Rokhshai, le premier assistant de l'intelligence artificielle iranienne Rokhshai, le premier assistant de l'intelligence artificielle iranienne
Antiquités et valeurs historiquesPerse antique

Norouz antique

Norouz antique
Norouz antique

فرستنده و گردآورنده : جناب ضیاء – ط

De جشن های ملی ، سه جشن نوروز ، مهرگان و سده ، امروز هم با شکوه ویژه در سطح ملی برگزار می شود ، و هر کوشش اهریمنی که در طی سده ها در کنار گذاشتن آن ها به کار رفته با شکست روبه رو شده است . امام محمد غزالی در کیمیای سعادت سفارش می کند که : Iraniens جشن Norouz را و سده را نگیرند ! چراغانی نکنند ! لباس نو نپوشند ! حتی عزاداری کنند تا مجوس از بیم برود ! ولی برخلاف خواست نا به جای او ، مردم ایران پرست آن جشن را نگاه داشتند . تا سده هفتم میلادی میان جشن های ملی و دینی ، تفاوتی نبود . زیرا دین ایران دین زرتشتی بود . گفت و گو در این باره پس از اسلامی شدن ایران ، پیش آمد .


Norouz بدون گفت و گو ، زیباترین جشن میان جشن های همه ادیان و اقوام و منطقی ترین مبدا برای آغاز سال است . در این جشن سه جنبه نجومی ، ملی و دینی با برجستگی به چشم می خورد .
از دیدگاه نجومی ، این روز مقارن با اعتدال ربیعی یعنی هنگامی است که خورشید روی مدار استوا قرار می گیرد و روز و شب برابر است ، روزی که طبیعت از خواب زمستانی بیدار می شود و زندگی نو آغاز می کند ، روزی که زیبایی آفرینش در والاترین چهره خود آشکار می شود . به گفته ابوریحان بیرونی : نوروز نخستین روز از فروردین ماه ، و پیشانی سال نو است ، و ششم فروردین ماه نوروز بزرگ باشد ، زیرا که خسروان بد آن پنج روز حق های حشم ( خویشان و چاکران ) و گروهان بگذارندی و حاجت ها روا کردندی و آن گاه بد آن روز ششم خلوت کردندی خاصگان را و اعتقاد پارسیان اندر نوروز نخستین است که اول روزی است که از زمانه و بدو ملک آغازید گردیدن . ( روز ششم ، روز خرداد فروردین ماه ، روز زایش اشوزرتشت سپنتمان است .)…
از دیدگاه ملی و تاریخی آمده است :
هنگامی که جمشید شاه از کارهای سازندگی فارغ شد ، مردمان در آسایش ، کشور در آبادانی ، و همه چیز فراوان بود ، به دیوان فرمان داد تا تختی زرین و جواهرنشان برای او بسازند و او را به هوا برند و این روز را آغاز سال نو خواندند . به گفته سراینده بزرگ ملی فردوسی :

چو این کارهای وی آمد به جایز جای مهی ، برتر آورد پای
به فر کیانی یکی تخت ساختچه مایه بر و گوهر اندر نشاخت
که چون خواستی دیو برداشتیز هامون به گردون بر افراشتی
چو خورشید تابان ، میان هوانشسته بر او شاه فرمانروا
سر سال نو ، هرمز فرودینبر آسوده از رنج تن ، دل ز کین
چنین جشن فرخ از آن روزگاربمانده از آن خسروان یادگار

ابوریحان بیرونی می نویسد : به باور پارسیان در این روز جهان هستی یافت و آفرینش آغاز گردید . خیام در نوروز نامه می نویسد : و گویند چون ایزد تبارک و تعالی بد آن هنگام که فرمان فرستاد که ثبات گیرد تا تابش و منفعت او به همه چیزها برسد آفتاب از سر حمل برفت و آسمان او را برگردانید و تاریکی از روشنایی جدا گشت و شب و روز پدیدار شد و آن آغازی شد بر تاریخ جهان را .

از دیدگاه دین ، مراسم جشن نوروز همیشه با خواندن جَشَن آغاز می شود و زرتشتیان پیش از دید و بازدید نوروزی بهدرمهرو پرستشگاه های خود می روند و ستایش خداوند را به جای می آورند . شاهان هخامنشی در این روز در تالار آپادانا بار عام می دادند ، نمایندگان کشورهای خارجی ، استادان ، گروهای مختلف ، به پیشگاه شاه بار می یافتند ، هدیه می دادند و هدیه می گرفتند . داریوش کبیر در نوروز هر سال به معبد بابل می رفت و دست رب النوع بابل را می گرفت . شاهان ساسانی با شکوه فراوان ، نوروز را جشن می گرفتند . پادشاه با جامه ابریشمی در بارگاه می نشست و موبدان موبد با سینی بزرگی که در آن ، نان و سبزی ، شراب ، انگشتر ، شمشیر ، دوات و قلم وبود با اسب و باز به پیش شاه می رفت و شادباشی می گفت . پس از چیرگی تازیان ، در زمان بعضی از خلفای عباسی ،جشن نوروز با شکوه برگزار می شد . مثلا آمده است که عمر بن عبدالعزیز خلیفه اموی و معتضد دو خلیفه عباسی با تقلید از سنت ساسانیان ، لباس زربفت می پوشیدند ، روی تخت می نشستند و سپس یک تن ، خوش صدا و خوش قدم ، به نامامیر نوروزی ” Ou ” میمنتپروای ورود می خواست و شادباش می گفت . از زمان ساسانیان رسمبود که 25 روز پیش از نوروز بر روی هفت ستون گلی ، غلات یا حبوبات می کاشتند و هر کدام محصولش خوب می شد ، باور داشتند که آن محصول در آن سال خوب می شود . خانه تکانی ، لباس نو پوشیدن ، دید و بازدید و تبادل هدایا از سنتهای این عید است . سفره هفت سین یا هفت شین ( گویا درست تر است ) ، که اشاره به هفت امشاسپندان استآتش ، آیینه ، اوستا ، گلاب پاشی و نقل سفید ، ظرف آب ، آویشن ، شاخه های سرو و مورد ، پلو ماهی ، انار و آجیل همه مفاهیم نمادی ( سمبلیک ) ils avaient .

La source : دیدی نو از دینی کهن – فلسفه زرتشت – دکتر فرهنگ مهر – چاپ هشتم 1388 – صفحه ، 184 –188

مشخصات فرستنده و نویسنده نوشتار

گرد آورنده : ضیاء ط

نگارنده : ضیاء ط

وبلاگ نگارنده: پیوند(Cliquez ici)

Rokhshai, le premier assistant de l'intelligence artificielle iranienne Rokhshai, le premier assistant de l'intelligence artificielle iranienne

Shamshad Amiri Khorasani

Connaître l'histoire et la culture de l'Iran, c'est comme entrer dans un monde où rien ne nous attend sauf l'amour et l'honneur et parfois la tristesse, peut-être que notre histoire est stockée dans la mémoire de nos gènes afin que nous puissions l'utiliser pour développer la conscience de soi et la conscience de soi . .

Articles similaires

S’abonner
Notifier de
invité

1 commentaires -
Le plus récent
Le plus ancien Les plus votés
Commentaires en ligne
Voir tous les commentaires

présentation du livre :

آذربایجان تُرک نیست ( تُرک زبان است ) ، کیامهر فیروزی ، تهران ، انتشارات به نگار ، قیمت : 2 هزار تومان

تلفن سفارش : 02188482249 / 02188482293

———————————————————-

درود بر همه دوستان ….. دوستان می توانند برای سفارش این کتاب با انتشارات به نگار تماس گرفته و این کتاب به صورت پستی برایشان ارسال خواهد شد …………..

ساعات کار انتشارات به نگار در روزهای عادی و تعطیلات نوروز :::

از روز 5 فروردین 1393 به بعد انتشارات به نگار دایر می باشد و دوستان می توانند این کتاب را سفارش دهند ….

از ساعت 8 صبح الی 5 بعد از ظهر ….

آدرس انتشارات به نگار :::::: Téhéran – خیابان ولیعصربالاتر از خیابان شهید بهشتیپلاک 2230 – برج سپهر ساعیطبقه سومواحد 301 –

سایت انتشارات به نگار ::::::: http://www.behnegar-pub.com/
———————————————————————

………………. کتاب بخوانید و کتاب هدیه بدهید …………………

Bouton retour en haut de la page