رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی
ایران باستانحکومت اشکانیان

سنای روم و سورنا فرمانده ارتش ایرانیان

سورنا

یک قسمت از مذاکرات جلسه سوم مارس سال ۵۲ پیش از میلاد سنای روم حاوی اظهارات چند افسر رومی در باره شکستشان از ایران در جنگ کارهه ( حران ) که دربهار سال ۵۳ پیش از میلاد (حدود ۹ ماه قبل از آن) صورت گرفته بود و ضمن آن کراسوس کنسول روم کشته شده بود به این شرح است:

 

یک قسمت از مذاکرات جلسه سوم مارس سال ۵۲ پیش از میلاد سنای روم حاوی اظهارات چند افسر رومی در باره شکستشان از ایران در جنگ کارهه ( حران ) که دربهار سال ۵۳ پیش از میلاد (حدود ۹ ماه قبل از آن) صورت گرفته بود و ضمن آن کراسوس کنسول روم کشته شده بود به این شرح است:

سپهبد سورنا فرمانده ارتش ایران در این جنگ از تاکتیک و سلاحهای تازه استفاده کرد. هر سرباز سوار ایرانی با خود مشک کوچکی پر از آب حمل می کرد و مانند ما دچار تشنگی نمی شد. به پیادگان با مشکهایی که بر شتر ها بار بود آب و مهمات می رساندند. سربازان ایرانی به نوبت با تاکتیک خاصی که برای ما تازگی داشت از میدان خارج می شدند وبه استراحت می پرداختند. سواران ایران قادر به تیر اندازی از پشت سر هستند که ما تجربه آن را نداریم .

ایرانیان کمانهای تازه اختراع کرده اند که با آنها توانستند پای پیادگان مارا که باسپرهای بزرگ در برابر انها و برای محافظت از سوارانمان قلعه درست کرده بودیم به زمین بدوزند. ایرانیان دارای زوبین های دوکی شکل بودند که با دستگاه کاملا تازه ای تا فاصله دور پرتاب می شد. شمشیرهای آنان شکننده نبود. هر واحد تنها از یک نوع سلاح استفاده می کرد و مانند ما خود را سنگین نمی کرد. سربازان ایرانی حق عقب نشینی و تسلیم شدن ندارند و تا آخرین نفس باید بجنگند . این بود که ما شکست خوردیم و هفت لژیون را به طور کامل از دست دادیم و به چهار لژیون دیگر تلفات سنگین وارد آمد.

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

شمشاد امیری خراسانی

شناخت تاریخ و فرهنگ ایران به نمونه ورود به دنیایی است که جز عشق و افتخار و گاهی اندوه چیزی انتظار ما را نمی کشد ، شاید تاریخ ما در حافظه ژن های ما ذخیره شده است تا بتوانیم با آن آگاهی به خود و فرا خود را گسترش دهیم .

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
AMIRREZA

اقا می دونین زمان حمله اعراب تو سیستان ایران هزار هزار نفر یا یه میلیون نفر ادم کشتن و به میمنت یاداوری این روز شوم تا دوران انقراض خلفا از سرمون از این شهر اباد(خدا کنه دوباره به همون روزای اباد و ارامش برگرده) یک میلیون سکه خراج می گرفتن ؟!!!!

تو تاریخ طبری خوندم تو اینترنت هم سرچ کنی روشن می شی!

دستان

سلام دوست عزیز من میدونم سیستانی ها از اقوام اریایی هستند. من درباره قوم بلوچ سوال پرسیدم؟ منطقه ای در سوریه هست به نام وادی بلوص و بلوچستان هم چندین سال بیشتر نیست که اسمش به سیستان اضافه شده! و یک سوال دیگه اینکه چرا سیستان مرکز خوارج بوده؟و ایا هنوز بازمانده های خوارج داخل ایران هستند؟

دستان

سلام یه سوال داشتم ایا درسته که قوم بلوچ اریایی هستند؟ بنده در چندین سایت خوندم از نژاد اعراب هستند و در چندین سایت دیگه خوندم از نژاد اریایی ها هستند لطفا اگه امکانش هست پاسخ بدید

آریوبرزن

در سرزمین ما تنها سیدها و نواحی خاص و اقوام محدودی اند که ایرانی اصیل نیستند سیستانی ها ایرانی اند .تاریخ طبری رو مطالعه بفرمایید ، یکی از سخت ترین جنگهای تازیان عرب به ایران بعد از جلولاء که جنایت و قتل عام ایرانیان بود در سیستان اتفاق افتاد ، البته همه سرزمینمون از یورش وحشیانه اعراب زخم خورد، جنگ الیس،تیسفون ، دشت هرمزگان،کرمان و … جنایت تازیان خونخوار در تصورات هیچ کس گنجانیده نمیشود، تجاوز بیشمار نتیجه وجود بیشمار سید دو رگه در ایرانه ، تجاوز لشکرکشان خونخوار،در برهه ای از زمان بر روی جسد مالیات بگیر و حاکم عرب در یک منطقه از ایران یا یاران و موبدای دینی تازیان عرب بارگاه میساختند ،دعا و نیایش در ارامگاه های هخامنشیان منع شده و با اجبار کمیل و سپاهیانش دعای خضر جایگزین شد و بجای اعتقاد به شفاهت از زرتشت ، محمد ص جایگزین شد درعوض این خدمت نام کمیل جایگزین خضر نبی شد! درنهایت درپی خرافات بی حد تازیان مردم پارس دست به یورش زدند و کمیل پا به فرار گذاشت …

مریم

بااجازه بعضی کپی شد

دکمه بازگشت به بالا