رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی
ایران باستانایران در دوران معاصر

ذکر جنایات عثمانی در تبریز،ارومیه،سلماس،خوی

عثمانی ها

فرستنده: عاشقان کورش بزگ

ذکر جنایات عثمانی در تبریز,ارومیه,سلماس,خوی و … به قلم مورخین عثمانی
 
 اسناد و شواهد مسلم تاریخی در این باره چنان فراوان هستند که بیان و ذکر همه آنها امکان ناپذیر و شاید مثنوی هفتاد من کاغذ شود.
در صفحه ۱۸۷ تاریخ پچوی نوشته ابراهیم پچوی چنین می خوانیم : چون اهالی تبریز را موافق سلیقه و سیاست خود ندیدند آن را خلق باطل و اصلاح ناپذیر تشخیص دادند و قصد داشتند شهر را به آتش کشیده و ویران نمایند. وصف ان جنایات از سروده های بیداری شاعر عثمانی ها :
چون تبریز آذمی ایدی خلق باطل
دگیلدی بعضی هیچ اصلاحه قابل
ایدی یاکا و تبریزی ییکا
خراب ایده و آندان رومه چیکا!!؟
چون باطل مذهبی سلطان گوردی
روان تبریز خلقین رومه سوردی
 
ترجمه : چون مردم تبریز خلقی باطل و غیر قابل اصلاح تشخیص داده شدند خرابی ها و سوزاندن تبریز انجام گرفت و سلطان چون مذهب باطل ان مردم را دید تبریز را رها کرده و به روم بازگشت!!!؟
البته شاعر درباری عثمانی اشاره نکرده است که تبریزی ها دیگر بار شوری از ایراندوستی آفریدند و بارها به سپاه عثمانی شبیخون زدند تا سپاه عثمانی این بار نیز مجبور شد تبریز را ترک کند و نتواند اردبیل را به تصرف خویش در آورد.
 
لشکر کشی دوم سلطان سلیمان و قتل و غارت دیگر بار تبریز به شهادت منابع عثمانی و صفوی ۹۵۵ هـ بود .
عثمانی ها
قتل و غارت ارومیه و سلماس و خوی توسط مصطفی پاشا در سال ۹۸۵ هـ و در اوج اشفتگی صفویه و روی کار امدن سلطان محمد خدابنده صفوی بود .
وحشیانه ترین کشتار مردم اذربایجان و تبریز توسط عثمان پاشا و تصرف دیگر بار تبریز در سال ۹۹۳ هـ و در اوج ضعف صفویه و پادشاهی سلطان محمد خدابنده صفوی انجام شد .
 
مورخان عثمانی می نویسند:
عثمانیان در شهر پراکنده شدند و به دستور عثمان پاشا به غارت مردم پرداختندو رعایا را اسیر کردند و در اثر جنگ و آتش سوزی تبریز به ویرانه ای بدل شد . (صبحی تعلیق زاده – صفحه ۳۲۴)
 
پچوی تاریخ نگار عثمانی :
به فرمان عثمان پاشا قتل عام اهالی تبریز اغاز شد . سادات و شرفا و بازرگانان و ارباب صنعت و هر که در شهر بود جمله را در سه شبانه روز از دم شمیر گدراندند (تاریخ پچوی- صفحات ۹۸ و ۹۹)
 
کشتار دیگر بار مردم تبریز در غارت آن شهر توسط قوای جعفر پاشا درسال ۹۹۹ هجری روی داد . سرانجام قوای عثمانی چند سال بعد به دست سپاه ایران و در زمان شاه عباس بزرگ منکوب گشته و تبریز رهایی یافت .
رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

شمشاد امیری خراسانی

شناخت تاریخ و فرهنگ ایران به نمونه ورود به دنیایی است که جز عشق و افتخار و گاهی اندوه چیزی انتظار ما را نمی کشد ، شاید تاریخ ما در حافظه ژن های ما ذخیره شده است تا بتوانیم با آن آگاهی به خود و فرا خود را گسترش دهیم .

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

10 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بهمن آریا

بادرودبه همه ی عزیزان.اصولا”فرقی نداره چه قومی درکدام بخش ایران زندگی میکنه.تمام مرزهای ایران ازلحاظ تقدس برابرند.مرزهای شمال غرب وجنوب شرق باشه یاشمال وجنوب غربی وهرجا.همین الآن هم نیمی ازسرزمین مقدس ایران موقتا”جداشده که شامل نیمی ازسرزمین ترکیه فعلی وتمامی استانهایی چون ارمنستان وگرجستان وآذربایجان ونخجوان ومرزدجله درعراق وبحرین وامارات وهرات ومزارشریف وبلوچستان پاکستان وبخشهای خوارزم ازترکمنستان وتاجیکستان وتمامی یمن .علت آن هم هجوم عرب واسلام وتبدیل شاهنشاهی ایران به امیران ضعیف محلی بوده واین ضعف درطول دوره ی اسلامی به پیکرمقدس ایران صدمه زده.اماشایان توجه است که تقدس ایران بوده که اقوام دیگررانیزبه مهاجرت ازسرزمین اصلیشان به ایران کشانده.ترکها نیز ازجمله این اقوامندکه ابتداباپذیرفتن تبعیت ازخاندان دولت سامانی به منطقه ی غزنه کوچ کردن وپس ازمدتی به تبعیت خلیفه ی بغداددرآمدند وبه منطقه ی خوارزم هم آمدند.نابسامانی های سرزمینی درایران باعث شدکه ترکهابه سادگی درمنطقه ی شمال وشمال غرب ساکن شده وحکومت سلجوقیان و غزنویان ایجادشود.البته ترکهاهیچگاه ایرانیت خودودیگران راازدست ندادند وآنهاهم همانندسایرین درکسوت فرهنگ ایران شدند. حتی بسیاری ازسنت های آریایی راکه عربها تعطیل کرده بودندایشان احیا کردند.عثمانیها هم ازهمین ترکهای ایرانی بودندکه درتداوم فتوحات اسلامی واردشده وتوانستندمنطقه ی عثمانی راایجادکنند.درواقع نتیجه این که حقوق اقوام به صورت برابراست وهرنوع کاستی وناهنجاری ازطرف حکومت هاربطی به ایران وایرانیت نداشته وندارد.مرزهای مقدس ایران ربطی به حکومت های رنگارنگ نداردوتغییری درآن نخواهدبودمگرآن که پاره های تن کشوربه آن برگردد.حکومت های ترک مانندغزنوی وصفوی وافشاروآغامحمدخان تعصب زیادی درایرانیت داشتندوجالب این که درتمام این دوره هانام کشورپارس بوده ودرزمان رضاشاه بازحمت فراوان توسط رضاشاه به ایران تغییریافته.کشورروسیه عامل تحریک برخی افراددانشگاهی بامرام کمونیستی است که دراقوام مرزی ادعای قومیتی کرده واهرمی باشندبرای فشاربه حکومتها ی مرکزی که شما ابدا”جدی نگیریدهمانگونه که دربین اقوام هم هرگزجدی گرفته نمیشود.درباره ی کشتارترکهای ایرانی توسط عثمانیها وسالها درگیری خسارت باربین این دواززمان صفویه تااواخرقاجارکه نیازبه توضیح نداردوبهترین مدرک نیزآنست که سری به مزارشهدای ترک ایرانی دراصلاندوزوچالدران بزنید حساب کینه عثمانی از ساکنان مقاوم درتمامی ترک نشین های ایران اعم ازتبریزوباکودستتان خواهدآمد.

علی

سلام یک مقاله یا یک مطلب تاریخی می نویسید حتما اسناد و منابع و تصاویری از ان منابع را بارگزاری کنید

اصغر

این همه چرندیات چه لزومی داره!!؟؟؟

Mehran darvakh

اون زمان حکومت ترک آذربایجان تو این مناطق که میشه ایران امروزی گرجستان و بخشی از عراق و ارمنستان حکومت می کرد و در این منطقه که بر گرفته از فارس و لر و کرد … عثمانی ها میگفتند دیار عجم و به مردم خود آذربایجان هم میگفتند ترک آذربایجان و همه به اسم آذربایجانی میجنگیدند جلوی عثمانی این ایرانی دوست و هارو از خودتون در میارید یا از تاریخ جعلی خارسی تون مینویسید

محمد

نه! الهام علی اوف ???

ایرانی

درود بسیار بابت وبسایت بی مانندتون
ببخشید اگر در نوشتارم ناخواسته از واژگان شوم تازی بهره میبرم
خواستم از کوشش های شما نازنینان و تلاش بسیارتون بابت زنده نگه داشتن فرهنگ بی مانند ایرانی سپاسگذاری کنم.
وبسایتتون رو با تمام وجودم می پسندم.
من یک گروه انیمیشن سازی دارم و بسیار خوشحال میشم اگر بتونم با شما همکاری کنم بابت ساختن انیمیشن هایی جهت زنده نگه داشتن شکوه ایران
من ایمیلم رو چک میکنم و منتظر پاسختون هستم
با سپاس فراوان از شما ایراندوستان بزرگ و نژاد آریوبرزن

آزربایجانلی

عزیزم داری اشتباه میکنی آنها ارمنی بودند که در شهرهای آزربایجان جنوبی جنایات فراوان کردند و به قول خود مسلمان کشتند. داری تاریخ را وارونه میکنی….

دکمه بازگشت به بالا