رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی
ایران باستانایران در دوران معاصر

آذری یا ترک (مردم آذربایجان یا مردم آزربایجان)

موقعیت آذربایجان در نقشهٔ ایران و توران در دورهٔ قاجاریه.
موقعیت آذربایجان در نقشهٔ ایران و توران در دورهٔ قاجاریه.

نام آذربایجان تغییریافته و یا معرب «آتروپاتکان» (مکان آتروپات) است.

ریشهٔ این نام به سردار پارسیِ هخامنشیان، «آتروپات» Atropat و آتروپاتگان برمی‌گردد. به این منطقه در قرن‌های ۱۷ و ۱۸ نام «آلبان» و «آران» نیز گفته می‌شد که احتمالاً هر دو تلفظِ یک نام هستند. «آذر» تغییریافتۀ “آتَر” و «بایجان» تغییریافتۀ “پاتگان” است. (کتاب آذربایجان، چاپ اسکای لین دهلی نو، ۲۰۱۴) آتروپات ساتراپ (از نجیب زادگان ) پارسی بود که بخش‌های شمال ایران را در زمان حملهٔ اسکندر از اشغال حفظ کرد.  در پیمان‌نامه‌های ترکمانچای و گلستان به بخش شمالیِ رود ارس نام آذربایجان داده نشده‌است. تنها در قرن بیستم است که نام آذربایجان و آذربایجانی ماهیت قومی به خود می‌گیرد.

نام آذربایجان در سال ۱۹۱۸ و طی کنگرهٔ حزب مساوات جایگزین نام اصلی و تاریخی قفقاز، اران و آلبانی گردید. این نام‌گذاری با هدف جدایی آذربایجان ایران انجام شد.دولت مساوات در قفقاز نام آذربایجان را از آن جهت بر این مناطق گذاشته که گمان می‌رفت با برقراری یک جمهوری به نام آذربایجان، آذربایجان ایران و این جمهوری باهم یکی شده و آذربایجان ایران از این کشور جدا شود. در همان زمان مخالفت‌هایی با این نام‌گذاری در ایران صورت گرفت. در همین راستا حتی مارکوارت آلمانی به این کار اعتراض کرد که این اعتراض در نشریهٔ «ایرانشهر» ترجمه و چاپ گردید.

محمد خیابانی نیز به طور موقت نام «آزادی‌سِتان» را به آذربایجان ایران اطلاق کرد تا با آذربایجان شوروی تفاوت داشته باشد.

منبع:

 

محسنی، محمدرضا ۱۳۸۹: پان ترکیسم، ایران و آذربایجان، انتشارات سمرقند، ص۱۲۷

محسنی، محمدرضا ۱۳۸۹: پان ترکیسم، ایران و آذربایجان، انتشارات سمرقند، ص۳۱

این دو پیمان در مجلۀ ایران‌شناسی، ج ۱، شمارۀ ۳، چاپ ۱۹۸۹، رویۀ ۴۵۸ تحت عنوان «آذربایجان کجاست» توسط جلال متینی چاپ شده‌است.

احمد کسروی، شهریاران گمنام، تهران، انتشارات امیر کبیر، چ ۵، ۱۳۵۷، صفحه‌های ۲۵۵ الی ۲۵۷

دانشنامه ایرانیکا مدخل آذربایجان

 

Vasily Bartold Bartold V.V. , “Sochineniia”, volume II, part 1, “Vostochnoi Literatury” Publishers, Moscow, 1963, p. ۷۰۳

Minorsky, V. ; Minorsky, V. “Ādharbaydjān (Azarbāydjān).” Encyclopaedia of Islam. Edited by: P.Bearman, Th. Bianquis, C.E. Bosworth, E. van Donzel and W.P. Heinrichs. Brill, 2007. Brill Online “ called in Middle Persian Āturpātākān, older new-Persian Ād̲h̲arbād̲h̲agān, Ād̲h̲arbāyagān, at present Āzarbāyd̲j̲ān, Greek ᾿Ατροπατήνη, Byzantine Greek ᾿Αδραβιγάνων, Armenian Atrapatakan, Syriac Ad̲h̲orbāyg̲h̲ān. The province was called after the general Atropates (“protected by fire”), who at the time of Alexander’s invasion proclaimed his independence (328 B.C.) and thus preserved his kingdom (Media Minor, Strabo, xi, 13, 1) in the north-western corner of later Persia (cf. Ibn al-Muḳaffaʿ, in Yāḳūt, i, 172, and al-Maḳdisī, ۳۷۵: Ād̲h̲arbād̲h̲ b. Bīwarasf).

K. Shippman, “Azerbaijan: Pre-Islamic History” in Encyclopædia Iranica In the Achaemenid period Azerbaijan was part of the satrapy of Media. When the Achaemenid empire collapsed, Atropates, the Persian satrap of Media, made himself independent in the northwest of this region in 321 B.C. Thereafter Greek and Latin writers named the territory Media Atropatene or, less frequently, Media Minor (e.g. Strabo 11.13.1; Justin 23.4.13). The Middle Persian form of the name was (early) Āturpātākān, (later) Ādurbādgān) whence the New Persian Ādarbāyjān

Recasting Oneself, Rejecting the Other: Pan-Turkism and Iranian Nationalism By: Dr. Touraj Atabaki Van Schendel, Willem(Editor). Identity Politics in Central Asia and the Muslim World: Nationalism, Ethnicity and Labour in the Twentieth Century. London, , GBR: I. B. Tauris & Company, Limited, 2001. p 80. Khiyabani and his fellow Democrats, in order to dissociate themselves from the Transcaucasians, decided to change the name of Iranian Azerbaijan to Azadistan (Land of Freedom). (34) By way of justifying this decision, they referred to the important ‘heroic role’ Azerbaijan had played in the struggle to establish the Constitution in Iran which, in their view, warranted adopting the name Azadistan. (35)

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

شمشاد امیری خراسانی

شناخت تاریخ و فرهنگ ایران به نمونه ورود به دنیایی است که جز عشق و افتخار و گاهی اندوه چیزی انتظار ما را نمی کشد ، شاید تاریخ ما در حافظه ژن های ما ذخیره شده است تا بتوانیم با آن آگاهی به خود و فرا خود را گسترش دهیم .

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

54 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا تورک

ترک یا آذری ، کدام صحیح است !
یکی از معضلات فکری و اجتماعی جوانان و حتی جامعه دانشگاهی آذربایجان ، ترس و ابا از ترک نامیدن خود است چرا که در دوران حکومت پهلوی که آثار آن هنوز هم باقی است ناجوانمردانه ترین ضربه ها بر شخصیت ترکان ایران وارد آمد. در طول حکومت ۵۳ ساله رضا خان و فرزند او ترکان ایرانی از هر نوع توهین و تحقیری در امان نبودن و امروزه هم گویی کلمه ترک کابوسی است که بر سینه جوانان آذربایجان و جوانان ترک دیگر نقاط کشور سنگینی می کند . و چنان شد که جوان تبریزی ، ارومیه ای ، زنجانی ، اردبیلی و… با دو نوع هویت ، تحقیر شده ترکی و افتخار آمیز آذری روبرو شود . ترکی صحبت می کرد ولی خود را آذری می نامید . وقتی از او می پرسیدی ترک هستی یا آذری می گفت آذری ،وقتی می پرسیدی آذری یعنی چه و منظور از آذری چیست چیزی برای گفت نداشت . ولی وقتی همین آذری پای از وطن بیرون می گذاشت ایرانی بودن خود را انکار می کرد و خود را ترک اصیل معرفی می کرد آن هم نه از نوع ایرانی ؟؟

ترک ستیزی از زمان سقوط حکومت قاجار آغاز شد و توسط روشنفکران نژاد پرستی چون محمود افشار (بنیانگذار بنیاد افشار) و احمد کسروی (کسی که تئوری زبان آذری را تقدیم رضا خان کرد ) به اجرا درآمد که همگی ار مواجب بگیران حکومت پهلوی بودن. تئوری کسروی بر این اساس بود ، چون اهالی چهار روستا در اطراف مرند و قره داغ ترک نیستن دلیلی شد بر اینکه ساکنان اصلی و بومی آذربایجان ترک نیستند . ولی حتی اهالی آن روستا هم به زبان تاتی و تالشی تکلم می کردند ولی کسروی با اصرار همه آنها را آذری نامید . نکته جالب اینجاست که اگر فرضیه کسروی را به تمام ایران تعمیم دهیم به این نتیجه می رسیم که نود درصد ایران ترک هست چون کمتر استانی وجود دارد که در آن یک روستای ترک نباشد .

کسروی در رساله ۵۶ سفحه خود که در زمان رضاخان منتشر کرد . در آن نقل کرد که از این زبان غیر ترکی مردم آذربایجان (آذری) در تاریخ هیچگونه آثار و نشانه های ادبی و مکتوب هر چند بسیار اندک دیده و یا شنیده نشده است. بر این اساس پروژه های کوتاه مدت وبلند مدت با هزینه های سرسام آور به راه افتاد و زبان سازی و هویت تراشی برای ایرانیان غیر فارس رونق گرفت و دشمنی و تبلیغات علیه زبانهای غیر فارس بخصوص ترک در اولویت این برنامه ها بود . نام های بومی و ترکی شهرها ، روستاها ، رودها و کوههای آذربایجان با نام های ساختگی فارسی عوض گردید مثل ارومیه به رضائیه ، سلماس به شاهپور ، صائین قلعه به شاهیندژ ، قره داغ به ارسباران ، آجی چای به تلخه رود ، قره چمن ، سیاه چمن و مثالهای بسیار دیگر … از آنجا که برگردانندگان این نام ها اطلاعات و معلومات درستی از فرهنگ زیبای ترک نداشتند نمی دانستند در ترکی «قره» علاوه بر سیاه معنی بزرگ و بلند و والامقام را هم می دهد. مثل قره باغ یعنی باغ بزرگ و قره چمن یعنی چمن وسیع و قره بولاق یعنی چشمه بزرگ ، قره را فقط به مفهوم سیاه به کار برند و اسم روستای قره چمن تبریز را چمن سیاه نامیدند و دنیای را به خود خندانند و ندانستند هیچ جای دنیا چمن سیاه پیدا نمی شود .

بعضی از کسرویستهای افراطی حتی پا را از دیدگاههای احمد کسروی نیز فراتر گذاشته اند و به اصطلاح تحمیل زیان ترکی بر مردم آذربایجان را به مغولان نسبت داده اند این افراطیون حتی نمی دانند و یا خود را به نادانی زده اند که زبان مغولی چیزیست متفاوت از زبان ترکی ، و اگر میخواستند زبان خود را بر مردم ایران و آذربایجان تحمیل کنند چرا زبا مغولی خود را تحمیل نکردند و زبان ترکی را تحمیل کردند از آن گذشته مغولان فقط کنترل آذربایجان را درست نداشتند بلکه از چین تا عراق در دست آنها بود و اگر در پی تحمیل زبان ترکی بودن چرا هموطنان فارس ما ترک نکرند !!!

و با همه این حرفها این در حالی است که ترکان همیشه در طول تاریخ به رشد و گسترش زبان فارسی کمک کرده اند و در هیچ کجا نمیتوان مدرکی را پیدا کرد که ترکان بر علیه و برای از بین بردن این زبان کاری انجام دادند . زبان ترکی زبانیست زیبا با قدمت هفت هزار ساله و سومین زبان زنده و با قاعده دنیا (به نقل از مجله پیام یونسکو) و حق رسمی و سرتاسری شدن در ایران به عنوان دومین زبان رسمی کشور در کنار زبان فارسی دارد.

رضا تورک

روزانه‌ها
همه
ارک قالاسی
آذر قلم(روزنامه نگاری از تبریز)
باشگاه مهندسان ایران
سایت تخصصی برق و الکترونیک
سایت موسیقی و شعر آذربایجان
هواداران تیراختور آذربایجان
جدیدترین یادداشت‌ها
همه
ترکها و ایران/
نازایله میسن! ( اصلینده کلیسا نمازی)
ترک یا آذری ، کدام صحیح است !
نویسندگان
رضا
۳
بایگانی
آبان ۱۳۸۹ ۳
آمار : ۶۸۵ بازدید
Powered by Blogsky
ترک یا آذری ، کدام صحیح است !
یکی از معضلات فکری و اجتماعی جوانان و حتی جامعه دانشگاهی آذربایجان ، ترس و ابا از ترک نامیدن خود است چرا که در دوران حکومت پهلوی که آثار آن هنوز هم باقی است ناجوانمردانه ترین ضربه ها بر شخصیت ترکان ایران وارد آمد. در طول حکومت ۵۳ ساله رضا خان و فرزند او ترکان ایرانی از هر نوع توهین و تحقیری در امان نبودن و امروزه هم گویی کلمه ترک کابوسی است که بر سینه جوانان آذربایجان و جوانان ترک دیگر نقاط کشور سنگینی می کند . و چنان شد که جوان تبریزی ، ارومیه ای ، زنجانی ، اردبیلی و… با دو نوع هویت ، تحقیر شده ترکی و افتخار آمیز آذری روبرو شود . ترکی صحبت می کرد ولی خود را آذری می نامید . وقتی از او می پرسیدی ترک هستی یا آذری می گفت آذری ،وقتی می پرسیدی آذری یعنی چه و منظور از آذری چیست چیزی برای گفت نداشت . ولی وقتی همین آذری پای از وطن بیرون می گذاشت ایرانی بودن خود را انکار می کرد و خود را ترک اصیل معرفی می کرد آن هم نه از نوع ایرانی ؟؟

ترک ستیزی از زمان سقوط حکومت قاجار آغاز شد و توسط روشنفکران نژاد پرستی چون محمود افشار (بنیانگذار بنیاد افشار) و احمد کسروی (کسی که تئوری زبان آذری را تقدیم رضا خان کرد ) به اجرا درآمد که همگی ار مواجب بگیران حکومت پهلوی بودن. تئوری کسروی بر این اساس بود ، چون اهالی چهار روستا در اطراف مرند و قره داغ ترک نیستن دلیلی شد بر اینکه ساکنان اصلی و بومی آذربایجان ترک نیستند . ولی حتی اهالی آن روستا هم به زبان تاتی و تالشی تکلم می کردند ولی کسروی با اصرار همه آنها را آذری نامید . نکته جالب اینجاست که اگر فرضیه کسروی را به تمام ایران تعمیم دهیم به این نتیجه می رسیم که نود درصد ایران ترک هست چون کمتر استانی وجود دارد که در آن یک روستای ترک نباشد .

کسروی در رساله ۵۶ سفحه خود که در زمان رضاخان منتشر کرد . در آن نقل کرد که از این زبان غیر ترکی مردم آذربایجان (آذری) در تاریخ هیچگونه آثار و نشانه های ادبی و مکتوب هر چند بسیار اندک دیده و یا شنیده نشده است. بر این اساس پروژه های کوتاه مدت وبلند مدت با هزینه های سرسام آور به راه افتاد و زبان سازی و هویت تراشی برای ایرانیان غیر فارس رونق گرفت و دشمنی و تبلیغات علیه زبانهای غیر فارس بخصوص ترک در اولویت این برنامه ها بود . نام های بومی و ترکی شهرها ، روستاها ، رودها و کوههای آذربایجان با نام های ساختگی فارسی عوض گردید مثل ارومیه به رضائیه ، سلماس به شاهپور ، صائین قلعه به شاهیندژ ، قره داغ به ارسباران ، آجی چای به تلخه رود ، قره چمن ، سیاه چمن و مثالهای بسیار دیگر … از آنجا که برگردانندگان این نام ها اطلاعات و معلومات درستی از فرهنگ زیبای ترک نداشتند نمی دانستند در ترکی «قره» علاوه بر سیاه معنی بزرگ و بلند و والامقام را هم می دهد. مثل قره باغ یعنی باغ بزرگ و قره چمن یعنی چمن وسیع و قره بولاق یعنی چشمه بزرگ ، قره را فقط به مفهوم سیاه به کار برند و اسم روستای قره چمن تبریز را چمن سیاه نامیدند و دنیای را به خود خندانند و ندانستند هیچ جای دنیا چمن سیاه پیدا نمی شود .

بعضی از کسرویستهای افراطی حتی پا را از دیدگاههای احمد کسروی نیز فراتر گذاشته اند و به اصطلاح تحمیل زیان ترکی بر مردم آذربایجان را به مغولان نسبت داده اند این افراطیون حتی نمی دانند و یا خود را به نادانی زده اند که زبان مغولی چیزیست متفاوت از زبان ترکی ، و اگر میخواستند زبان خود را بر مردم ایران و آذربایجان تحمیل کنند چرا زبا مغولی خود را تحمیل نکردند و زبان ترکی را تحمیل کردند از آن گذشته مغولان فقط کنترل آذربایجان را درست نداشتند بلکه از چین تا عراق در دست آنها بود و اگر در پی تحمیل زبان ترکی بودن چرا هموطنان فارس ما ترک نکرند !!!

و با همه این حرفها این در حالی است که ترکان همیشه در طول تاریخ به رشد و گسترش زبان فارسی کمک کرده اند و در هیچ کجا نمیتوان مدرکی را پیدا کرد که ترکان بر علیه و برای از بین بردن این زبان کاری انجام دادند . زبان ترکی زبانیست زیبا با قدمت هفت هزار ساله و سومین زبان زنده و با قاعده دنیا (به نقل از مجله پیام یونسکو) و حق رسمی و سرتاسری شدن در ایران به عنوان دومین زبان رسمی کشور در کنار زبان فارسی دارد.

پویا

🔀

اصلا این قومگرایی ها چیه؟
خوشبخت میشید؟

هر کس با شعور تر و با وجدانتر ارجح است.

تمام اقوام از منطقه بین البحرین بوده اند.

بین کاسپین
اژه و ساوه

از هشت هزار سال قبل جدایی اقوام از قومی پارتی که امروز کرد نامیده میشود آغاز شد.

#اقوام پاک
#انسانیت

kamran

اول از هر چیز بگویم که طبق تحقیقات ژنتیک مردم آذربایجان اکثرا دارای ژن j2 هستند بیشترین میزان این ژن مربوط به اقوام ترک تبار از جمله قزاق ها ازبک ها ترکمن ها ترکیه ای ها قشقایی ها ترکمن های عراق و سوریه و ایران اویغور همچنین اقوام هم ریشه با ترک ها همچون فنلاندی ها و منچوری ها و مجار ها است همچنین تراکم بالای این ژن در اتروسکان ایتالیا نظریه ریشه مشترک اتروسک ها و ترکهارا تایید می کند
بنا بر این مردم آذربایجان نه تنها با سایر اقوام ترک خویشاوند هستند بلکه منشا و مهد همه مردمان ترک آذربایجان می باشد
منشا این ژن هم از قضا آذربایجان است که حاکی از این است که این مردمان از آذربایجان به سایر نقاط زمین کوچیده اند
همچنین وجود درصد پایین تر این ژن در اقوان غیر ترک همسایه نشان می دهد :
اولا این اقوام منشا این ژن نیستند
ثانیا بر اثر همسایگی مستمر چندین هزاران ساله قسمتی از ترک ها به این اقوام نفوذ کرده و آمیخته شده اند که همین امر موجب شده امروزه بسیاری از کردها فارس ها لرها اروپایی های جنوبی خصوصا ایتالیایی ها و یونانی ها ارمنی ها و … دارای ریشه های ترکی هستند

۰۰

طبق نتایج تحقیقات سایت چهار هاپلو گروپ مختص ‌‌ورک هاست که عبارتند از A B D F. این هاپلو گروپ ها نه در فارس ها نه در ارامنه و نه در گرجی ها وجود دارد بلکه در مردم ترکیه و آذربایجان موجود هست در مورد کلمه آذربایجان دو چیز مشهود است یکی اینکه آذربایجان از اشتقاق آذ ار بای گان تشکیل شده است طبق نظریه سیدروف که احتمالا اوغوز خان خودش نامگذاری کرده دوم اینکه از اتروپاتگان یدونه نظریه ای هم هست که اورمو نامیده میشود که آذربایجانی ها همان بازماندگان عیلامیان و سومری ها و بقیه قبیله های ترک تشکیل شده اند بخصوص اینکه نام پادشاهان مادی عیلامی و سومری هست. در مورد دانشمندان هم چند دانشمند روس به جز دیاکونف سعی داشتند با تخریف تاریخ جلوی اتحاد تورک ها را بگیرند

mehdi

ای مردم غیور و عزیز آذربایجان یکی از بزرگترین افتخار همه ما این است که ترک هستیم ما نوادگان شاه اسماعیل و قزلباشها ، نادر شاه و عباس میرزاها و ستارخانها هستیم ترکها ۸۰۰ سال بر هند ، ۳۰۰ سال بر چین ، ۱۰۰۰ سال بر ایران ۸۰۰ سال بر مصر و ۵۰۰ سال بر خاورمیانه حکومت کرده اند از این افتخار نگذرید همین زبانی که اینها فارسی می نامند اسم تاریخیش زبان دری هست و در شمال افغانستان ابداع شده زبان ایرانیان در زمان حمله عربها از بین رفت به خاطر همین که ما شاهنامه رو هزار سال پیش نوشته شده متوجه می شویم ولی متون ساسانی را که ۱۴۰۰ سال پیش نوشته شده را درک نمی کنیم اینها چون خود زبان افغانها (زبان دری یاهمون فارسی ) را پذیرفته ایند میخواهند زبان افغانها را به ما نیز تحمیل کنند این ذلت را نپذیرید ترک بودن یک افتخار بزرگی هست که نصیب هر کس نمی شود 

ایرانpl

به نام خدا
آقای خراسانی لطفا مطلب را تا آخر خوانده و نظرتان را بگویید.(این مطلب که نوشتم از منابع تاریخی معتبر است.
آذری یا ترک:
خوب حال ما باید با پاسخ به این سوال باید به تاریخ نگاه کنیم:
تاریخ:
خوب از نظر تاریخ باید ببینیم که آذربایجان از کی به وجود آمد.خوب از نظر من دو فرد که اسکلت بودند در تبریز از تاریخ ما قبل تاریخ پیدا شد.این هم نشان دهنده این است که آذربایجان از محل های قدیمی و باستانی جهان است که در این محل به وجود آمده بودند.
بر اثر تاریخ نگاری ها قدیمی ترین تمدن آذربایجان ماننا است.ماننی ها کنفدراسیون گروه های ایرانی و غیرایرانی بودند. به گفته پروفسور سادوک:

بعید به نظر می رسد وحدت قومی- زبانی در ماننه وجود داشته باشد. مانند سایر مردم فلات ایران ، ماننی ها تحت تأثیر نفوذ ایرانی (به عنوان مثال هند و اروپایی) قرار گرفتند. 
پروفسور سادوک:

بعید به نظر می رسد وحدت قومی- زبانی در ماننه وجود داشته باشد. مانند سایر مردم فلات ایران ، ماننی ها تحت تأثیر نفوذ ایرانی (به عنوان مثال هند و اروپایی) قرار گرفتند.

آنها گروهی بودند که از وحدت قومی خویش تمدن خویش را پیش از ورود آریایی ها ساخته بودند.
محل:پادشاهی آنها در شرق و جنوب دریاچه ارومیه واقع شده بود ، تقریباً در اطراف دشت ارومیه در این قسمت از آنچه امروز آذربایجان ایران نامیده می شود ، قرار داشت . با کاوش هایی که در سال ۱۹۵۶ آغاز شد ، موفق به کشف شهر مستحکم حسنلو شد ، زمانی که تصور می شد یک مکان بالقوه مانایی است. اخیراً ، سایت قلایچی (احتمالاً ایزیرتو / زیرتا باستان) بر اساس یک استلا با این توپونیم موجود در سایت به مانایی ها پیوند خورده است .

پس از متحمل شدن چندین شکست از سکاها و آشوریان ، بقایای مردم مانان جذب ماتیینی ها شدند و این منطقه به ماتیین معروف شد . سپس در حدود ۶۰۹ سال قبل از میلاد توسط مادها ضمیمه شد .

سپس آنها بعد از استقرار بافتن ماد ها در آن محل با آنان مخلوط و گروهی جدید به دست آورده شد و با دشمنان آنها که آشوری ها بودند جنگیدند.(البته همراه با مادها)
ماد(آذربایجان)
بعد از آمدن ماد ها به ماننا آنها با مادها آمیخته شده و نژاد آنها به صورت آریایی(ماد) در آمد و حتا فردی به نام دیاکو را که اولین حکومت ماد را تاسیس کرد گفته میشود که از قبیله ماننا بودند و سپس امپراطوری ایران با ماد پارس پارت تاسیس شد.
آتروپات:
آتروپات به معنی:محافظت شده توسط آتش.
که در منابع اسلامی آذرباد نام دارد در آتروپاتگان یا آذربایجان مستقر بود.
او یکی از ساتراپ(استاندار باستان) داریوش سوم بود و بعد از حمله اسکندر مقدونی به ایران برای محافظت از آتورپاتن(آذربایجان) خود را تسلیم اسکندر کرده و در مقابل او خیلی محبوب شد
زندگینامه:در اواخر امپراتوری هخامنشی ، آتروپاتس فرماندار ( ساتراپ ) استان ماد هخامنشی بود . در نبرد سرنوشت ساز گوگاملا (اکتبر ۳۳۱ پ.م.) بین داریوش و اسکندر ، آتروپاتس فرماندهی سپاهیان هخامنشی ماد و ساکاسین را بر عهده داشت.
داریوش پس از شکست در آن نبرد ، به پایتخت ماد ، اکباتانا گریخت ، جایی که آتروپاتس به او مهمان نوازی کرد. داریوش تلاش کرد ارتش جدیدی به وجود آورد اما در ژوئن ۳۳۰ قبل از میلاد مجبور به فرار از اکباتانا شد. پس از مرگ داریوش یک ماه بعد به دست بسوس ، آتروپاتس تسلیم اسکندر شد. [۳] اسکندر در ابتدا اکسیدات را به عنوان ساتراپ مدیا انتخاب کرد ، اما در ۳۲۸-۳۲۷ قبل از میلاد پس از دو سال الکساندر اعتماد به وفاداری اوکسیدات را از دست داد و آتروپاتس به جایگاه قبلی خود بازگشت. [۴] در ۳۲۵-۳۲۴ ، آتروپاتس باریاکس (شورشی متقاضی منطقه) را به اسکندر تحویل داد در حالی که دومی در پاسارگاد بود. عزت اسکندر برای فرماندار چنان بالا گرفت که اندکی بعد دختر آتروپاتس در عروسی دسته جمعی معروف در شوش در فوریه ۳۲۴ قبل از میلاد با شخص معتمد اسکندر و فرمانده سواره نظام پردیکا ازدواج کرد . [۳]

میراث آتروپات:
سلسله آتورپات تاسیس می پادشاهی برای چندین قرن حکومت، در ابتدا به صورت مستقل و یا به عنوان اتباع از سلوکیان ، پس از آن به عنوان اتباع از اشکانیان ، به که در خانه آنها گفت [۶] به ازدواج. با این حال ، آنها از طریق ازدواج وارث ارساسید با وارث آتروپاتن ، به خانه جدید پارت تبدیل شدند.

منطقه ای که پادشاهی آتروپاتس را در بر می گرفت ، نزد یونانیان پس از آتروپاتس به ” Media Atropatene ” و سرانجام به سادگی ” Atropatene ” معروف شد. آرساسیدها آن را در پارتیان “Aturpatakan” نامیدند ، و همچنین ساسانیان که سرانجام جانشین آنها شدند. سرانجام “آتورپاتاکان” ایرانی میانه “آذربایجان” شد ، از این رو ، طبق یک نظریه ریشه شناسی ، [۶] [۷] ملت مدرن آذربایجان و استان آذربایجان ایران (که این استان تا حد زیادی با مرزهای آتروپاتن باستان همسایه است) بدست آمد نام آنها نظریه دیگریریشه شناسی را از کلمات پارسی باستان “Āzar” (به فارسی : آذر ) ، به معنای آتش ، و “Pāyegān” (به فارسی : پایگان ) به معنی نگهبان / محافظ ، جستجو می کند . 
منابع:Tavernier 2007 ، ص ۱۲۵.

^ Fredricksmeyer 2002 ، ص. ۹۲؛Schippmann 1987 ، صص ۲۲۱–۲۲۴؛Roisman 2002 ، ص. ۱۸۷

^ a b Chaumont 1987 ، صص ۱۷–۱۸.

^ Roisman 2002 ، ص. ۱۸۹

^ اسمیت ، ویلیام ، ویرایش. (۱۸۶۷) ،”آتروپاتس” ، فرهنگ بیوگرافی و اسطوره شناسی یونانی و رومی ، بوستون

^ a b Schippmann 1987 ، صص ۲۲۱–۲۲۴.

^ Houtsma ، M. Th. (۱۹۹۳) اولین دائرlopالمعارف اسلام ۱۹۱۳–۱۹۳۶ (چاپ مجدد).بریل شابک ۹۷۸-۹۰-۰۴-۰۹۷۹۶-۴.

^ de Planhol 1987 ، صص ۲۰۵–۲۱۵ 

بعد از اسلام:
رستم فرخزاد که از مهمترین سرداران ایرانیا در جنگ با اعراب بود رستم الآذری به صورت پارسی:رستم ال آذری در تاریخ بیهقی به صورت اینگونه خوانده شده،بعد از رسیدن سپاه مسلمان اسفندیار پسر رستم فرخزاد با مسلمانان صلح کرد و قرار شد که جزیه پرداخت کنند.
عباسیان:
در زمان عباسیان بابک خرمدین بر علیه سلسله عباسی به پا برخواست و با آنان جنگ کردو این باعث شد که دیگر مناطق ایران از ظلم عباسیان به پا خیزند.
ترکی شدن:با حمله مغول به ایران پایتخت آنان آذربایجان شد و سلسله ایلخانان در آن محل به وجود آمد و ترکان مغول آن محل را با ترکی آشنا کردند.
سپس با وجود سلسله عثمانی و سلجوقی ترکی در آذربایجان گسترش پیدا کرد. و با سلسله های اتابکان و آق قویونلو قرا قویونلو زبان ترکی رواج بیشتری در آذربایجان پیدا کرده و به کلی ترک زبان شدند.
در اثر حاضر DNA نشان میدهد که گروه ایرانی(آذری) با ۱۰درصد ترک مخلوط شده و ما نژاد خالصی در هیچ کجای جهان نداریم.
از لحاظ عقلی:
آیا ترک بودن یا نبودن مهم است شاید ما در آذربایجان ترک های زیادی داشته باشیم که از سلسله های ترکی به جای مانده باشند.آیا ترک بودن یا آذری بودن ملاک اصلی است.خیر بلکه ملاک برتری به تقواست به بخشش و نیکوکاری و دینداری است.شاید من هم آذری باشم یا ترک خوب که چه؟ چرا سعی دارید تخم نژادپرستی را در ایران بکارید.
مثلا اسلم ترکی:یکی از ترکان که در کربلا حضور داشتند و یکی از ایرانیان دیلمان محسوب میشد
ولی به نظر من ما ها همیشه ایرانی بوده و هستیم و اصلمان ایرانی است چه آذری چه ترک.
نژاد فقط یک چیزی است که خودمان را بشناسیم:
آیه قرآن:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِّنْ ذَكَر وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاكُمْ»؛ (اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و شما را تيره ها و قبيله ها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد؛ [اينها ملاك برترى نيست] گرامى ترين شما نزد خداوند با تقواترين شما است؛ به يقين خداوند دانا و آگاه است).(۹)

دده خانی

شما فارسا هیچچی از خودتون ندارین همه چی تورکی هستش حتی شکسپیر و دموکراسی هم تورکی هستند و مال وقتی هستش که آفریقا هم مال ما تورکای عثمانی بودش.
شکسپیر، شیخ زبیر بود که زمان عثمانلوها زندگی میکردش و انگلیسی چون کشف کردن نابفه است دزدیدنش بردن انگلیس
دموکراسی هم اصلش آتا-عامو-کرسی هستش یعنی باباها و عموهایی که روی کرسی میشینن و با هم مشورت می کنن
هرچی هم اسم میذارین تورکیه مثلا محمد هم تورکیه و به صورت مهمت بین عثمانلوها رایج بوده. کل دنیا رو هم بگردی می بینی ما تورکها اونجا بودیم حتی کریستف کلمب هم وقتی امریکا رو کشف کرد داشت با کشتی از یه ساحلی رد می شد روی لبۀ پرتگاه مسجد ترکها رو دید بعدش همۀ تورکها رو قتل عام کردن اسمشونم گذاشتن سرخپوست که قضیه رو ماستمالی کنن

بیلگه قیز

ریشه همه زبونا زبون غنی تورکیه
یاشاسین سومین زبان توئانمند دونیا
یاشاسین یونسکو
یاشاسین لهجه چهل و چهاروم موغولی

لیستی از کلمه های زبانهای دیگه که تورکی هستن
– آلمان که اسم یه کشوره در اصل یه اسم تورکیه و از ریشه آلما به معنی سیب گرفته شده. آلمانیها در اصل کشاورزهای تورک بودن که برای پرورش سیب به اوروپا رفتن که اوروپا هم خودش واژه تورکیه اما این خاخام منشیهای توطئه گر هویت این تورکهای اصیل رو دزدیدن و می گن اونا آریایی هستن درحالیکه هر تورکی بخواد مهاجرت کنه خارج میره آلمان این یعنی آلمانیها تورکن
– آمازون: یعنی آممم اوزون، یعنی وای چقدر دراز که اشاره به درازی این رود میکنه اما طبق معمول شونیستهای یهودی که سرخپوستهای تورک رو کشتن این رود رو هم به اسم خودشون سند زدن
– اوروپا: از ریشه آرپه به معنی علف گرفته شده چون اونجا علف زیاد درمیاد. حتی یونسکو هم زبام استاندارد خودش در اوروپا رو تورکی قرار داده
-دانیشمند: این دیگه کاملا معلومه تورکیه و از ریشه دانوشما یعنی حرف نزن گرفته شده چون دانشمندها کم حرف میزنند.به همین خاطر هم یونسکو زبان استاندارد و رسمی علم رد جهان رو تورکی تعیین کرده
یاشاسین تورکی
یاشاسین مادر زبانها
یاشاسین یونسکو

دمیرلی

یاشاسین تورک میلتی
یاشاسین تورک دیلی
یاشاسین یونسکو
این پیروزی رو به همه میلت تمدن ساز تورک تبریک میگم
جاداره از سازمان هوشیار یونسکو در اعلام تورکی به عنوان لهجه چهل و چهارم زبان جهانگشای مغولی تشکر کنیم
ما همیشه از این فارسها جلوتریم خودشونم میدونن چهل و چهار ما بالاتر از سی و سه اونهاس

ایشغوز آدا

یاشاسین تمام اوغلو یاشاسین تورک دیلی
کوری چشم خاخام منشیهای وحشی زبان تورکی مخترع اولین و دومین و سومین خط جهان و ابزار بیان دیتاهای ماهواره ها در اروپا و امریکا شمالی و طبق اعلامیه یونسکو لهجه چهل و چهارم زبان قوم پرافتخار مغوله که جهان رو فتح کردن و ریشه خاخام منشیهای رو کندن. ما از این لحاظ هم از فارسهای عبرانی بالاتریم اونها لهجه سی و سوم غربی اند. ما چهل و چهاریم اونا سی و سه اند
یاشاسین تورک
یاشاسین چنگیز
یاشاسین تیمور
یاشاسین تیراختور

حافظ

بنده الان ساعت هاست که دارم به حماقت و بیسوادی ادمین این بلاگ فکر میکنم. آخه ادم چقدر میتونه بیشعور باشه که بگه ما تورک ها با قدمت ۷۵۰۰ سال آزری (جعلی) هستم.
آخه ادمین بیسواد ! کتاب دکتر شریعتی رو خوندی؟ آخه بیشچاره بی وطن ! میدانی آرایی ها اقوامی وحشی و بیابانگردی بودند که اصلا وارد ایران نشدند؟ !!!

آخه آریایی بودن هم شد افتخار؟ ما تورک ها به زبان سوم دنیای خود زبان توووووووورکی میبالیم شما چه؟ به لهجه سی و سوم عربی و کاملا ناقص؟

از کدام هویت دم میزنید شما پارس های فاشیس (نژادپرست).

منتظر تایید کامنت هستم. چنانکه ادمین پیج کامنت های دوستانش و همفکرانش رو نشر میکنه. ببینیم و تعریف کنیم.

سارا

türk tarih kitaplarıیه اینجور چیزایی سرچ کنی میاره نگران نباش این همه کشور ترک زبان هست تاریخ هم دارن،

کامران

پیشنهاد می کنم نقشه هاپلوگروپ j2 را بررسی کنید تا ببینید ترکها ایرانی هستند

محمد تورک

داداش ۷۰۰۰ سال قبل اولا کتابی نبود دوما کتیبه زبان تورکی که اثبات میکنه نوشتار داشته تو آذربایجان شمالی بوده الان تو ترکیه نگهداری میشه اگدهم کتاب بوده تو ایران خاندان کثافت پهلوی از بین بردن در کتاب سوزانی که ۳۰۰۰۰ کتاب در مورد ترکی. نوشته شده بعضیا به خط ترکی حتی بعدا

محمد تورک

ترکی برای خودش خط داره اول برو تحقیق کن بعد حکومت جعلی هم نیست آذربایجان حالا اینو بگم داداش توکه شعر گفتن بلدی ۳ آوای الهی روهم بلدی اینارو به اختصار اوای الهی میگن زبون شما عاجز هستین از گفتنشون درضمن شما به هر پوستی میگین پوست ولی ما به پوست آدم میگیم دَری به پوست میوه گابیخ به پوست درخت چوسه به پوست حبوبات پوفه حالا برو عشق کن که ۶۰ درصدت عربی و ۳۰ درصدت ترکیه و یادم رف اون بشقابی هم که توش غذا میخوری اونم ترکی هست

کوروش پدر ایران

درود به اقا شمشاد وکاربران پارسیان دژ
بنده فقط سیزده سال دارم و ارزوی مورخ شدن را دارم و نمیدونم چرا این روزها بین پارسیان و ترکان جنگ و دعوا شده است من هر دوست ترکی که داشتم حتی نژاد پرست نبود بنده خوزستانی ام و اریایی اصیل هستم و حتی صد ها بار شاهد مسخره شدن پارسیان توسط اعراب بوده ام حتی جدیدا اعراب میگویند اریایی ها به عنوان نوشیدنی مقدس ادرار گاو میخوردند ان ها میگویند عجم های(عجم یعنی لال واینجا به عنوان مسخرگی پارسیان مگویند عجم)اتش پرست افراد علاقه دار به ازدواج با محارم انها میگویند باید برای پروفایلتان عکس عرب بگذارید
تا دیداری دیگر بدرود

فراهانی

دوست گرامی، آقای امیری خراسانی
چرا یادداشتم را دربارۀ این مدعی آریایی بودن، تایید نمی کنید؟درحالی که از سراپای این کامنت مشخص است که طرف پان ترک است و دارد همان تخیلات پان ترکی را اما این بار در قالب نقل قول از دیگران، تکرار می کند.

چاردولی زبان

باعرض سلام.من به عنوان یک چاردولی زبان زبان فارسی رازبان رسمی خودم می شناسم.چراکه زبان چاردولی،مخفف فارسی است وریشه آن پارسی قدیم(یااوستایی)است.به عنوان مثال درزمان پیش ازاسلام،به غروب خورشید می گفتند:خوراوا،واین کلمه هم اکنون درزبان چاردولی به کارمیرود.
جمله ای به زبان چاردولی:
گانم وه قوربان ایران
ترجمه:
جانم فدای ایران

مسعود

یونسکو ترکی رو لهجه ۴۴ ام مغولی اعلام کرده. یک سرچ کوچک در گوگل بکنید و نتایج رو ببینید.
ممنون

حافظ

آخه من به تو چی بگم. فارسی رو ۱۲ درصد تورکی ۱۲ درصد انگلیسی ۴۰ درصد عربی فرا میگیره. آخه بیشعور با اون لهجه افغانی چی میگی !

فراهانی

هیچی بهش نگو، فقط اقرار کن که مغولی. این هم سندش از وبلاگ یک تئوریسین اولترا سوپر پان تورچ:
http://susanturk.blogfa.com/post/27
کامنتهاش رو بخون.

دیگر اینکه شما پان ترکها استادان جعل در زمینۀ اعلام آمار دقیق هستید و بر اساس اعلامیه های تخیلی از موسسه های نیست در جهان و پروفسورهای ناموجود، همه چیز رو دقیقاً و دقیقاً عددسازی می کنید. بگذارید ما هم به شیوۀ شما کمی اعلام رقم کنیم:
طبق بیانیۀ سازمان جهانی زبان شناسی یونسکو موسوم به M.N.T.V. که بر اساس تحقیقات درازدامن برجسته ترین زبان شناسان از جمله خانم پروفسور آنجلینا لوچی و آقای پروفسور براد کرویزر تهیه شده، تورکی لهجۀ چهل و چهارم موغولی است. این لهجه از ۱۲۰درصد فارسی، ۷۵درصد و نیم انگلیسی، ۳۴درصد و هفتاد و پنج هزارم درصد عربی، ۲۲۰درصد و ربع، مغولی و ۲۲ درصد هم زبان لختی های آنگولا ساخته شده. اصلاً هم مهم نیست که این آمار با هم جور درنمی آید. مگر آمار شما جور در می آید؟!
بگذار یک حقیقت را بگویم و تمام: پان تورک یعنی بی تاریخِ تمدن خوار.
به قول ولادیمیر مینورسکی، هرجا مسئلۀ مبهمی در تاریخ خاورمیانه باشد، پان تورک، انگشتش را همان جا فرود می آورد. اما کار شما از غارت مسائل مبهم مثل زبان سومریان هم گذشته و دوز بیشعوریتان بدجور بالا زده و تصمیم دارید کل آفرینش را غارت کنید.

محمد تورک

شوکولات تو یه کلم میگم بهت ترک ۷۰۰۰ سال قدمت داره حالا خودتو اونور بکش که زبانتون ۳۳ امین لهجه عربی هست و ۲۰۰۰ سال قدمت داره ما قبل از چین بودیم بیچاره چه برسه به مغول فاشیسم نژاد پرست هی هیچی نمیگم داداش تورک بودن شرف میخواد به هرکسی نمیدن .تورک اولماخ شرفدیر

mohsen az shiraz

محسن از شیراز هستم سلام اگه به پارسی بگم میشه درود مهمتر اینکه زبان اجداد ما پارسی پهلوی بوده هنوز در استان فارس واژه های اصیل وجود داره ما وبختیاری ها و لرها از یک زبان با گویشهای مختلف صحبت میکنیم درسته که ریشه اتحاد اولیه ایران از پارس باستان که متشکل شده از( فارس بختیاری کهگیلویه وبویر احمد لرستان خوزستان بوشهر بندر عباس کرمان جنوب اصفهان ویزد وجنوب ایلام) بوده ومیتونم این حق رو به مردم پارس باستان بدم که قلب ایران بودند اما دچار از هم پاشیدگی شدیم بین این چند استان کرمان ساز مخالف میزنه وبا دیگران بد رفتاری میکنند اصفهانی ها نه همشون ولی اصولا با استان فارسی ها آبشون توی یک جوی نمیره خوزستانی ها توی شیراز زندگی میکنند اما بازهم ته دلشون باما نیستند بگذریم از بعضی هاشون که خیلی انسانهای خوبی هستند تنها میمونه بوشهر وشهرکرد((بختیاری ها)) و لرها که با ما استان فارسی ها هنوز خودشون رو یک نژاد ویک گروه میدونن پس هنوز امیدی هست کرد ها وبلوچها اصیل اند از لحاظ ایرانی بودن تاریخ نویسان میگن از بختیاری ها اصیل تر توی ایران وجود نداره ترکها بدلیل گذشته بدی که جای گذاشتند بدلیل اینکه درظاهر باما هستند ودر باطن باخودشون هستند باعث میشه که ما با کمی فاصله باهاشون ارتباط برقرار کنیم البته انسانهای خوب داخل ترکها هم وجود داره از حق نمیشه گذشت اما ما با نژادهای اصلی ایران راحت تریم بهتره بگم من اینطور راحت ترم ما آریایی هستیم اما دلیل نمیشه کسی رو نادیده بگیریم این نوشته برعکس تفکر درونی ترکهاست که فقط خودشون رو میبینن اما ما سعی خودمون رو میکنیم که به تمامی اقوام احترام بگذاریم وباهاشون دوستی کنیم با این وجود که بعضی از اقوام میخوان ما رو زیر پا بگذارند وبروند که نشونه ضعفشونه پارسی ها از کیاست برخوردارند حتی کم سواد ترین ما با کفتگو کردن به درون افکار رخنه میکنند افکارتون رو تغییر دهید نه اینکه بیایید درون سایتی که همه دارن به فارسی صحبت میکنن از روی نابخردی و قصاوت قلب به زبان مادری صحبت کنید ما هم بلدیم به پارسی پهلو وشکسته صحبت کنیم وشما حتی یک کلمه از حرفهای ما رو نفهمید به امید روزی که بفهمیم که وقتی توی ایران هستیم یعنی سرمایه کشورمون هستیم ونباید طرفدار کشوری باشیم که نمیخوادحتی سر ما روی تنمون سروری کنه خداحافظ (بدرود)

محمد تورک

آره ما فاصله رو زمانی گرفتیم که تنهایی جلوی شوروی وایسادیم درست میگی وقتی شماها تو دینبلو دونبول بودین ما داشتیم شهید میدادیم آره واس همین فاصله گرفتیم تا شماهایی که واسه کشور کاری نکردین بیاین نمکدون بشکنین

تبریزی

هنگامی که خوندم زبان ترکی زبان سوم دنیاست و زبان فارسی لهجه سی و سوم عربی است تا تونستم خندیدم و بعد هم گریه کردم به حال نویسنده بابت نادانی اش و دعا کردم که خداوند این انسانهای دیوانه را شفا دهد.ما اذریها ترک زبان شدیم,اما ترک تبار نیستیم.توانایی ها و ارزش زبان فارسی را هم اثار گرانمایه فارسی نشان می دهند.ما زبان پارسی را دوست داریم

ایرانی سرافراز

۱- به نظرمن زبان فارسی عامل وحدت بین اقوام ایرانی میشودکه این کاملامنطقی میباشد
۲-من طی مطالعاتی که داشته ام با خیلی ازنظرات آقای شمشاد امیری خراسانی موافقم
۳-اماایران مادرطول تاریخ متأثرازفرهنگ اسلامی بوده درواقع این اسلام ایرانی یا ایران اسلامیست که باعت افتخارماست

سعید

آقای ناصرخان
من یه سوال از شما دارم؟چطوری هست که از نظر شما فارسی لهجه چهل و چهارم عربی هست در حالیکه چهار حرف “پ،چ،ژ،گ”در زبان فارسی موجود است اما این چهار حرف در زبان عربی موجود نیست و هر عرب زبانی از تلفظ این چهار حرف عاجز هست؟
قبل از اسلام نام شهر قزوین “کاسپین” بوده که معرب اون قزوین هست.اگر ما بخواهیم اصل فارسی رو زنده کنیم دیگه اینطوری ادعا نمیکنی!!!!
اگه امروزه در زبان فارسی کلمات عربی زیاد استفاده میشن به دلیل رایج بودن استفاده از این کلمات هست که یکی از دلایل اون کم کاری فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی است.مثلا معادل فارسی کلمه رئیس، “فرنشین” هست،آیا تا بحال شنیده بودید؟
آیا وجود اسم های اصیل ایرانی(آرش،پوریا،پانته آ و …)که اصلا در زبان عربی موجود نیست برای شما کافی نیست؟
بنده زبان شناس نیستم ولی امیدوارم ادعای شما از سر کینه نباشه!!
بدرود

کامران

عرب ها هم ژ دارند هم چ دارند هم پ و هم گ مثلا می توانید به خوزستان خودمان مراجعه کنید

ناصر

سلام
ببینید زبان ترکی (یا همون به قول شما آذری)سومین زبان دنیاست حال آنکه فارسی لهجه چهل و چهارم عربی هستش
اینکه شما میگید ترکی خط ندارد شاید درست باشد(چون کاملا غلط است) ولی به اینم فکر کردین که فارسی هم داره از حروف عربی استفاده میکند؟
ترکی یا همون اذری خودش یک زبانه چرا بهش میکین گویش؟
مسئله گویش در مورد لر و کرد و… صدق میکند نه در مورد ترکی
خیلی حرف واسه گفتن داشتم ولی حوصله نکردم بنویسم خوش حال میشم به این سوالای منم جواب بدین
با تشکر

İran turki

اذری با ترکی فرق دارد و زبان پهلوی است….ترکی زبان کاملی است اینکه کسی تورک هست دلیل نمیشه که ایرانی نیستِ…..الان هر جای تبریز که برین حد اقل ۹۰ درصد مردم تورکی حرف میزنند نه زبان اذری این زبان اذری نیست و اگر بدانید زبان ترکی از ایران به بیزانس رفته و سال ها سلجوقیان بر انجا حکومت کردند….زنده باد ایران زد باد هر دولت و ملت و کشوری که تورک است

کامران

آذری پهلوی نیست پهلوی پهلوی است آذری هم ندیدیم جز ترکی آذربایجانی
همه افسانه بافی های ترکستیزان درخصوص آذری بودن کردی تاتی تالشی ارمنی و غیره نیز به همین میزان غیر قابل قبول است

محمود یغمایی

با نام آفریدگار بنده فارغ التحصیل فوق لیسانس تاریخ تهران و دارای چندین سال مطالعه در زمینه ی زبان های مختلف هستم و عمر خود را در این راه گذاشته ام چندین دوره ی اموزشی را در مراکز مختلف اموزشی دنیا گذرانده ام و به امید خدا ادامه ی تحصیل خود را در کشور کانادا به زودی آغاز خواهم کرد.تاکنون چندین مقاله نیز در زمینه های مختلف نیز چاپ کرده ام.کلیت نوشته ای که ارائه داده بودید ضمن ناقص بودن منابع اشاره به بیسوادی مطلق نگارندگان آن و حتی عدم اطلاع از نحوه ی صحیح دروغ نگاری در تاریخ داشت.آنچه که بر جمیع تاریخ نگاران دنیا مسلم است را با دلایل و براهینی که از ضعف علمی و حتی اطلاعات عمومی کم نویسنده به وجود آمده رد کرده است.در ابتدا میخواهم از این حرف شروع کنم که مسلما زبان آذربایجانیان تا سه الا چهار سده ی قبل اسلام شاخه ای از زبان های ترکی بوده است و با نگاه به شاعران ترکی سرای که از نظر نویسنده مطالب بالا اصلا وجود خارجی ندارند همچون اشعار عارفانی والا چون نسیمی و فضولی و … و کتاب هایی چون الغات ترک و ده ده قورقود که به عنوان زیباتربن افسانه ها و کهن ترین افسانه های بشری مورد ستایش تمامی بشریت هستند معلوم میشود که این مردمان نه تنها به ترکی سخن میگفتند بلکه ادبیات بسیار پر رونقی را نیز شامل بودند.زبان ترکی آذربایجانی با زبان ٹرکی استانبولی نزدیکی بسیار و هر دو فرزند ترگی اغوز و جدا شدگان دور زبان ترکیک که یکی از زبان های التایی هست میباشند.ترکان ضمن جلوه نمایی در ادبیات خود گویا در ادبیات زیبای پارسی بیشتر دیده میشوند به طوری که در اشعار حافظ به صورت ترکان پارسی گو و ترک شیرازی دیده میشوند و دگر باره در آثار دیگر با نام های دگر تنها واژه ی ترک چنان در تاریخ طبری و کتب مختلف تاریخ با نام آز-ار-بای-گان گره خورده که برای تحریف و پاک کردن نام آنان از کشورمان باید کل تاریخمان را بازنویسی کنیم.ما بسیار عاجز از نابودی دیوان اشعار شاه اسماعیل ختایی یا دیوان حیدربابا یا دیوان نباتی با اوزان ها و یا عاشیق ها هستیم حتی اگر تاریخ کشورمان را از ترک خالی کنیم افسانه های پیش از اسلامی همچون کرم و اصلی در سراسر دنیا به زبان ترکی نقل میشوند و چاره ای نیست.آنچه که مشخص و معین است این ترکان غریبه در تاریخ ما بیشتر از ما حضور داشته اند من از ریشه ی پدری فارس زبان و از ریشه ی مادری اصالتا لر هستم اما چندین دوست کرد و ترک دارم و به عینه شاهد نابودی فرهنگ و زبان های آنها هستم امیدوار هستم احتمالا موضوع پایان نامه دکتری بنده در مورد تغییر ادیان و زبان های سنگنبشته های تاریخی تخت جمشید در صده های ششم و هفتم پیش از اسلام خواهد بود که در حال تحقیق بر روی ان هستم.

آزاد ترک

درسته که زبان فارسی زبان رسمی کشور عزیز ما ایران هست اما آقای خراسانی شما فکر نمی کنید که هر قوم ایرانی اعم از ترک و لر و کرد و…باید به زبان و به حروف خودش باید حداقل یک کتاب داشته باشه من فکر می کنم این حق همه قوم های ایرانیه حال انکه زبان ترکی ۲۰ پله جلوتر از زبان فارسیه.

عشک سیکی

شما به این لینک مراجعه بفرمایید تا بفهمید حروف لاتین از کجا آمده
http://www.aparat.com/v/8mBpe
از بی سواد هایی مثل شما متنفرم

عشک سیکی

ولز ماله انگلیسه ولی برای خودشان حتی تیم ملی هم دارند شما انگلیس ترکیه و آذربایجانو با خودت مقایسه نکن اگه به صورت اسلامی به این موضوع نگاه کنیم این کار درس نیس
اگه به صورت به قول شما کوروشی نگاه کنیم بازم درس نیس زیرا این کردار درستی نیس

سارا

شما حتی نمیفهمید چی مینویسید، اگه هرکی باید تو خونش فقط زبان مادریش رو بخونه بیایید بیخیال فارسی هم شیم کلا انگلیسی بخونیم، فارسیم هرکی تو خونش میخونه جه بهتر، قواعد علمی رو نمیشه تو خونه یاد گرفت، همه هم پدر یا مادرشون سواد ندارن مخصوصا قدیمیا، و در مورد کتاب من به عنوان یک ترک دوس دارم کتاب ترکی بخونم،چطور واس خوندن عربی انگلیسی فارسی وقت دارم ولی واس ترکی نه،از اول ابتدایی بزارنت سر کلای مثلا فرانسه هیچی نفهمی چی میکشی این نشون میده سطح درکت چه قدر پایینه ، خنده داره این حرفتون، در مورد ایرانی بودن قبول دارم ایرانی هستم ولی همه ترکهای دنیارو برادر خونی خودم میدونم و برای اذربایجان جان خود را میدهم، کلا قسمت جالب نظرات اینجاست که کلی ترک اسگل داریم که حتی نمیدونن چی میگن، من کلی دوست اهل اذربایجان دارم اونا اطلاعاتشون در مورد ما خیلی بیشتر از خود ماست، و افسوس که میدونم اگه این رو ترکی مینوشتم کلی از ترک ها نمتونستن بخوننش،کاش یکم بیشتر حساس باشین ما که نباید انتضار داشته باشیم فارس ها برامونکاری کنن

سارا

الان فارسی حروفش عربی نیست؟
چی ربطی داره زبان ژاپنی با اون همه عظمت حروف کانجی رو از چینی برداشته کلی زبان داریم لاتین هستن، لطفا کامل توضیح بدین بفهمیم

کامران

حروف لاتین ریشه در زبان اتروسکی دارند که قومی ترک می باشند نقشه پراکندگی هاپلوگروپ J2 قرابت ژنتیکی ترک ها (همه ترکها اعم از آذربایجان قزاقستان ترکیه ) را با اتروسکی ها (ایتالیایی ) ها نشان می دهد

محمد تورک

ترکی برای خودش خط داره اول برو تحقیق کن بعد حکومت جعلی هم نیست آذربایجان حالا اینو بگم داداش توکه شعر گفتن بلدی ۳ آوای الهی روهم بلدی اینارو به اختصار اوای الهی میگن زبون شما عاجز هستین از گفتنشون درضمن شما به هر پوستی میگین پوست ولی ما به پوست آدم میگیم دَری به پوست میوه گابیخ به پوست درخت چوسه به پوست حبوبات پوفه حالا برو عشق کن که ۶۰ درصدت عربی و ۳۰ درصدت ترکیه و یادم رف اون بشقابی هم که توش غذا میخوری اونم ترکی هست بش میشه خالی. قاب هم که فارسی نداره

نيما

با سلام و خسته نباشید من بچه ی آذربایجان ایران هستم و خود را به هیچ عنوان ترک نمیدانم من آذری بودم،هستم،خواهم بود و از از دوستان عزیز درخواست میکنم که کلمه ی واحی ترک را از دستور زبان خود خارج کنندممنون از سایت و وقت گرانبهاتان

حافظ

نیما جان گفتی من تورک نیستم. آذری هستم (آذری جعلی)
پس این جمله اگر فهمیدی منم الکی باور میکنم یک کلمه ترکی بلدی :
سوخوم وار یویووا دوغسون هرزادی ورن هرزادسیز. گت اوزووی و وار یویو ویر فاث زیهسین. ساغول. یاشا

اگر تونستی ترجمه کنی منم باور می کنم ته مثلا الکی ترکی بلدی. خخخخخ این کلک ها قدیمی شده

هارای هارای من تورکم. آذری باباته !!!

محمد تورک

ممنون داش عشق کردم خوب فحش هایی دادی با اینکه اینا نمیفهمن

تبریزی

تو ترک نیستی حتما جدت ترک بوده رفتن تهران الان تو ادعای ترک بودن میکنی
ما ترک آذربایجانی هستیم و ایرانی ایم

کامران

جز ترک های آذربایجان کسی در آذربایجان آذری نامیده نمی شود
هیچ آذری غیر از ترک ها در آذربایجان وجود ندارد

زبان باستان آذربایجان ……………

تطبیق زبانهای اوستایی ، پهلوی ، تالشی و تاتی آذربایجان

واژه هایی از زبانهای اوستایی ، پهلویی ، تالشی آستارا ، تاتی کرینگان ، تاتی گلین قیه

کامران

هیچ یک از اقوام فوق الذکر اعم از کرد ارمنی تالشی تات و … که آذربایجانی های باستانی هستند خود را آذری نمی نامند
هیچ آذربایجانی آذری نامیده نمی شود جز آنکه زبانش ترکی باشد
اگر به ایشان بگویی آذری قطعا با عکس العمل منفی وی مواجه خواهی شد

من ترکم

با سلام. به نظر شما ما که درآذربایجان زندگی می کنیم وترک هستیم ودر زبان ترکی خودمان خود را ترک میدانیم به ایران خیانت می کنیم. آذربایجانیها نه از سال ۱۹۹۲ که از قدیم الایام ترک بوده و خود را ترک می دانند.واین هیچ منافاتی با ایرانی بودن آنها ندارد.آذری را احمد کسروی اختراع کرد .او هم مثل شما به اشتباه فکر می کرد که تنها راه یکپارچکی ایران تغییر دادن هویت اقوام ویکسان سازی قومی است.آذرباییجانیهای ایران ترک وایرانی بوده اند و خواهندبود وصد البته باحفظ تمام هویت قومی خود.یاشاسین آذربایجان یاشاسین ایران. تورکون دیلی اولن دگیل فارس دیلینه دونن دگیل

آتورپاتکان

هم دیلیم بیز ترک دیریخ ،تاریخین هارسیندا بیز ترک دیب بیز آذریخ !!
ترکی بیزیم دیلیمیز د و من چوک بونی سویرم ،اما بیزیم نژادیمیز ،فرهنگیمیز و تاریخیمیز آذری د… بلوسن من نگدن مطالعه المیشم بو موضوعه خاطر
بیز اصیل ترین نژاد آریاییخ نه ترک !!!
من دمیرم زبانیمیز چورخ فارسیه… اتفاقا جله حفظ الیخ چوخ واقعا کامل دی و شیرین دی اما من درم نژادمیزی ترک المیخ !!
یاشاسین آذریابجان ….یاشاسین ترک دیلین ملتی….آتورپاتکان لار

دکمه بازگشت به بالا