رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی
آثار باستانی و ارزش های تاریخیایران باستانگالری تصاویر و ویدیوها

نمادهای ملی ایران

نمادهای ملی ایران
نمادهای ملی ایران

خلاصه ای از نماد های ملی ایران

آیا می دانید شمشیر در دست شیر، در نماد شیر و خورشید نماد مذهب شیعه و منتسب به امام علی (ع) است و در دوره صفویه به شکل امروزی در پرچم ایران جای گرفت؟

آیا می دانید گردونه مهر(چلپا) که همه به عنوان نماد هیتلر و نازیسم می نامند یک نماد اصیل ایران آریایی است؟

برای توضیحات بیشتر در مورد هر یک از چهارنماد بالا به ادامه نوشتار مراجعه کنید

 

چلیپا - گردونه مهر
چلیپا – گردونه مهر

گردونه مهر یا چلیپا، یکی از قدیمی ترین و زیباترین نشان های ایرانی که از هزاران سال پیش در میان مردم جای داشته و تا سده های بعد از اسلام هم محبویت خود را حفظ کرده است.

شوربختانه خیلی از ما این نشان زیبا را با نام هایی مانند آرم هیتلر و یا صلیب شکسته می شناسیم که نام های نادرستی هستند. اینچنین می نماید که این نشان، نماد عناصر چهار گانه بوده است.

گردنبند یافت شده در مارلیک با نشان سواستیکا محل نگهداری :تهران - موزه ملی ایران باستان
گردنبند یافت شده در مارلیک با نشان سواستیکا
محل نگهداری :تهران – موزه ملی ایران باستان

فروهر
فروهر

یکی از نشان های زیبای به جا مانده از دوران باستان که به فَروَهَر مشهور است. درباره این نشان، گفته ها و پژوهش های زیادی انجام گرفته است. معمولا این نشان را نمادی از «اندیشه نیک»، «گفتار نیک» و «کردار نیک» معرفی می کنند و همچنین با عنوان نشان رسمی دَهیو های پیوسته که در فرمانروایی شهریاران هخامنشی بوده اند؛ مطرح می شود. این نشان در میان مردم امروز ایران هم جایگاه ویژه ای دارد و از جمله نماد های میهنی است.

سیمرغ
سیمرغ

نشان سیمرغ، که ریشه در افسانه های ایرانی دارد. به نظر می آید بهترین درک را از سیمرغ، عطار نیشابوری داشته است. این نشان به عنوان نشان شاهنشاهی ساسانی مطرح بوده است.

شیر و خورشید
شیر و خورشید

یکی از مشهور ترین نشان های ایرانی که به شیر و خورشید معروف است. این نشان از دوران صفویه در درفش رسمی ایران جای گرفت و تا سال­ها بعد باقی ماند.  به نظر می آید شمشیر در دست شیر را به عنوان نمادی از امام علی(ع) در این نشان جای داده بودند. ولی شیر و خورشید بدون شمشیر نماد اصلی و ملی است.

پرچم سه گوش قاجاری مربوط به اواسط قرن نوزدهم؛ ابعاد پرچم ۳٫۶ در ۲٫۰۳ متر می‌باشد. در حاشیه پرچم آیه‌های قرانی و توسل به معصومین حک شده‌است.
پرچم سه گوش قاجاری مربوط به اواسط قرن نوزدهم؛ ابعاد پرچم ۳٫۶ در ۲٫۰۳ متر می‌باشد. در حاشیه پرچم آیه‌های قرانی و توسل به معصومین حک شده‌است.
نمونه‌ای از تصویر نجومی و ستاره‌بینی خورشید در برج اسد (شیر) از کارهای ابومعشر بلخی به سال ۸۵۰ میلادی
نمونه‌ای از تصویر نجومی و ستاره‌بینی خورشید در برج اسد (شیر) از کارهای ابومعشر بلخی به سال ۸۵۰ میلادی
نمونه‌ای منطقةالبروج اسلامی و یکی از بر-ج‌های ۱۲ گانه: خورشید در برج اسد، موزه پرگامون برلین، آلمان
نمونه‌ای منطقة البروج اسلامی و یکی از بر-ج‌های ۱۲ گانه: خورشید در برج اسد، موزه پرگامون برلین، آلمان

واما اصلا این شیر و خورشید از کجا ریشه گرفته

یکی از اولین پرچم‌های شیر و خورشید شناخته شده مربوط به ۱۴۲۳ میلادی/۸۲۶ هجری
یکی از اولین پرچم‌های شیر و خورشید شناخته شده مربوط به ۱۴۲۳ میلادی/۸۲۶ هجری
نشان شیر و خورشید در نشان ملی ایران (پرشیا) سال ۱۹۰۷ میلادی در دانشنامه روسی بروخوس و افرون
نشان شیر و خورشید در نشان ملی ایران (پرشیا) سال ۱۹۰۷ میلادی در دانشنامه روسی بروخوس و افرون

 

در این تصویر اردشیر دوم (سمت چپ) و آناهیتا در بالای یک شیر ایستاده است. خورشید نیز در آیین میترا خدای باستانی ایرانی است. خورشید با ۲۱ اشعه، نماد اقوام کهن ایرانی است، نماد خورشید توسط اقوام برون مرزی ایرانی نظیر کردهای عراق ، ترکیه ، سوریه، تالشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ۲۱ اشعه خورشید ممکن است مربوط به تاریخ جشنواره مهرگان (جشنواره میترا خدای خورشیدی) باشد که مصادف است با ۱۶ تا ۲۱ مهر در ایران.
در این تصویر اردشیر دوم (سمت چپ) و آناهیتا در بالای یک شیر ایستاده
است. خورشید نیز در آیین میترا خدای باستانی ایرانی است. خورشید با ۲۱
اشعه، نماد اقوام کهن ایرانی است، نماد خورشید توسط اقوام برون مرزی
ایرانی نظیر کردهای عراق ، ترکیه ، سوریه، تالشی‌ها مورد استفاده قرار
می‌گیرد. ۲۱ اشعه خورشید ممکن است مربوط به تاریخ جشنواره مهرگان
(جشنواره میترا خدای خورشیدی) باشد که مصادف است با ۱۶ تا ۲۱ مهر در
ایران.سنگ نگاره شیر وخورشید متعلق به ۲۴۰۰ سال پیش محل نگهداری موزه
آرمیتاژ

نماد شیر و خورشید بیش از چند هزار سال سابقه دارد وریشه در ایران باستان دارد و جزء اصیل ترین نماد های ایرانی است

در سال ۱۳۸۷ تلاشی برای بازگرداندن سردر شیر و خورشید مجلس ایران صورت پذیرفت. اما با وجودی که این کار با استقبال افکار عمومی همراه بود و قانونگذاران ایران هم نسبت به این کار ابراز تمایل کرده بودند، این شیرها پس از دو روز دوباره برداشته شد.

 

با سپاس از پردیس اهورا

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

شمشاد امیری خراسانی

شناخت تاریخ و فرهنگ ایران به نمونه ورود به دنیایی است که جز عشق و افتخار و گاهی اندوه چیزی انتظار ما را نمی کشد ، شاید تاریخ ما در حافظه ژن های ما ذخیره شده است تا بتوانیم با آن آگاهی به خود و فرا خود را گسترش دهیم .

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

31 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
داریوش

سلام چیزی به اسم نماد علی نداریم لطف کنید و اصلاحش کنید
اینجا ایران است سر زمین شیران است
مردم را گمراه نکنید

777.negahban@gmail.com

سپاس و درود شاهان ایران بر تو باد که من نادان را آگاه کردی، و درود بر پدر و مادرت که نام تو را پارسی نهادند شمشاد??

پیمان

سلام ، اون تصویر سیمرغ نیست بلکه تصویر شیردال است . بعدشم فرور یا فروهر همان نیروی کائناتی است که از خداوند برای تنوی انسان به ودیعه گذاشته شده است . لطفاً تصحیح کنید . خیلی ممنون

رضا

ازهیلتربزرگ و حزب پاک ناسیونال سوسیالیسم مطلب بزارید ،هرکسی ملی گرای واقعی باشه به دشمنی لیبرالیسم با ملیت ایرانی و ملیت و نژاد کل دنیا پی میبیره و به حقانیت هیتلربا شکوه و پاک
باید بر ضد لیبرالیسم فاسد جهان میهن با هم متحد بشیم

سامان

بهتره دنبال اصالت خودت باشی تا افراد المانی کوروش داریوش بزرگ با اون تمدن اصیل رو بیخیال شدی دنبال هیتلری؟!

آرمان نقیه

هر کس در هرجای جهان یک حرکت مثبت یا یک تفکر مثبت داشته باشد قابل ستایش است.و این رفتار قوم گرایی شما باعث تاسف

سلیم

سلام و خسته نباشید .
دمتون گرم واقعا دنبال این نماد ها میگشتم که شما گذاشتید تو سایت تون
واقعا حال کردم!!!!!!!!!!!

نرگس

ممنون
بسیار عالی بود مخصوصا گردونه مهر یا چلیپا که در موردش نمی دونستم. لطفا باز هم از این مطالب توی سایت بذارید.

رضا رستگار

دوست عزیز گردونه مهر شبیه به این علامت است اما برعکس٬ این گردونه مهر نیست

وحیده

سلام مطالب خوبی بود.یکی دیگه از نمادهای اصلی ما به عنوان مسلمان مسجد است .از لحاظ معماری یک نیم دایره روی یک ۴ضلعی که معمولا مربع یا مستطیل است قرار دارد .نیم دایره نماد اسمان و ۴ ضلعی نماد زمین و جایی که این دو روی هم قرار میگیرند نماد پیوند زمین و اسمان و نزدیک شدن انسان به خدا است .که این معماری هم از ابداعات ایرانیان است

سعید

بله حرف شما کاملا درست است،بخاطر پیوند تمدن ایران و اسلام بود که اسلام گسترش پیدا کرد(البته در طول اراده خدا) و الا اعراب که خیلی وقت پیش از اسلام خارج شدن و همین الانم به اندازه کافی چهره ی اسلام رو تخریب کردن
تمدن حجاز بسیار ناچیزتر از اون بود که بخواد اسلام رو در خودش جای بده

شهباز

ز شیر شتر خوردن سوسمار عرب را بجای رسیدست کار که تاج کیانی کند آرزو تفو براین چرخ گردون تفو
عرب در بیابان ملخ میخورد سگ اصفهان آب یخ میخورد
دریغ است که ایران ویران شود کنام پلنگان شیران شود
اگه همه سربه سر سر به دشمن دهیم از آن به که ایران به دشمن دهیم. اینها همه گوشه کوچکی از بیگانه ستزی نیاکان ماست حالا شما از مسجد میگی آقا خانم اینقدر دنبال چسباندن اسلام به خودتان نباشید. کدامین مردمان مهاجمین خود را ارج نهادنده اند ؟کدامین قومن ویرانگرانش را پرستید ؟کدامین موجودات نام کشندگان و متجاوزان به خود را بر فرزندانش نهاد؟…ما بد سگالان بیگانه پرست، که اسم فرزندان ما دیگر رستم بهزاد و فرخزاد …نیست
کدامین قوم چون مهنت دیده و مظلوم بود که برای بودن، در کوه و روی سنگها تاریخ خود حکاکی کرد ؟آری گذشتگان ما که دروغ و تزویر و نفاق را در کنار بلایای طبیعی سیل و زلزله ویرانگر میدانسته اند. باید صد اروند گریست صد تفتان خودسوزی کرد که جوان ایرانی از ترامپ تشکر میکند برای تحریم کردن مردمانش. محمد علی شاه پدر مردم را در تبریز و ایران دراورد همه تشنه به خونشن بودن (در جایی که شاهنشاه فره کیانی یا شاهی یاایزدی دارد )ولی با شروع حمله روسیه ستاراخان نامه میدهد شاه بابا ما رعیت شماییم بگذارید این اجنبی ها را تارومار کنیم بعد تسلیم شماییم هر تنبیهی ذات شاهانه خواست اعمال کند همین دلاور که سوادی هم نداشت در پاسخ ۳۰ هزار تومان حقوق و مقام و تامین میگه من میخواهم هفت دولت زیر بیرق ایران باشه چرا این چیزا سخته فهمش چکار کردن با ما تو این چهل سال

مسلمان

به نام خدا
شما ابتدا کلاً به ایرانی ها توهین کردی و سپس خفت و حقارت دوره پیش از این ۴۰ ساله (دوره های شاهنشاهی) رو بیان کردید و بعد فرمودی “چکار کردن با ما تو این چهل سال”! توی این چهل سال کاری کردند که یک وجب از خاک این میهن و ناموس شما به دست اجنوی نیفته. شما اگر مطالعه بیشتری داشته باشه میتونی این نکته رو درک کنی که اکثر دانشمندان خاورمیانه پس از اسلام غیرعرب و به ویژه ایرانی بودند. شما به بوعلی سینا و فردوسی و حافظ افتخار نمیکنی؟ این مفاخر مگر ایرانی و مسلمان نبودند. عملاً چه اصراری دارید که بین ملیت و اعتقاد افراد فاصله بندازید. اینها با هم تضادی ندارند. در دوره ۸ ساله دفاع مقدس بیشترین جانفشانی برای ایران شد با فتوای جهاد یک مرجع تقلید. پیش از این میرزای شیرازی با فتوای تنباکو عزت ایران رو حفظ کرد. مگر خطه جنوب ایران حتی در زمان ساسانی فارس بودند؟ مگر دامنه حکومت ساسانیان حاشیه جنوبی خلیج فارس و یمن رو پوشش نمیداد؟ سیستانی، کردی و آذری و … آیا این طایفه ها ایرانی نبودند؟ فقط قوم شما ایرانی بوده. گستره طایفه های ایرانی خیلی وسیعه و این انحصارطلبی شما به ایران لطمه میزنه. اصولاً در این عصر و پس از امتزاج نسلها صحبت از قومیت چندان معنا نداره. ابتدا هویت رو به درستی تعریف کنید و بعد راجع بهش حرف بزنید. دقیقاً اون داعشی یا هر قوم متهجر دیگر هم در این انحصارطلبی و تعصب و پیروی کورکورانه از گذشتگانشون با شما هم عقیده اند و اتفاقاً هویت جاهلی خودشون رو حفظ کردند پس در منطق شما این تعصب گرایی هم نباید نکوهش بشه. مردم ایران حق گرا، عدالت طلب و پاک سرشتند. به باورهام قسم میخورم که من اسلام رو با تفکر بررسی و با فطرتم انتخاب کردم. بیش از ۱ ملیارد مسلمان غیر حجازی و بیش از این تعداد مسیحی غیر فلسطینی در دیدگاه شما “بدسگال بیگانه پرست” خواهند بود چون به آیین ۱۰۰۰ سال پیش اجدادشان نیستند. ۱۳۰۰ سال از این تاریخ ۲۵۰۰ ساله پس از اسلام قرار میگیره. این تمدن در هویت شما تعریف نمیشه؟ واقعاً اشخاصی که از دوره باشکوه پیش از اسلام تمجید میکنن و در بهترین دانشگاه ها و مدارس اجازه تحصیل دارن به این فکر کردند که شاید سهم پدرانشان (درصورت ایرانی بودن) در نظام با شکوه ساسانی جز پاکسازی تویله اسبان پهلوی نبود؟ ظهور و سقوط هر سلسله و حکومتی و همچنین هر تمدنی وابسته به دو موضوع ماهیت و عملکرد است. شما باید تکلیفتون رو با این مسأله روشن کنید که آیا روند کلی تاریخ تکاملی است یا نه؟ اگر جواب شما منفی است که این اندیشه چیزی جر تهجر و عقب ماندگی نیست و اگر جواب شما مثبت است (که با توجه به اصول فکری ادیان جز این نیست) باید پذیرای ظهور، سقوط و یا ارتقای تمدن ها باشید و همواره با حفظ اصول فطری و انسانی به دور از تعصب به استقبال بهبود و ارتقای تمدن موجود حرکت کنیم. بهتره به خاطر داشته باشید که در اوج استیلای انگلستان بر خاورمیانه (دوره پهلوی اول) سه تفکر ملی گرای فارسی، ترکی و عربی توسط دست نشاندگان انگلستان ترویج یافت. نهایت این حرکت اما استقلال ایران نبود، فروپاشی و اشغال این کشور بود.
در جواب “کوروش” و “اشکان”. اسناد تاریخی شما چیست؟ چه طور اونها رو اعتبارسنجی میکنید؟ حالا کجای این برمیگرده به اسلام.
حالا اگر اسلام نداشته باشید چی جایگزین میشه، ماتریالیسم شوری سابق یا لیبرالیسم غرب یا زرتشتی. اسلام نباشه که چی باشه؟ چه محتوایی؟ شما مسلمان نباش و قبول هم نداشته باش، کسی مجبورت نکرده. اون چیزایی که بهشون مینازیم نباید اسم ها باشن. چیزهایی که من بهشون افتخار میکنم ماهیت و محتواست. بخشی از این محتوا رو ممکنه در کوروش و داریوش و انوشیروان و اوستا و … ببینم و بخشی از این زیبایی ها رو هم در اسلام و برخی مسلمانها. حتی من زیبایی هایی که در غرب وجود داره رو تحسین میکنم. نظم، صداقت و وفاداری و حکمت و عقل و منطق و … مهمه نه اسامی و القاب. تاریخ رو با هم ببینید هم خوب و هم بدش رو. قرار نیست ما مطلق چیزی رو بپذیریم. مادامی که عقل مطلق و فطرت ما چیزی رو می پذیره همراهی میکنیم. حالا من فارس باشم، عرب یا ترک و … نباید خودم رو در تعصب محبوس کنم.
امیدوارم جهان بینی ما اصلاح بشه و بتونیم این اصل رو درک کنیم که ما انسانها هم نوع هستیم و هیچ کدوم قومیت، زبان، پدر و مادر، محل زندگیمون رو در ابتدا انتخاب نکردیم که بابتشون نسبت به دیگران افتخار کنیم. عملکرد، رفتار و انتخابهای ما وجه قیاس خواهد بود. غیر از این ایران و جهان محکوم به یک نظام طبقاتی با تبعیض های همه جانبه است. خوب بهش فکر کنید. چیزی که مردم ایران در دوره ساسانی برنتافتند و منجر به سقوط آن شد. شما فرض کن در جهانی بخوای زندگی کنی که هر قوم (مثل یهود) خودشون رو قوم برتر بدونن و انسانها را درجه بندی کنن!

ممد

این وظیفه ی هر حکومتیه ک از خاک و میهن و ناموس دفاع بکنه،منت چ کاریو میزاری؟!!خههع

کوروش

ما خیلی بدبختیم که باید از عربا بالا بریم ما که خودمون از بهترین ها بودیم .عربا در مقابل ماچیزی نیستند .چرا باید قبولشون داشته باشیم .من…تو این دین.به خدا دیگه خسته شدیم

اشکان

اعراب بعد از ورود به ایران فرهنگشون و دینشون رو به زور به ایرانی ها تحمیل کردن و برای اینکه ایرانی ها راه برگشتی نداشته باشن، عرب ها کتابخونه ها رو سوزوندن و دانشمندان رو کشتن .در طول تاریخ خیلی ها سعی کردن مردم رو آگاه کنن ولی دیگه هیچوقت مردم ایران از نظر فکری به اون حد نرسیدن که از سلطه اعراب کاملا خارج شن و به اصل پر افتخارشون برگردن .

Pericles

درود لطفا یک تالار گفت و گو هم لطفا ایجاد کنید
ممنون

نیما

سلام خدمت همه اقا ببخشید من قصد بدی ندارم ولی نشان ملی ما فروهر اشاره رو به راست داره در مورد سیمرغ چیزی نمیدونم ولی میگن نشان فروهر روی ساختمان ها و بناها نشان مشرق و مغرب رو نشون میده ولی در حالت عادی رو به راست یعنی گرایش به خوبی ها رو نشون میده بعضی جا که میریم میبینیم فروهر رو گردنشه اشاره به چپ داره والا من نمیدونم
با تشکر

سارا

یکی دیگر از نماد های ایران باستان که بسیار زیبا است بز کوهی است که کشور اذر بایجان داره این نماد چند هزار ساله ایرانی رو به سرقت میبره این نماد در بسیاری از حکاکی ها وظروف ایرانی استفاده میشده است

ali

سلام و عرض ادب مطالب مفیدی دارید از شما کمال تشکر را دارم پیروز باشی و سرسبز

علیرضا

سلام و عرض ادب.
۱- پیشنهاد می کنم تمرکز خود را برروی یک یا نهایتا دو نشان قرار دهید تا مطالب پربار بوده، همراه با اشاره های کلی نباشد.
۲- ذکر منبع نیز بسیار ضروری است.
با تشکر

مختار

سپـــــــــــــــــــــــاس

میثم

سلام مرسی از مطالب جالب و ارزنده شما. ایرانی همیشه جاویدان باشه انشاالله.

امین

درود بر شما مطلبی که درباره ی شیر و خورشید گذاشتید درست نیست و در زمان صفویه بخاطر اینکه این نشان از بین نرود در دست شیر شمشیر گذاشتن و گفتن که این شمشیر امام علی است و شیر و خورشید یک نشان باستانی است و به اعراب مربوط نمی شود با سپاس فراوان

آسیه

درود
ممنووووون. عالی بود.
اطلاعات خیییلی خوبی بود.
با سپاس فراوان

دکمه بازگشت به بالا