0 امتیاز
1.5k بازدید
در شایعات (پراکنده گویی ها) توسط
در قرآن کریم سوره حج آیه 17 آیین مجوس جز ادیان الهی به حساب آمده حال سوال اینجاست که آیا منظور از واژه مجوس پیروان زرتشت هستند یا پیروان آیین باستانی میترائیسم ؟

چیزی که در باور عوام هست این است که زرتشتیان دوگانه پرست هستند و معتقدند که اهورا مزدا هرگز قدرتی فراتر از اهریمن ندارد و هر دو در یک سطح هستند و هیچ یک نمی تواند بر دیگری غلبه کند ! ضمن اینکه شایعه هست که زرتشتیان به معاد و آخرت اعتقادی ندارند !

و اما در مورد آیین مهر پرستی یا میترائیسم با اینکه شبهات کفر آمیزی در مورد این آیین کهن مانند جادوگری و پرستش خدای خورشید (شیطان)و قربانی کردن برای او وجود دارد اما طبق شواهد این آیین کهن آریایی ها بوده است که همورا به عناصر طبیعت مانند آب باد خاک و آتش احترام میگذاشتند و متعقد بودند که چون خداوند یکتا جهان را با این عناصر پدید آورده پس این عناصر مقدس و قابل احترام هستند و اصل پرستش خداوند یکتاست همان گونه که ما در آیین تشیع با استفاده از برخی عناصر طبیعی مانند مهر که از خاک است و یا در نبود مهر برگ درخت و ... به سوی خداوند سجده میکنیم

 

نمیدانم شما جریان تمدن باستانی آریایی های ایران در 12000 سال پیش را شنیده اید یا خیر اما اخیرا تعدادی از دانشمندان و تاریخ شناسان ایرانی مانند دکتر شفیع زاده این حقیقت را اثبات کردند بگذریم برخی از همکاران ایشان مانند دکتر محمد جواد آسایش در سفر به آمریکا اثار این تمدن جهانی آریایی های را یافتند و اقوام اندکی که هنوز هم پیرو همان آیین های باستانی ایرانی بوده اند چیزی که از این اقوام بیان کردند این بود که آنها به آتش احترام بسیاری میگذاشتند و دوگانه پرست هستند ! (پس میتوان به این نتیجه رسید که شاید دوگانه پرستی در زرتشت وجود داشته زیرا محال است که پیروان زرتشت در قاره آمریکا دچار تحریف شبیه به تحریفی که در ایران صورت گرفته شده باشند )

از این رو حدیثی از پیامبر (ص) موجود است که زرتشت پیامبر الهی بوده و کتاب الهی هم داشته اما توسط مردم خودش کشته شده و کتابش هم به آتش کشیده شده ! حال چرا مردم ایران چنین کاری کرده اند خود جای سوال دارد !

برخی دیگر هم با استناد به چند حدیث مشکوک زرتشت را ورد نویسی معرفی میکنند که مردم را منحرف میکرده و به همین خاطر مردم او را ترده کرده و او در بیابان طعمه سگان شد ! بحارالأنوار: ج 10 ص 176 - 179

به هر حال پیامبر (ص) ایرانیان زمان خود و سایر مجوسان دیگر را اهل کتاب می دانسته است زیرا هنگامی که مشرکان مکه خواستند که به پیامبر ص جزیه بدهند و در عوض بتوانند به بت پرستی خود ادامه دهند پیامبر ص مخالف کرد و مشرکان مکه گفتند که پس چگونه است که از مجوس منطقه هجر جزیه گرفتی و پیامبر ص فرمود که مجوسیان پیامبر الهی داشتند که او را کشته و کتابش را آتش زدند !  وسائل الشيعه ، ج 11 - ابواب جهاد العدو ، باب 49 ،ص 96

به هر حال احادیث در مورد یکتا پرست بودن ایرانیان بسیار است اما با توجه به مواردی که ذکر شد هنوز هم نمی توان  نتیجه قطعی گرفت که منظور از مجوس  زرتشت است یا میترائیسم

لطفا روشن گرانه و با مدرک پاسخ این سوال را بدهید زیرا این پیچیدگی ها باعث انحراف سردرگمی و سواستفاده ایران ستیزان از تاریخ ایران شده

با تشکر

3 پاسخ

+1 امتیاز
توسط
سلام قاعدتا منظور از مجوس پیروان زرتشت بوده اند.چون مهرپرستان به علت قایل بودن دو خدا برای جهان هستی کافر بوده و اهل ذمه به حساب نمی آیند.در زمان فتح ایران بیشتر مردم زرتشتی بوده و بعید میدانم مهرپرستی چندان رواج داشته است.
0 امتیاز
توسط (2.1k امتیاز)
درود

به نظر من هم منظور زرتشت پیامبر بوده  که هم کشته شد و هم کتابش  را  آتش زدند.

او به دست تور برادروش تر ک کشته شد و کتابش هم به دست ترکان آتش زده شد و هم  این که بار ها کتاب  زرتشت  به دست  مقدونیان و اعراب و ... نابود شد این کتاب اوستای کنونی هم تنها بخشی از اوستا هست  که سینه  به سینه ی موبدان نگه داشته شده .
0 امتیاز
توسط
مجوس با زرتشتی تفاوت داشته است . مجوسان مردگانشان را دفن می کردند ولی زرتشتیان برای حیوانات رها می کردند .

دقیقاً تفاوتشان مشخص نیست . برخلاف تصور عموم ، اکثر ایرانیان قبل از اسلام  زرتشتی نبودند و مجوس بودند !

مجوس گبر نامیده می شد و دین مجوس احتمالاً متعلق به بومیان فلات ایران بود در حالیکه دین زرتشتی متعلق به آریایی های ( مردم شمال هند و پاکستان و افغانستان ) بوده است . برخی پارسیان بعد از اسلام خود را زرتشتی جلوه می دادند تا مثلاً در مقابل اسلام کم نیاورند . دین زرتشت بعد از اسلام در ایران رواج پیدا کرده است . بیشتر مردم ایران مجوس بودند که مسلمان می شوند . پیامبر مجوس مشخص نیست چه کسی بود ؟! فریدون یا جاماسپ یا پیامبر قوم رس که از بنی اسرائیل بود ؟!
قوانین : هر گونه توهین به قومیت ها و استفاده از کلمات نامناسب یا هر گونه بحث سیاسی آی پی شما در بلک لیست سرور ما قرار خواهد گرفت و به هیچ وجه دیگر به سامانه ما دسترسی نخواهید داشت.

توجه!

خواهشمندیم برای گردانش پرسشها خود ( ویرایش ، ستردن(حذف) ، ...) ودریافت امتیاز ناگزیر در پارسیان دژ هموند(عضو) شوید. خواهشمندیم برای دریافت پاسخ پرسشها خود کمی بردبار باشید ، به ویژه برای پرسشها برجسته .

ask

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

محبوب ترین برچسب ها

ایران آریایی،ترک - ، کوروش آذری آذربایجان هخامنش،هخامنشیان،مکانهای_تاریخی،تاریخ_تجارت اریایی حضرت آریایی کتاب قوم_یهود، یهودی، کورش-بزرگ زرتشت حمله اعراب هخامنشیان دین هولوکاست، اسرائیل، آریایی، سیستان،ایران،تاریخ،باستان،زبان،یعقوب،رادمان،صفاری،آریایی،فارس،گاه بختياري -حمزه کوروش-ابوریحان کوروش- سخنان ،باستان شیر بودن محمد ابهام فردوسی باستان عرب آیا تاریخ به کرد سبیل_هیتلر شباهت_هیتلر_و_صادق_هدایت، کشتار_یهودی_ها_توسط_هیتلر_و_آلمان_نازی، ایلومیناتی دروغ، افکنی، آتش_زدن_قرآن هولوکاست هوش_یهودیان، هوش_آریاییها نژاد_مردم_اروپا، آیا_هیتلر_آریایی_بود، نژاد_آریایی، ایران_باستان بختیاری-لر-فارس ایجاد،اکانت،جدید سومر نامه،پیشگویی،عجیب کولی توران y رودبار شماری سکایی مقبره-کوروش-کبیر-دروغ-حقیقت مادرسلیمان خردگان،خردگان ٬ لیان -ایران لر شایعه الهی میترائیسم قربانی اووادئیچیه قفقاز ترکی ساسانیان-هخامنشیان-تاریخ کوروش-منشور-ترجمه جعلی تاریخ- مورخ یهود -دروغو-تحریف زرتشت- زرتشت-دین-قران -باستان کوروش-جمله-اعتبار ایلام -هخامنشیان- تارنگار کوروش-ابهام-بابل پیامبران بازار فروشی کردها یهودیان فارس

301 سوال

708 پاسخ

1.4k دیدگاه

30 کاربر

سوالات مشابه

0 امتیاز
2 پاسخ 850 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 323 بازدید
سوال شده اوت 31, 2019 در قهرمان ها توسط ماهور
0 امتیاز
3 پاسخ 6.9k بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 282 بازدید
...