Rokhshai, le premier assistant de l'intelligence artificielle iranienne Rokhshai, le premier assistant de l'intelligence artificielle iranienne
Perse antique

کتیبه های معروف ایران باستان

نبردهای شاپور اول

(کتیبه های شاپور اول) شاپور پسر اردشیر و جانشین مقتدر وی است که از او کتیبه های زیر به جا مانده است:

( کتیبه حاجی آباد) فارس که حاوی معرفی اصل و نسب شاپور وگزارشی از تیر اندازی وی در آن محل است.

( کتیبه تنگ براق) در نزدیکی حاجی آباد که خلاصه ای از کتیبه فوق است .

(کتیبه کعبه زرتشت) اسم اصلی محل نگهداری درفش کاویانی می باشد : اين كتيبه بر روي بناي مكعبي شكل واقع در نقش رستم به سه زبان پارتي ، فارسي ميانه و يوناني و معروف به كعبه زرتشت نگاشته شده است. شاپور در اين كتيبه ضمن معرفي خود به نام استانهاي ايران و سه لشكر كشي سپاه ايران به روم و شكست امپراتور گرديانوس و والرين و سرزمينهاي فتح شده نيز اشاره مي كند . وي در پايان تاكيد مي كند كه اين پيروزيها را به ياري يزدان به دست آورده و ديگران را به امور خيريه توصيه مي كند .

(كتيبه نقش رجب) : اين نقش بر روي صخره اي واقع در سه كيلومتري شمال تخت جمشيد حجاري شده و ضمن نمايش نقش شاپور و همراهانش كتيبه اي سه زباني دارد كه به اصل و نسب شاپور اشاره دارد .

(كتيبه نقش رستم) : در كنار نقش برجسته و صحنه اي با شكوه از پيروزي شاپور بر امپراتور روم كتيبه اي يوناني ، اصل و نسب شاپور را ذكر مي كند . احتمالا كتيبه هاي ايراني از بين رفته اند.

(كتيبه هاي نرسي)

(كتيبه پايكولي) : درجنوب سليمانيه عراق برج مكعب شكلي قرار داشته كه بر روي آن پيكره بزرگي از نرسي نقش گرديده بوده و در كنار آن كتيبه اي به زبان پهلوي ساساني و اشكاني ضمن معرفي نرسي ، به شرح در گذشت بهرام دوم و حركت نرسي از ارمنستان ( مقر فرمان رواييش در زمان سلطنت بهرام دوم ) به سوي ايران و ملاقاتش با بزرگان ساساني در پايكولي و سپس شكست بهرام سوم ( پسر بهرام دوم ) و به سلطنت رسيدن نرسي و اسامي ياري دهندگانش و صلح با روميان مي پردازد . قسمت زيادي ازاين برج هم اكنون ويران و قطعاتش در محل پراكنده است .

(كتيبه بيشاپور) : بيشاپور شهري است باستاني واقع در كازرون كنوني كه شاپور اول به يمن پيروزي بر امپراتور روم آن را بنا نموده است . تنگ چوگان واقع در اين محل شامل تعدادي نقش برجسته با شكوه از دوره ساساني است كه بر زير نقش برجسته اي از بهرام ، كتيبه اي نقر شده است كه به اصل و نسب نرسي اشاره دارد .

کتیبه های معروف ایران باستان
کتیبه های معروف ایران باستان

کتیبه های معروف ایران باستان
کتیبه های معروف ایران باستان

(كتيبه هاي شاپور دوم)

(كتيبه آذربايجان) : در مشكين شهر آذربايجان كتيبه اي به ياد بود بناي دژي به دستور نرسي كشف گرديده كه ساختمان آن بعدا و در زمان شاپور دوم به پايان رسيده است .كتيبه با ذكر تاريخ ماه مهر سال 72 سلطنت شاپور دوم آغاز مي گردد.

(كتيبه طاق بستان) : در ايوان كوچك طاق بستان واقع در كرمانشاه در كنار نقش برجسته اي از شاپور دوم كتيبه اي به پهلوي ساساني با ذكر اصل و نسب وي وجود دارد.

کتیبه های معروف ایران باستان
کتیبه های معروف ایران باستان

(كتيبه شاپور سوم)

( كتيبه طاق بستان) : در ايوان كوچك طاق بستان واقع در كرمانشاه در كنار نقش برجسته شاپور دوم نقشي از شاپور سوم وجود دارد كه در كنارآن كتيبه اي به اصل و نسب وي اشاره مي كند .

برای دانلود کتاب کتیبه ها بر روی لینک زیر کلیک کنید

Rokhshai, le premier assistant de l'intelligence artificielle iranienne Rokhshai, le premier assistant de l'intelligence artificielle iranienne

Shamshad Amiri Khorasani

Connaître l'histoire et la culture de l'Iran, c'est comme entrer dans un monde où rien ne nous attend sauf l'amour et l'honneur et parfois la tristesse, peut-être que notre histoire est stockée dans la mémoire de nos gènes afin que nous puissions l'utiliser pour développer la conscience de soi et la conscience de soi . .

Articles similaires

S’abonner
Notifier de
invité

0 commentaires
Commentaires en ligne
Voir tous les commentaires
Bouton retour en haut de la page