رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی
آثار باستانی و ارزش های تاریخیایران باستان

لرستان مهد هنر در تاریخ جهان است (نگاره های ۱۰۰هزار ساله)

صخره های غار هومیان، قدیمی ترین سکونتگاه های بشر باستانی در استان لرستان را تشکیل می دهند که قدمت سکونت در آنها به ۱۰۰ هزار سال قبل از میلاد برمیگردد.

با این حال صخره های این منطقه به عنوان یک پدیده طبیعی و تاریخی از اهمیت فوق العاده ای در مباحث علمی نیز برخوردارند، صخره های هومیان در تاریخ منطقه زاگرس و تمدن ایران زمین دارای اعتبار زیادی است.نقوش صخره‌ای هومیان با نقش لنگر کشتی آغاز و سپس نقش‌هایی از میادین شکار گوزن به صورت‌های فردی و جمعی پایان می‌یابد. شمار این نقش‌ها در غار هومیان ۱۰ نقش و در دره‌ی میرملاس ۱۸ نقش است که بیشتر آنان به رنگ‌های سیاه و زرد کشیده شده‌اند.

mirmalas-4

«عطا حسن‎پور»، کارشناس باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان، در این‌باره خاطرنشان کرد: قدمت محوطه‎ای که نقوش صخره‎ای هومیان در آن قرار دارند بر اساس تاریخ‌گذاری به عمل آمده بر روی یک قطعه استخوان از کاوش پروفسور «مک بورنی» از دانشگاه کمبریج مربوط به ۱۴۹ هزار سال پیش است.

غار هومیان: غاری در شمال کوهدشت لرستان که در آن شواهدی از زندگی انسان در دوره پارینه‌سنگی میانی (حدود ۱۰۰.۰۰۰ تا ۴۰.۰۰۰ سال پیش) به دست آمده است. بر دیواره این غار نقاشی‌های متعددی از حیوانات و صحنه شکار کشیده شده است.

این صخره های منقش همچون غار میرملاس از مهم ترین سنگ نگاره های تاریخی منطقه محسوب می شوند که در قالب دو پناهگاه صخره ای خودنمایی می کنند.براساس شواهد باستانی، انسان هایی که در این منطقه می زیسته اند نئاند رتال بوده اند، از این مکان بیش از ۸۷۷ قطعه ابزار دست انسان از جمله سنگ چخماق کشف شده است.Hoomiyan

100834352789

نقاشی های غار هومیان دارای نقوش جادویی و سحر آمیزی هستند که بر روی دیواره غار ایجاد شده و خواسته های بشر نخستین را بیان می کند.نقوش صخره ای هومیان به همراه نگاره های غار باستانی میرملاس از جمله آثار بی نظیر تاریخی ایران زمین است که به دوران پارینه سنگی مربوط می شود.

با کشف این نگاره های ۱۰۰ هزار ساله ، لرستان به عنوان مهد هنر در جهان شناخته شد.

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

شمشاد امیری خراسانی

شناخت تاریخ و فرهنگ ایران به نمونه ورود به دنیایی است که جز عشق و افتخار و گاهی اندوه چیزی انتظار ما را نمی کشد ، شاید تاریخ ما در حافظه ژن های ما ذخیره شده است تا بتوانیم با آن آگاهی به خود و فرا خود را گسترش دهیم .

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
واقعیت

درود
افسوس همه سلسله داران بغنودند
آن یکه سواران همه از پا بنشستند
ای قافله سالار کجائی که ببینی
دزدان همگی همره این قافله هستند
دردا در گنجینه بماران بگشودند
اندوه که بر دوست ره خانه ببستند
افسوس که کاشانه به دشمن بسپردند
آن قوم که بیگانه و بیگانه پرستند

بلندطبقه

امیرکبیر درستایش کریم خان زند:
ای کاش هرچندسال یکبار شیربچه ای لر درایران شاه می شد تامردم مزه عدالت رابچشند.

بلندطبقه

رومن گیرشمن باستان شناس شهیر راجب لرستان می نویسد:
اوج هنرایران باستان رابایددرهنر مفرغ سازی لرستان جستجوکرد.

لکستانی

لکستان اسم درست ترشه
تمام مفرغ های غرب کشور در مناطق لک نشین کشف شده اند

یو چ گو؟؟

تمام شد
اوکی
😂

دکمه بازگشت به بالا