رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی
آثار باستانی و ارزش های تاریخیایران باستانحکومت هخامنشیان

ساخت صفه تخت جمشید + عکس

ایجاد یک سطح صاف برای احداث کاخها بر روی آن از اولین مراحل ساختمانی بود که داریوش شروع کرد. به این صورت که ابتدا مقطعی به ابعاد ۴۵۰*۳۰۰ متر را تسطیح نمودند.pe_terrace2

ایجاد یک سطح صاف برای احداث کاخها بر روی آن از اولین مراحل ساختمانی بود که داریوش شروع کرد. به این صورت که ابتدا مقطعی به ابعاد ۴۵۰*۳۰۰ متر را تسطیح نمودند. برای این کار بیرون آمدگیها را بریدند و فرو رفتگیها را پر کردند. این صفه در قسمت مرکزی ۱۸ متر از سطح دشت بالا تر است. قسمتهای داخلی صفه سنگ طبیعی کوه هستند و قسمتهای بیرونی آن که به چشم می آیند توسط سنگهای برش خورده ای شکل داده شده اند .جنوب صفه سنگ نبشته ای از داریوش به یادگار مانده که در آن اطلاعاتی در مورد چگونگی ساخت این بناها داده شده است. اولین اقدامی که روی صفه شده است ساخت راه آبهای زیر زمینی برای هدایت آب سیلابهای جاری از کوه است که در شکل قسمتهایی از آنرا می بینید.این شبکه هدایت آب در تمام صفه قرار دارد و در زیر کاخها نهاده شده است. آب صفه رو به جنوب تخلیه می شده.

چگونگی ساخت صفه
چگونگی ساخت صفه

 

بنای صفه از جنوب
بنای صفه از جنوب

 

سنگ نبشته جنوبی صفه
سنگ نبشته جنوبی صفه

 

راه آب روی صفه
راه آب روی صفه

 

آب بند - محل نگه داری موزه پرسپولیس
آب بند – محل نگه داری موزه پرسپولیس

 

شمال صفه - دیوار در حال تخریب
شمال صفه – دیوار در حال تخریب

 

منبع: www.livius.com

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

شمشاد امیری خراسانی

شناخت تاریخ و فرهنگ ایران به نمونه ورود به دنیایی است که جز عشق و افتخار و گاهی اندوه چیزی انتظار ما را نمی کشد ، شاید تاریخ ما در حافظه ژن های ما ذخیره شده است تا بتوانیم با آن آگاهی به خود و فرا خود را گسترش دهیم .

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا