Rokhshai, the first assistant of Iranian artificial intelligence Rokhshai, the first assistant of Iranian artificial intelligence
Ancient PersiaAchaemenid rule

Teri Dats, a brave Achaemenid general during Alexander's attack

ویرانی تخت جمشید به دست لشکریان اسکندر
ویرانی تخت جمشید به دست لشکریان اسکندر

 

تری‌داتس در زمان يورش اسكندر فرمانده پادگان تخت جمشيد بود كه 200 The soldier had some of the most prominent soldiers at his disposal, all of whom were tall, stout and well trained. تری‌داتس آخرين پايگاه ايرانيان برای نگهداشت تخت‌جمشيد بود و پس از شكستهای داريوش سوم آخرين شاه هخامنشی و شكست آريو برزن كه مردانگی او در تاريخ ايران غير قابل انكار هست، هرگز از جای خويش در برابر سردار فاتح و وحشی مانند اسكندر نگريخت.

در حالی كه امكان پيروزی ارتش فاتح بيگانگان بر پادگان كوچك او حتمی بود نه او و نه هيچ يك از سربازانش نگريختند و مردانه در برابر دشمن جنگيدند.

ارتش اسكندر به تخت جمشيد نزديك شده يود. تری‌داتس نيروهای خود را در پلكان ورودی كاخ جای داد زيرا با اينكه تخت جمشيد يك دژ جنگی نبود ولی به دليل اينكه از سنگ ساخته شدن آن اگر پلكان ورودی مسدود می‌شد كسی نمی‌توانست وارد آن شود. 20 سرباز ايرانی در مقابل صد هزار سرباز بيگانه ايستاد و هر زمان كه يك سرباز در پلكانها می‌افتاد سربازی ديگر جای او را می گرفت.


جنگ نگهبانان كاخ با مهاجمان از بامداد تا نيمروز ادامه يافت و تا همگی آنها كشته نشدند سربازان اسكندر نتوانستد وارد كاخ شوند.

پارمه‌نيون يكی از يونانيون شيفته اسكندر كه او را در جنگ همراهی می‌كرد در كتاب خويش می نويسد: تری‌داتس را كه با خوردن بيش از ده زخم به سختی مجروح شده بود را بر روی تخته‌ای انداختند و به نزد اسكندر آوردند تا كليد خزانه را از او بگيرد، اسكندر به او گفت: كليد خزانه را بده،
تری‌داتس پاسخ داد من كليد را تنها به پادشاه خود يا فرستاده او كه فرمانش را در دست داشته باشد می دهم.
اسكندر گفت: پادشاه تو من هستم.
تری‌داتس گفت: پادشاه من داريوش است.
اسكندر به ياوه می گويد: داريوش كشته شد. (در حالی كه داريوش هنوز زنده بوده است)
تری‌داتس می گويد: اگر او كشته شده باشد من كليد را تنها به جانشين او خواهم داد.
اسكندر با خشم می‌گويد: آيا می‌دانی به سبب اين نافرمانی با تو چه خواهم كرد؟
تری‌داتس گويد: چه می‌كنی؟
اسكندر می‌گويد: جلادان را فرا می‌خوانم تا پوست تو را مانند پوست گوسپند بكنند!
تری‌داتس پاسخ می‌دهد: در همان حال يزدان را سپاسگزاری می‌كنم كه در نيروانا (Paradise) روان مرا نزد روان پادشاهم شرمنده نخواهد كرد و من می‌توانم با سرافرازی بگويم كه به تو خيانت نكردم!

پارمه‌نيون در ادامه می نويسد: زمانی كه اسكندر آن پاسخ را شنيد در شگفت شد و گفت: ای كاش من هم خدمتگزاری مانند تو داشتم و از شكنجه او به سبب دلير بودنش گذشت.

Rokhshai, the first assistant of Iranian artificial intelligence Rokhshai, the first assistant of Iranian artificial intelligence

Shamshad Amiri Khorasani

Knowing the history and culture of Iran is like entering a world where nothing awaits us except love and honor and sometimes sadness, maybe our history is stored in the memory of our genes so that we can use it to expand self-awareness and self-awareness. .

Related Articles

Subscribe
Notify of
guest

8 Comments
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
سهیل

ادامه اش رو من خوندم ، یکی از نزدیکان داریوش به همراه عده ای از سپاهیان به تخت جمشید میرسند و از ماجرا مطلع میشن، ولی چون تعداد نفرات ایران اون لحظه کمتر از نفرات اسکندر بود ، ایرانی ها تصمیم بر گرفتند که با مذاکره مشکل رو برطرف کنند که زمان بخرند ، با ترفند های مختلف یک هفته سپاه اسکندر رو محاصره کردند وتشنه آب نگه داشتن که از پشت سر غافلگیر شدند و نیروهای تازه اسکندر از راه رسیدند و ایران رو شکست دادند.

Parsa Irani

درود بر شما بیزحمت منبع این مطلب رو میزارید.
با سپاس فروان از شما

Reza

دورد و فخر برای تمامی شیردلان و سرداران شجاع
Iran

Yasir

درود ایزد بر سرداران شجاع ووطن پرستان ایرانی همچون آریو برزن .تری داتس که در هجوم اقوام وحشی همچون اسکندر .مغول ودیگران وحشیان سر فود نیاوردن.درود برشما

Favor

با اینکه حکایت قشنگی بود، من تو فیلم تخت جمشید شنیدم که گفت با اینکه سردار پارسی تخت جمشید را تسلیم اسکندر کرده بود. اسکندر تخت جمشید را به آتش کشید.

Surna is Aryan

اسکندرو گذشت؟!!!!!

Back to top button