رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی
ایران در دوران معاصر

رونمايي از جدول گاهنگاری تطبيقی ايران و جهان «از دوران پارينه سنگي تا پايان عصر آهن»

بنياد ايرانشناسي برگزار مي‌كند: همايش و رونمايي از جدول گاهنگاري تطبيقي ايران و جهان  «از دوران پارينه سنگي تا پايان عصر آهن»

بنياد ايرانشناسي بمنظور شناساندن جايگاه و نقش فرهنگي ايران در پيشتازي مؤلفه‌هاي رشد جوامع انساني، همايش «گاهنگاري تطبيقي ايران و جهان» را برگزار مي‌كند. در اين همايش كه با رونمايي از جدول تطبيقي گاهنگاري ايران و جهان از «دوران پارينه سنگي تا پايان عصر آهن» همراه است، آيت‌ا… سيدمحمد خامنه‌اي، رئيس بنياد ايرانشناسي و تني چند از استادان حوزة باستانشناسي، از ضرورتها و نيازهاي انجام اين طرح ملي و دستاوردهاي آن صحبت خواهند كرد.
بنابر گزارش روابط عمومي بنياد ايرانشناسي، گاهنگاری (کرونولوژی)، به معنای تخصیص رخدادها به تاریخ‌های زمانی دقیق آنها است، که آنرا علم قرار دادن وقایع در زمان نیز گفته‌اند. گاهنگاری مي‌تواند نسبي يا مطلق باشد. گاهنگاری نسبي چينش وقايع مربوط به هم‌، نسبت به يكديگر و نسبت به يك مبدأ زماني است و گاهنگاری مطلق، قرار دادن وقايع و رخدادها در تاريخ‌هاي زماني دقيق آنها است.
اطلاع كامل از زمان دقيق وقوع حوادث در تاريخ اهميت زيادي دارد؛ چرا كه يك پژوهشگر در بسياري موارد تنها با علم بر اين موضوع است كه مي‌تواند رويدادها را شرح و تفسير کند و براي سؤالاتي كه در ذهن دارد، پاسخي مناسب بيابد .
از مزایای تهیة یک گاهنگاری مناسب سرعت و دقت بالا برای آشنایی با تاریخ، فرهنگ، سیاست، اقتصاد، علم، هنر و… هر جامعه و یا جامعه¬ای در مقایسه با دیگر جوامع است؛ چرا كه در يك زمان كوتاه، اطلاعات زيادي را در حوزه-های مختلف در اختیار قرار می¬دهد.
تاکنون گاهنگاری‌های مختلفی از جهان، كه عمدتاً از سوي محققان غربي انجام شده،  تهیه و تدوین شده و در داخل ایران فعالیت شایسته‌اي در اين حوزه صورت نپذيرفته است. ریشه‌یابی این فعالیت از سوي پژوهشگران غربی و عدم فعالیت توسط پژوهشگران داخلی، به موضوع خود آگاهی تاریخی بازمی¬گردد.
اروپاییان با توجه به غفلت تاریخی شرق و خود بزرگ‌بینی ماهوی، که از زمان رنساس و به‌ویژه انقلاب صنعتی و پیشرفتهای علمی ریشه گرفته، شروع به نگارش تاریخ جهان از منظر خود کرده و عامدانه یا سهواً در تبیین و تفسیر پیشرفتهای مهم بشری اغماض كرده‌اند.
بر اين اساس، گاهنگاریهای‌ تهیه شده از جهان، در معرفی ایران ندرتاً از دوران هخامنشی گام را فراتر نهاده¬اند و بسیاری از دستاورهای مهم بشری، در دوران پیش از تاریخی، با دیدگاه مرکزیت بین‌النهرین تهیه و تفسیر شده است و روشن است که در این میان اندیشه‌های سیاسی فراوانی دخیل بوده است.
با توجه به چنین پیش‌زمینه¬هایی، بنیاد ایرانشناسی با توجه به درک اهمیت موضوع گاهنگاری و نبودِ جدول گاهنگاری ایران و جهان که به دست محققان داخلی تهیه و تدوین شده باشد؛ وارد میدان شد. به همين منظور در همايش و رونمايي از جدول گاهنگاري تطبيقي ايران و جهان، از «دوران پارینه سنگی تا پايان عصر آهن»، نخستین گام در نشان دادن جایگاه ایران و دستاوردهای فرهنگی و تمدنی آن، در میان دیگر کشورهای جهان، مدّ نظر قرار گرفته و از این منظر که از سوي گروهی از متخصصان داخلی تدوین شده، همانندی ندارد.
در همايش مذكور، باستانشناساني همچون: دكتر حكمت‌ا… ملاصالحي، دكتر حسن فاضلي، دكتر حامد وحدتي نسب، دكتر حجت دارابي و…، از ضرورتهاي انجام اين طرح سخن خواهند گفت. همايش و رونمايي از جدول گاهنگاري تطبيقي ايران و جهان، روز دوشنبه ۱۱ ارديبهشت‌ماه جاري، از ساعت ۹ تا ۱۶، در مركز همايش‌هاي برج ميلاد «سالن سعدي» برگزار خواهد شد. جهت كسب اطلاع بيشتر در اينباره شماره تماس‌هاي ۸۸۶۰۸۷۹۶ و ۸۸۲۱۲۰۰۸ ارائه مي‌شود.

iranology.ir

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

شمشاد امیری خراسانی

شناخت تاریخ و فرهنگ ایران به نمونه ورود به دنیایی است که جز عشق و افتخار و گاهی اندوه چیزی انتظار ما را نمی کشد ، شاید تاریخ ما در حافظه ژن های ما ذخیره شده است تا بتوانیم با آن آگاهی به خود و فرا خود را گسترش دهیم .

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا