai, il primo assistente dell'intelligenza artificiale iraniana
Antichità e valori storici

Una sintesi delle cerimonie e dei riti della celebrazione del secolo

Sadeh è una delle antiche feste dell'Iran, che si celebra la decima notte di Bahman, secondo l'usanza degli antichi iraniani, il grande inverno di cinque mesi.( Centocinquanta giorni) e nel giorno della festa di Sade sono passati diversi giorni d'inverno e la sua severità è finita.

Gli iraniani credevano che in questo giorno il numero di figli di Kyomarth, il padre di tutta l'umanità, raggiungesse i cento, e Hoshang, il grande re Pishdadi, fu incoronato in questo giorno..

ایرانیان معتقد بودند که در این زمان جهنم از زمستان زاده می شود زیرا به اعتقاد ایرانیان باستان دوزخ جایی بسیار سرد است. پس آتش می افروختند تا زشتی و پلیدی جهنم را دور کنند. گرداگرد آتش می نشستند و به شادمانی می گذراندند و به خوردن گردو و بادام می پرداختند.

توده مردم این جشن را بسیار بزرگ می داشتند به همین دلیل بزرگتر ها به کودکان عیدی و شادباش می دادند(مانند عید نوروز).

امام محمد غزالی در کیمیای سعادت عید داشتن سَده را به دلیل آنکه از جشن های ایرانیان قبل از اسلام است حرام شمرده است و به نکاتی اشاره کرده است که نشان می دهد این شب نزد مردم با شادی بسیار می گذشته و ایرانیان با موسیقی و نشاط و عیدی دادن به کودکان آن را بزرگ می دانستند.

جشن سده ؛ صد روز از پایان تابستان و یا یا صد شب و روز(پنجاه شب و پنجاه روز) مانده به زمستان مانده است و کهن بودن آن به جشن های نوروز و مهرگان می رسد.

در گلمکان نیز این جشن برگزار می شده که در آن مراسم آتش روشن می کردند و به شادی می گذراندند.( شبیه مراسم چهارشنبه سوری) و اشعاری نیز در این جشن خوانده می شده. یکی از این اشعار به شرح زیر است:

آی سده، سده، سده

سد به غله ، پنجَه به نوروز

آی سده،سده ،سده

سد به غله ، پنجَه به نوروز

زنون بی شو ، چله به در شو

زنون شودار، به غم گرفتار

سد به غله ، پنجَه به نوروز

دخترون دخنه ،دفکر جمه ،نوروز بی یمه

سد به غله ، پنجَه به نوروز

سده در پشت دالو ، بمیرن غله دارو

سده، سده ما ، می شود گله ما

Rokhshai, il primo assistente dell'intelligenza artificiale iraniana Rokhshai, il primo assistente dell'intelligenza artificiale iraniana

Shamshad Amiri Khorasani

Conoscere la storia e la cultura dell'Iran è come entrare in un mondo in cui non ci aspetta nulla tranne l'amore e l'onore e talvolta la tristezza, forse la nostra storia è immagazzinata nella memoria dei nostri geni in modo che possiamo usarla per espandere l'autocoscienza e l'autocoscienza . .

Articoli Correlati

sottoscrivi
Notificami
ospite

5 Commenti
Più recente
Più vecchio I più votati
Feedback in linea
Visualizza tutti i commenti
Farnod

Ahimè….

Parsa

متاسفانه خیلی از آداب و سنن زیبای ما ایرانیها بعد از حمله اعراب به سرزمینمون از بین رفت
واقعا حیف… *********

آوای گلمکان

حق با شماست. متاسفانه قبل از ورود اعراب در هر ماه حداقل یک جشن داشتیم. که الان به لطف اعراب خبری از اونها نیست.
سپندارمذگان هم که 29 È Bahman ed è molto più antico di Valentine, tranne che nel cuore di alcune persone che sono pochissime, non se ne trova traccia.

ecco

دوست من چرا نظرو پاک کردی توهین که نکردم دوست خوبم؟

ایرانی

خیلی جالب بود خوشم آمد عجب اجدادی داشتیم ما حیف و صد حیف دگر

Pulsante per tornare all'inizio