رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی
آثار باستانی و ارزش های تاریخی

آناهیتا – مادر خدایان

آناهیتا – مادر خدایان در بین اقوام گوناگون

شواهد گوناگون و تندیسه های فراوان به دست آمده از اروپا و آسیا حاکی از سنت پرستش مادر_خدایان در بین اقوام گوناگون است.

این مادر خدایان معمولا با سینه و شکم بزرگ هستند که اشاره به باروری دارد . و سینه های خود را به نشانه ی ایثار به ماعده های آسمانی در دست دارند.

 

آثاری کشف شده از گوشه گوشه ی جهان در پرستش مادر_خدایان

یکی از شناخته شده ترین ایزد بانوان در جهان ، ایزد بانوی آبان ، اردوی سوره آناهیتا را امروز با هم خواهیم شناخت

آناهیتا - مادر خدایان
آناهیتا – مادر خدایان

آناهیتا – مادر خدایان 

اردوی سور آناهیتا در زبان اوستایی، نام یک پیکر کیهانی هندوایرانی است، که ایزدبانوی آب‌ها پنداشته و ستوده می‌شود و از این رو با نمادهایی چون باروری، شفا و خرد نیز همراه است.

در سه هزاره‌ی اخیر ایزد (فرشته ی) موکل آب و باران جایگاهی ویژه داشته‌است. و آناهیتا (ایزد آب) در ایران باستان، یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین ایزدان آریایی و آیین زرتشت بوده‎است. در باور ایرانیان باستان الاهه‌ی آب، فرشته نگهبان چشمه‌ها و باران و نماد باروری، عشق و دوستی بوده‎است.

واژه شناسی آناهیتا
آناهیتا – مادر خدایان  – آناهیتا از نظر واژه شناسی از دوجزء “آن” و “هیتا” تشکیل شده است. “آ” یا “آن” پیشوند نفی‌کننده و “هیتا” به معنی آلوده است و بنابراین آناهیتا یعنی پاک و دور از آلودگی، ایزدبانوی آب‌های پاک.
اما بخش اول نام این ایزد بانو که اردویسور است ظاهرا اشاره به رودخانه مقدسی است در دنیای باستان. آناهیتا را با “ایشتر” الهه بابِلی نیز مقایسه کرده‌اند.

از نقش برجسته‌های مهم آناهیتا در ایران می‌شود به تصویر او در نقش رستم و همچنین تاق بستان در کرمانشاه اشاره کرد. در نقش برجسته تاق بستان، خسرو پرویز پادشاه ساسانی در میان اهورامزدا و آناهیتا ایستاده است. در این نقش برجسته، آناهیتا که در سمت راست شاه ایستاده، تاجی همانند اهورا برسر و در یک دستش حلقه فر ایزدی را نگه داشته و در دست دیگرش کوزه‌ای است که از آن آب می‌ریزد.

رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی رخشای اولین دستیار هوش مصنوعی ایرانی

شمشاد امیری خراسانی

شناخت تاریخ و فرهنگ ایران به نمونه ورود به دنیایی است که جز عشق و افتخار و گاهی اندوه چیزی انتظار ما را نمی کشد ، شاید تاریخ ما در حافظه ژن های ما ذخیره شده است تا بتوانیم با آن آگاهی به خود و فرا خود را گسترش دهیم .

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا