0 امتیاز
1.1k بازدید
در شایعات (پراکنده گویی ها) توسط
سلام بنده در وبلاگ ها و سایت هایی که تعدادشان از شمارش خارج است این مطلب را مشاهده کردم که ادعا شده هخامنشیان بازار برده فروشی داشته اند

متن ادعا چنین است :

به موجب لوحه‌های هخامنشی در صفه مجاور تخت‌جمشید محلی به نام «اووادئیچَیَه/ خوادایتشیه» (در عیلامی: «مَتِصیش») وجود داشته که یکی از بازارهای معتبر برده‌فروشی در آنجا بوده است. اووادئیچیه مقر رئیس تشریفات تخت‌جمشید و مرکز امور دیوانی و اداری تخت‌جمشید بوده و نام آن با نام تخت‌جمشید در نسبت با یکدیگر بکار رفته است. دستکم در چهار لوح هخامنشی فروش برده در اووادئیچیه ثبت شده است. قیمت متوسط یک برده در این بازار برابر با هشتاد گوسفند یا سه گاو و یا شش الاغ بوده است. در یکی از چهار لوحه از فروش یک زن برده با دو دخترش که یکی از آنها خردسال بوده، یاد شده است. زنان و دختران برده علاوه بر بیگاری‌های معمول، برای بهره‌کشی جنسی نیز اجاره داده می‌شدند و فرزندان حاصل از آن به فروش می‌رسیدند. روشی که در زمان کورش نیز متداول بوده و بعدها برای تولید برده در دین زرتشتی تداوم پیدا کرد. رجبی، پرویز، هزاره‌های گمشده، جلد سوم، تهران، ۱۳۸۱، صفحه ۲۹۹؛ کخ، هاید ماری، از زبان داریوش،  ترجمه پرویز رجبی، تهران، ۱۳۷۶، صفحه ۶۰ تا ۶۱ و ۹۵ تا ۹۶؛ هینتس، والتر، داریوش و ایرانیان، ترجمه پرویز رجبی، تهران، ۱۳۸۷، صفحه ۳۴۷ و ۴۷۲ تا 474

لطفا با سند و مدرک معتبر این شبهه را پاسخ دهید با تشکر

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط (2.6k امتیاز)

با سلام . من سوال شما را در جایی دیگر مطرح کردم و اکنون پاسخی که گرفتم را عینا برایتان نقل میکنم.

 

در مورد این جستار در چت باکس بیان کردید که بررسی ادعا های ايرانستيزان را انجام دهیم . هر چند منظور شما را نفهمیدم این مطالب را بیان کرده اید یا ادعاهاي تخیلی پورپيرار بی سواد را . ولی در مورد برده داری در تخت جمشید باید گفت که همچین چیز در باره ساخت تخت جمشید وجود نداشته است . 

مطالب کذب فوق هم از رضا غیاث آبادی کپی شده که متاسفانه ایشان وجه خودشان را خیلی وقت است خراب کرده و دیگر کسی ایشان را قبول ندارد . 

به هر حال برخی محققین غربی هم بوده اند مانند دياکونوف که کارگران تخت جمشید را " برده " خوانده اند ، ولی همچین مطلبی بدون تعصب و کتمان حقیقت ، خیلی مطلبی اشتباه و نامعقول است . 

اگر میخواهید به معنی سخن بنده پی ببرید ، مقاله زنده یاد دکتر ایرج وامقي را به نام " کار و کارگر در ایران باستان بر مبنای الواح تخت جمشید " ، را مطالعه کنید حتما . در این مقاله به مطلب دياکونوف از سوی دکتر وامقي پرداخته شده و استدلال های مخالف با دياکونوف برای موضوع کارگر بودن سازندگان تخت جمشید آورده شده است .

لینک دانلود مقاله کار و کارگر در ایران باستان ، ایرج وامقي ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی :

http://ensani.ir/fa/content/88431/default.aspx


لازم به ذکر است این مقاله بر اساس تعداد الواح محدودی نوشته شده است . حدود یک سال است که الواح حقوقی تخت جمشید که در عهد پهلوی به دانشگاه شیکاگو منتقل شد را دکتر ارفعي در حال ترجمه آن الواح با ارزش می باشند . امیدواریم ترجمه ایشان را بزودی شاهد باشیم .

قوانین : هر گونه توهین به قومیت ها و استفاده از کلمات نامناسب یا هر گونه بحث سیاسی آی پی شما در بلک لیست سرور ما قرار خواهد گرفت و به هیچ وجه دیگر به سامانه ما دسترسی نخواهید داشت.

توجه!

خواهشمندیم برای گردانش پرسشها خود ( ویرایش ، ستردن(حذف) ، ...) ودریافت امتیاز ناگزیر در پارسیان دژ هموند(عضو) شوید. خواهشمندیم برای دریافت پاسخ پرسشها خود کمی بردبار باشید ، به ویژه برای پرسشها برجسته .

ask

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

محبوب ترین برچسب ها

ایران آریایی،ترک - ، کوروش آذری آذربایجان هخامنش،هخامنشیان،مکانهای_تاریخی،تاریخ_تجارت اریایی حضرت آریایی کتاب قوم_یهود، یهودی، کورش-بزرگ زرتشت حمله اعراب هخامنشیان دین هولوکاست، اسرائیل، آریایی، سیستان،ایران،تاریخ،باستان،زبان،یعقوب،رادمان،صفاری،آریایی،فارس،گاه بختياري -حمزه کوروش-ابوریحان کوروش- سخنان ،باستان شیر بودن محمد ابهام فردوسی باستان عرب آیا تاریخ به کرد سبیل_هیتلر شباهت_هیتلر_و_صادق_هدایت، کشتار_یهودی_ها_توسط_هیتلر_و_آلمان_نازی، ایلومیناتی دروغ، افکنی، آتش_زدن_قرآن هولوکاست هوش_یهودیان، هوش_آریاییها نژاد_مردم_اروپا، آیا_هیتلر_آریایی_بود، نژاد_آریایی، ایران_باستان بختیاری-لر-فارس ایجاد،اکانت،جدید سومر نامه،پیشگویی،عجیب کولی توران y رودبار شماری سکایی مقبره-کوروش-کبیر-دروغ-حقیقت مادرسلیمان خردگان،خردگان ٬ لیان -ایران لر شایعه الهی میترائیسم قربانی اووادئیچیه قفقاز ترکی ساسانیان-هخامنشیان-تاریخ کوروش-منشور-ترجمه جعلی تاریخ- مورخ یهود -دروغو-تحریف زرتشت- زرتشت-دین-قران -باستان کوروش-جمله-اعتبار ایلام -هخامنشیان- تارنگار کوروش-ابهام-بابل پیامبران بازار فروشی کردها یهودیان فارس

301 سوال

708 پاسخ

1.4k دیدگاه

30 کاربر

سوالات مشابه

+1 امتیاز
1 پاسخ 671 بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 3.2k بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 702 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 705 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 891 بازدید
سوال شده ژوئیه 15, 2014 در شایعات (پراکنده گویی ها) توسط احسان شیرازی
...