رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی
آثار باستانی و ارزش های تاریخیایران در دوران معاصرکوروش بزرگ (کوروش شناسی)

تاریخ ایران را یونان و کورش را انگلیسی ها ساختند؟ روز کورش!

چرا عمده تاریخ ایران را تاریخ نگاران یونانی نگاشته اند؟

پاسخ آقای نجف زاده اتابکی، کارشناس ارشد تاریخ، به سؤالات متداول درباره کورش بزرگ و هخامنشیان

ﭼﺮﺍ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺭﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﯾﻮﻧﺎﻥ ﺗﺮﺟﻤﻪ کنند؟

پاسخ: نخست اینکه پرسش شما اشتباه ست است. زیرا یونانیان تاریخ هخامنشی یعنی یکی از دوره های تاریخ ایران را نوشته اند نه کل تاریخ ایران را !!

دوم آنکه سند های زیر نشان می دهد که تنها یونانیان تاریخ ایران را ننوشته اند:

۱_ کتیبه بیستون در کرمانشاه که بوسیله داریوش بزرگ نوشته شده، کتیبه های رسمی و سی هزار لوح مکشوفه در تخت جمشید، کتیبه های کوتاه کوروش در پاسارگاد، استوانه کوروش مکشوفه در عراق، کتیبه های کمبوجیه پسر کوروش در مصر، کتیبه خشایارشا در گنج نامه همدان، کتیبه های شوش، کتیبه کانال سوئز داریوش بزرگ، کتیبه کنار دریاچه وان خشایارشا در ترکیه. کتیبه های سرداران ایرانی در گزانتوس ترکیه، کتیبه داریوش در آرامگاه نقش رستم و …
۲_ از اوجاهورسنت دریاسالار مصری چند کتیبه باقی مانده که بخش از تاریخ ایران را می توان از آن برداشت نمود.
۳_ برسوس مورخ بابلی سده سوم ق.م بخشی از تاریخ هخامنشی را به کتابت در آورده است.
۴_ بخشی از تاریخ هخامنشی بوسیله یهودیان و در کتاب های آنها نوشته شده است.
۵_ گزیده ای از تاریخ هخامنشی در سالنامه نبونید پادشاه بابل و اسناد این پادشاه باقی مانده.

پس تاریخ ایران را یونانیان به تنهایی ننوشته اند. بلکه شاهان بزرگ هخامنشی و دیگر اقوام نیز نوشته اند. از سوی دیگر رسم بر این بوده مورخان ایرانی تاریخ خود را به شکل شفاهی و سینه به سینه نقل می کرده اند. همچون گوسانان یا حماسه سرایان دوره اشکانی. تا اینکه با نوشته شدن کتاب «یادگار زریران» در اواخر دوره اشکانی نخستین تاریخ نگاری عادی آغاز شد و در دوره ساسانی چنان این کتاب ها در قالب گاهنامه، خداینامه، اندرزنامه زیاد گردید که شاهنامه فردوسی، تاریخ طبری، فارسنامه ابن بلخی و دیگر تواریخ دوره اسلامی بوسیله آنها نوشته شد.

ﭼﺮﺍ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺭﻭ ﺍﻧﮕﻠﯿﺲ ﻫﺎ ﺑﺴﺎﺯند ﻭ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺑﺪهند؟

پاسخ: کوروش بزرگ را انگلیس ها نساختند. در پی برتری علمی و اکتشافات باستان شناس اروپایی، آمریکایی و همچنین خوانده شدن خطوط میخی توسط دانشمندانی چون گروتفند، راولینسون، پراشک و … نه تنها تاریخ ایران و خاورمیانه، بلکه تاریخ سرزمین ها اروپایی و افریقایی از عصر تاریکی بیرون آمد و هر سرزمینی تا اندازه ای با تاریخ فراموش شده، علمی و مستند خویش آشنا شد. پس در طی پانصد سال مسافرت جهانگردان اروپایی، کشیدن طرح ها و نقشه هایی از آثار باستانی خاور زمین و کاووش های علمی که بعدها صورت گرفت بسیاری از لایه های پنهان تاریخ این سرزمین ها آشکار گشت.

چرا ﺭﻭﺯ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺩﺭ ﻫﯿﭻ ﯾﮏ ﺍﺯ ﺗﻘﻮﯾﻢ ﻫﺎﯼ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ ﺛﺒﺖ ﻧﺸﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﻭﺯ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﮐﻮﺭﻭﺵ ﺭﺍ ﻧﻤﯿﺸﻨﺎسند؟

پاسخ: نخست آنکه مسولان حال حاضر این سرزمین هیچ تلاشی برای این اقدام ننموده اند و ما ایرانیان امروزی، نیاکان بیگانگان را بجای مردان بزرگ سرزمین خود ستایش می کنیم چنانچه از رشادت و میهن پرستی آریوبرزن سردار بزرگ ایرانی در دفاع از کشور مقابل اسکندر مقدونی چیزی نمی دانیم اما ابوالفضل عباس و مسلم بن عقیل که هیچ اقدامی برای سرزمین ما نکرده اند را به خوبی می شناسیم. اما با وجود این ترجمه ای از منشور کوروش در یکی از سالن های سازمان ملل به نمایش گذاشته شده و قوانین نوین کشور آمریکا بر اساس کورشنامه نوشته شده و در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا مجسمه ای از کوروش بزرگ و خیابانی به نام اوست و این در حالی است که در کشور زادگاهش بجای نام او نام عمار و یاسر، بنی هاشم، حبیب بن مظاهر و دیگر نام ها بروی خیابان ها و مراکز علمی و فرهنگی گذاشته میشود. پس چگونه فرزندان ما باید نام کوروش را بشناسند؟؟؟

 

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

شمشاد امیری خراسانی

شناخت تاریخ و فرهنگ ایران به نمونه ورود به دنیایی است که جز عشق و افتخار و گاهی اندوه چیزی انتظار ما را نمی کشد ، شاید تاریخ ما در حافظه ژن های ما ذخیره شده است تا بتوانیم با آن آگاهی به خود و فرا خود را گسترش دهیم .

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پارسا ایرانی

براستی که حرف ملیگرایان خیلی شبیه هم هستش بنده همیشه ب این موضوعات فکر میکردم 

سلام !پاسخ شما و شبهات در وبلاگ من !

امید

موافقم آفرین

دکمه بازگشت به بالا