Rokhshai, il primo assistente dell'intelligenza artificiale iraniana Rokhshai, il primo assistente dell'intelligenza artificiale iraniana
Antichità e valori storiciAntica PersiaDominio achemenideIl Grande Ciro (Ciro)

La costruzione di Persepoli

Foto aerea di Persepoli(Cliccaci sopra per vederlo a grandezza naturale
Foto aerea di Persepoli(Cliccaci sopra per vederlo a grandezza naturale

Parse è l'antico nome di un edificio che conosciamo dalla facciata del trono di Jamshid Parse è registrato in una delle iscrizioni su pietra di Serse I Greci chiamavano questo luogo Persepoli. 43 chilometri a sud di Pasargad, capitale di Ciro il Grande, Era fatto. Questo edificio come uno dei 10 L'edificio storico più alto del mondo è registrato nell'UNESCO.

Ci sono prove che dimostrano che questo luogo era un centro governativo durante il tempo di Ciro e della Cambogia, ma non ci sono edifici di quel periodo, e gli edifici di Persepoli furono tutti costruiti dal tempo di Dario.In tutti i palazzi, c'è un iscrizione su pietra che è stata introdotta Il costruttore dell'edificio.Oltre a queste iscrizioni originali, a Persepoli sono state scoperte molte tavolette di argilla, tutte trasformate in ceramica durante l'incendio del re macedone e giunte a noi intatte dopo secoli. le tavolette forniscono informazioni interessanti sugli affari della città, il governo e la vita della gente di quel tempo ci sono stati tramandati.

در ابتدای عملیات ساختمانی صفه ای به ابعاد450*300 متر توسط مردان داریوش مسطح گشت.آنطور که خود او وصف کرده مکانهای مرتفع بریده شده و مکانهای تو رفته با سنگریزه پر شدند تا همگی یکدست و مسطح شوند .اولین بنایی که ساخته شد خزانه شاهی در جنوب شرقی صفه بود. در این بنا غنایمی که از سرزمینهای زیر سلطه هخامنشیان گرفته شده بود و همچنین هدایایی که شاهان باوفای آن سرزمینها مخصوصا در مراسم نوروز اهدا می کردند نگه داری می شد.خزانه اولیه کوچکتر از آن بنایی است که امروزه موجود است و طي گذشت سالها وسعت آن افزوده گشت.بر طبق لوحهای سفالی به جای مانده از آن زمان دست کم 1348 نفر در سال 467 پیش از میلاد در خزانه کار می کردند.

در همین زمان کاخ آپادانا نیز ساخته شد. این کاخ را می توان قلب تخت جمشید دانست. پلکان معروف شرقی آن یکی از شاهکارهای جهان می باشد که در آن صف هدیه آورندگان در صمیمیت به نمایش گذاشته شده است. در قسمت مرکزی کاخ هزاران نفر در یک زمان جای مي گرفتند. 72 ستون سقف بنا را در 25 متری از کف بنا نگه می داشتند

بر طبق سنگ نبشته ای از سازنده بنا داریم

داریوش شاه بزرگ شاه شاهان شاه کشورها پسر هیشتاسپ یک هخامنشی این بنا را ساخت.در اين مرحله از ساخت تخت جمشيد معابری نیز برای عبور آب و فاضلاب در سنگها تعبیه شده است که هم اکنون نیز آثار آن کاملا مشخص است.

La seconda fase di costruzione degli edifici Takht Jamshid dell'anno 490-480 p.m. Cominciò al tempo di Dario I e terminò al tempo di Serse, figlio e successore di Dario.

dice Serse:

وقتی داریوش از این دنیا رفت با تایید اهورامزدا من جانشین او شدم .پس از اینکه شاه شدم کارهای نیمه تمام پدر را تمام کردم و خود نیز به آنها اضافه کردم

در مرحله سوم ساخت تخت جمشيد كاخ تچر نيز ساخته شد ، اين كاخ محل زندگي داريوش اول بود . دروازه ملل و پلکان ورودی آن نیز ساخته شد.خصوصیت منحصر به فرد این پلکان دو طرفه این است که جز با وقار و به آرامی نمی توان از آن بالا رفت.در دهه بعدی یعنی 480-470 p.m. کاخ هدیش ساخته شد که دو برابر کاخ تچر است .در كنار آن، كاخ معروف به حرمسرا ساخته شد كه زنان شاه در اتاقهاي خصوصي آن زندگي مي كردند.در مرحله چهارم کاخ صد ستون ساخته شد.در عین حال خزانه نیز کمی بزرگتر شد.كار ساخت کاخ بزرگ70*70 متری صد ستون در زمان اردشیر اول فرزند خشایارشا اتمام يافت.از سال 450 پ.مپ تا یک صده تقریبا اتفاق خاصی در ساخت و ساز تخت جمشید نيافت .

اردشیر سوم در 358-338 یک کاخ 32 ستونی و مقداری راه درون تخت جمشید ساخت. در آخر هنگاميكه داريوش سوم اقدام به ساخت يك دروازه بزرگ در شمال كاخ صد ستون كرد، كل تخت جمشيد در هفته هاي اول سال 330 پيش از ميلاد توسط شاه مقدوني مورد حمله قرار گرفت و به دستور اسكندر به آتش كشيده شد.

از نکات قابل تامل در طرحهای تخت جمشید حس دوستی ، آرامش و همامنگی افراد مختلف است، حتی در یک طرح ارامنه با اسلحه خود به حضور شاه می رسند. همه افراد دست در دست هم و صحبت کنان در كنار هم ایستاده اند و اثری از خشونت و خونریزی دیده نمی شود.در حالی که با مقایسه این نقوش با سایر نقوش باستانی به یادگار مانده ،آنها مملو از خشونت هستند.

نزدیک 200 سال شاهان هخامنشی در این کاخها زندگی کردند وبیش از 20 ساتراپی را اداره می کردند. سلسله هخامنشی توسط کورش کبیر تاسيس می شود و داریوش به آن جان می بخشد به طوری که اصولی که داریوش ابداع می کند تا انتهای حیاط هخامنشی پا برجا می ماند. تا اینکه توسط شاه مقدونی مورد هجوم قرار می گیرد و نابود می شود.

Recuperato da ایران اتلس

Rokhshai, il primo assistente dell'intelligenza artificiale iraniana Rokhshai, il primo assistente dell'intelligenza artificiale iraniana

Shamshad Amiri Khorasani

Conoscere la storia e la cultura dell'Iran è come entrare in un mondo in cui non ci aspetta nulla tranne l'amore e l'onore e talvolta la tristezza, forse la nostra storia è immagazzinata nella memoria dei nostri geni in modo che possiamo usarla per espandere l'autocoscienza e l'autocoscienza . .

Articoli Correlati

sottoscrivi
Notificami
ospite

0 Commenti
Feedback in linea
Visualizza tutti i commenti
Pulsante per tornare all'inizio