رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی
ایران باستانگالری تصاویر و ویدیوها

تصاویر کمیاب از الهه های ایران باستان

تصاویر کمیاب از اله های ایران باستان

(توجه برای دیدن با کیفیت و اندازه واقعی تصاویر بر روی آنها کلیک کنید)

ameretat
ameretat
armaiti
armaiti

asha
asha
haurvatat
haurvatat
kshathra
kshathra
mainyu
mainyu
vohu
vohu

هدف ما رشد فرهنگ ایران شناسی است پس تصاویر به صورت خام منتشر می گیرند

لطفا شما هم برای احترام فرهنگ ایران تصاویر را در تارنگار های خود به صورت خام منتشر کنید

بر گرفته شده : لینک

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

شمشاد امیری خراسانی

شناخت تاریخ و فرهنگ ایران به نمونه ورود به دنیایی است که جز عشق و افتخار و گاهی اندوه چیزی انتظار ما را نمی کشد ، شاید تاریخ ما در حافظه ژن های ما ذخیره شده است تا بتوانیم با آن آگاهی به خود و فرا خود را گسترش دهیم .

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

28 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ارشیا

این خدایان و رب النوع دین مهر یا همان ایین مهر هستند و قبل از ظهور زرتشت بودند

حامد

مگه ایرانیان یکتا پرست نبودن؟؟؟

حامد

در اسلام هم امام داریم و هم فرشته اما نه اونا رو الهه میدونیم و نه مسول مقدرات ولی تعارف الهه های ایران باستان نه تنها برای قدردانی از انها معبد براشون میساختن بلکه حتی اونا رو مسول مقدرات میدونستن. شما برید در مورد امام و فرشته در ادبیات اسلام بیشتر تحقیق کنید و سوال رو با سوال هم جواب نمیدن چون نشان از بی علمی و جدال در بحث خواهد بود

kourosh

با سلام لطفا اقای خراسانی توضیحات بیشتری در مورد این(الاهه) بدهید واین که ایا این الاهه ها در مذهب زرتشت مورد پرستش قرار میگرفتند یا نه؟ و تعریف شما از الاهه رو من تازه میشنوم من همیشه الاهه را به معنای خدا شنیدم مثلا الاهه های یونان و مصر باستان. لطفا ابهامات را برطرف کنید.

لیلا

هزاران درود.شمشاد جان پاینده باشی.

سعید

آقای خراسانی با اجازتون من این عکسارو برداشتم که اگه جایی لازم شد ازشون استفاده کنم.
به حرف های دوستمون موعود خیلی توجه نکنید چون ایشون درباره شما دچار سوء تفاهم شدن و پرداختن به تاریخ رو با نژادپرستی یکی میدونن.

موعود

سلام
تعریف و برداشت شخصی شمارو نگفتم الهه از کلمه الله جل جلالله گرفته می شود و معادل (تانیث شده آن) و معادل فرشته نمی باشد و جمع آن نیز الهه ها است که معادل کلمه خدایان در زبان فارسی می باشد .
برادر معلوم است که بر خلاف گفته های بی شمارتان مبن بر یکتا پرست بودن ایرانیان باستان دارای خدایان زیادی بوده اند (خدای خیر و خدای شر و خدای آب . هوا و…) و این خود ثابت می کند که برای مثال اقای یزد گرد در نامه کزایی که به آقای عمر داده نمی توانسته از این جمله که ما یکتا پرست بودیم استفاده کرده باشد.
امام الحسین(ع) می فرماید من احب قوم حشر معهم .
هر کس با قومی که دوست دارد در روز قیامت محشور می شود .
الهم احشرنی مع اهل البیت (س)
ممکن تو تصادف یا به علت سکته و یا دیگر عوامل کشته بشیم پس مرگ خیلی به ما نزدیکه دوست داری وقتی گذاشتنت تو قبر کی بیاد بالای سرت اما علی ابن ابیطالب یا یزد گرد .
say no to racism(به نژاد پرستی نه بگو) شعار فیفا در جام جهانی ۲۰۱۴

حامد

اقای خراسانی از شما بعیده این حرفو بزنید فقط میتونید یه سری به الهه های باستان ایران بزنید میتونید اطلاعات کاملی در مورد الهه های و تاریخ شون بدست بیارید دقیقا میتونید وجه مشترک خیلی زیادی بین خدایان یونان و روم و ایران و قبل تر از اون بین النهرین پیدا کنید. شما که نمیخواید من کل مطلب رو با سند و مدرک بیارم!!!؟؟؟

حامد

در اغلب موارد خدایان ایرانی و یونانی شبیه به هم یا مخلوطی از هم بودند. بطور مثال اهورا مزدا با زئوس، اهریمن با هادس، آفرودیت و هرا با آناهیتا، آپولو با میترا و شمش با هرمس شبیه به یکدیگرند.((
پرش به بالا ↑ Garthwaite 2005, pp. 68, 83–۸۴; Colpe 1983, p. 823; Brosius 2006, p. 125))  ….2- گذشته از خدایان و الهه‌های اصلی، هر شهر و گروه برای خود خدایی انتخاب می‌کرد.[۷۹] از سوی دیگر مانند حاکمان سلوکی،[۸۱] پادشاهان اشکانی نیز در آثار هنری خود را خدا نشان می‌دادند. احتمالاً این رسم شایع‌ترین رسم مشترک پادشاهان بوده است.[۸(( میتوانید به این صفحه مراجعه کنید–https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B4%D8%A7%D9%87%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C_%D8%A7%D8%B4%DA%A9%D8%A7%D9%86%DB%8C)) حالا شما برام توی اسلام کسی رو بیارید که قدرت رو که داشته از خود بود ولی جوری بیارید که من نیام الهه های ایران باستان رو تعریف کنم.

موعود

با سلام قرار بود پارسها یکتا پرست باشند هزاران سال قبل ملل دیگر توضیح دهید لطفا.

حامد

۞ معبود , خدا , معشوق , آنچه وجود و زندگی گروهی از موجودات بدان وابسته باشد . چیزی که صاحب قدرتی خاص و فوق العاده باشد .باعث و بانی و سرچشمه ی بعضی عوامل فرهنگ فارسی معین

(اِ لا هِ) [ ع . ] (اِ.) مؤنث اله .الهه نام دخترانه و دارای ریشه ی عربی است . معنی آن می شود : خدای مؤنث ، دختری که بسیار زیباست و از بسیاری زیبایی اش همچون یک خدا پرستش می شود.در الفبای پیش از اسلام حرف الف و واو کشیده و ی کشیده نبود و کلماتی مانند اسماعیل و رحمان را اسمعیل و رحمن می نوشتند .( و البته بدون نقطه) بعدها الف اضافه شد و قرار شد کلماتی مانند اسمعیل و رحمن اصلاح شوند . قاعدتاً باید الهه هم الاهه می شد . اما همان طور با رسم الخط قدیم ماند.هذا و ذلک نیز مانند الهه بی الفند.

به معنی الهه در فرهنگهای فارسی توجه کنید :

الاهه. [ اِ هََ ] (ع اِ) اِلهه. ماه نو. (منتهی الارب ). || آفتاب . (منتهی الارب ) (مهذب الاسماء) (مؤید الفضلاء) (اقرب الموارد). || مار. || بتان . || مؤنث اِله . رَبّهالنوع (این کلمه را با آلهه که جمع اِله است نباید اشتباه کرد). (از فرهنگ فارسی معین ). || (اِمص ) پرستش . (منتهی الارب ). || (مص ) پرستیدن . (تاج المصادر بیهقی ). عبادت . (اقرب الموارد).فرهنگ فارسی معین

(اِ لا هِ) [ ع . ] (اِ.) مؤنث اله .فرهنگ فارسی معین

(اِ لا هِ) [ ع . ] (اِ.) مؤنث اله .شما این تعریف خودتون که الهه فرشته است رو از کجا اوردید؟؟؟حتما خدایان یونان و روم هم فرشته اند چون فقط ظاهر و اسم و حکایت فرق میکنه والا هر کدومشون توی یک حطیه اند.

حامد

سفسطه رو شما میکنید مگه شما اطلاع ندارید اعراب کافر نبود مشرک بودند یعنی در کنار خدا بت میپرسیدن و بتی به اسم الله نداشتن لطف کنید جاهلانه برخورد نکنید جواب من رو ندادید نغوذبلله کفر هم کردید یعنی جناب عالی نمیتونستید یه سرچی کوچیک در مورد نام الله بکنید و ببنید سرچشمه الله کجاست برای شما متاسفم برای اثبات حرفتون از سفسطه و کفر هم فرو گذار هم نیستید

دختر هخامنش

واقعا سپاس استفاده کردم توی تارنمام البته با ذکر منبع…..عالی بود

سحر

با تشکر فراوان

fateme

ممنون

fateme

درود برشما دوست عزیزم
ممکنه در مورد ۳تصویر اخر توضیح بدید.ممنون

آسیه (پالواسه)

درود
باسپاس از شما.
به امید روزی که همگان تمدن غنی ما رو بشناسن!

دریا

ای ایران غمت مرساد !

جاویدان شکوه تو باد

ای بهار پاک جاودان

در این چمن شکفته باش

دکمه بازگشت به بالا