رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی
آثار باستانی و ارزش های تاریخی

عجایب باستان شناختی شهر سوخته

شهر ﺳﻮﺧﺘﻪ سیستان و بلوچستان بی ﺷﮏ از ﺷﻬﺮﻫﺎﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩ در جهان ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، این را میتوان در تک تک کشفیات این شهر باستانی دید. ﺩﺍﻧﺶ ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﺩﺭ ﺣﺪ ﺷﮕﻔﺖ ﺍﻧﮕﯿﺰﯼ ﭘﯿﺸﺮفته ﺑﻮﺩ ﺗﺎ ﺁﻥ ﺣﺪ ﮐﻪ ﭘﺰﺷﮑﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺷﻬﺮ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺯ ﻋﻠﻮﻣﯽ ﭼﻮﻥ ﺷﮑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪﯼ ﺁﮔﺎﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍنستند دست ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﺟﺮﺍﺣﯽ ﻣﻐﺰ ﺑﺰﻧﻨﺪ. ﺍﺳﮑﻠﺘﯽ ﺍﺯ ﯾﮏ ﺩﺧﺘﺮ ﺩﺭ ﮔﻮﺭﺳﺘﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺷﻬﺮ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺟﺎﯼ ﺷﮑﺴﺘﻦ ﻭ ﺗﺮﻣﯿﻢ ﻣﺠﺪﺩ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﺟﻤﺠﻤﻪ ﮐﺎﻣﻼ ﺭﻭﯼ ﺁﻥ ﻣﺸﺨﺺ ﺍﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﯾﮏ ﭼﺸﻢ ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ ﻣﺘﻌﻠﻖ به ۵۰۰۰ ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ ﮐﺸﻒ ﺷﺪ. ﺍﯾﻦ ﭼﺸﻢ ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﺯﻧﯽ ۲۵ ﺗﺎ ۳۰ ﺳﺎﻟﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﮔﻮﺭ ﻫﺎﯼ ﺷﻬﺮ ﺳﻮﺧﺘﻪ ﻣﺪﻓﻮﻥ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

جمجمه یافت شده در شهر سوخته که بر روی آن جراحی صورت گرفته است و قدمت آن به هزاره سوم پیش از میلاد (حدوا 5000 سال) می رسد.
جمجمه یافت شده در شهر سوخته که بر روی آن جراحی صورت گرفته است و قدمت آن به هزاره سوم پیش از میلاد (حدوا ۵۰۰۰ سال) می رسد.
 چشم مصنوعی 5000 ساله شهر سوخته ایران که متعلق به زنی 25 تا 30 ساله بوده است
چشم مصنوعی ۵۰۰۰ ساله شهر سوخته ایران که متعلق به زنی ۲۵ تا ۳۰ ساله بوده است
 نخستین پویا نمایی (انیمیشن)جهان: سفالینه ی شهر سوخته (قدمت 5000 سال) با نقش بزی که در پنج حرکت به سمت درختی می جهد و برگهای آن را می خورد.
نخستین پویا نمایی (انیمیشن)جهان: سفالینه ی شهر سوخته (قدمت ۵۰۰۰ سال) با نقش بزی که در پنج حرکت به سمت درختی می جهد و برگهای آن را می خورد.
اولین انیمیشن جهان
اولین انیمیشن جهان
رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

شمشاد امیری خراسانی

شناخت تاریخ و فرهنگ ایران به نمونه ورود به دنیایی است که جز عشق و افتخار و گاهی اندوه چیزی انتظار ما را نمی کشد ، شاید تاریخ ما در حافظه ژن های ما ذخیره شده است تا بتوانیم با آن آگاهی به خود و فرا خود را گسترش دهیم .

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آی تک

درود بر کشورم و تمدن ایرانم

ناشناس

سپاس . 

دکمه بازگشت به بالا