Rokhshai, le premier assistant de l'intelligence artificielle iranienne Rokhshai, le premier assistant de l'intelligence artificielle iranienne
Antiquités et valeurs historiquesPerse antique

نام روزهای ماه در ایران باستان

به نام ایزد منان

در روزشمار ایرانیان باستان هریک از سی روز ماه را نامی است که نام دوازده ماه سال نیز در بین انهاست. ایرانیان باستان در هر ماه که نام روز با نام ماه منطبق و یکی میشدند ان را به فال نیک گرفته وان روز را جشن میگرفتند.
اغلب جشن های ایرانیان اریایی چه آنهایی که امروز برگزار میشوند و چه آنهایی که فراموش شده اند ریشه در آیین کهن زرتشتی دارد و به قول پرفسور مری بریس «شادی کردن تکلیف دلپذیر دینی این جماعت است.» در کتیبه های هخامنشی هم شادی و جشن ودیعه ی الهی اهورایی خوانده شده است. پیوند ایرانیان آریایی قبل از زرتشت با یزدان خود نه بر پایه جهل و ترس از آنان بلکه بر اساس مهر و دوستی استوار بود و مردم در مقابل نعمات و سلامتی عطا شده به آنان به یزشن «نیایش شادمانه» می پرداختند و آنان بایستی با خوشنودی و شادی و پایکوبی( نه غم و سوگ و گریه و زاری که صفات و علامات اهریمنی می باشد) و در عرصه روشنایی و آگاهی به نیایش ایزدان می پرداختند.
روزهای هشتم و پانزدهم و بیست و سوم به نام دی میباشد که به مفهوم آفریدگار است. برای اینکه در شمارش روزها این سه روز از هم بازشناخته شوند آنها را با نام روزهای پشت سرشان میخوانند.
1.اورمزد: ساده شده ی اهورامزدا
2.avalanche: bonne pensée
3.Ordibehecht: بهترن راستی و پاکی
4.Shahrivar: شهریاری نیرومند
5.سپندارمد: فروتنی و مهر پاک
6.خورداد: تندرستی
7.Amardad: بی مرگی و جاودانگی
8.دی به آذر: آفریدگار
9.Feu: آتش ، فروغ
10.آبان: آبها ، هنگام آب
11.خیرخور: آفتاب
12.Mois: Mois
13.Tir: نام ستاره باران
14.گوشگؤش: جهان، زندگی هستی
15.دی به مهر: آفریدگار
16.timbre: دوستی پیمان
17.Soroush: فرمانبرداری
18.رشن: دادگری
19.فروردین: فَروَهَر، نیروی پیشرفت
20.ورهرام: پیروزی
21.رام: رامش، شادمانی
22.باد: باد
23. دی به دین: آفریدگار
24.la religion: بینش درونی
25.ارداشی: خوشبختی، دارایی
26.maître: la vérité
27.Le ciel: Le ciel
28.زامیاد:زمین
29.مانتره سپند: گفتار پاک
30.انارام: فروغ و روشنی های بی پایان

Rokhshai, le premier assistant de l'intelligence artificielle iranienne Rokhshai, le premier assistant de l'intelligence artificielle iranienne

Shamshad Amiri Khorasani

Connaître l'histoire et la culture de l'Iran, c'est comme entrer dans un monde où rien ne nous attend sauf l'amour et l'honneur et parfois la tristesse, peut-être que notre histoire est stockée dans la mémoire de nos gènes afin que nous puissions l'utiliser pour développer la conscience de soi et la conscience de soi . .

Articles similaires

S’abonner
Notifier de
invité

1 commentaires -
Le plus récent
Le plus ancien Les plus votés
Commentaires en ligne
Voir tous les commentaires
سعید

ایرانیان در اون زمان نماد ملتی بودند که هر کارشان حساب و کتاب خاص خودش را داشته؛حساب و کتابی که حتی در جوامع متمدن امروزی دیده نمی شود.
اینکه سه روز رودیمینامیدند نشان از پرهیزگاریشان بوده است.
Remercier

Bouton retour en haut de la page