رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی
ایران باستانیونان

بخش هایی از نمایشنامه ((ایرانیان )) آشیل (۳)

شکوه و عظمت سپاه نیرومند امپراتوری پارس

 در نمایشنامه ((ایرانیان)) آشیل

با آوردن این نوشتار ها از نمایشنامه ((ایرانیان)) نوشته آیسخولوس(آشیل) که یونانی الاصل بوده و در زمان داریوش بزرگ و خشایارشای بزرگ می زیسته و در جنگ های مادی(media ، جنگ های ایران و یونان) حضور داشته و پس از پایان جنگ های مادی این نمایشنامه را به کمک دولت آتن نوشته است ، می خواهیم شکوه و عظمت پارسیان را ، نه از زبان خود پارسیان ، بلکه از زبان دشمنان قسم خورده پارسیان بشنویم.

مرد پارسی
مرد پارسی

دشمنانی که با تمام دشمنی و اندیشه های جانب گرایانه شان نتوانستند همه حقایق را به دروغ بکشانند. شاید این حقایق قابل دروغ بستن نبودند وگرنه دشمنان پارسیان برای صدمه زدن به پارسیان و امپراطوری بی مانند و شکوهمندشان از روزگاران کهن تا کنون از هیچ کوششی دریغ نکرده اند. بخش هایی از نمایشنامه را می خوانیم:

نمایشنامه ((ایرانیان)) آشیل – بیت های ۸۵۲ تا ۹۰۷

(…آه که او (داریوش بزرگ) بی آنکه از آب های هالیس بگذرد و حتی بی آنکه اقامتگاه خود را ترک کند ، چه بسیار شهر ها را به تصرف درآورد… آن هم شهر هایی که مغرورانه در کرانه های تنگه وسیع هه لیا قد برافراشته بودند… و نیز جزیره هایی که شکم به امواج آب ها می سایند… همچون جزیره های لسبوس ، ساموس که زیتون می پرورد … خییوس ، پاروس ، ناکسوس ، مونوکوس و آندروس و ته نوس … و همچنین شهر های پرثروت خاک ایونی که این همه یونانی در آنجا مسکن گزیده اند و همه این ها در سایه اندیشه ، فقط اندیشه خود او ( داریوش بزرگ ) که متکی بر نیروی خستگی ناپذیر سپاهیان اوست فراهم آمده است…)

نمایشنامه ((ایرانیان )) آشیل – بیت های ۷۳ تا ۸۶

(…فرمانروای آسیای پرجمعیت (خشایارشا) سپاه انبوه خود را برای تسخیر جهان به راه می اندازد ، از دو سو ، هم از خشکی و هم از دریا. او فرزند باران طلا و انسانی همتراز خدایان است. او قهرمانانی را به جنگ می برد که آرش تیر انداز و نیزه ور همیشه پیروز نمونه ایشان است…)

نمایشنامه ((ایرانیان )) آشیل – بیت های ۲۱ تا ۳۳
(… نگهبانان وفادار خشایارشا در زمانی که شوش و اکباتان و خاکریز های کهن کیس را ترک می کردند ، برخی سوار بر اسب بودند و پاره ای سوار بر کشتی های جنگی و پیاده نظام با پای پیاده که عمده نیروی انبوه جنگی را تشکیل می دادند…
…و چنین بود که سرداران سپاه ایران که شاهان دست نشانده شاه بزرگ (خشایارشا) بودند و او خود فرمانده سپاهی بی کران بود ، به جنگ رفتند. سردارانی که تیراندازان پیروزمند و سواران خود را به همراه داشتند ، که دیدنشان چشم نواز بود اما در نبرد به سبب برخورداری از تصمیم های هشیارانه دلهایشان ، بسیار هولناک می بودند…)

نمایشنامه ((ایرانیان)) آشیل – بیت ۹۳
(…چه کسی می تواند در برابر این سیل عظیم انسانی پایداری کند؟ این به آن می ماند که بخواهند با سدهای نیرومند تلاطم مقاومت ناپذیر دریا را مهار کنند. سپاه ایران و ملت شجاع و پر دل آن شکست ناپذیرند…)

مرثیه ، نوشته لوسیاس ، بند های ۲۷ تا ۳۰
(…خشایارشا ، شاه آسیا ، پس از آماده نمودن سپاهش به راه افتاد ، هزار و دویست کشتی داشت و نیروی زمینی اش توده ای چنان شگرف که فقط شمارش نژاد هایی که آن را تشکیل می دادند ، زمان درازی وقت می برد…او با حقیر شمردن مانع های طبیعی ، آثار خدایان و طرح های انسان ها ، راهی در دریا گشود و زمین را ناگذیر کرد که به کشتی هایش اجازه گذر دهد به این ترتیب که پلی بر تنگه افکند و کوه آتوس را شکافت. هیچ کس در برابر خشایارشا قد بر نمی افراشت…) بدرود

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

شمشاد امیری خراسانی

شناخت تاریخ و فرهنگ ایران به نمونه ورود به دنیایی است که جز عشق و افتخار و گاهی اندوه چیزی انتظار ما را نمی کشد ، شاید تاریخ ما در حافظه ژن های ما ذخیره شده است تا بتوانیم با آن آگاهی به خود و فرا خود را گسترش دهیم .

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

10 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Xerxes the great

درود بر دوستان وطن پرست بله باید عرض کنم خشایارشاه نه و خشای ارشا یا خشایارشا و آخرش ه نداره از دو.جز خشای(شاه)+ارشا(پهلوان) درست شده.و.به معنی فرمانروای قهرمانان است یا کسی که در میان شاهان پهلوان باشد منم.خیلی دوستش دارم چون جواب دشمنان ایران رو جوری میداد که تا عمر زنده اند دوباره فکر ایران نکنند.

رخ شاهنشاه

من دلباخته شاهان باستان چندشب پیش سیمای خشایارشاه آن شاه شاهان آن شاه کشورهای بیشمار
آن شاه۲۹کشور
آن شاه۴۴درصدجمعیت جهان رادرخواب دیدم
دیدم مردان ریشویی درآتن دارنددرمقابل وی رژه میروندودوزن ویک مردویک کودک درکناروی درجایگاهی بلندبودند.
خداوندمردی زیباترازخشایارشانیافریده بنظرم زیبایی یوسف رابایدبعدازوی دانست
نمیدانم آنانی که درکنارش بودندچه کسانی بودندولی آن کودک بسیارفربه وچهارشانه بود ودرکودکی ریش داشت.
خواب عجیبی بود…

دان

درود بر دوست بزرگوارم. چه بخت بلندی . خشایارشا رو در خواب دیدید؟ خوش به حالتون. خود من اونقدر خشایارشای بزرگ رو دوست دارم که نمیشه توصیفش کرد. شاید از کوروش بزرگ که پدر بزرگ خشایارشا و بنیان گذار امپراطوری هخامنشی هستند و داریوش بزرگ که پدر بزرگوار خشایارشا و نیرومند ترین پادشاهان هخامنشی هستند بیشتر دوستش دارم. عاشق خشایارشا هستم چون خشایارشا ، شاه شاهان، شاه نیرومند و بزرگیه که در تاریخ بوسیله تاریخ نویسان بویژه هرودوت خبیث خیلی بهش ستم شده . و هیچ شاهی و هیچ کسی در دنیا وجود نداره که اینهمه دروغ بهش بسته باشند و تاریخش رو دستکاری کرده باشند. امیدوارم در آتش دوزخ بسوزند…

hossein

یه موضوعی که تقریبا تو هیچ نوشته ای در مورد ایران باستان ندیدم اینه که هیچ جایی صحبت از تجاز به جان و مال و ناموس و استعمار و غارت یک کشور توسط ایرانیها اونهم از زبان خود تاریخ نویسان همون کشور نیست برام جای تعجب داره که جنگی در میون باشه ولی حداقل صحبت از تجاوز نباشه در حالی که خود تاریخ نویسهای یونانی در رابطه با کشور گشایهاشون از وحشی گری خودشون میگن.

hossein

البته همین موضوع نشان از دارد که هنوز هم خون و رگ و غیرت ارایایی در ایرانیان وجود دارد و ما هیچوقت ریشه های خود را فراموش نخواهیم کرد.

داریوش

سپاس
خشنودم ایران هنوز هم از فرزندان مهر ورزی چون شما خالی نیست

دان

درود بر تو داریوش جان و درود بی کران به داریوش بزرگ هخامنشی. چه نام غرور انگیزی دارید شما بهتون شادباش میگم و خوشحالم که از این نوشتار بهره برده و خوشتون اومده.بدرود

دان

درود.سپاسگزارم شمشاد جان.خوشحالم که خوشتون اومده امیدوارم بتونم ادامه این نوشتار رو بنویسم.سپاس از مهر شما

دکمه بازگشت به بالا